REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla przedsiębiorcy koszt przejazdu autostradą może być niższy o 44%

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przejazd autostradą może kosztować przedsiębiorcę co najmniej 18% mniej, a w skrajnym przypadku oszczędność może wynieść nawet 44% pobieranej opłaty. O tyle koszty związane z przejazdem przez koncesjonowaną autostradę obniży przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT i rozlicza podatek dochodowy na zasadach ogólnych według wyższej, 32-proc. stawki.


Przedsiębiorca, który wyjeżdża w sprawach firmowych, może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na przejazd płatną autostradą. Dodatkowo odliczy VAT. Nie ma potrzeby uzyskiwania dodatkowych dokumentów, które potwierdzą uiszczoną opłatę. Otrzymany „kwitek” może zastąpić fakturę VAT i stanowić podstawę nie tylko do zaliczenia zapłaconej kwoty do kosztów, ale także do odliczenia VAT-u.

REKLAMA

Autopromocja


Nie tylko firma transportowa wymaga wyjazdów


Do kosztów podatkowych można zaliczyć wszelkie wydatki, które przedsiębiorca ponosi w celu uzyskania przychodu z wyjątkiem ujętych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W katalogu tym nie znajdują się jednak opłaty za przejazd autostradą. Oznacza to, że gdy profil działalności firmy wymaga od przedsiębiorcy przemieszczania się między różnymi miejscowościami nic nie stoi na przeszkodzie, by poniesione opłaty za przejazd autostradą zaliczył do kosztów firmowych i tym samym zmniejszył podatek dochodowy. Z takiej możliwości mogą skorzystać nie tylko właściciele firm transportowych. W przypadku innych branż konieczność podróży może wiązać się np. z rozszerzeniem rynku zbytu, samodzielnym rozwożeniem produktów, podpisywaniem kontraktu, czy po prostu wykonywaniem usługi.


VAT do odliczenia


Przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT może od wydatków na płatne autostrady również odliczyć VAT. Podstawowy warunek, jaki musi być spełniony, to związek opłaty z wykonywanymi czynnościami, które podlegają opodatkowaniu. VAT można bowiem odliczyć w takim zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę jaką można odliczyć stanowi suma kwot wynikająca z faktur zakupowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nie wyrzucaj kwitków


Co ważne, możliwość rozliczenia poniesionych opłat w podatkach nie wymaga jednak dodatkowego uzyskiwania faktury. Tzw. rozporządzenie fakturowe dopuszcza bowiem uznanie za fakturę m. in. dowodów zapłaty za przejazdy płatnymi autostradami, jeżeli zawierają:

- nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,

- numer kolejny i datę wystawienia,

- informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi, w szczególności nazwę autostrady,

- kwotę należności wraz z podatkiem,

- kwotę podatku.

 


Autostrady zarządzane przez GDDKiA bez VAT-u


W Polsce są już łącznie 730  kilometry płatnych autostrad (467 km autostrad koncesjonowanych i 263 km zarządzanych przez GDDKiA). W praktyce kierowca zetknie się z dwoma rodzajami dowodów potwierdzających opłatę za przejazd - z VAT oraz bez VAT-u. Wszystko zależy od tego, kto zarządza daną trasą. Gdy autostrada jest zarządzana na podstawie umowy koncesyjnej, to pobierane opłaty podlegają VAT i na uzyskanym „kwitku” znajdzie się wyszczególniona kwota tego podatku. Inaczej natomiast wygląda sytuacja, gdy autostradą zarządza Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W takim przypadku przejazd nie podlega opodatkowaniu VAT (GDDKiA, zgodnie z interpretacją fiskusa nie spełnia bowiem w tym zakresie definicji podatnika VAT), więc uzyskany dowód nie będzie mógł być uznany za fakturę. Nie stanowi to jednak problemu dla rozliczeń podatkowych. Opłata taka, jako niezawierająca w sobie podatku VAT, nie jest rozliczna na gruncie VAT. Dla podatku dochodowego nie stanowi to natomiast przeszkody w rozliczeniu poniesionych kosztów.


Inna dokumentacja może się przydać


Niezależnie od samego udokumentowania poniesionych opłat warto zachować takie dokumenty, które mogą wykazać związek wyjazdu z działalnością firmy. Łatwiej jest, gdy na miejscu została wykonana konkretna usługa lub podpisana umowa. Gdy nie ma jednak tak mocnych dokumentów potwierdzających cel wyjazdu warto np. opisać taki wyjazd, dołączyć oświadczenia. Taka dokumentacja przyda się nie tylko dla rozliczenia kosztów poniesionych opłat ale także innych wydatków związanych z firmowym wyjazdem.


Nawet 44 % oszczędności


Możliwość podatkowego rozliczenia wyjazdu może przynieść przedsiębiorcy oszczędności na poziomie nawet 44%. Stanie się tak w przypadku, gdy przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, rozliczającym podatek dochodowy na zasadach ogólnych i przejeżdża autostradą zarządzaną na podstawie umowy koncesjonowanej. Gdy jego dochody przekroczą I próg podatkowy (85.528 zł) to nadwyżka jest opodatkowana już nie przy zastosowaniu stawki 18% lecz 32%. Przejazd autostradą jest opodatkowany VAT przy zastosowaniu 23-proc. stawki. Oznacza to, że gdy przedsiębiorca odliczy 23-proc. VAT-u, a pozostałą kwotę zaliczy do kosztów podatkowych, zmniejszając w ten sposób podstawę opodatkowania może łącznie zyskać nawet ok. 44-proc. Przedsiębiorca, który przejeżdża np. autem osobowym autostradą A-1 na odcinku z Torunia do Trójmiasta zapłaci w jedną stronę 27 zł, czyli w obie 54 zł. Oznacza to, że rozliczając opłatę podatkowo zmniejszy obciążenie finansowe łącznie o 24 zł, gdy jest opodatkowany stawką 32 -proc. (10 zł VAT-u + 14 zł PIT) albo 18 zł, gdy płaci PIT przy zastosowaniu 18-proc. stawki (10 zł VAT-u i 7,9 zł PIT-u).


Rezygnujesz z odliczenia VAT-u, uważaj na koszty


Trzeba pamiętać jeszcze o tym, że gdy przedsiębiorca zrezygnuje z rozliczenia VAT-u, chociaż miał do tego prawo - np. z uwagi na drobne kwoty - to nie może rozliczyć w kosztach podatkowych pełnej kwoty opłaty. W takim przypadku kosztem podatkowym jest bowiem kwota netto. Podatek VAT znajduje się bowiem w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Podatek VAT naliczony może być kosztem, ale tylko wtedy gdy przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia z tego podatku albo gdy przepisy podatkowe ograniczają prawo do odliczenia, jak ma to miejsce np. w przypadku usług noclegowych albo paliwa do samochodów osobowych.


Elżbieta Węcławik

Adam Bujalski

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA