REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Masz ciężarówkę? Zapłać podatek do 15 lutego

Subskrybuj nas na Youtube
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ustalenie właściwej kwoty podatku należnego od pojazdów, których łączna masa przekracza 3,5 tony zależy od przyjętej stawki podatku. Jej wysokość może się wahać, ze względu na lokalny charakter tego podatku. O zapłacie podatku trzeba pamiętać dwa razy w roku – do 15 lutego i 15 września.


Podatnicy, będący właścicielami pojazdów zakwalifikowanych w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych, podlegają opodatkowaniu lokalnym podatkiem od środków transportowych. Ustalenie wysokości daniny należnej fiskusowi zależy w dużym stopniu od zarządzeń jednostki samorządu terytorialnego, jakim jest gmina. W jaki sposób podatnik powinien rozliczyć się z tytułu posiadanego przez niego środka transportowego?

REKLAMA

Autopromocja


Nie od każdego samochodu podatek


Podatnik powinien pamiętać o szczegółowych wytycznych, pozwalających na zakwalifikowanie danego pojazdu do środków transportowych, podlegających opodatkowaniu. Przede wszystkim należą do nich samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów powyżej 3,5 tony, a także przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym mają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton wzwyż. Wyjątkiem od tej zasady są pojazdy związane wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego, jak również autobusy, które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych.


Kto zobowiązany jest do płacenia podatku od środków transportowych?


Obowiązek podatkowy z tytułu podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych, jak również osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych określonych w ustawie. Ponadto, warto zaznaczyć, że jako właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, a także posiadaczy środków transportowych, które zostały zarejestrowane w Polsce jako powierzone podmiotowi polskiemu przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną. W przypadku, gdy dany pojazd stanowi współwłasność, obowiązek podatkowy ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. W przypadku zmiany właściciela zarejestrowanego środka transportowego obowiązek podatkowy ciąży na uprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.


Obowiązek podatkowy


W myśl zapisu ustawy o podatkach lokalnych obowiązek podatkowy z tytułu posiadania środków transportowych powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Ponadto w przypadku nabycia pojazdu już zarejestrowanego od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. Warto zauważyć, że regulacjom tym podlegają środki transportowe dopuszczone ponownie do ruchu po upływie okresu, na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.

 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Omawiany obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu, lub z końcem miesiąca, w którym upłynął czas, na który pojazd powierzono.


Podatek od środków transportowych to podatek lokalny


Warto pamiętać o tym, że podatek od środków transportowych, to specyficzne zobowiązanie podatkowe o charakterze lokalnym, stanowiące dochód gminy. To rada gminy co roku ustala jego stawki, z tym że ich wysokość nie może przekroczyć tych określonych w ustawie (są to stawki maksymalne). Oznacza to, że wysokość stawek może różnić się w poszczególnych jednostkach administracyjnych. Ponadto bardzo często jest ona uzależniona od rocznika produkcji, liczby miejsc do siedzenia oraz wpływu na środowisko naturalne środka transportowego, podlegającego opodatkowaniu.


Terminy płatności

REKLAMA


Podatek od środków transportowych podatnik zobowiązany jest uiścić w dwóch ratach - do 15 lutego i do 15 września każdego roku. Ponadto, do 15 lutego podatnicy zobowiązani są do złożenia  właściwemu organowi podatkowemu deklaracji, dotyczącej kwoty podatku od środków transportowych na dany rok podatkowy.

Inaczej sytuacja wygląda gdy obowiązek podatkowy powstał w trakcie roku. Gdy pojazd został zarejestrowany w lutym obowiązek podatkowy powstaje 1 marca. Wtedy podatek trzeba zapłacić w ciągu 14 dni (I rata) i do 15 września (II rata). Takie terminy obowiązują bowiem gdy obowiązek podatkowy powstał po 1 lutym a przed 1 września danego roku. Jeżeli natomiast obowiązek podatkowy powstał od dnia 1 września podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni. W kolejnych latach trzeba pilnować podstawowych terminów - do 15 lutego i do 15 września.

Uwaga!
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

Po tym terminie w razie wystąpienia jakichkolwiek okoliczności mających wpływ na powstanie lub wygaśnięcie obowiązku podatkowego, lub zmianę miejsca zamieszkania, lub siedziby należy w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tych zdarzeń, uaktualnić informacje zawarte w deklaracji podatkowej.

Rada gminy może ponadto wprowadzić ułatwienia w zakresie składania deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jednakże musi to nastąpić w drodze uchwały.

Katarzyna Rola-Stężycka, Tax Care

  

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA