REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasingowe niedoróbki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Jeżeli przed 1 czerwca br. zawarto umowę leasingu finansowego dotyczącego samochodu, to w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest to nabycie.
■ Część podatników ma kłopoty ze zrozumieniem niektórych regulacji, które wprowadziła ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756). Wiele trudności sprawia stosowanie unormowań dotyczących samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie wspomnianej ustawy. Czy uzasadnione jest twierdzenie, że w przepisach tych można się doszukać luk?

– Jest to trafne twierdzenie. Przypomnę, że regulacje znowelizowanej ustawy o VAT zaczęły obowiązywać od 1 czerwca br. Jednak przepisy dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa wejdą w życie po 90 dniach od ich ogłoszenia, a więc 22 sierpnia 2005 r. W nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług wspomina się o umowach leasingu, najmu, dzierżawy itp., które zostały zawarte przed 1 czerwca br. Jak jednak traktować umowy podpisane od 1 czerwca do 21 sierpnia br.? Na to pytanie trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Dlatego uważam, że w przepisach jest luka. Nie określono bowiem, jakie zasady powinny być zastosowane wobec umów zawartych od 1 czerwca do 21 sierpnia 2005 r.

REKLAMA

Autopromocja
■ Czy jeżeli podatnicy podpiszą umowy leasingowe dotyczące samochodu dającego obecnie prawo do pełnego odliczenia VAT w tym właśnie okresie, przejściowym, to z faktur leasingowych otrzymanych do 22 sierpnia br. będą mogli odliczyć podatek w całości?

– Będą mogli tak postępować do 21 sierpnia 2005 r. Muszą jednak koniecznie pamiętać o tej „granicznej” dacie. Od 22 sierpnia br. bowiem będą już mogli odliczyć co najwyżej 60 proc. należnego podatku, a łączna kwota odliczenia w całym okresie umowy nie może przekroczyć 6000 zł.

■ Z czego to wynika?

– Z tego, że od 22 sierpnia br. zaczną obowiązywać znowelizowane unormowania zawarte w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Według tych przepisów, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego będzie stanowić 60 proc. kwoty podatku określonej m.in. w fakturze – nie więcej jednak niż 6000 zł w całym okresie umowy. Przyjmując gramatyczne brzmienie nowej ustawy, pojazdy te nie będą musiały uzyskać zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Można więc tak podsumować nasze dotychczasowe rozważania, że w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług w sposób dyskryminujący potraktowano leasing w okresie od 1 czerwca do 21 sierpnia 2005 r.

■ O czym jeszcze powinni pamiętać podatnicy zawierający umowy leasingowe dotyczące samochodów?

– Podatnicy ci powinni zdawać sobie sprawę z tego, że jeżeli przed 1 czerwca br. zawarto umowę leasingu finansowego dotyczącego samochodu, to w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest to nabycie. W związku z tym jest to samochód nabyty przed tą datą. Taki pojazd może uzyskać potwierdzenie w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast samochód jest w leasingu operacyjnym, to nie jest „nabyty” w rozumieniu ustawy. W związku z tym pojazdy te nie uzyskają potwierdzenia w okręgowej stacji kontroli pojazdów po 22 sierpnia br. Po tej dacie można bowiem uzyskać potwierdzenie określonych cech samochodów nabytych przed 1 czerwca br.
n Jakie mogą być konsekwencje takiego stanu prawnego?
– Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek, że podatnicy, którzy wzięli w leasing operacyjny takie samochody, utracą od 22 sierpnia br. prawo do odliczania VAT od paliwa zakupionego dla tych pojazdów.

■ Wyjaśnijmy w takim razie, czym właściwie różni się w takich sytuacjach leasing operacyjny od finansowego?

– Leasing operacyjny traktowany jest w VAT tak jak usługa. Z kolei leasing finansowy uważany jest za nabycie, czyli zakup. W przypadku leasingu finansowego umowa, w pewnym uproszczeniu, przewiduje wraz z wniesieniem ostatniej raty nabycie samochodu. Jeżeli więc np. umowę zawarto 31 maja br., to z punktu widzenia podatku od towarów i usług nastąpiło nabycie samochodu. Zwróćmy uwagę na ten istotny element. Mimo że w sensie cywilnoprawnym w takiej sytuacji jeszcze nie doszło do nabycia samochodu, to z punktu widzenia podatku już do tego doszło. Takie zawarcie umowy leasingu finansowego traktowane jest w przepisach VAT na równi z dostawą.

■ Czy w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług umowy leasingu operacyjnego są traktowane na równi z umowami leasingu finansowego?

– Otóż problem w tym, że oba te rodzaje leasingu wcale nie są traktowane jednakowo. Prawdopodobnie przez przypadek ustawodawca faworyzuje umowy leasingu finansowego, dyskryminując jednocześnie umowy leasingu operacyjnego, które nie są nabyciem w rozumieniu ustawy o VAT.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

REKLAMA

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA