REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć kłopotów z rozliczeniem najmu nieruchomości

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości będące środkami trwałymi w firmie, nie mogą wybrać opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
■ Podatnik utrzymuje się z wynajmowania mieszkań. Czy i kiedy najem może być potraktowany jako działalność gospodarcza? Czy gdyby najem potraktować jako działalność gospodarczą, to z jakiej formy opodatkowania może skorzystać podatnik?

– Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości będące środkami trwałymi w firmie, nie mogą wybrać opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Muszą oni skorzystać z opodatkowania na zasadach ogólnych (według skali podatkowej lub podatkiem liniowym). Podobnie jest w przypadku, gdy wynajem nieruchomości nie stanowi działalności podstawowej firmy, lecz jedynie uboczną (okazjonalną). W tym przypadku nie można zastosować opodatkowania ryczałtem także w stosunku do przychodów z podstawowej działalności, a nie tylko do przychodów z najmu.

REKLAMA

REKLAMA

Inaczej jest w sytuacji, kiedy przedsiębiorca wynajmuje prywatną nieruchomość (np. mieszkanie) niezwiązaną z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tutaj przychody z najmu mogą być opodatkowane podatkiem zryczałtowanym.

■ Co zatem musi zrobić podatnik, aby wynająć nieruchomość będącą środkiem trwałym w firmie i nie utracić prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

– Przed wynajęciem należy nieruchomość wyłączyć z majątku trwałego firmy, czyli wykreślić z wykazu środków trwałych. W tej sytuacji przychody z wynajmu będą traktowane jak przychody z wynajmu np. prywatnego mieszkania. Przedsiębiorca będzie mógł nadal rozliczać się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a poza tym będzie mógł opodatkować przychody z najmu według stawki 8,5 proc. (do wysokości przychodów 17 514,80 zł w 2005 r.).

■ Mówi się, że przepisy ustawy o podatku zryczałtowanym, poza opcją ryczałtu od przychodów z najmu jako odrębnego źródła niezwiązanego z działalnością gospodarczą, przewidują także objęcie ryczałtem usług najmu wykonywanych w formie działalności gospodarczej. Z których dokładnie przepisów taka zasada wynika?

– Zgodnie z nową treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.; dalej ustawa o podatku zryczałtowanym), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17 proc. przychodów, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem pkt 3 lit. f). W tabeli tej pod poz. 15 znajdują się usługi związane z nieruchomościami, wynajmem, nauką i prowadzenie działalności gospodarczej klasyfikowane w sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

REKLAMA

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku zryczałtowanym, przez działalność usługową rozumieć należy pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Co to oznacza?

– Oznacza to, że podatnik może wówczas, po wcześniejszym zarejestrowaniu się w ewidencji działalności gospodarczej w gminie rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług najmu opodatkowaną 17-proc. stawką ryczałtu. Wówczas jako do podatnika rozpoczynającego działalność w roku podatkowym, który w poprzednim roku podatkowym nie prowadził działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu. Ponadto jako podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego musi złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

■ Czy osiąganie przychodów z najmu jako formy usług świadczonych w ramach działalności pociąga za sobą obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych?

– Tak. Trzeba jednak wziąć pod uwagę przy ocenie opłacalności takiego posunięcia fakt, że obowiązkowe składki ZUS przy zastosowaniu takiego rozwiązania mogą być w efekcie dodatkowym obciążeniem fiskalnym. Jednak sensowność zastosowania tego rozwiązania rozpatruje się w przypadku osoby osiągającej już wysokie dochody z innego źródła, np. z tytułu umowy o pracę, z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że w większości takich przypadków podatnik będzie już podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

Samo zaś przesunięcie rozliczenia podatkowego najmu na działalność gospodarczą spowoduje więc co najwyżej konieczność zapłaty dodatkowej składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne (od podstawy wymiaru przewidzianej dla osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą), która zresztą poza 0,75 proc. tej podstawy wymiaru odejmowana jest od podatku.

Z Agnieszką Zasada-Chrzanowską, specjalistą do spraw podatkowych Biura Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar rozmawiała  Ewa Matyszewska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

REKLAMA

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

REKLAMA

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA