REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak uniknąć kłopotów z rozliczeniem najmu nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości będące środkami trwałymi w firmie, nie mogą wybrać opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
■ Podatnik utrzymuje się z wynajmowania mieszkań. Czy i kiedy najem może być potraktowany jako działalność gospodarcza? Czy gdyby najem potraktować jako działalność gospodarczą, to z jakiej formy opodatkowania może skorzystać podatnik?

– Przedsiębiorcy, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wynajmują nieruchomości będące środkami trwałymi w firmie, nie mogą wybrać opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Muszą oni skorzystać z opodatkowania na zasadach ogólnych (według skali podatkowej lub podatkiem liniowym). Podobnie jest w przypadku, gdy wynajem nieruchomości nie stanowi działalności podstawowej firmy, lecz jedynie uboczną (okazjonalną). W tym przypadku nie można zastosować opodatkowania ryczałtem także w stosunku do przychodów z podstawowej działalności, a nie tylko do przychodów z najmu.

REKLAMA

Autopromocja

Inaczej jest w sytuacji, kiedy przedsiębiorca wynajmuje prywatną nieruchomość (np. mieszkanie) niezwiązaną z prowadzoną działalnością gospodarczą. Tutaj przychody z najmu mogą być opodatkowane podatkiem zryczałtowanym.

■ Co zatem musi zrobić podatnik, aby wynająć nieruchomość będącą środkiem trwałym w firmie i nie utracić prawa do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

– Przed wynajęciem należy nieruchomość wyłączyć z majątku trwałego firmy, czyli wykreślić z wykazu środków trwałych. W tej sytuacji przychody z wynajmu będą traktowane jak przychody z wynajmu np. prywatnego mieszkania. Przedsiębiorca będzie mógł nadal rozliczać się na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a poza tym będzie mógł opodatkować przychody z najmu według stawki 8,5 proc. (do wysokości przychodów 17 514,80 zł w 2005 r.).

■ Mówi się, że przepisy ustawy o podatku zryczałtowanym, poza opcją ryczałtu od przychodów z najmu jako odrębnego źródła niezwiązanego z działalnością gospodarczą, przewidują także objęcie ryczałtem usług najmu wykonywanych w formie działalności gospodarczej. Z których dokładnie przepisów taka zasada wynika?

– Zgodnie z nową treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. nr 144, poz. 930 z późn. zm.; dalej ustawa o podatku zryczałtowanym), ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 17 proc. przychodów, o których mowa w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem pkt 3 lit. f). W tabeli tej pod poz. 15 znajdują się usługi związane z nieruchomościami, wynajmem, nauką i prowadzenie działalności gospodarczej klasyfikowane w sekcji K Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Zgodnie zaś z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku zryczałtowanym, przez działalność usługową rozumieć należy pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. nr 42, poz. 264 z późn. zm.).

Dalszy ciąg materiału pod wideo
■ Co to oznacza?

– Oznacza to, że podatnik może wówczas, po wcześniejszym zarejestrowaniu się w ewidencji działalności gospodarczej w gminie rozpocząć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług najmu opodatkowaną 17-proc. stawką ryczałtu. Wówczas jako do podatnika rozpoczynającego działalność w roku podatkowym, który w poprzednim roku podatkowym nie prowadził działalności, opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych stosuje się od dnia uzyskania pierwszego przychodu. Ponadto jako podatnik rozpoczynający działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego musi złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

■ Czy osiąganie przychodów z najmu jako formy usług świadczonych w ramach działalności pociąga za sobą obowiązek zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych?

REKLAMA

– Tak. Trzeba jednak wziąć pod uwagę przy ocenie opłacalności takiego posunięcia fakt, że obowiązkowe składki ZUS przy zastosowaniu takiego rozwiązania mogą być w efekcie dodatkowym obciążeniem fiskalnym. Jednak sensowność zastosowania tego rozwiązania rozpatruje się w przypadku osoby osiągającej już wysokie dochody z innego źródła, np. z tytułu umowy o pracę, z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że w większości takich przypadków podatnik będzie już podlegał obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z innego tytułu.

Samo zaś przesunięcie rozliczenia podatkowego najmu na działalność gospodarczą spowoduje więc co najwyżej konieczność zapłaty dodatkowej składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne (od podstawy wymiaru przewidzianej dla osób podlegających obowiązkowym ubezpieczeniom osób fizycznych prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą), która zresztą poza 0,75 proc. tej podstawy wymiaru odejmowana jest od podatku.

Z Agnieszką Zasada-Chrzanowską, specjalistą do spraw podatkowych Biura Usług Audytorskich i Księgowych Lidmar rozmawiała  Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA