REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rząd wprowadza podatek bankowy

REKLAMA

Wpływy z tzw. podatku bankowego wyniosą 500-700 mln zł netto rocznie, a opłata obejmie banki krajowe, oddziały instytucji kredytowych, oddziały banków zagranicznych oraz SKOK-i - wynika z założeń do projektu ustawy.

"Projekt ustawy przewiduje utworzenie w ramach sektora finansów publicznych Funduszu Stabilizacyjnego, będącego państwowym funduszem celowym. (...) Projekt ustawy ma na celu wzmocnienie stabilności finansowej sektora instytucji finansowych prowadzących działalność depozytowo - kredytową w Polsce oraz roli i zakresu zadań Bankowego Funduszu Gwarancyjnego" - napisano w uzasadnieniu do projektu ustawy.

REKLAMA

REKLAMA

"W projekcie ustawy przewidziano nałożenie na niektóre instytucje finansowe obowiązku uiszczania tzw. opłaty ostrożnościowej, jako powtarzalnego, obowiązkowego świadczenia o charakterze publicznoprawnym, z którego wpływy zasilą Fundusz Stabilizacyjny. (...) Wprowadzenie opłaty miałoby charakter bezterminowy i umożliwiałoby zasilenie netto sektora finansów publicznych kwotą ok. 500-700 mln rocznie" - dodano.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że w najbliższych tygodniach projekt trafi do konsultacji międzyresortowych i społecznych.

"Projekt jest już skończony, były drobne uwagi odnośnie niektórych szczegółów, ale teraz powinien trafić już, myślę, że w ciągu najbliższych tygodni, do konsultacji. Celem jest, aby Rada Ministrów przyjęła go w tej kadencji oraz aby jeszcze za tej kadencji przyjął go parlament. Nie ma przeciwwskazań, aby opłata ostrożnościowa weszła w dowolnym momencie roku, jednak ze względu na sektor bankowy najlepiej aby weszła w życie od 1 stycznia 2012 roku. Jednak tutaj ostateczna decyzja jeszcze nie zapadła" - powiedziała osoba w Ministerstwie Finansów, pragnąca zachować anonimowość.

REKLAMA

W projekcie przewiduje się, że opłata ostrożnościowa będzie pobierana od banków krajowych, oddziałów instytucji kredytowych, oddziałów banków zagranicznych oraz spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Każda z obowiązanych instytucji finansowych wyliczałaby należną opłatę ostrożnościową we własnym zakresie, ponieważ tylko ona dysponuje niezbędnymi do tego danymi" - napisano w projekcie.

"(...) Przewiduje się, że opłata ostrożnościowa będzie uiszczana dwa razy w każdym roku. Podmioty obowiązane do uiszczania opłaty wnoszą ją na rachunek bankowy Funduszu Stabilizacyjnego" - dodano.

Podstawa, od której naliczana będzie opłata ostrożnościowa, zostanie ustalona w odmienny sposób w bankach krajowych, w oddziałach instytucji kredytowych i banków zagranicznych oraz w spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych, ze względu na różnice w organizacji i zasadach prowadzenia działalności przez te podmioty.

"W przypadku banku krajowego punktem wyjścia do obliczenia opłaty ostrożnościowej jest wielkość pasywów wykazana w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym banku za rok poprzedzający rok, w którym uiszczana jest opłata. Od wielkości tej odejmowana byłaby kwota w wysokość funduszy podstawowych banku, o których mowa w art. 127 ust. 1 pkt 1 ustawy - Prawo bankowe oraz sumę środków gwarantowanych, o których mowa w art. 2 pkt 2 ustawy o BFG" - wynika z projektu ustawy.

"Fundusze podstawowe zostały wyłączone z podstawy obciążonej opłatą ze względu na spełnianą przez nie funkcję absorpcji strat. Podobnie nie uznano za zasadne naliczania opłaty od środków objętych systemem gwarantowania depozytów, gdyż ich zwrot deponentom został już zabezpieczony i nie będzie stanowił obciążenia w razie niewypłacalności banku (koszty zabezpieczenia ich zwrotu obciążają instytucje obowiązane do objęcia posiadanych depozytów gwarancjami, stąd opłata naliczana od tych kwot stanowiłaby podwójne obciążenie tej samej podstawy)" - dodano.

Zgodnie z projektem w przypadku oddziałów instytucji kredytowych i banków zagranicznych mechanizm ustalania podstawy wyliczenia opłaty jest analogiczny jak dla banków krajowych, choć ze względu na specyfikę podmiotów różni się uwzględnionymi przy obliczeniach pozycjami bilansowymi.

"W tym przypadku od wielkości pasywów wykazanej w zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym oddziału za rok poprzedzający rok, w którym uiszczany jest podatek odejmuje się wielkość funduszy przydzielonych do dyspozycji oddziału, o których mowa w art. 40 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo bankowe według stanu na dzień, na który sporządzone zostało sprawozdanie finansowe oddziału, oraz sumę przyjętych przez oddział depozytów objętych gwarancjami w państwie pochodzenia oddziału i w ramach obowiązkowego systemu gwarantowania w BFG" - napisano.

"Jednocześnie sprawozdanie finansowe oddziału uważa się za zatwierdzone wraz z zatwierdzeniem rocznego sprawozdania finansowego instytucji kredytowej lub banku zagranicznego, których oddział jest częścią" - dodano.

W odniesieniu do spółdzielczych kas oszczędnościowo - kredytowych w projekcie przyjęto, że podstawę do wyliczenia opłaty stanowić będzie wielkość pasywów pomniejszona o odpowiednie pozycje korygujące. Do wyliczeń przyjmuje się wielkość pasywów wykazaną w zatwierdzonym rocznym sprawozdaniu finansowym kasy za rok poprzedzający rok, w którym uiszczana jest opłata.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA