REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasingowe niedoróbki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Jeżeli przed 1 czerwca br. zawarto umowę leasingu finansowego dotyczącego samochodu, to w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest to nabycie.
■ Część podatników ma kłopoty ze zrozumieniem niektórych regulacji, które wprowadziła ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756). Wiele trudności sprawia stosowanie unormowań dotyczących samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie wspomnianej ustawy. Czy uzasadnione jest twierdzenie, że w przepisach tych można się doszukać luk?

– Jest to trafne twierdzenie. Przypomnę, że regulacje znowelizowanej ustawy o VAT zaczęły obowiązywać od 1 czerwca br. Jednak przepisy dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa wejdą w życie po 90 dniach od ich ogłoszenia, a więc 22 sierpnia 2005 r. W nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług wspomina się o umowach leasingu, najmu, dzierżawy itp., które zostały zawarte przed 1 czerwca br. Jak jednak traktować umowy podpisane od 1 czerwca do 21 sierpnia br.? Na to pytanie trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Dlatego uważam, że w przepisach jest luka. Nie określono bowiem, jakie zasady powinny być zastosowane wobec umów zawartych od 1 czerwca do 21 sierpnia 2005 r.

REKLAMA

Autopromocja
■ Czy jeżeli podatnicy podpiszą umowy leasingowe dotyczące samochodu dającego obecnie prawo do pełnego odliczenia VAT w tym właśnie okresie, przejściowym, to z faktur leasingowych otrzymanych do 22 sierpnia br. będą mogli odliczyć podatek w całości?

– Będą mogli tak postępować do 21 sierpnia 2005 r. Muszą jednak koniecznie pamiętać o tej „granicznej” dacie. Od 22 sierpnia br. bowiem będą już mogli odliczyć co najwyżej 60 proc. należnego podatku, a łączna kwota odliczenia w całym okresie umowy nie może przekroczyć 6000 zł.

■ Z czego to wynika?

REKLAMA

– Z tego, że od 22 sierpnia br. zaczną obowiązywać znowelizowane unormowania zawarte w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Według tych przepisów, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego będzie stanowić 60 proc. kwoty podatku określonej m.in. w fakturze – nie więcej jednak niż 6000 zł w całym okresie umowy. Przyjmując gramatyczne brzmienie nowej ustawy, pojazdy te nie będą musiały uzyskać zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Można więc tak podsumować nasze dotychczasowe rozważania, że w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług w sposób dyskryminujący potraktowano leasing w okresie od 1 czerwca do 21 sierpnia 2005 r.

■ O czym jeszcze powinni pamiętać podatnicy zawierający umowy leasingowe dotyczące samochodów?

REKLAMA

– Podatnicy ci powinni zdawać sobie sprawę z tego, że jeżeli przed 1 czerwca br. zawarto umowę leasingu finansowego dotyczącego samochodu, to w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest to nabycie. W związku z tym jest to samochód nabyty przed tą datą. Taki pojazd może uzyskać potwierdzenie w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast samochód jest w leasingu operacyjnym, to nie jest „nabyty” w rozumieniu ustawy. W związku z tym pojazdy te nie uzyskają potwierdzenia w okręgowej stacji kontroli pojazdów po 22 sierpnia br. Po tej dacie można bowiem uzyskać potwierdzenie określonych cech samochodów nabytych przed 1 czerwca br.
n Jakie mogą być konsekwencje takiego stanu prawnego?
– Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek, że podatnicy, którzy wzięli w leasing operacyjny takie samochody, utracą od 22 sierpnia br. prawo do odliczania VAT od paliwa zakupionego dla tych pojazdów.

■ Wyjaśnijmy w takim razie, czym właściwie różni się w takich sytuacjach leasing operacyjny od finansowego?

– Leasing operacyjny traktowany jest w VAT tak jak usługa. Z kolei leasing finansowy uważany jest za nabycie, czyli zakup. W przypadku leasingu finansowego umowa, w pewnym uproszczeniu, przewiduje wraz z wniesieniem ostatniej raty nabycie samochodu. Jeżeli więc np. umowę zawarto 31 maja br., to z punktu widzenia podatku od towarów i usług nastąpiło nabycie samochodu. Zwróćmy uwagę na ten istotny element. Mimo że w sensie cywilnoprawnym w takiej sytuacji jeszcze nie doszło do nabycia samochodu, to z punktu widzenia podatku już do tego doszło. Takie zawarcie umowy leasingu finansowego traktowane jest w przepisach VAT na równi z dostawą.

■ Czy w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług umowy leasingu operacyjnego są traktowane na równi z umowami leasingu finansowego?

– Otóż problem w tym, że oba te rodzaje leasingu wcale nie są traktowane jednakowo. Prawdopodobnie przez przypadek ustawodawca faworyzuje umowy leasingu finansowego, dyskryminując jednocześnie umowy leasingu operacyjnego, które nie są nabyciem w rozumieniu ustawy o VAT.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

REKLAMA

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

Niższe grzywny za niektóre przestępstwa skarbowe od 2026 roku. Nowelizacja Kks i Ordynacji podatkowej przyjęta przez rząd

W dniu 27 maja 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks karny skarbowy (kks) oraz ustawy - Ordynacja podatkowa, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu uproszczenie administracyjnych obowiązków podatkowych oraz złagodzenie kar za przestępstwa skarbowe, które nie powodują bezpośrednich strat w podatkach.

REKLAMA