REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w stypendiach i odpłatność za drugi kierunek studiów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Wszelkie planowane zmiany w szkolnictwie wyższym budzą duże emocje nie tylko wśród studentów. Nie budzi przy tym wątpliwości fakt, że nieunikniona jest reforma szkolnictwa wyższego, która pozwoli na podniesienie poziomu nauczania oraz zmniejszenie dystansu pomiędzy polskimi szkołami wyższymi a najlepszymi uczelniami na świecie. Różne poglądy są jednak przedstawiane przy określaniu sposobów, które pozwolą na zrealizowanie powyższych postulatów.

REKLAMA

Dnia 18 marca 2011 r. została uchwalona nowelizacja ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455), której większość przepisów weszła w życie wraz z początkiem nowego roku akademickiego, czyli 1 października 2011 r. Nowelizacja wprowadziła wiele ważnych zmian dotyczących systemu kształcenia, z których najistotniejsze zostaną omówione poniżej.

REKLAMA

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z nowelizacją, od nowego roku akademickiego zlikwidowano stypendium za wyniki w nauce lub sporcie. Zostało ono zastąpione stypendium rektora dla najlepszych studentów. Takie stypendium będzie mógł otrzymać student, który osiągnął w ostatnim roku akademickim wysoką średnią ocen lub ma na swoim koncie osiągnięcia naukowe, artystyczne czy wysokie wyniki sportowe. Zaznaczyć należy, że stypendium rektora będzie mogło otrzymać tylko 10% studentów każdego kierunku studiów prowadzonego na uczelni. Ponadto, aby otrzymać stypendium rektora, konieczne będzie złożenie odpowiedniego wniosku wraz z dokumentami potwierdzającymi osiągnięcia studenta.

REKLAMA

Wśród rozwiązań wprowadzonych nowelizacją, na które oczekiwały środowiska studentów oraz kadra naukowa, należy wskazać zwiększenie autonomii uczelni w tworzeniu nowych kierunków i programów kształcenia. Ponadto, nowe przepisy umożliwiają najlepszym wydziałom ubieganie się o status Krajowego Naukowego Ośrodka Wiodącego na 5 lat. Uzyskanie takiego statusu jest korzystne, gdyż w tym czasie uczelnie będą otrzymywać większe dotacje na swoją działalność. Uczelnie będą również monitorować kariery zawodowe swoich absolwentów w celu dostosowania kierunków studiów i programów kształcenia do potrzeb rynku pracy, w szczególności po trzech i pięciu latach od dnia ukończenia studiów. Powyższe rozwiązania pozwolą uczelniom dostosowywać w większym stopniu ofertę kierunków studiów do potrzeb społeczeństwa XXI wieku.

Nowelizacja wprowadziła także zmiany dotyczące pracowników uczelni wyższych. Najważniejszą z nich jest ograniczenie pracy na wielu etatach. Nauczyciele akademiccy zatrudnieni w uczelni publicznej będą mogli podjąć lub kontynuować zatrudnienie w ramach stosunku pracy tylko u jednego dodatkowego pracodawcy prowadzącego działalność dydaktyczną lub naukowo-badawczą i tylko po uzyskaniu na to zgody rektora. Ponadto, zgodnie z nowelizacją, okres zatrudnienia na stanowisku adiunkta i asystenta będzie nadal określony w statucie uczelni. Jednak, okres ten nie będzie dłuższy niż 8 lat. Czas ten ma umożliwić pracownikowi zrobienie habilitacji lub doktoratu.

Kolejną zmianą, która wejdzie w życie dopiero z dniem 1 stycznia 2012 r., jest wprowadzenie odpłatności za drugi kierunek studiów. Uczelnia będzie miała prawo pobierać takie opłaty od studentów, którzy studiują w trybie stacjonarnym na drugim i kolejnych kierunkach studiów. Jednocześnie studia na drugim kierunku będą bezpłatne dla osób, które otrzymają stypendium rektora na swoim pierwszym kierunku. Zwolnieni z opłat będą także ci studenci, którzy po pierwszym roku studiów na drugim kierunku znajdą się w grupie osób uprawnionych do otrzymywania stypendium rektora. Ta zmiana budzi największy niepokój wśród obecnych i przyszłych studentów, a jednocześnie największe wątpliwości pod względem zgodności z Konstytucją. Jednak, warto dodać, że studenci przyjęci na studia przed dniem wejścia w życie nowelizacji (1 października 2011 r.) oraz w roku akademickim 2011/2012, studiujący bez opłat za kształcenie na więcej niż jednym kierunku studiów nie wnoszą opłat do końca okresu studiów przewidzianego w programie i planie studiów. Zaś studenci wnoszący opłaty za kształcenie, wnoszą opłaty na dotychczasowych zasadach do końca okresu studiów przewidzianego w programie i planie studiów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podsumowując, niektóre z rozwiązań wprowadzonych nowelizacją, takie jak np. zwiększenie autonomii uczelni w tworzeniu programów nauczania czy zadbanie o ciągły rozwój pracowników szkół wyższych mogą przyczynić się do poprawienia jakości kształcenia. Z drugiej jednak strony, niektóre zmiany, takie jak wprowadzenie odpłatności za drugi kierunek studiów budzą wątpliwości i mogą zablokować ścieżkę naukową wielu studentów, których nie stać na płacenie za studia. Dodatkowo likwidacja stypendium za wyniki w nauce lub sporcie, przyjmowana jest przez część środowiska studentów jako zmniejszenie motywacji i dodatkowego bodźca do osiągania wysokich ocen. Studenci zwracają przy tym uwagę, że przesunięcie ośrodka decyzji w tym zakresie do rąk rektorów, w szczególności w zakresie tzw. „osiągnięć artystycznych, czy wysokich wyników sportowych”, może zostać potraktowane jako narzędzie typowo uznaniowe, przy jednoczesnym braku jasnych kryteriów ocennych w tym zakresie.  Zasadność wprowadzonych rozwiązań będzie mogła być jednak dokładniej oceniona dopiero za kilka lat, kiedy przetestują ją kolejne roczniki studentów.

Patrycja Dzięgielewska

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA