REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana przepisów o spółce IBC na Seszelach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W końcu grudnia 2011 roku parlament na Seszelach uchwalił nowelizację ustawy regulującej funkcjonowanie spółek IBC (International Business Company).


Dokumentacja księgowa


W myśl nowych przepisów wszystkie zarejestrowane na Seszelach spółki IBC mają obowiązek wskazać miejsce przechowywania dokumentów odnoszących się do przeprowadzanych transakcji. To miejsce może być zlokalizowane na Seszelach bądź w jakimkolwiek innym miejscu na świecie. Zmiany wprowadzone do ustawy nie wymagają od spółek IBC sporządzania sprawozdań finansowych, audytu dokumentacji księgowej ani przedkładania seszelskim organom nadzorującym jakichkolwiek dokumentów finansowych.

REKLAMA

Autopromocja

Wobec powyższego dokumentacja księgowa może być przechowywana na Seszelach tzn. w siedzibie spółki albo poza granicami Seszeli. Wybór należy do klienta. Gdyby klient zdecydował się przechowywać dokumenty w siedzibie spółki, wówczas musi zadbać o co miesięczne dostarczanie  kopii faktur, rachunków, wyciągów bankowych i innych dokumentów dotyczących aktywności finansowej spółki.

Jeżeli dokumentacja będzie przechowywana poza granicami Seszeli, potrzebne będzie podpisane przez dyrektora/ów oświadczenie, potwierdzające miejsce przechowywania dokumentów. Natomiast w przypadku świadczenia usługi nominowanego udziałowca należy dostarczyć analogiczne oświadczenie podpisane przez faktycznego właściciela.

Przedstawione dokumenty nie będą powszechnie dostępne, a osoby z zewnątrz będą mogły je przeglądać jedynie za uprzednią zgodą dyrektora/ów. Jednakże seszelski regulator SIBA (ang. Seychelles International Business Authority), który prowadzi rejestr spółek i posiada uprawnienia nadzorujące, ma prawo zażądać weryfikacji dokumentacji księgowej spółki IBC w jej siedzibie pod kątem zgodności z nowymi przepisami. Weryfikacja sprowadza się do prawa wglądu w dokumentację i żądania wyjaśnień w przypadku stwierdzenia braku jakiegoś wymaganego prawem dokumentu. Urząd nie może jednak ujawnić osobom trzecim żadnych informacji uzyskanych w związku z wykonywaniem swoich uprawnień, chyba że zostanie do tego zobowiązany przez sąd. Tak bowiem stanowi prawo na Seszelach.

Lokalni administratorzy spółek, jako podmioty świadczące usługi korporacyjne, podlegają grzywnie w razie niedotrzymania obowiązku posiadania dokumentacji księgowej albo pisemnego dowodu wskazującego miejsce jej przechowywania. Jeśli się okaże, że dokumentów brakuje, na spółkę IBC i odpowiednio na jej dyrektora/ów zostanie nałożona grzywna w wysokości 25 USD za każdy dzień bez dokumentacji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Transparentność transakcji i działalności spółek stanowi od dawna wymóg OECD i jest prawdopodobną przyczyną zmiany przepisów na Seszelach.


Rejestry


Nowelizacja ustawy nakłada obowiązek przechowywania w siedzibie spółki kopii księgi udziałów oraz wykazu kadry zarządzającej.


Okres rezerwacji nazwy spółki


W zależności od zatwierdzenia proponowanej nazwy spółki przez przewodniczącego Urzędu do Spraw Międzynarodowego Biznesu na Seszelach, zaproponowana nazwa zostanie zarezerwowana na okres 30 dni jako data zatwierdzenia (as the date of approval). Przez ten czas rezerwacja nie podlega żadnej opłacie. Po upływie 30 dni nazwa stanie się dostępna dla każdego innego podmiotu świadczącego usługi korporacyjne na zasadzie „kto pierwszy ten lepszy”. Jeśli taki podmiot zażąda przedłużenia rezerwacji proponowanej nazwy spółki przed datą jej wygaśnięcia albo w dowolnym późniejszym terminie, wówczas musi uiścić opłatę w wysokości 25 USD.

Maria Jaskólska

aplikant adwokacki

www.taxwaysgroup.com

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA