REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Małe firmy będą chronione przed oszustami

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Z Brukseli Krzysztof Strzępka

REKLAMA

Komisja Europejska zapowiedziała walkę z tzw. oszustwami marketingowymi. Ich ofiara padają przedsiębiorcy podpisujący niewinnie wyglądające umowy, za które potem musza słono płacić. Komisja zaproponowała zaostrzenie sankcji dla takich oszustów.

"Musimy powstrzymać praktyki nieuczciwych przedsiębiorstw, takie jak wprowadzające w błąd wpisy do katalogów biznesowych, fałszywe faktury i podobne oszustwa" - mówiła unijna komisarz ds. sprawiedliwości Viviane Reding przedstawiając mapę drogową działań w tej sprawie, którą zaaprobowała w Komisja Europejska.

REKLAMA

REKLAMA

Stosowane również w Polsce wyłudzenia polegają na tym, że nieuczciwe firmy wysyłają do niewielkich przedsiębiorców (takich jak właściciele sklepów, architekci lub lekarze) formularze oferujące wpisy do w branżowych katalogów. Proszą jedynie o pozornie bezpłatną aktualizację swoich danych i podpis. Gdy niczego nieświadomy przedsiębiorca go złoży, informowany jest o fakcie podpisania umowy oraz konieczności uregulowania znacznych opłat rocznych.

KE zdecydowała o wzmocnieniu obowiązującego prawodawstwa dotyczącego reklamy wprowadzającej w błąd, tak by wyraźnie zakazać praktyk, takich jak "ukrywanie zamiarów handlowych komunikatu".

Z przyjętej strategii wynika, że w pierwszej kolejności odbędzie się przegląd zasad zakazujących nieuczciwych praktyk. Następnie zakazane mają zostać praktyki wyraźnie wprowadzające w błąd, takie jak działania nieuczciwych przedsiębiorstw oferujących wpisy do katalogów biznesowych.

REKLAMA

KE przewiduje też zaostrzenie sankcji w przypadku naruszenia prawa. O tym jednak, jakie one będą, mają decydować państwa członkowskie. Komisja chce jednocześnie wzmocnić egzekwowanie przepisów dotyczących wprowadzających w błąd praktyk handlowych w sprawach transgranicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

I tak każde państwo członkowskie będzie zobowiązane do wyznaczenia specjalnego organu, z kompetencjami gwarantującymi stosowanie przepisów w relacjach handlowych między przedsiębiorstwami. "Jedynie jednolite ogólnoeuropejskie przepisy umożliwią nam zwalczanie oszustw zorientowanych na przedsiębiorstwa i zagwarantują, że sprawcy nie będą mogli ukryć się za granicami innego państwa" - wyjaśniała Reding.

Ogólnoeuropejski sondaż pokazał, że w nieuczciwym procederze wprowadzającym w błąd przedsiębiorców poszkodowanych było co najmniej 13 tys. firm. Według KE może to być jednak jedynie czubek góry lodowej. Statystyki wskazują bowiem na nową tendencję, która może mieć wpływ na działalność gospodarczą na całym świecie.

Według Komisji wraz z rozpowszechnieniem technik marketingu masowego, najbardziej aktywne podmioty oferujące wprowadzające w błąd katalogi branżowe mogą wysyłać do 6 milionów formularzy rocznie. Szacuje się, że straty finansowe jednego przedsiębiorcy wynikające z takich praktyk wynoszą od 1 tys. euro do 5 tys. euro rocznie.

23 miliony małych i średnich firm w Europie stanowią 99 proc. przedsiębiorstw UE. W latach 2002-10 stworzyły one 85 proc. nowych miejsc pracy w UE.

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA