REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

NIP nie dla wszystkich

REKLAMA

1 września 2011 r. zniesiony został obowiązek posiadania NIP dla osób, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są płatnikami składek ubezpieczeniowych. Celem nowelizacji jest usprawnienie oraz uproszczenie systemu ewidencji i identyfikacji podatników i płatników.

Zgodnie z zapisami Ustawy z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników z 29 lipca 2011 r. osoby, które są zwolnione z posiadania NIP, zostaną zidentyfikowane według numeru PESEL. Od 1 lipca 2011 r. działa również Centralny Rejestr Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników (CRP KEP), który skraca obieg informacji w urzędach skarbowych i usprawnia obsługę podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany w ustawie znoszą także obowiązek aktualizowania danych w urzędzie skarbowym przez osoby fizyczne. Większość danych, poza np. numer konta i adresem zamieszkania, będzie aktualizowana automatycznie według zmian w rejestrze PESEL.

Zmniejszenie liczby podmiotów objętych NIP o osoby fizyczne przyspieszy nadawanie numeru identyfikacji podatkowej firmom. Od nowego roku będzie on nadawany następnego dnia roboczego po wpływie do naczelnika urzędu skarbowego poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego.


NIP w okresie przejściowym


Przepisy ustawy wchodzą w życie w dwóch terminach: z dniem 1 września 2011 r. oraz 1 stycznia 2012 r. Do końca 2011 r. osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, nadal będą mogły otrzymać NIP. - Okres przejściowy to pewne utrudnienie. Lepiej byłoby, gdyby zmiany wprowadzone były od razu, bez okresów przejściowych, które wprowadzają niepotrzebne zamieszanie. Z jednej strony NIP nie jest już wymagany, a z drugiej nadal można złożyć wniosek o jego nadanie dla osoby fizycznej nieprowadzącej działalności, co może być trudne do zrozumienia dla podatników - ocenia Małgorzata Miarka, Specjalista ds. Kadr i Płac z Centrum Finansowo-Księgowego Ekkom.

REKLAMA

Wiele instytucji nie jest jeszcze dostosowanych do nowych przepisów i nadal posługuje się drukami zawierającymi miejsce na wpisanie NIP. Dotychczasowe formularze NIP zachowują ważność do czasu opublikowania rozporządzenia wykonawczego, w którym zostaną określone nowe wzory, jednak nie dłużej niż przez 9 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy. Mimo braku obowiązku podawania NIP przy wypełnianiu formularzy, wiele osób woli nie ryzykować i wpisuje również ten numer. - Wszystko zależy od pracownika urzędu. Czasem okazuje się, że w jednym urzędzie NIP jest wymagany, w innym nie, poza tym w obiegu są stare druki nakazujące wpisanie NIP. Mimo braku obowiązku podawania NIP, wielu klientów woli podać dodatkowy identyfikator, aby uniknąć problemu - tłumaczy Małgorzata Miarka.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Ustawa likwiduje również formularz NIP-3 o nadanie NIP, na którym wprowadzane były także aktualizacje danych rejestru NIP. Od stycznia 2012 r. zostanie od zastąpiony drukiem ZAP-3, na którym uzupełnione zostaną dane, które nie są zawarte w rejestrze PESEL, tj. adres zamieszkania, czy numer rachunku bankowego.


Dla kogo NIP?


Nowelizacja Ustawy o zasadach ewidencji oraz identyfikacji podatników i płatników określa, że z posiadania NIP zwolnione będą osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej oraz niebędące płatnikiem składek ubezpieczeniowych i podatku VAT.

Numer NIP będą musiały jednak posiadać osoby, które zdecydują się na legalne zatrudnienie na przykład niani albo ogrodnika na umowę-zlecenie. Odprowadzając składki ubezpieczeniowe swoich zleceniobiorców funkcjonują jako płatnik składek. O nadanie NIP nie będą już musiały występować osoby, które wynajmują innym mieszkanie.

Problem z identyfikacją podatkową mogą mieć również obcokrajowcy zatrudnieni w Polsce. Ich jedynym identyfikatorem jest paszport, którego ważność jest ograniczona. W większości przypadków, nie posiadają oni numeru PESEL, do którego wymagane jest zaświadczenie o zameldowaniu, a wkrótce nie będą mogli zostać zidentyfikowani na podstawie NIP.


Zmiana na plus?


Brak obowiązku posiadania NIP jest dużym ułatwieniem dla osób fizycznych, które nie będą musiały pamiętać kolejnego numeru identyfikacji oraz dla urzędów, które ograniczą biurokrację. Zmiany w ustawie skrócą również czas wydawania NIP przedsiębiorcom i pozwolą na aktualizację danych przez Internet. Z drugiej strony pierwsze miesiące po wejściu w życie ustawy powodują zamieszanie wynikające z niedostatecznego przygotowania instytucji do zmian. Jednak po kilku miesiącach przyzwyczajania się do nowej sytuacji, jest szansa na rzeczywiste ułatwienie życia podatnikom.

źródło: Ekkom

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: Od 1 lutego 2026 r. będziemy otrzymywać faktury VAT aż w 18 różnych formach. Konieczna nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

REKLAMA

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA