REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dla przedsiębiorcy koszt przejazdu autostradą może być niższy o 44%

inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przejazd autostradą może kosztować przedsiębiorcę co najmniej 18% mniej, a w skrajnym przypadku oszczędność może wynieść nawet 44% pobieranej opłaty. O tyle koszty związane z przejazdem przez koncesjonowaną autostradę obniży przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT i rozlicza podatek dochodowy na zasadach ogólnych według wyższej, 32-proc. stawki.


Przedsiębiorca, który wyjeżdża w sprawach firmowych, może zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki poniesione na przejazd płatną autostradą. Dodatkowo odliczy VAT. Nie ma potrzeby uzyskiwania dodatkowych dokumentów, które potwierdzą uiszczoną opłatę. Otrzymany „kwitek” może zastąpić fakturę VAT i stanowić podstawę nie tylko do zaliczenia zapłaconej kwoty do kosztów, ale także do odliczenia VAT-u.

REKLAMA

REKLAMA


Nie tylko firma transportowa wymaga wyjazdów


Do kosztów podatkowych można zaliczyć wszelkie wydatki, które przedsiębiorca ponosi w celu uzyskania przychodu z wyjątkiem ujętych w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W katalogu tym nie znajdują się jednak opłaty za przejazd autostradą. Oznacza to, że gdy profil działalności firmy wymaga od przedsiębiorcy przemieszczania się między różnymi miejscowościami nic nie stoi na przeszkodzie, by poniesione opłaty za przejazd autostradą zaliczył do kosztów firmowych i tym samym zmniejszył podatek dochodowy. Z takiej możliwości mogą skorzystać nie tylko właściciele firm transportowych. W przypadku innych branż konieczność podróży może wiązać się np. z rozszerzeniem rynku zbytu, samodzielnym rozwożeniem produktów, podpisywaniem kontraktu, czy po prostu wykonywaniem usługi.


VAT do odliczenia

REKLAMA


Przedsiębiorca, który jest podatnikiem VAT może od wydatków na płatne autostrady również odliczyć VAT. Podstawowy warunek, jaki musi być spełniony, to związek opłaty z wykonywanymi czynnościami, które podlegają opodatkowaniu. VAT można bowiem odliczyć w takim zakresie, w jakim nabywane towary lub usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Kwotę jaką można odliczyć stanowi suma kwot wynikająca z faktur zakupowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nie wyrzucaj kwitków


Co ważne, możliwość rozliczenia poniesionych opłat w podatkach nie wymaga jednak dodatkowego uzyskiwania faktury. Tzw. rozporządzenie fakturowe dopuszcza bowiem uznanie za fakturę m. in. dowodów zapłaty za przejazdy płatnymi autostradami, jeżeli zawierają:

- nazwę i numer identyfikacji podatkowej sprzedawcy,

- numer kolejny i datę wystawienia,

- informacje pozwalające na identyfikację rodzaju usługi, w szczególności nazwę autostrady,

- kwotę należności wraz z podatkiem,

- kwotę podatku.

 


Autostrady zarządzane przez GDDKiA bez VAT-u


W Polsce są już łącznie 730  kilometry płatnych autostrad (467 km autostrad koncesjonowanych i 263 km zarządzanych przez GDDKiA). W praktyce kierowca zetknie się z dwoma rodzajami dowodów potwierdzających opłatę za przejazd - z VAT oraz bez VAT-u. Wszystko zależy od tego, kto zarządza daną trasą. Gdy autostrada jest zarządzana na podstawie umowy koncesyjnej, to pobierane opłaty podlegają VAT i na uzyskanym „kwitku” znajdzie się wyszczególniona kwota tego podatku. Inaczej natomiast wygląda sytuacja, gdy autostradą zarządza Główna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W takim przypadku przejazd nie podlega opodatkowaniu VAT (GDDKiA, zgodnie z interpretacją fiskusa nie spełnia bowiem w tym zakresie definicji podatnika VAT), więc uzyskany dowód nie będzie mógł być uznany za fakturę. Nie stanowi to jednak problemu dla rozliczeń podatkowych. Opłata taka, jako niezawierająca w sobie podatku VAT, nie jest rozliczna na gruncie VAT. Dla podatku dochodowego nie stanowi to natomiast przeszkody w rozliczeniu poniesionych kosztów.


Inna dokumentacja może się przydać


Niezależnie od samego udokumentowania poniesionych opłat warto zachować takie dokumenty, które mogą wykazać związek wyjazdu z działalnością firmy. Łatwiej jest, gdy na miejscu została wykonana konkretna usługa lub podpisana umowa. Gdy nie ma jednak tak mocnych dokumentów potwierdzających cel wyjazdu warto np. opisać taki wyjazd, dołączyć oświadczenia. Taka dokumentacja przyda się nie tylko dla rozliczenia kosztów poniesionych opłat ale także innych wydatków związanych z firmowym wyjazdem.


Nawet 44 % oszczędności


Możliwość podatkowego rozliczenia wyjazdu może przynieść przedsiębiorcy oszczędności na poziomie nawet 44%. Stanie się tak w przypadku, gdy przedsiębiorca jest podatnikiem VAT, rozliczającym podatek dochodowy na zasadach ogólnych i przejeżdża autostradą zarządzaną na podstawie umowy koncesjonowanej. Gdy jego dochody przekroczą I próg podatkowy (85.528 zł) to nadwyżka jest opodatkowana już nie przy zastosowaniu stawki 18% lecz 32%. Przejazd autostradą jest opodatkowany VAT przy zastosowaniu 23-proc. stawki. Oznacza to, że gdy przedsiębiorca odliczy 23-proc. VAT-u, a pozostałą kwotę zaliczy do kosztów podatkowych, zmniejszając w ten sposób podstawę opodatkowania może łącznie zyskać nawet ok. 44-proc. Przedsiębiorca, który przejeżdża np. autem osobowym autostradą A-1 na odcinku z Torunia do Trójmiasta zapłaci w jedną stronę 27 zł, czyli w obie 54 zł. Oznacza to, że rozliczając opłatę podatkowo zmniejszy obciążenie finansowe łącznie o 24 zł, gdy jest opodatkowany stawką 32 -proc. (10 zł VAT-u + 14 zł PIT) albo 18 zł, gdy płaci PIT przy zastosowaniu 18-proc. stawki (10 zł VAT-u i 7,9 zł PIT-u).


Rezygnujesz z odliczenia VAT-u, uważaj na koszty


Trzeba pamiętać jeszcze o tym, że gdy przedsiębiorca zrezygnuje z rozliczenia VAT-u, chociaż miał do tego prawo - np. z uwagi na drobne kwoty - to nie może rozliczyć w kosztach podatkowych pełnej kwoty opłaty. W takim przypadku kosztem podatkowym jest bowiem kwota netto. Podatek VAT znajduje się bowiem w katalogu wydatków wyłączonych z kosztów uzyskania przychodów. Podatek VAT naliczony może być kosztem, ale tylko wtedy gdy przedsiębiorca korzysta ze zwolnienia z tego podatku albo gdy przepisy podatkowe ograniczają prawo do odliczenia, jak ma to miejsce np. w przypadku usług noclegowych albo paliwa do samochodów osobowych.


Elżbieta Węcławik

Adam Bujalski

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA