Podatek śmieciowy będzie naliczany od gospodarstwa
REKLAMA
Za przyjęciem uchwały ustalającej naliczanie opłat za wywóz i utylizację odpadów od gospodarstwa domowego głosowało 15 radnych, siedmiu było przeciw, jeden wstrzymał się od głosu.
REKLAMA
Uchwała przewiduje opłatę 32 zł miesięcznie od gospodarstwa za odpady segregowane i 44 zł - za odpady niesegregowane. W Lublinie jest 144 tys. 634 gospodarstw domowych.
Obowiązek uchwalenia do końca roku 2012 sposobu naliczania tych opłat nakłada na gminę nowa ustawa o utrzymaniu czystości w gminach. Według jej zapisów gminy mogą wybrać tylko jeden spośród czterech wariantów metody naliczania opłat - od gospodarstwa domowego, od liczby osób zamieszkujących gospodarstwo, od powierzchni mieszkalnej i od zużycia wody w danej nieruchomości.
Przeciwni nowym sposobom naliczania opłat byli radni PiS. Jak tłumaczyli, przyniosłyby one wielu mieszkańcom zwiększenie dotychczasowych kosztów wywozu śmieci, często wielokrotne. "Sprzeciwiamy się tak dużemu wzrostowi cen" - powiedział radny Sylwester Tułajew.
Prezydent Lublina Krzysztof Żuk zapewnił, że przedłoży projekt zmian uchwały o naliczaniu opłat, jak tylko uchwalone zostaną przez Sejm poprawki do ustawy (zgłoszone przez Senat), które umożliwiają gminom zastosowanie różnych wariantów naliczania opłat.
REKLAMA
Żuka zapowiedział, że w nowym projekcie uchwały będzie możliwość indywidualnego podejścia w naliczaniu opłaty od gospodarstw domowych zamieszkałych przez osoby samotne oraz rodziny wielodzietne; będzie też możliwość różnicowania opłat w zależności od rodzaju zabudowy - wielorodzinnej czy jednorodzinnej.
"Ta ustawa dzisiaj nie pozwala różnicować opłat i stosować ulg. Ale żyjemy w państwie prawa i musimy się dostosować do zapisu, który nakazuje wybrać jedną metodę. Po wejściu w życie nowelizacji będziemy różnicować te kryteria" - powiedział Żuk.
Koszt działania systemu odbioru i utylizacji odpadów w Lublinie szacowany jest na 55 mln zł rocznie. W mieście rocznie powstaje ok. 110 tys. ton odpadów.
Władze miasta już wcześniej podkreślały, że przyjęty system opłat powinien gwarantować wystarczający poziom środków na gospodarkę odpadami. Opłaty będą wpłacane na specjalne konto i będą to tzw. pieniądze znaczone, czy przeznaczone wyłącznie na system zbiórki i utylizacji odpadów. Gdyby powstała jakaś nadwyżka nie można jej przekazać do budżetu miasta na inne cele, musi być przeznaczona na system zagospodarowania odpadów.
Nowy system gospodarowania odpadami komunalnymi ma ruszyć od lipca 2013 r. Do tego czasu władze lokalne mają wprowadzić nowe rozwiązania - m.in. rozstrzygnąć przetargi na firmy, które będą odbierać śmieci od mieszkańców.
Według nowych przepisów odpowiedzialność za gospodarkę odpadami - organizację ich odbioru od mieszkańców i utylizację - ponosi gmina. Dotychczas to właściciele nieruchomości decydowali, który przedsiębiorca odbierał od nich śmieci. W myśl nowych przepisów wybór takiej spółki należy tylko i wyłącznie do gminy.
Gminy są zobowiązane, aby do końca 2020 r. poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia odpadów takich jak papier, szkło, metale, tworzywa sztuczne wynosił co najmniej 50 proc. w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 r. Do lipca 2020 r. odpady ulegające biodegradacji składane na składowiskach mają nie przekraczać 35 proc. całkowitej masy tych odpadów.
REKLAMA
REKLAMA
- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat