REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w stypendiach i odpłatność za drugi kierunek studiów

REKLAMA

Wszelkie planowane zmiany w szkolnictwie wyższym budzą duże emocje nie tylko wśród studentów. Nie budzi przy tym wątpliwości fakt, że nieunikniona jest reforma szkolnictwa wyższego, która pozwoli na podniesienie poziomu nauczania oraz zmniejszenie dystansu pomiędzy polskimi szkołami wyższymi a najlepszymi uczelniami na świecie. Różne poglądy są jednak przedstawiane przy określaniu sposobów, które pozwolą na zrealizowanie powyższych postulatów.

Dnia 18 marca 2011 r. została uchwalona nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455), której większość przepisów weszła w życie wraz z początkiem nowego roku akademickiego, czyli 1 października 2011 r. Nowelizacja wprowadziła wiele ważnych zmian dotyczących systemu kształcenia, z których najistotniejsze zostaną omówione poniżej.

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z nowelizacją, od nowego roku akademickiego zlikwidowano stypendium za wyniki w nauce lub sporcie. Zostało ono zastąpione stypendium rektora dla najlepszych studentów. Takie stypendium będzie mógł otrzymać student, który osiągnął w ostatnim roku akademickim wysoką średnią ocen lub ma na swoim koncie osiągnięcia naukowe, artystyczne czy wysokie wyniki sportowe. Zaznaczyć należy, że stypendium rektora będzie mogło otrzymać tylko 10% studentów każdego kierunku studiów prowadzonego na uczelni. Ponadto, aby otrzymać stypendium rektora, konieczne będzie złożenie odpowiedniego wniosku wraz z dokumentami potwierdzającymi osiągnięcia studenta.

Wśród rozwiązań wprowadzonych nowelizacją, na które oczekiwały środowiska studentów oraz kadra naukowa, należy wskazać zwiększenie autonomii uczelni w tworzeniu nowych kierunków i programów kształcenia. Ponadto, nowe przepisy umożliwiają najlepszym wydziałom ubieganie się o status Krajowego Naukowego Ośrodka Wiodącego na 5 lat. Uzyskanie takiego statusu jest korzystne, gdyż w tym czasie uczelnie będą otrzymywać większe dotacje na swoją działalność. Uczelnie będą również monitorować kariery zawodowe swoich absolwentów w celu dostosowania kierunków studiów i programów kształcenia do potrzeb rynku pracy, w szczególności po trzech i pięciu latach od dnia ukończenia studiów. Powyższe rozwiązania pozwolą uczelniom dostosowywać w większym stopniu ofertę kierunków studiów do potrzeb społeczeństwa XXI wieku.

Nowelizacja wprowadziła także zmiany dotyczące pracowników uczelni wyższych. Najważniejszą z nich jest ograniczenie pracy na wielu etatach. Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w uczelni publicznej będą mogli podjąć lub kontynuować zatrudnienie w ramach stosunku pracy tylko u jednego dodatkowego pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukowo-badawczą i tylko po uzyskaniu na to zgody rektora. Ponadto, zgodnie z nowelizacją, okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta i asystenta będzie nadal określony w statucie uczelni. Jednak, okres ten nie będzie dłuższy niż 8 lat. Czas ten ma umożliwić pracownikowi zrobienie habilitacji lub doktoratu.

REKLAMA

Kolejną zmianą, która wejdzie w życie dopiero z dniem 1 stycznia 2012 r., jest wprowadzenie odpłatności za drugi kierunek studiów. Uczelnia będzie miała prawo pobierać takie opłaty od studentów, którzy studiują w trybie stacjonarnym na drugim i kolejnych kierunkach studiów. Jednocześnie studia na drugim kierunku będą bezpłatne dla osób, które otrzymają stypendium rektora na swoim pierwszym kierunku. Zwolnieni z opłat będą także ci studenci, którzy po pierwszym roku studiów na drugim kierunku znajdą się w grupie osób uprawnionych do otrzymywania stypendium rektora. Ta zmiana budzi największy niepokój wśród obecnych i przyszłych studentów, a jednocześnie największe wątpliwości pod względem zgodności z Konstytucją. Jednak, warto dodać, że studenci przyjęci na studia przed dniem wejścia w życie nowelizacji (1 października 2011 r.) oraz w roku akademickim 2011/2012, studiujący bez opłat za kształcenie na więcej niż jednym kierunku studiów nie wnoszą opłat do końca okresu studiów przewidzianego w programie i planie studiów. Zaś studenci wnoszący opłaty za kształcenie, wnoszą opłaty na dotychczasowych zasadach do końca okresu studiów przewidzianego w programie i planie studiów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, niektóre z rozwiązań wprowadzonych nowelizacją, takie jak np. zwiększenie autonomii uczelni w tworzeniu programów nauczania czy zadbanie o ciągły rozwój pracowników szkół wyższych mogą przyczynić się do poprawienia jakości kształcenia. Z drugiej jednak strony, niektóre zmiany, takie jak wprowadzenie odpłatności za drugi kierunek studiów budzą wątpliwości i mogą zablokować ścieżkę naukową wielu studentów, których nie stać na płacenie za studia. Dodatkowo likwidacja stypendium za wyniki w nauce lub sporcie, przyjmowana jest przez część środowiska studentów jako zmniejszenie motywacji i dodatkowego bodźca do osiągania wysokich ocen. Studenci zwracają przy tym uwagę, że przesunięcie ośrodka decyzji w tym zakresie do rąk rektorów, w szczególności w zakresie tzw. „osiągnięć artystycznych, czy wysokich wyników sportowych”, może zostać potraktowane jako narzędzie typowo uznaniowe, przy jednoczesnym braku jasnych kryteriów ocennych w tym zakresie.  Zasadność wprowadzonych rozwiązań będzie mogła być jednak dokładniej oceniona dopiero za kilka lat, kiedy przetestują ją kolejne roczniki studentów.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA