REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasingowe niedoróbki

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Jeżeli przed 1 czerwca br. zawarto umowę leasingu finansowego dotyczącego samochodu, to w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest to nabycie.
■ Część podatników ma kłopoty ze zrozumieniem niektórych regulacji, które wprowadziła ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756). Wiele trudności sprawia stosowanie unormowań dotyczących samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie wspomnianej ustawy. Czy uzasadnione jest twierdzenie, że w przepisach tych można się doszukać luk?

– Jest to trafne twierdzenie. Przypomnę, że regulacje znowelizowanej ustawy o VAT zaczęły obowiązywać od 1 czerwca br. Jednak przepisy dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa wejdą w życie po 90 dniach od ich ogłoszenia, a więc 22 sierpnia 2005 r. W nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług wspomina się o umowach leasingu, najmu, dzierżawy itp., które zostały zawarte przed 1 czerwca br. Jak jednak traktować umowy podpisane od 1 czerwca do 21 sierpnia br.? Na to pytanie trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Dlatego uważam, że w przepisach jest luka. Nie określono bowiem, jakie zasady powinny być zastosowane wobec umów zawartych od 1 czerwca do 21 sierpnia 2005 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
■ Czy jeżeli podatnicy podpiszą umowy leasingowe dotyczące samochodu dającego obecnie prawo do pełnego odliczenia VAT w tym właśnie okresie, przejściowym, to z faktur leasingowych otrzymanych do 22 sierpnia br. będą mogli odliczyć podatek w całości?

– Będą mogli tak postępować do 21 sierpnia 2005 r. Muszą jednak koniecznie pamiętać o tej „granicznej” dacie. Od 22 sierpnia br. bowiem będą już mogli odliczyć co najwyżej 60 proc. należnego podatku, a łączna kwota odliczenia w całym okresie umowy nie może przekroczyć 6000 zł.

■ Z czego to wynika?

– Z tego, że od 22 sierpnia br. zaczną obowiązywać znowelizowane unormowania zawarte w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Według tych przepisów, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego będzie stanowić 60 proc. kwoty podatku określonej m.in. w fakturze – nie więcej jednak niż 6000 zł w całym okresie umowy. Przyjmując gramatyczne brzmienie nowej ustawy, pojazdy te nie będą musiały uzyskać zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Można więc tak podsumować nasze dotychczasowe rozważania, że w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług w sposób dyskryminujący potraktowano leasing w okresie od 1 czerwca do 21 sierpnia 2005 r.

REKLAMA

■ O czym jeszcze powinni pamiętać podatnicy zawierający umowy leasingowe dotyczące samochodów?

– Podatnicy ci powinni zdawać sobie sprawę z tego, że jeżeli przed 1 czerwca br. zawarto umowę leasingu finansowego dotyczącego samochodu, to w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest to nabycie. W związku z tym jest to samochód nabyty przed tą datą. Taki pojazd może uzyskać potwierdzenie w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast samochód jest w leasingu operacyjnym, to nie jest „nabyty” w rozumieniu ustawy. W związku z tym pojazdy te nie uzyskają potwierdzenia w okręgowej stacji kontroli pojazdów po 22 sierpnia br. Po tej dacie można bowiem uzyskać potwierdzenie określonych cech samochodów nabytych przed 1 czerwca br.
n Jakie mogą być konsekwencje takiego stanu prawnego?
– Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek, że podatnicy, którzy wzięli w leasing operacyjny takie samochody, utracą od 22 sierpnia br. prawo do odliczania VAT od paliwa zakupionego dla tych pojazdów.

■ Wyjaśnijmy w takim razie, czym właściwie różni się w takich sytuacjach leasing operacyjny od finansowego?

– Leasing operacyjny traktowany jest w VAT tak jak usługa. Z kolei leasing finansowy uważany jest za nabycie, czyli zakup. W przypadku leasingu finansowego umowa, w pewnym uproszczeniu, przewiduje wraz z wniesieniem ostatniej raty nabycie samochodu. Jeżeli więc np. umowę zawarto 31 maja br., to z punktu widzenia podatku od towarów i usług nastąpiło nabycie samochodu. Zwróćmy uwagę na ten istotny element. Mimo że w sensie cywilnoprawnym w takiej sytuacji jeszcze nie doszło do nabycia samochodu, to z punktu widzenia podatku już do tego doszło. Takie zawarcie umowy leasingu finansowego traktowane jest w przepisach VAT na równi z dostawą.

■ Czy w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług umowy leasingu operacyjnego są traktowane na równi z umowami leasingu finansowego?

– Otóż problem w tym, że oba te rodzaje leasingu wcale nie są traktowane jednakowo. Prawdopodobnie przez przypadek ustawodawca faworyzuje umowy leasingu finansowego, dyskryminując jednocześnie umowy leasingu operacyjnego, które nie są nabyciem w rozumieniu ustawy o VAT.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA