REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć kłopotów z rozliczeniem najmu nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości będące środkami trwałymi w firmie, nie mogą wybrać opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
■ Podatnik utrzymuje się z wynajmowania mieszkań. Czy i kiedy najem może być potraktowany jako działalność gospodarcza? Czy gdyby najem potraktować jako działalność gospodarczą, to z jakiej formy opodatkowania może skorzystać podatnik?

– Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości będące środkami trwałymi w firmie, nie mogą wybrać opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Muszą oni skorzystać z opodatkowania na zasadach ogólnych (według skali podatkowej lub podatkiem liniowym). Podobnie jest w przypadku, gdy wynajem nieruchomości nie stanowi działalności podstawowej firmy, lecz jedynie uboczną (okazjonalną). W tym przypadku nie można zastosować opodatkowania ryczałtem także w stosunku do przychodów z podstawowej działalności, a nie tylko do przychodów z najmu.

REKLAMA

Autopromocja

Inaczej jest w sytuacji, kiedy przedsiębiorca wynajmuje prywatną nieruchomość (np. mieszkanie) niezwiązaną z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tutaj przychody z najmu mogą być opodatkowane podatkiem zryczałtowanym.

■ Co zatem musi zrobić podatnik, aby wynająć nieruchomość będącą środkiem trwałym w firmie i nie utracić prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

– Przed wynajęciem należy nieruchomość wyłączyć z majątku trwałego firmy, czyli wykreślić z wykazu środków trwałych. W tej sytuacji przychody z wynajmu będą traktowane jak przychody z wynajmu np. prywatnego mieszkania. Przedsiębiorca będzie mógł nadal rozliczać się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a poza tym będzie mógł opodatkować przychody z najmu według stawki 8,5 proc. (do wysokości przychodów 17 514,80 zł w 2005 r.).

■ Mówi się, że przepisy ustawy o podatku zryczałtowanym, poza opcją ryczałtu od przychodów z najmu jako odrębnego źródła niezwiązanego z działalnością gospodarczą, przewidują także objęcie ryczałtem usług najmu wykonywanych w formie działalności gospodarczej. Z których dokładnie przepisów taka zasada wynika?

– Zgodnie z nową treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.; dalej ustawa o podatku zryczałtowanym), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17 proc. przychodów, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem pkt 3 lit. f). W tabeli tej pod poz. 15 znajdują się usługi związane z nieruchomościami, wynajmem, nauką i prowadzenie działalności gospodarczej klasyfikowane w sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku zryczałtowanym, przez działalność usługową rozumieć należy pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Co to oznacza?

– Oznacza to, że podatnik może wówczas, po wcześniejszym zarejestrowaniu się w ewidencji działalności gospodarczej w gminie rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług najmu opodatkowaną 17-proc. stawką ryczałtu. Wówczas jako do podatnika rozpoczynającego działalność w roku podatkowym, który w poprzednim roku podatkowym nie prowadził działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu. Ponadto jako podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego musi złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

■ Czy osiąganie przychodów z najmu jako formy usług świadczonych w ramach działalności pociąga za sobą obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych?

– Tak. Trzeba jednak wziąć pod uwagę przy ocenie opłacalności takiego posunięcia fakt, że obowiązkowe składki ZUS przy zastosowaniu takiego rozwiązania mogą być w efekcie dodatkowym obciążeniem fiskalnym. Jednak sensowność zastosowania tego rozwiązania rozpatruje się w przypadku osoby osiągającej już wysokie dochody z innego źródła, np. z tytułu umowy o pracę, z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że w większości takich przypadków podatnik będzie już podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

Samo zaś przesunięcie rozliczenia podatkowego najmu na działalność gospodarczą spowoduje więc co najwyżej konieczność zapłaty dodatkowej składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne (od podstawy wymiaru przewidzianej dla osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą), która zresztą poza 0,75 proc. tej podstawy wymiaru odejmowana jest od podatku.

Z Agnieszką Zasada-Chrzanowską, specjalistą do spraw podatkowych Biura Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA