REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spór przedsiębiorcy z organami podatkowymi

REKLAMA

Celem restrukturyzacji należności publicznoprawnych jest poprawa sytuacji finansowej firm. Zastosowanie restrukturyzacji w przypadku przedsiębiorcy, którego nie dotyczy ryzyko pogorszenia konkurencyjności, jest bezprzedmiotowe - uznał białostocki WSA.

Podatnik złożył wniosek o restrukturyzację zaległości podatkowych. Naczelnik urzędu skarbowego umorzył postępowanie restrukturyzacyjne, uznając je za bezprzedmiotowe. Zdaniem organu zgłoszone do restrukturyzacji zaległości podatkowe zostały uregulowane przed złożeniem wniosku, w związku z czym wygasły. Ponadto analiza sytuacji ekonomicznej podatnika nie wykazała, aby groziła mu utrata zdolności konkurowania na rynku. Podatnik odnotowywał stały wzrost przychodów.

Autopromocja

Podatnik zarówno w odwołaniu, jak i skardze wyrażał pogląd, iż ustawodawca wskazał, że ustawy tej nie stosuje się do przedsiębiorców znajdujących się w likwidacji lub upadłości. Można więc ją stosować do pozostałych. W opinii podatnika, organy podatkowe wymyśliły nową kategorię, w stosunku do której nie stosuje się ustawy. W konsekwencji pozbawiono go możliwości skorzystania z ustawowo przysługującego mu uprawnienia.

Sąd zauważył, że ustawodawca określił warunki i zasady restrukturyzacji należności publicznoprawnych. Objęci są nią przedsiębiorcy, w szczególności ci, którzy tracą zdolność konkurowania. Przy określaniu zakresu podmiotowego ustawy, a więc przedsiębiorców, którzy mogą być objęci restrukturyzacją, bardzo istotne są kryteria. Gdyby bowiem przyjąć stanowisko skarżącego, iż z restrukturyzacji mogą korzystać wszyscy przedsiębiorcy, o ile nie są w likwidacji lub upadłości, to znaczna część unormowania utraciłaby swój normatywny charakter. Słusznie więc organy podatkowe podkreśliły, iż z przepisu tego wyraźnie wynika cel restrukturyzacji należności publicznoprawnych. Jest nim poprawa sytuacji finansowej firm. Przepisy odnoszą się więc do takich przedsiębiorców, których sytuacja finansowa nie jest najlepsza, czego wyrazem w szczególności może być kryterium zdolności do konkurowania wyrażające się np. spadkiem obrotów czy wzrostem zapasów. Stanowisko to potwierdza ustawodawca również w dalszych regulacjach ustawy. Zastosowanie restrukturyzacji wobec przedsiębiorcy, u którego nie zachodzi ryzyko pogorszenia konkurencyjności, byłoby więc bezprzedmiotowe. W tym przypadku restrukturyzacja mogłaby nawet prowadzić do pogorszenia konkurencyjności innych firm, które regulują swoje należności publicznoprawne. Nie służyłoby również zachowaniu równych warunków konkurencji na rynku. Przyjęcie więc stanowiska prezentowanego przez skarżącego prowadziłoby do naruszenia zasady równego traktowania podmiotów gospodarczych. W konsekwencji skarga została oddalona.

Sygn. I SA/Bk 3/05
 Michał Stuczyński
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Podatek PIT - część 2
    certificate
    Jak zdobyć Certyfikat:
    • Czytaj artykuły
    • Rozwiązuj testy
    • Zdobądź certyfikat
    1/10
    Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
    30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
    2 maja 2023 r. (wtorek)
    4 maja 2023 r. (czwartek)
    29 kwietnia 2023 r. (sobota)
    Następne
    Księgowość
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    E-faktury będą obowiązkowe w całej Unii Europejskiej. Czy KSeF przygotuje polskich przedsiębiorców?

    E-faktury będą obowiązywały w całej Unii Europejskiej. Od 1 stycznia 2024 roku państwa członkowskie UE będą mogły nałożyć na podatników obowiązek wystawiania faktu elektronicznych bez konieczności uzyskania decyzji derogacyjnej od KE. Od 2028 roku to rozwiązanie powinno być obligatoryjne w całej Unii Europejskiej, data nie jest jednak potwierdzona. System zaprezentowany przez Komisję Europejską określany jest jako VAT in Digital Age (ViDA). Ma on na celu dostosowanie obecnego systemu rozliczeń VAT do współczesnych wyzwań ery cyfrowej.

    Projekt objaśnień podatku u źródła (WHT) wciąż wzbudza wątpliwości

    Obecny projekt objaśnień jest już kolejnym projektem, który ma definiować zagadnienia podatku WHT i obejmuje przepisy obowiązujące od początku 2022 r. Pierwszy projekt ujrzał światło dzienne w czerwcu 2019 r., jednak nigdy nie wszedł w życie. Nowy projekt objaśnień WHT budzi jednak nowe wątpliwości w zakresie interpretowania i stosowania przepisów w zakresie WHT, co przy jednoczesnym wzroście kontroli wśród podatników w zakresie tego podatku rodzi dodatkowe obawy. 

    Zerowy VAT na żywność w I kwartale 2024 r. Jest rozporządzenie!

    Rozporządzenie w sprawie zerowego VAT na żywność w I kwartale 2024 r. zostało dzisiaj po południu opublikowane w Dzienniku Ustaw.

    Na co płatnicy WHT muszą uważać składając oświadczenie WH-OSC? Jakie błędy są najczęściej popełniane?

    Ustawa o Polskim Ładzie 1 stycznia 2022 r.  wprowadziła mechanizm pay & refund w rozliczeniach z tytułu podatku u źródła (WHT). Mechanizmem objęte zostały należności z tytułu dywidend, odsetek i należności licencyjnych, wypłacanych na rzecz jednego podmiotu powiązanego, których łączna kwota przekracza 2 mln zł w roku podatkowym. Co istotne, w odniesieniu do nadwyżki ponad 2 mln zł nie przewidziano możliwości zastosowania zwolnienia z ustawy o CIT ani preferencji wynikających z umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. 

    Kiedy nie trzeba zgłaszać darowizny?

    Zastanawiasz się, czy musisz składać formularz SD-Z2, aby zgłosić otrzymaną od rodziny darowiznę. Wyjaśniamy, kiedy nie trzeba tego robić. A gdy zajdzie taka konieczność, podajemy informację, jak można dokonać tego przez internet, korzystając z usług rządowych.

    Akcyjny (opcyjny) program motywacyjny ESOP - projektowanie i wdrażanie

    Co to jest akcyjny (opcyjny) program motywacyjny (menedżerski) ESOP? - idea, korzyści, koszty oraz skutki

    Ile aktualnie wynosi wartość oficjalnych aktywów rezerwowych Polski?

    Oficjalne aktywa rezerwowe Polski to 170,9 mld euro, a w przeliczeniu na dolary amerykańskie 186,7 mld - poinformował dzisiaj Narodowy Bank Polski. Są to dane na koniec listopada 2023 r.

    Taryfa celna 2024 - opublikowano Wspólną Taryfę Celną i tablice korelacyjne na przyszły rok oraz listy nowych i usuniętych kodów CN

    Departament Ceł Ministerstwa Finansów poinformował, że w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej serii L z 31 października 2023 roku zostało opublikowane rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/2364 z 26 września 2023 r. zmieniające załącznik I do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej. Rozporządzenie to stosuje się od 1 stycznia 2024 roku.

    Tabela kursów średnich NBP z 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023

    Tabela kursów średnich NBP waluty krajowej w stosunku do walut obcych ogłoszona 7 grudnia 2023 roku - nr 237/A/NBP/2023. Kurs euro w tym dniu to 4,3334 zł.

    Wnioski WIS, WIA i WIP wyłącznie elektronicznie od 1 stycznia 2024 roku

    Ministerstwo Finansów poinformowało, że od 1 stycznia 2024 r. będzie można składać elektronicznie wnioski o wydanie wiążących informacji stawkowych (WIS), wnioski o wydanie wiążących informacji akcyzowych (WIA) i wnioski o wydanie wiążących informacji o pochodzeniu (WIP). Wnioski o wydanie WIS będą składane w serwisie e-Urząd Skarbowy a wnioski o wydanie WIA i WIP na portalu PUESC.

    REKLAMA