REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot akcyzy od paliwa - korzystny dla rolników projekt został odrzucony

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejmowe komisje finansów publicznych i rolnictwa opowiedziały się za odrzuceniem poselskiego projektu, który przewiduje wzrost zwrotu akcyzy zawartej w oleju napędowym wykorzystywanym przez rolników.

Zgodnie z przygotowanym przez posłów PiS projektem nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej rolnik mógłby otrzymać maksymalnie zwrot akcyzy zawartej w cenie 126 litrów oleju napędowego na jeden hektar, a nie 86 litrów, jak jest obecnie.

REKLAMA

REKLAMA

Ponadto projekt przewiduje, że stawka zwrotu podatku na jeden litr paliwa byłaby ustalana co roku w ustawie budżetowej, a nie rozporządzeniu. Poza tym rolnicy posiadający grunty w kilku gminach mogliby składać jeden wniosek w gminie, w której położona jest siedziba lub siedlisko gospodarstwa rolnego lub gminie, w której jest położona największa część powierzchni gospodarstwa rolnego.

Poseł Krzysztof Jurgiel (PiS) przedstawił sprawozdanie podkomisji, która pracowała nad projektem. Wyjaśnił, że obniżyła ona limit zwrotu ze 126 litrów na hektar do 112 litrów. - Podkomisja nie przyjęła rozwiązania, że stawkę zwrotu podatku na litr oleju napędowego na rok następny każdorazowo określa ustawa budżetowa - powiedział. Dodał, że podkomisja zdecydowała też, że rolnicy, którzy mają grunty na terenie kilku gmin, mogliby składać wnioski o zwrot podatku do wójta lub burmistrza jednej z tych gmin, wybranej przez siebie.

Wiceminister rolnictwa Kazimierz Plocke powiedział, że rząd ma negatywne stanowisko wobec projektu. - Gdyby przyjąć rozwiązania wpisane do poselskiego projektu ustawy, wydatki z budżetu państwa (na zwrot akcyzy rolnikom) kształtowałyby się na poziomie miliarda pięciu milionów złotych (wobec 720 mln zaplanowanych) - wyjaśnił wiceminister. Dodał, że w tym roku około 30 mln zł przeznaczone na zwrot akcyzy nie zostało przez rolników wykorzystane.

REKLAMA

- Będziemy wnosić do Ministerstwa Finansów, a następnie do Rady Ministrów o zmianę rozporządzenia w tym względzie, żeby zmienić stawkę zwrotu podatku akcyzowego z jednego litra oleju napędowego (...) do 97 groszy (obecnie można odzyskać 95 groszy) - powiedział Plocke.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

 

Henryk Kowalczyk z PiS poinformował, że skutki zmian byłyby jednak niższe, bowiem podkomisja zaproponowała obniżenie limitu do 112 litrów na hektar. Jego zdaniem przy przyjęciu rozwiązania kompromisowego budżet musiałby wydać więcej o 240 mln zł.

Według posła Jacka Boguckiego z SP duża część rolników nie będzie w stanie wykorzystać w pełni limitu, więc skutki budżetowe byłyby nawet niższe, niż oszacował Kowalczyk. - To rozwiązanie ma pomóc tym, którzy rzeczywiście prowadzą najbardziej energochłonną, najbardziej paliwochłonną część produkcji rolniczej - powiedział. Zaznaczył, że tego paliwa nie zużywają na autostradach czy drogach szybkiego ruchu.

Ostatecznie komisje przegłosowały wniosek Jakuba Szulca z PO i opowiedziały się za odrzuceniem projektu.

Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci miast przyjmują wnioski o zwrot akcyzy dwa razy w roku: w lutym oraz w sierpniu. Warunkiem do starania się o zwrot części kosztów paliwa jest posiadanie faktur VAT za olej napędowy (lub ich kopii), które muszą być dostarczone wraz z wnioskiem.

W tym roku rolnik mógł wnioskować o zwrot akcyzy maksymalnie za 86 litrów oleju napędowego od jednego hektara. Przy 95 gr za litr paliwa daje to kwotę 81,7 zł na hektar. Pieniądze wypłacane są gotówką lub na konto do 31 października 2012 r.

O wysokości zwrotu akcyzy decyduje co roku Rada Ministrów. W 2011 r. roku było to 85 gr od litra paliwa; maksymalnie rolnik mógł dostać około 73 zł na jeden hektar rocznie.

Budżetową dopłatę do paliwa rolniczego umożliwiają przepisy z marca 2006 roku. Celem jej jest zmniejszenie kosztów zakupu oleju napędowego, a co za tym idzie - poprawa opłacalności produkcji i zwiększenie dochodów rolników. Dopłaty stosowane są także w innych krajach UE, wysokość zwrotu zależy od zamożności kraju. Według unijnych przepisów maksymalny zwrot może wynosić 1,30 zł za litr paliwa.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA