REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sporne zarządzanie spółką przez firmę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Władze spółki, które powierzą zarządzanie nią jednoosobowemu podmiotowi gospodarczemu, powinny zachować szczególną ostrożność. Konsekwencją takiego wyboru mogą być trudności przy rozliczeniu kosztów uzyskania przychodu - wynika z wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku.

Organy podatkowe zakwestionowały wydatki poniesione przez spółkę jako koszty uzyskania przychodu. W uzasadnieniu wskazały, iż na podstawie ustawy o VAT spółce A nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na podróże służbowe oraz zakup paliwa przez osoby prowadzące osobną działalność gospodarczą.

REKLAMA

REKLAMA

Z akt wynikało, iż firmy prowadzone przez nie zawarły ze spółką A umowy, w ramach których zobowiązały się do świadczenia usług o charakterze agencyjno-przedstawicielskim oraz do dokonywania innych czynności prawnych i faktycznych związanych z prawidłowym jej funkcjonowaniem. Strony określiły, że usługi będą świadczone za wynagrodzeniem, a wszelkie poniesione koszty będą refakturowane na spółkę A. W jej dokumentach jednak brak było faktur dotyczących refakturowania poniesionych kosztów związanych z podróżami służbowymi oraz zakupem
paliwa.

W związku z powyższym organ I instancji stwierdził, iż wydatki stanowią koszty uzyskania przychodu nie spółki A, lecz firm poszczególnych osób, ponieważ związane były z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą i wykonywaniem obowiązków wynikających z umów. Wobec powyższego decyzją w zakresie podatku dochodowego wyłączono opisane wydatki z kosztów uzyskania przychodu spółki A. W konsekwencji, spółce nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem wyżej wymienionych usług.

Pełnomocnik spółki zarówno w odwołaniu, jak i skardze wskazywał naruszenie przepisów poprzez przyjęcie, że podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem paliwa do stanowiącego własność podatnika samochodu – mimo że eksploatacja samochodu związana była z funkcjonowaniem spółki, zaś prawo posługiwania się samochodem przez wspomniane osoby wynikało z treści umów. Wbrew twierdzeniu organów podatkowych samochód nie służył do celów prywatnych ani nie został oddany do nieodpłatnego użytkowania. Sporadyczne korzystanie przez członka zarządu i prokurenta do wyjazdów miało swoje uzasadnienie w zawartych umowach łączących te osoby ze spółką. Mieli oni prawo do korzystania z materiałów i środków koniecznych do świadczenia usług będących przedmiotem umowy, do takich środków należał samochód.

REKLAMA

Rozstrzygając sprawę, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku podkreślił, iż władze spółki wybrały model zarządzania nią przez jednoosobowe podmioty gospodarcze. Z umów zaś wynika, że usługi rozliczali fakturami. W konsekwencji wydatki poniesione przez te podmioty stanowią ich koszty uzyskania przychodu, a nie skarżącej spółki. W efekcie skarga została oddalona.

Dalszy ciąg materiału pod wideo
Sygn. akt I SA/Bk 101/05
 Michał Stuczyński
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA