REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

194 tysiące nowych przedsiębiorców od początku roku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Siwek
Specjalista Home broker

REKLAMA

Od początku roku do końca sierpnia działalność gospodarczą rozpoczęły prawie 194 tysiące osób – wskazują najnowsze statystyki GUS oparte na rejestrach REGON. Niestety w tym samym czasie bardzo wielu przedsiębiorców zdecydowało się na definitywne zamknięcie firmy. W sumie liczba działalności gospodarczych wzrosła w ciągu ośmiu miesięcy o niespełna 26 tysięcy.


Na koniec sierpnia jednoosobową działalność gospodarczą prowadziło w Polsce 2 897,4 tys. przedsiębiorców - wynika z rejestrów REGON. W pierwszych ośmiu miesiącach br. ich liczba zwiększyła się o 25,99 tys. Liczba ta uwzględnia nowo zarejestrowane podmioty, a także przedsiębiorców, którzy zdecydowali się na wyrejestrowanie swojej firmy. Nie wpływają na nią natomiast zawieszenia działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Gorący styczeń

Statystyki GUS pokazują ponadto, że w pierwszych ośmiu miesiącach br. rejestrację działalności gospodarczej przeprowadziło 194 tys. przedsiębiorców. Zakończyć przygodę z własnym biznesem postanowiło z kolei 167,6 tys. przedsiębiorców. Różnica między nowo zarejestrowanymi i wyrejestrowanymi działalnościami wynosi 26,4 tys. (liczba ta nieznacznie odbiega od wcześniej wskazanej 25,99 tys. ze względu na inną metodę sumowania).


 

REKLAMA


Dostępne statystyki, które obejmują okres od grudnia 2011 r. do sierpnia 2012 r., pokazują, że najwięcej zarówno rejestracji, jak i wyrejestrowań przypadło na styczeń. Tylko w tym miesiącu zarejestrowało się 27,2 tys. nowych przedsiębiorców, a wyrejestrowało 42,6 tys. Grudzień i styczeń były przy tym jedynymi miesiącami, w których liczba wyrejestrowań była większa od liczby nowo utworzonych biznesów. Duża liczba nowych wniosków złożonych przez przedsiębiorców na przełomie roku może wynikać zarówno z przyczyn natury psychologicznej, jak i ekonomicznej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


Nowy rok, nowe wyzwania

- Przełom roku to zwyczajowo okres podsumowań i nowych planów, ale też realizacji podjętych decyzji. Właśnie w styczniu zgłosiła się do nas rekordowa liczba osób zdecydowanych otworzyć własną działalność gospodarczą - mówi Kamila Bukowska, menedżer zespołu zajmującego się rejestracją działalności gospodarczej w Grupie Idea Banku (usługę świadczy Tax Care). Wśród przyczyn, które leżały u podstaw decyzji o założeniu własnej działalności przewijają się trzy: chęć osiągania wyższych zarobków (dotyczy to zarówno osób, które chcą „dorobić” do etatu, jak też osób, dla których firma ma być jedynym źródłem utrzymania), obawy przed utratą pracy, a także zamiana etatu na samozatrudnienie w ramach współpracy z dotychczasowym pracodawcą.

 


Wyższe zarobki - przyczyna numer jeden

Przypomnijmy, że z badania przeprowadzonego w ub.r. przez Tax Care na grupie ponad 1000 przedsiębiorców już prowadzących działalność gospodarczą, wynikało, że inne ważne czynniki, które skłoniły ich do otwarcia własnego biznesu, to m.in. niezależność decyzyjna, dobry pomysł na firmę i duch przedsiębiorczości, samorealizacja czy nielimitowany czas pracy (w ww. badaniu założenie działalności z powodu namowy dotychczasowego pracodawcy wskazało tylko nieco ponad 5% badanych).

 

 


Nie udało się w grudniu, to już się nie uda

Niestety przełom roku to także wysyp decyzji o zamknięciu firmy. W tym przypadku obok wspomnianych czynników psychologicznych (zakończenie pewnego etapu w życiu), dochodzą też czynniki ekonomiczne. - Dla wielu branż końcówka roku to najgorętszy okres, a więc też czas większych przychodów. Jeżeli w tym czasie przedsiębiorcy nie udaje się odnieść sukcesu, dochodzi on do wniosku, że prowadzony przez niego biznes po prostu nie ma sensu. Wielu z nich decyduje się w takiej sytuacji albo zawiesić działalność, albo ją zamknąć - ocenia Kamila Bukowska.

 


Przy działalności sezonowej, związanej np. tylko z okresem wakacyjnym lub tylko z sezonem zimowym, firmę można zawiesić, dzięki czemu w czasie, kiedy firma nie przynosi dochodu, nie trzeba płacić składek ZUS i składać deklaracji VAT. Do zawieszenia działalności gospodarczej mają prawo przedsiębiorcy, którzy nie zatrudniają pracowników - za wyjątkiem umów o pracę na czas określony, zawieranych tylko na czas planowanej aktywności na rynku, czy umów - zleceń.

Działalność można zawiesić na okres od 30 dni do dwóch lat. Wniosek o zawieszenie można złożyć on-line (przy użyciu podpisu elektronicznego lub podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP), osobiście w dowolnym urzędzie gminy lub przesłać listem poleconym (w tym wypadku własnoręczny podpis wnioskodawcy musi zostać poświadczony przez notariusza).


Wyrejestrowanie firmy wiąże się z biurokracją

Duża liczba wyrejestrowań działalność przypadająca na styczeń może też wynikać ze względów technicznych. - W przypadku, gdy przedsiębiorca wyrejestrowuje działalność gospodarczą zobowiązany jest do sporządzenia remanentu końcowego, obejmującego spis towarów handlowych, materiałów, surowców, półproduktów, wyrobów gotowych, braków i odpadów, a także produkcji w toku. Remanent ten sporządzany jest dla potrzeb rozliczenia podatku dochodowego. Taki sam remanent przedsiębiorca powinien de facto sporządzić na koniec roku podatkowego, czyli na dzień 31 grudnia. Wyrejestrowując działalność w styczniu, o ile w praktyce nie prowadził już jej po 31 grudnia, pozwoli mu zaoszczędzić czas potrzebny do przygotowania takiego remanentu - wyjaśnia Magdalena Flis, doradca podatkowy współpracujący z Tax Care.

Zamykając działalność gospodarczą przedsiębiorca ma także obowiązek sporządzenia spisu towarów w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, od których podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, a które w dalszym ciągu pozostają u niego na stanie. Spis ten obejmuje nie tylko towary, materiały, surowce i półprodukty, ale również środki trwałe, czy wyposażenie firmy.


Netto najlepszy czerwiec

Statystyki dotyczące rejestrów REGON pokazują również, że największy przyrost netto działalności gospodarczych miał miejsce w czerwcu - liczba przedsiębiorców zwiększyła się wtedy o ponad 9 tysięcy. W tym miesiącu likwidacje działalności stanowiły tylko 63% rejestracji. Wynikało to głównie z wyraźnie niższej niż w poprzednim miesiącu liczby wyrejestrowań działalności gospodarczej. W miesiącach, w których nowo powstałe firmy miały przewagę liczebną nad zamykanymi, czyli od lutego do sierpnia, relacja tych drugich do pierwszych wynosiła średnio 75%.

  

Katarzyna Siwek

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Taxways

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA