REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

VAT. Ulga na złe długi

REKLAMA

Wprowadzenie tzw. ulgi na złe długi jest niewątpliwie rewolucją w sposobie postrzegania VAT i zbliżeniem się do podstawowej zasady VAT - neutralności podatku dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność opodatkowaną. Jednakże dokładna analiza nowych przepisów skłania do stwierdzenia, że założony przez ustawodawcę przy jej wprowadzaniu cel nie zostanie osiągnięty.

1 czerwca 2005 r. weszła w życie ustawa z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 90, poz. 756; dalej: ustawa zmieniająca). Ustawa ta wprowadziła regulację prawną od dawna oczekiwaną przez środowisko przedsiębiorców zwaną potocznie „ulgą na złe długi”. Ma ona na celu uwolnienie wierzycieli (podatników VAT) od ponoszenia ekonomicznego ciężaru związanego z obowiązkiem zapłaty podatku od towarów i usług z tytułu dokonania transakcji, za które nie otrzymali należnego im od kontrahentów wynagrodzenia (dalej: „dłużnicy”). Jednakże dokładna analiza nowych przepisów skłania do stwierdzenia, że założony przez ustawodawcę cel nie zostanie osiągnięty.

WARTO WIEDZIEĆ
Z ulgi na złe długi mogą skorzystać tylko ci wierzyciele, których wierzytelności powstały od 1 czerwca 2005 r.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek zapłaty VAT

Zgodnie z art. 108 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnik, który wystawi fakturę i wykaże w niej kwotę podatku, jest obowiązany do jego zapłaty. Ustawowy obowiązek zapłaty VAT wynikającego z wystawionych przez podatnika faktur skutkuje tym, że na dalszy plan schodzi kwestia, czy podatnik rzeczywiście otrzyma zapłatę z tytułu czynności stanowiących przedmiot opodatkowania. W konsekwencji, w przypadku gdy kontrahent wierzyciela nie wywiązuje się ze swych zobowiązań umownych, VAT z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług ponoszony jest efektywnie przez wierzyciela.

Opisana sytuacja jest dla przedsiębiorców podwójnie niekorzystna z finansowego punktu widzenia. Przede wszystkim nie otrzymują oni od dłużników należnego im wynagrodzenia za wykonane czynności i dodatkowo finansują z własnej kieszeni należny VAT.

Ulga na złe długi ma na celu zmniejszenie opisanych podatkowych obciążeń wierzyciela. Jej konstrukcja prawna jest dosyć prosta – sprowadza się do zagwarantowania podatnikom prawa dokonywania korekt należnego VAT zapłaconego przez wierzyciela w następstwie dokonania transakcji, za którą nie otrzymał wynagrodzenia. Wierzyciel korzystający z ulgi ma więc prawo do odpowiedniego zmniejszenia należnego VAT. Odpowiednikiem tego prawa jest obowiązek dłużnika do zmniejszenia naliczonego VAT odliczonego na podstawie faktur otrzymanych od wierzyciela.

REKLAMA

Termin powstania wierzytelności

Z ulgi na złe długi mogą skorzystać tylko ci wierzyciele, których wierzytelności powstały od 1 czerwca 2005 r. Wprowadzenie takiego przepisu eliminuje więc z kręgu podmiotów zainteresowanych tych wierzycieli, których wierzytelności powstały jeszcze przed tą datą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dodatkowo, prawo do skorzystania z ulgi na złe długi przysługuje wówczas, gdy od daty wystawienia faktury, będącej podstawą do odpisania wierzytelności, nie upłynęło 5 lat. Termin ten liczy się od początku roku, w którym wierzyciel wystawił fakturę.

Status podatnika

Prawo do skorzystania z ulgi na złe długi jest uzależnione od posiadania statusu zarejestrowanego podatnika VAT czynnego zarówno przez wierzyciela, jak i przez dłużnika na dzień dokonania korekty VAT. Zastosowanie ulgi zostało zatem wprost wyłączone w przypadku dokonywania przez wierzyciela-podatnika dostaw towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych, które nie są podatnikami.

Tego typu rozwiązanie prowadzi do zróżnicowania sytuacji prawnej wierzycieli. W zależności od tego, czy kontrahentem wierzyciela jest podmiot zarejestrowany jako podatnik VAT czynny czy też nie, wierzyciel raz będzie mógł zastosować ulgę na złe długi, innym razem będzie tego uprawnienia pozbawiony.

Dodatkowo warto pamiętać, że możliwość zastosowania przedmiotowej ulgi została wyłączona w przypadkach, kiedy w stosunku do dłużnika prowadzone jest postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne.

Nieściągalna wierzytelność

Zgodnie z ustawą zmieniającą ulga może znaleźć zastosowanie tylko w odniesieniu do tych wierzytelności, które zostały odpisane przez wierzyciela jako nieściągalne, stanowiące koszt uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Za wierzytelności odpisane jako nieściągalne uważa się te wierzytelności, których nieściągalność została udokumentowana w sposób określony w art. 16 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) i odpowiednio w art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Katalog dokumentów wymienionych w powołanych przepisach jest katalogiem zamkniętym. W praktyce oznacza to, że możliwość zarachowania wierzytelności odpisanej jako nieściągalnej w koszty uzyskania przychodów dotyczy wyłącznie sytuacji, kiedy:

• dłużnik jest bankrutem, tj. nie ma wystarczających środków finansowych na zaspokojenie roszczenia wierzyciela lub
• niezaspokojone wierzytelności są nieznacznej wartości.

WARTO WIEDZIEĆ

Możliwość zastosowania ulgi na złe długi została wyłączona w przypadkach, kiedy w stosunku do dłużnika prowadzone jest postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne.

Podsumowanie

Samo wprowadzenie omawianej regulacji jest niewątpliwie rewolucją w sposobie postrzegania VAT i zbliżeniem się do podstawowej zasady VAT – neutralności podatku dla podmiotów gospodarczych prowadzących działalność opodatkowaną. Jednakże ulga na złe długi w obecnym kształcie nie stanie się zapewne skutecznym instrumentem pozwalającym wierzycielom na uniknięcie negatywnych konsekwencji w VAT związanych z niesolidnością kontrahentów. Wynika to przede wszystkim z rodzaju warunków, od których spełnienia ustawodawca uzależnia prawo do skorzystania z przedmiotowej ulgi. W praktyce może okazać się więc, że nowa regulacja będzie korzystna dla podatników jedynie w teorii. W celu szerszego zastosowania omawianego rozwiązania konieczna byłaby liberalizacja warunków stosowania omówionej regulacji.

 Katarzyna Feldo, Tomasz Pabiański
Autorzy są pracownikami Działu Doradztwa Podatkowego PricewaterhouseCoopers
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA