REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasingowe niedoróbki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rozmowa z prof. dr. hab. Witoldem Modzelewskim, prezesem Instytutu Studiów Podatkowych
Jeżeli przed 1 czerwca br. zawarto umowę leasingu finansowego dotyczącego samochodu, to w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest to nabycie.
■ Część podatników ma kłopoty ze zrozumieniem niektórych regulacji, które wprowadziła ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756). Wiele trudności sprawia stosowanie unormowań dotyczących samochodów i pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartych przed dniem wejścia w życie wspomnianej ustawy. Czy uzasadnione jest twierdzenie, że w przepisach tych można się doszukać luk?

– Jest to trafne twierdzenie. Przypomnę, że regulacje znowelizowanej ustawy o VAT zaczęły obowiązywać od 1 czerwca br. Jednak przepisy dotyczące rozliczania VAT od nabytych określonych rodzajów samochodów oraz od paliwa wejdą w życie po 90 dniach od ich ogłoszenia, a więc 22 sierpnia 2005 r. W nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług wspomina się o umowach leasingu, najmu, dzierżawy itp., które zostały zawarte przed 1 czerwca br. Jak jednak traktować umowy podpisane od 1 czerwca do 21 sierpnia br.? Na to pytanie trudno znaleźć jednoznaczną odpowiedź. Dlatego uważam, że w przepisach jest luka. Nie określono bowiem, jakie zasady powinny być zastosowane wobec umów zawartych od 1 czerwca do 21 sierpnia 2005 r.

REKLAMA

REKLAMA

■ Czy jeżeli podatnicy podpiszą umowy leasingowe dotyczące samochodu dającego obecnie prawo do pełnego odliczenia VAT w tym właśnie okresie, przejściowym, to z faktur leasingowych otrzymanych do 22 sierpnia br. będą mogli odliczyć podatek w całości?

– Będą mogli tak postępować do 21 sierpnia 2005 r. Muszą jednak koniecznie pamiętać o tej „granicznej” dacie. Od 22 sierpnia br. bowiem będą już mogli odliczyć co najwyżej 60 proc. należnego podatku, a łączna kwota odliczenia w całym okresie umowy nie może przekroczyć 6000 zł.

■ Z czego to wynika?

– Z tego, że od 22 sierpnia br. zaczną obowiązywać znowelizowane unormowania zawarte w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług. Według tych przepisów, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego będzie stanowić 60 proc. kwoty podatku określonej m.in. w fakturze – nie więcej jednak niż 6000 zł w całym okresie umowy. Przyjmując gramatyczne brzmienie nowej ustawy, pojazdy te nie będą musiały uzyskać zaświadczenia wydanego przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Można więc tak podsumować nasze dotychczasowe rozważania, że w znowelizowanej ustawie o podatku od towarów i usług w sposób dyskryminujący potraktowano leasing w okresie od 1 czerwca do 21 sierpnia 2005 r.

REKLAMA

■ O czym jeszcze powinni pamiętać podatnicy zawierający umowy leasingowe dotyczące samochodów?

– Podatnicy ci powinni zdawać sobie sprawę z tego, że jeżeli przed 1 czerwca br. zawarto umowę leasingu finansowego dotyczącego samochodu, to w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jest to nabycie. W związku z tym jest to samochód nabyty przed tą datą. Taki pojazd może uzyskać potwierdzenie w okręgowej stacji kontroli pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jeżeli natomiast samochód jest w leasingu operacyjnym, to nie jest „nabyty” w rozumieniu ustawy. W związku z tym pojazdy te nie uzyskają potwierdzenia w okręgowej stacji kontroli pojazdów po 22 sierpnia br. Po tej dacie można bowiem uzyskać potwierdzenie określonych cech samochodów nabytych przed 1 czerwca br.
n Jakie mogą być konsekwencje takiego stanu prawnego?
– Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek, że podatnicy, którzy wzięli w leasing operacyjny takie samochody, utracą od 22 sierpnia br. prawo do odliczania VAT od paliwa zakupionego dla tych pojazdów.

■ Wyjaśnijmy w takim razie, czym właściwie różni się w takich sytuacjach leasing operacyjny od finansowego?

– Leasing operacyjny traktowany jest w VAT tak jak usługa. Z kolei leasing finansowy uważany jest za nabycie, czyli zakup. W przypadku leasingu finansowego umowa, w pewnym uproszczeniu, przewiduje wraz z wniesieniem ostatniej raty nabycie samochodu. Jeżeli więc np. umowę zawarto 31 maja br., to z punktu widzenia podatku od towarów i usług nastąpiło nabycie samochodu. Zwróćmy uwagę na ten istotny element. Mimo że w sensie cywilnoprawnym w takiej sytuacji jeszcze nie doszło do nabycia samochodu, to z punktu widzenia podatku już do tego doszło. Takie zawarcie umowy leasingu finansowego traktowane jest w przepisach VAT na równi z dostawą.

■ Czy w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług umowy leasingu operacyjnego są traktowane na równi z umowami leasingu finansowego?

– Otóż problem w tym, że oba te rodzaje leasingu wcale nie są traktowane jednakowo. Prawdopodobnie przez przypadek ustawodawca faworyzuje umowy leasingu finansowego, dyskryminując jednocześnie umowy leasingu operacyjnego, które nie są nabyciem w rozumieniu ustawy o VAT.

Rozmawiał  Krzysztof Tomaszewski
Prof. dr hab. Witold Modzelewski jest przewodniczącym Krajowej Rady Doradców Podatkowych
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

REKLAMA