REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIP nie dla wszystkich

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

1 września 2011 r. zniesiony został obowiązek posiadania NIP dla osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są płatnikami składek ubezpieczeniowych. Celem nowelizacji jest usprawnienie oraz uproszczenie systemu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników z 29 lipca 2011 r. osoby, które są zwolnione z posiadania NIP, zostaną zidentyfikowane według numeru PESEL. Od 1 lipca 2011 r. działa również Centralny Rejestr Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), który skraca obieg informacji w urzędach skarbowych i usprawnia obsługę podatników.

REKLAMA

Zmiany w ustawie znoszą także obowiązek aktualizowania danych w urzędzie skarbowym przez osoby fizyczne. Większość danych, poza np. numer konta i adresem zamieszkania, będzie aktualizowana automatycznie według zmian w rejestrze PESEL.

Zmniejszenie liczby podmiotów objętych NIP o osoby fizyczne przyspieszy nadawanie numeru identyfikacji podatkowej firmom. Od nowego roku będzie on nadawany następnego dnia roboczego po wpływie do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego.


NIP w okresie przejściowym


Przepisy ustawy wchodzą w życie w dwóch terminach: z dniem 1 września 2011 r. oraz 1 stycznia 2012 r. Do końca 2011 r. osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nadal będą mogły otrzymać NIP. - Okres przejściowy to pewne utrudnienie. Lepiej byłoby, gdyby zmiany wprowadzone były od razu, bez okresów przejściowych, które wprowadzają niepotrzebne zamieszanie. Z jednej strony NIP nie jest już wymagany, a z drugiej nadal można złożyć wniosek o jego nadanie dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności, co może być trudne do zrozumienia dla podatników - ocenia Małgorzata Miarka, Specjalista ds. Kadr i Płac z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

Wiele instytucji nie jest jeszcze dostosowanych do nowych przepisów i nadal posługuje się drukami zawierającymi miejsce na wpisanie NIP. Dotychczasowe formularze NIP zachowują ważność do czasu opublikowania rozporządzenia wykonawczego, w którym zostaną określone nowe wzory, jednak nie dłużej niż przez 9 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Mimo braku obowiązku podawania NIP przy wypełnianiu formularzy, wiele osób woli nie ryzykować i wpisuje również ten numer. - Wszystko zależy od pracownika urzędu. Czasem okazuje się, że w jednym urzędzie NIP jest wymagany, w innym nie, poza tym w obiegu są stare druki nakazujące wpisanie NIP. Mimo braku obowiązku podawania NIP, wielu klientów woli podać dodatkowy identyfikator, aby uniknąć problemu - tłumaczy Małgorzata Miarka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ustawa likwiduje również formularz NIP-3 o nadanie NIP, na którym wprowadzane były także aktualizacje danych rejestru NIP. Od stycznia 2012 r. zostanie od zastąpiony drukiem ZAP-3, na którym uzupełnione zostaną dane, które nie są zawarte w rejestrze PESEL, tj. adres zamieszkania, czy numer rachunku bankowego.


Dla kogo NIP?

REKLAMA


Nowelizacja Ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników określa, że z posiadania NIP zwolnione będą osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej oraz niebędące płatnikiem składek ubezpieczeniowych i podatku VAT.

Numer NIP będą musiały jednak posiadać osoby, które zdecydują się na legalne zatrudnienie na przykład niani albo ogrodnika na umowę-zlecenie. Odprowadzając składki ubezpieczeniowe swoich zleceniobiorców funkcjonują jako płatnik składek. O nadanie NIP nie będą już musiały występować osoby, które wynajmują innym mieszkanie.

Problem z identyfikacją podatkową mogą mieć również obcokrajowcy zatrudnieni w Polsce. Ich jedynym identyfikatorem jest paszport, którego ważność jest ograniczona. W większości przypadków, nie posiadają oni numeru PESEL, do którego wymagane jest zaświadczenie o zameldowaniu, a wkrótce nie będą mogli zostać zidentyfikowani na podstawie NIP.


Zmiana na plus?


Brak obowiązku posiadania NIP jest dużym ułatwieniem dla osób fizycznych, które nie będą musiały pamiętać kolejnego numeru identyfikacji oraz dla urzędów, które ograniczą biurokrację. Zmiany w ustawie skrócą również czas wydawania NIP przedsiębiorcom i pozwolą na aktualizację danych przez Internet. Z drugiej strony pierwsze miesiące po wejściu w życie ustawy powodują zamieszanie wynikające z niedostatecznego przygotowania instytucji do zmian. Jednak po kilku miesiącach przyzwyczajania się do nowej sytuacji, jest szansa na rzeczywiste ułatwienie życia podatnikom.

źródło: Ekkom

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

Zarządzanie finansami i procesami finansowo-księgowymi w rosnącym przedsiębiorstwie

W dzisiejszej gospodarce efektywne zarządzanie finansami i procesami finansowymi stanowi kluczowy czynnik sukcesu dla rozwijających się przedsiębiorstw. Praktyka biznesowa pokazuje, że sam wzrost obrotów nie zawsze przekłada się na poprawę kondycji finansowej firmy. Nieumiejętnie zarządzany rozwój może prowadzić do paradoksalnej sytuacji, w której zwiększającym się przychodom towarzyszą spadająca rentowność i problemy z płynnością finansową.

Rozliczenie składki zdrowotnej w 2025 roku. Księgowa wyjaśnia jak to zrobić

Termin złożenia w ZUS deklaracji zawierającej rozliczenie wpłaconych składek zdrowotnych za 2024 rok upływa 20 maja 2025 r. Obowiązek ten dotyczy większości przedsiębiorców prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Jedynie ci rozliczający się na karcie podatkowej są z niego zwolnieni. W pozostałych przypadkach wysokość należnych składek wylicza się na podstawie przychodów bądź dochodów osiągniętych w poprzednim roku. Na co zwrócić uwagę przygotowując roczne rozliczenie składek? Wyjaśnia to Paulina Chwil, Księgowa Prowadząca oraz Ekspert ds. ZUS i Prawa Pracy w CashDirector S.A.

Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku. Prof. Kołodko recenzuje politykę (nie tylko gospodarczą) obecnego prezydenta USA

W kwietniu 2025 r. nakładem Wydawnictwa Naukowego PWN ukazała się najnowsza książka prof. Grzegorza W. Kołodki zatytułowana „Trump 2.0. Rewolucja chorego rozsądku”. Grzegorz W. Kołodko, wybitny ekonomista i były wicepremier, w swoim bezkompromisowym stylu analizuje trumponomikę i trumpizm, populizm, nowy nacjonalizm, publiczne kłamstwa i brutalną grę interesów. Profesor poświęca szczególną uwagę kwestiom manipulacji opinią publiczną, polityce sojuszy, a także wpływowi wojny w Ukrainie na kształt geopolityki. Zastanawia się również, jakie zagrożenia dla NATO i Unii Europejskiej niesie ze sobą „America First” – i co to wszystko oznacza dla współczesnego świata.

REKLAMA

Zmiany w rachunkowości w 2025 r. Sprawozdawczość ESG przesunięta o 2 lata

Minister Finansów przygotował 5 maja 2025 r. projekt nowelizacji ustawy wdrażającej dyrektywę CRSD do ustawy o rachunkowości, a także ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Ta nowelizacja ma na celu wdrożenie unijnej dyrektywy 2025/794, przesuwającej wdrożenie obowiązku sprawozdawczości ESG o 2 lata.

Większość podatników VAT może uniknąć w 2026 r. obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Prof. Modzelewski wyjaśnia jak to możliwe

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, gdyby uchwalono projekt przepisów wprowadzających obowiązkowy KSeF w przedłożonym niedawno kształcie, to większość podatników VAT nie będzie musiała wystawiać faktur ustrukturyzowanych w 2026 r.

Stopy procentowe NBP 2025: w maju obniżka o 0,5 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 6-7 maja 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,5 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosi od 8 maja 2025 r. 5,25 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zgodna z oczekiwaniami większości analityków finansowych i ekonomistów. Stopy NBP zmieniły się pierwszy raz od 3 października 2023 r.

Przekształcenie JDG a status podatnika rozpoczynającego działalność w estońskim CIT

W świetle marcowego wyroku NSA (sygn. II FSK 1412/24) zmienia się podejście do kwalifikacji podatkowej spółek powstałych z przekształcenia jednoosobowych działalności gospodarczych. Wyrok ten przesądził, że takie podmioty mogą korzystać z przywilejów "podatnika rozpoczynającego działalność" na gruncie przepisów o estońskim CIT.

REKLAMA

Pracujesz na zleceniu - a może to faktyczna umowa o pracę? Jak ustalić i wykazać istnienie stosunku pracy

Osoby wykonujące umowy zlecenia, czy inne umowy cywilnoprawne, mają czasem wątpliwości, czy nie jest to de facto umowa o pracę. Każdy przedsiębiorca słyszał o możliwych kontrolach, podważeniu zatrudnienia, konieczności uzasadniania dlaczego taki a nie inny typ umowy został konkretnej osobie zaproponowany. A co ze swobodą zawierania umów? Czy forma umowy na którą zgadzamy się wspólnie z nowozatrudnioną osobą nie powinna być wystarczająca dla inspekcji pracy skoro zgodnie obie strony złożyły na niej swój podpis? Na te i wiele innych pytań odpowie Czytelnikom ten artykuł.

Zmiany w podatkach od 2026 r. - wyższy limit zwolnienia z VAT, korekty deklaracji, 6 m-cy vacatio legis

Ministerstwo Finansów poinformowało, że 6 maja 2025r. Rada Ministrów przyjęła pakiet projektów ustaw dot. podatków w ramach procesu deregulacji. Nowe przepisy mają na celu m.in. ochronę podatników przed nagłymi zmianami przepisów ustaw podatkowych oraz doprecyzowanie wątpliwości interpretacyjnych zgłaszanych przez przedsiębiorców w zakresie deklaracji składanej w trakcie lub po zakończeniu kontroli celno-skarbowej. Projekty dotyczą również podwyższenia limitu zwolnienia podmiotowego w VAT oraz likwidacji obowiązku przygotowywania i publikacji informacji o realizowanej strategii podatkowej.

REKLAMA