REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie będą zmiany w ulgach podatkowych?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Rządowy projekt zmian w ulgach podatkowych, który przewiduje likwidację ulgi na internet i zmiany w uldze prorodzinnej oraz zasadach odliczania 50-proc. kosztów uzyskania przychodów przez twórców, zostanie zwrócony sejmowej komisji finansów publicznych.


W środę w Sejmie doszło do drugiego czytania rządowego projektu zmian w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT).

REKLAMA

Autopromocja

Janusz Cichoń (PO) powiedział przedstawiając sprawozdanie Komisji Finansów Publicznych z prac nad projektem, że dotyczy on trzech kwestii: likwidacji ulgi na internet, ograniczenia korzystania z odliczenia 50-proc. kosztów uzyskania przychodów przez twórców, artystów czy dziennikarzy, a także zmian w uldze na wychowanie dzieci.

Poseł wskazał, że celem wprowadzonej w 2004 r. ulgi internetowej było zniwelowanie szoku cenowego i skutków zmiany stawki VAT na interent z 7 proc. do 22 proc. "To się działo w czasach, kiedy ceny były relatywnie wysokie, a rynek silnie zmonopolizowany (...) Te ceny dziś już wyraźnie spadły" - powiedział Cichoń. Poinformował, że przeciętnie podatnik odliczył w 2010 r. od dochodu 560 zł, czyli prawie 200 zł mniej niż wynosi limit ulgi. "Brak tej ulgi nie będzie dotkliwy" - zapewnił poseł. Dodał, że z tytułu zmiany budżet w 2014 r. zyska ok. 400 mln zł.

Cichoń powiedział, że możliwość odliczania 50-proc. kosztów m.in. przez twórców oznacza, że opodatkowują oni połowę swoich dochodów. "Zdaniem rządu trudno nie dostrzegać, że przywilej ten kłóci się z zasadą sprawiedliwości podatkowej" - mówił. Zaznaczył, że zmiana będzie dotyczyła 3 proc. podatników, którzy korzystają z tej formuły odliczenia kosztów.

Według posła zmiana dotycząca ulgi na wychowanie dzieci jest elementem polityki prorodzinnej rządu, który uważa, że polityka ta powinna promować przede wszystkim rodziny wielodzietne. Cichoń powiedział, że zmiana nie rozwiąże wszystkich problemów rodzin wielodzietnych z niskimi dochodami, ale "na pewno jest to zachęta dla tych, których stać na posiadanie dzieci, zachęta, żeby dzieci mieć więcej".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Poseł poinformował, że komisja zgłosiła do projektu dwie poprawki doprecyzowujące przepisy. Jedna dotyczy możliwości rozliczania rzeczywistych kosztów uzyskania przychodów przez twórców, a druga możliwości rozliczania ulgi na dziecko w przypadku związków małżeńskich zawieranych i rozwiązywanych w trakcie roku podatkowego.

Izabela Leszczyna z PO powiedziała, że zmiany są realizacją zapowiedzi z expose premiera z listopada ub.r. Wskazała, że system podatkowy musi elastycznie reagować na zmieniającą się rzeczywistość i przykładem takiej reakcji jest wprowadzenie i propozycja likwidacji ulgi internetowej. "Ulga ta straciła istotę, dla której kiedyś została wprowadzona" - mówiła. Leszczyna zapewniła, że możliwość rozliczania 50 proc. kosztów uzyskania przychodów nie jest likwidowana, ale zmniejszana, a na zmianach dotyczących ulgi na dzieci stracą tylko rodziny najzamożniejsze z jednym dzieckiem. "Model dwa plus jeden nie jest pożądany (...). Chcielibyśmy wspierać wszystkich, ale tak krawiec kraje, jak mu materii staje" - powiedziała.

Przemysław Wipler z PiS ocenił, że projekt zwiększa obciążenia polskich obywateli o prawie 1 mld zł. Jego zdaniem rząd nie pokazał, ile osób skorzysta na zmianach w uldze na dzieci. "Rząd zabiera ulgę rodzinom, które mogą je odliczyć i daje ulgę rodzinom, które nie będą w stanie z niej korzystać. Nie godzimy się na to, by wylewano dziecko z kąpielą" - mówił. Wipler przyznał, że skala nadużyć dotyczących 50-proc. kosztów uzyskania przychodów jest duża, jednak zmiana uderzy głównie w tych, którzy uzyskują dochody nieregularnie. Poseł zapowiedział, że klub PiS będzie głosował przeciw ustawie, jednocześnie w formie tzw. wniosków mniejszości zgłosi poprawki, które mają doprowadzić do tego, by ulgi podatkowe były realne.

 

Wincenty Elsner (RP) zapowiedział, że jego klub opowie się za odrzuceniem tej "szkodliwej ustawy". Jego zdaniem Polski nie stać na oszczędzanie na naukowcach czy twórcach. "Polska jest krajem szokująco zapóźnionym, jeżeli chodzi o poziom informatyzacji i cyfryzacji (...). Dlatego proponujemy, aby ulga na internet miała charakter bardziej socjalny i obowiązywała do osiągnięcia przez podatnika pułapu 1/2 pierwszego progu podatkowego" - poinformował. Elsner powiedział, że zmiany w uldze dla dzieci są najbardziej bulwersujące, bowiem będzie to ulga dla bogatych.

Genowefa Tokarska z PSL poinformowała, że ludowcy akceptują zapisy dotyczące ograniczenia kosztów uzyskania przychodów i zmiany w uldze na dzieci, ale proponują utrzymanie - po zmianach - ulgi na internet. Tokarska zapowiedziała złożenie poprawki, zgodnie z którą prawo do odliczenia 760 zł wydanych na internet miałyby osoby, których dochody nie przekroczyły pierwszego przedziału skali podatkowej. "Znosimy w ten sposób ulgę interentową dla podatników bogatych (...), ale zachowujemy dla wszystkich, których dochód mieści się w pierwszym przedziale skali podatkowej" - wyjaśniła. Wskazała, że około 1/3 Polaków nie ma dostępu do internetu - są to osoby mniej zamożne i emeryci.

Dariusz Joński (SLD) powiedział, że jego klub mówi rządowym planom zmian podatkowych "trzy razy nie". Wskazał, że z ulgi interentowej korzysta ok. 4 mln osób, co oznacza, że odliczenie to nie straciło swojej istoty. Joński poinformował, że SLD proponuje utrzymanie ulgi na internet w wysokości 500 zł. Poseł powiedział ponadto, że po zmianach przygotowanych przez rząd połowa rodzin posiadających czworo dzieci - rodzin, które są zagrożone ubóstwem - nie będzie mogła wykorzystać w pełni ulgi na dzieci. "Ta propozycja rządu wygląda dobrze tylko na papierze" - ocenił.

Także Jacek Bogucki (SP) zapowiedział, że jego klub jest przeciw zmianom planowanym przez rząd. "Donald Tusk jest współczesnym Janosikiem, który chce zabrać biednym i dać bogatym" - ocenił.

Wiceminister finansów Maciej Grabowski powiedział, że nie jest prawdą, iż wielodzietne rodziny stracą na zmianach w uldze na dzieci. "Nie ma takiej możliwości. Ten projekt nie ogranicza tej ulgi na dzieci dla rodzin wielodzietnych, tylko ją zwiększa. Może się tak zdarzyć, że będą rodziny, które w całości z tego uprawnienia nie skorzystają, to prawda" - przyznał. Dodał, że celem rozwiązania jest przesunięcie preferencji z bogatych rodzin z jednym dzieckiem na rodziny, które mają troje i więcej. Według Grabowskiego na zmianach zyska pond 290 tys. rodzin.

Wiceminister podkreślił, że twórcy nie zostaną pozbawieni możliwości odliczenia 50 proc. kosztów. "Ograniczamy tę możliwość do wysokiej kwoty sięgającej 44 tys. zł. Nie likwidujemy tego rozwiązania, tylko je modyfikujemy" - zapewnił Grabowski.

Zmiany w przepisach sprowadzają się do trzech elementów: ograniczenia przywilejów dla twórców - szczególnie dla tych, którzy osiągają wysokie dochody; likwidacji ulgi internetowej oraz modyfikacji ulgi na dzieci.

Zgodnie z projektem twórcy, którzy osiągają rocznie dochody powyżej 85 tys. 528 zł będą mieli ograniczone możliwości skorzystania z ryczałtowych 50-proc. kosztów uzyskania przychodu.

Projekt ogranicza także ulgę prorodzinną na pierwsze dziecko. To ograniczenie - zdaniem rządu - ma dotyczyć bogatych rodzin, które uzyskują dochody ponad 9,3 tys. zł miesięcznie, czyli 112 tys. zł rocznie. Dla rodzin z dwójką dzieci nic się nie zmieni; w przypadku trzeciego dziecka ulga wzrośnie o 50 proc., a na czwarte i kolejne wzrośnie o 100 proc.

Zlikwidowana ma być także ulga na internet.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram MF. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

Obowiązkowy KSeF - czy będzie kolejne przesunięcie terminów? Kiedy nowelizacja ustawy o VAT? Minister finansów odpowiada

Ministerstwo Finansów dość wolno prowadzi prace legislacyjne nad nowelizacją ustawy o VAT dotyczącą wdrożenia obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Od listopada zeszłego roku - kiedy to zakończyły się konsultacje projektu - nie widać żadnych postępów. Jeden z posłów zapytał ministra finansów o aktualny harmonogram prac legislacyjnych w tym zakresie a także czy minister ma zamiar przesunięcia terminów wejścia w życie obowiązkowego KSeF? W dniu 31 marca 2025 r. minister finansów odpowiedział na te pytania.

REKLAMA

Jak przełożyć termin płatności składek do ZUS? Skutki odroczenia: Podwójna składka w przyszłości i opłata prolongacyjna

Przedsiębiorcy, którzy mają przejściowe turbulencje płynności finansowej mogą starać się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych o odroczenie (przesunięcie w czasie) terminu płatności składek. Taka decyzja ZUS pozwala zmniejszyć na pewien czas bieżące obciążenia i utrzymać płynność finansową. Od przesuniętych płatności nie płaci się odsetek ale opłatę prolongacyjną.

Czas na e-fakturowanie. System obsługujący KSeF powinien skutecznie chronić przed cyberzagrożeniami, jak to zrobić

KSeF to krok w stronę cyfryzacji i automatyzacji procesów księgowych, ale jego wdrożenie wiąże się z nowymi wyzwaniami, zwłaszcza w obszarze bezpieczeństwa. Firmy powinny już teraz zadbać o odpowiednie zabezpieczenia i przygotować swoje systemy IT na nową rzeczywistość e-fakturowania.

Prokurent czy pełnomocnik? Różne podejście w spółce z o.o.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, jako osoba prawna, działa przez swoje organy. Za prowadzenie spraw spółki i jej reprezentowanie odpowiedzialny jest zarząd. Mnogość obowiązków w firmie może jednak sprawić, że członkowie zarządu będą potrzebowali pomocy.

Nie trzeba będzie składać wniosku o stwierdzenie nadpłaty po korekcie deklaracji podatkowej. Od 2026 r. zmiany w ordynacji podatkowej

Trwają prace legislacyjne nad zmianami w ordynacji podatkowej. W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. a jedną z nich jest zniesienie wymogu składania wniosku o stwierdzenie nadpłaty w przypadku, gdy nadpłata wynika ze skorygowanego zeznania podatkowego (deklaracji).

REKLAMA

Dodatkowe dane w księgach rachunkowych i ewidencji środków trwałych od 2026 r. Jest projekt nowego rozporządzenia ministra finansów

Od 1 stycznia 2026 r. podatnicy PIT, którzy prowadzą księgi rachunkowe i mają obowiązek przesyłania JPK_V7M/K - będą musieli prowadzić te księgi w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych. Te elektroniczne księgi rachunkowe będą musiały być przekazywane do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w ustrukturyzowanej formie (pliki JPK) od 2027 roku. Na początku kwietnia 2025 r. Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie w sprawie dodatkowych danych, o które należy uzupełnić prowadzone księgi rachunkowe i ewidencję środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych - podlegające przekazaniu w formie elektronicznej na podstawie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Rozporządzenie to zacznie obowiązywać także od 1 stycznia 2026 r.

Zmiany w przedawnieniu zobowiązań podatkowych od 2026 r. Wiceminister: czasem potrzebujemy więcej niż 5 lat. Co wynika z projektu nowelizacji ordynacji podatkowej

Jedna z wielu zmian zawartych w opublikowanym 28 marca 2025 r. projekcie nowelizacji Ordynacji podatkowej dotyczy zasad przedawniania zobowiązań podatkowych. Postanowiliśmy zmienić przepisy o przedawnieniu zobowiązań podatkowych, ale tak, aby nie wywrócić całego systemu – powiedział PAP wiceminister finansów Jarosław Neneman. Wskazał, że przerwanie biegu przedawnienia przez wszczęcie postępowania będzie możliwe tylko w przypadku poważnych przestępstw. Ponadto projekt przewiduje wykreślenie z kodeksu karnego skarbowego zapisu, że karalność przestępstwa skarbowego ustaje wraz z przedawnieniem podatku.

REKLAMA