REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe pomysły na opodatkowanie przedsiębiorców

Katarzyna Rola-Stężycka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Rozwój przedsiębiorczości bez liniowego, stawka w PIT na poziomie 40% dla najlepiej zarabiających, za to 1,5 roku bez ZUS dla pierwszych dwóch pracowników i mikropożyczki na rozkręcenie firmy – takie są nowe pomysły na opodatkowanie osób prowadzących działalność gospodarczą.


Jak zapewnić większe wpływy do budżetu państwa? Narzędzi wiele - od bezpośrednich podwyżek stawek, poprzez ograniczenia w ulgach aż po opodatkowanie tego, co jeszcze nie jest opodatkowane. Swoje pomysły na poprawę sytuacji gospodarczej w kraju przedstawił także SLD, którego strategia opiera się na wyższym opodatkowaniu osób lepiej zarabiających.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

40% dochodu do fiskusa

Opodatkowanie przy zastosowaniu skali podatkowej wynosić by miało odpowiednio 18%, 32% i 40%. Według SLD, wpływy z trzeciego progu podatkowego mają wynieść 4 mld zł rocznie. Obecnie stawka 18-proc. ma zastosowanie do dochodów nie przekraczających 85 528 złotych. Osoby opodatkowane według skali, uzyskujące wyższe dochody, objęte są stawką 32%. Jak wynika z informacji Ministerstwa Finansów, dotyczącej rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych za 2011 r., tylko 2,14% osób (czyli ponad 521 tys. osób) rozliczających się według skali podatkowej zarabia więcej niż 85 tys. zł rocznie. Pozostałe 97,86% obejmuje ponad 23,8 mln podatników, których roczne zarobki nie przekraczają 85 tys. złotych.

Koniec liniowego

REKLAMA

Politycy SLD uważają także, że aby opodatkowanie według 40-proc. stawki przyniosło zamierzony efekt, konieczna jest likwidacja podatku liniowego. Wybór tej formy opodatkowania jest atrakcyjny dla osób, których dochody przekraczają 100 tys. złotych. Można przyjąć, że znaczna część przedsiębiorców opodatkowanych podatkiem liniowym to potencjalna grupa do opodatkowania przy zastosowaniu stawki 40%. Z informacji resortu finansów wynika, że PIT-36L, przeznaczony dla podatników, którzy prowadzili pozarolniczą działalność gospodarczą (lub działy specjalne produkcji rolnej) i rozliczali się z fiskusem w 2011 r. za pomocą zryczałtowanej, 19-proc. stawki, złożyło tylko 2,06% podatników (niespełna 411 tys. osób). Przeciętny dochód przedsiębiorcy (i podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej) na podatku liniowym, pomniejszony o składki na ubezpieczenia społeczne,  wyniósł w 2011 r. 196 tys. 692 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obecnie przedsiębiorcy mają do wyboru łącznie cztery formy opodatkowania. Poza dwiema formami zryczałtowanymi (kartą podatkową i ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych) mogą wybierać między skalą podatkową i 19-proc. podatkiem liniowym.

30 tys. mniej w kieszeni przedsiębiorcy

W przedstawionym programie nie znalazły się co prawda jeszcze założenia, od jakiej kwoty dochodów miałaby obowiązywać 40-proc. stawka. Gdyby przyjąć, że obowiązywałaby dla dochodów powyżej 150 tys. zł, to przedsiębiorca, który obecnie płaci 19-proc. podatek liniowy straciłby na tym około 31 tys. rocznie.  

Opodatkowanie według szerszej, skali podatkowej miało miejsce do końca 2008 roku. Obowiązywały wtedy stawki: 19%, 30%, 40%.

 

 

Podstawa obliczenia podatku

w złotych

 

Podatek w 2008 r. wynosił

ponad

 do

 

 44 490

 19 % minus kwota zmniejszająca podatek 586 zł 85 gr

44 490

85 528

 7 866 zł 25 gr + 30 % nadwyżki ponad 44 490 zł

85 528

 

 20 177 zł 65 gr + 40 % nadwyżki ponad 85 528 zł

 


Łatwiej dla nowych przedsiębiorców

Bardziej troskliwie Sojusz myśli o nowych przedsiębiorcach. Planuje wprowadzenie mikropożyczek na rozkręcanie własnych firm - według SLD niezbędne jest co najmniej 80 tysięcy takich pożyczek rocznie. I to nie koniec pomysłów dotyczących małych biznesów. SLD zakłada także wprowadzenie półtorarocznych zwolnień z zapłaty składek ZUS za pierwszego i drugiego pracownika. Według szacunków PSL, takie rozwiązanie miałoby sprzyjać stworzeniu ok. 150 tys. miejsc pracy.

Ministerstwo Przedsiębiorczości, emerytura od przepracowanych lat

Wśród innych pomysłów objętych strategią rozwoju jest też połączenie i przekształcenie Ministerstwa Gospodarki, Skarbu i Polskiej Agencji Inwestycji Zagranicznych w Ministerstwo Przedsiębiorczości, które w założeniu miałoby lepiej odpowiadać dzisiejszym potrzebom. Sojusz podtrzymuje również swoje zdanie w temacie emerytur i proponuje, by nabycie prawa do świadczeń emerytalnych było uzależnione od stażu pracy. Dla kobiet miałby on wynieść 35 lat, a dla mężczyzn 40 lat. Ważną rolę w rozwoju gospodarki miałyby odgrywać inwestycje publiczne, a państwo powinno stworzyć państwowe ośrodki przemysłowe.

34 mld z 0,5-proc. podatku

Jednym z głównych źródeł finansowania miałby być 0,5-proc. podatek od transakcji finansowych (tzw. podatek Tobina). Według szacunków Sojuszu wprowadzenie tego podatku zapewniłoby około 34 mld rocznych wpływów do budżetu państwa.


Katarzyna Rola-Stężycka

  

 

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA