REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć kłopotów z rozliczeniem najmu nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości będące środkami trwałymi w firmie, nie mogą wybrać opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
■ Podatnik utrzymuje się z wynajmowania mieszkań. Czy i kiedy najem może być potraktowany jako działalność gospodarcza? Czy gdyby najem potraktować jako działalność gospodarczą, to z jakiej formy opodatkowania może skorzystać podatnik?

– Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości będące środkami trwałymi w firmie, nie mogą wybrać opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Muszą oni skorzystać z opodatkowania na zasadach ogólnych (według skali podatkowej lub podatkiem liniowym). Podobnie jest w przypadku, gdy wynajem nieruchomości nie stanowi działalności podstawowej firmy, lecz jedynie uboczną (okazjonalną). W tym przypadku nie można zastosować opodatkowania ryczałtem także w stosunku do przychodów z podstawowej działalności, a nie tylko do przychodów z najmu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Inaczej jest w sytuacji, kiedy przedsiębiorca wynajmuje prywatną nieruchomość (np. mieszkanie) niezwiązaną z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tutaj przychody z najmu mogą być opodatkowane podatkiem zryczałtowanym.

■ Co zatem musi zrobić podatnik, aby wynająć nieruchomość będącą środkiem trwałym w firmie i nie utracić prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

– Przed wynajęciem należy nieruchomość wyłączyć z majątku trwałego firmy, czyli wykreślić z wykazu środków trwałych. W tej sytuacji przychody z wynajmu będą traktowane jak przychody z wynajmu np. prywatnego mieszkania. Przedsiębiorca będzie mógł nadal rozliczać się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a poza tym będzie mógł opodatkować przychody z najmu według stawki 8,5 proc. (do wysokości przychodów 17 514,80 zł w 2005 r.).

■ Mówi się, że przepisy ustawy o podatku zryczałtowanym, poza opcją ryczałtu od przychodów z najmu jako odrębnego źródła niezwiązanego z działalnością gospodarczą, przewidują także objęcie ryczałtem usług najmu wykonywanych w formie działalności gospodarczej. Z których dokładnie przepisów taka zasada wynika?

– Zgodnie z nową treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.; dalej ustawa o podatku zryczałtowanym), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17 proc. przychodów, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem pkt 3 lit. f). W tabeli tej pod poz. 15 znajdują się usługi związane z nieruchomościami, wynajmem, nauką i prowadzenie działalności gospodarczej klasyfikowane w sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

REKLAMA

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku zryczałtowanym, przez działalność usługową rozumieć należy pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Co to oznacza?

– Oznacza to, że podatnik może wówczas, po wcześniejszym zarejestrowaniu się w ewidencji działalności gospodarczej w gminie rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług najmu opodatkowaną 17-proc. stawką ryczałtu. Wówczas jako do podatnika rozpoczynającego działalność w roku podatkowym, który w poprzednim roku podatkowym nie prowadził działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu. Ponadto jako podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego musi złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

■ Czy osiąganie przychodów z najmu jako formy usług świadczonych w ramach działalności pociąga za sobą obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych?

– Tak. Trzeba jednak wziąć pod uwagę przy ocenie opłacalności takiego posunięcia fakt, że obowiązkowe składki ZUS przy zastosowaniu takiego rozwiązania mogą być w efekcie dodatkowym obciążeniem fiskalnym. Jednak sensowność zastosowania tego rozwiązania rozpatruje się w przypadku osoby osiągającej już wysokie dochody z innego źródła, np. z tytułu umowy o pracę, z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że w większości takich przypadków podatnik będzie już podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

Samo zaś przesunięcie rozliczenia podatkowego najmu na działalność gospodarczą spowoduje więc co najwyżej konieczność zapłaty dodatkowej składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne (od podstawy wymiaru przewidzianej dla osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą), która zresztą poza 0,75 proc. tej podstawy wymiaru odejmowana jest od podatku.

Z Agnieszką Zasada-Chrzanowską, specjalistą do spraw podatkowych Biura Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA