REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm chce sprzedać niezapłacone faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Wajszczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach zatory płatnicze stały się prawdziwą zmorą dla firm. Rząd stara się pomóc przedsiębiorcom, jednak te działania są bardzo mocno rozciągnięte w czasie i niewystarczające. Firmy same więc zaczęły rozwiązywać ten problem, dlatego kwitnie handel fakturami.

Związek Banków Polskich podaje, że już ponad 1,3 miliona polskich firm ma dostęp do bankowości elektronicznej. GUS już w 2007 roku podawał, że 90% polskich firm ma dostęp do Internetu. Niecałe dwa lata temu firmy z branży budowlanej z dobrym skutkiem przystosowały narzędzie windykacyjne do swoich potrzeb. Tak Powstała pierwsza w Polsce niezależna internetowa giełda długów.

REKLAMA

Handel wierzytelnościami nie jest nowym pomysłem, jednak samoobsługowy słup ogłoszeniowy działający na podobnej zasadzie jak Allegro, za który nie trzeba płacić abonamentów, jest nowością. Co ważne nowością, która w sprawny sposób pomaga odzyskać pieniądze.

Dlaczego giełdy są skuteczne? Nakłada się na to wiele czynników. Dług jest widoczny publicznie dla każdego zainteresowanego. Coraz więcej firm „poluje” na długi swoich kontrahentów w celu kompensaty zobowiązań. Coraz częściej długi są widoczne bezpośrednio w programach księgowych, co powoduje bardzo duży zasięg widoczności oferty. Dlugi.info chwalą się ponad 4, 5 miliona pytaniami o NIP miesięcznie! Właściciele firm księgując faktury kosztowe AUTOMATYCZNIE szukają możliwości zakupu długów w celu kompensaty. W związku z tym giełdy mające zintegrowane oprogramowanie faktycznie notują dużą ilość transakcji sprzedaży. Wystawienie oferty ma też poważne skutki uboczne. Anna Fibak, specjalistka od PR, podczas wypowiedzi dla Wyborcza.biz stwierdziła, że: „Problemy z realizacją płatności zawsze mają negatywny wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa. Uderza to w jego wiarygodność, jako partnera biznesowego. Gdy sytuacja staje na ostrzu noża, a zdesperowani wierzyciele nie chcą już negocjować i sięgają po spektakularne narzędzia, droga do kryzysu wizerunkowego jest prosta. Odbudowanie zaufania w takiej sytuacji nie jest łatwym zadaniem.”

Odliczenie VAT naliczonego z faktury wystawionej z błędem

Kiedy odliczyć VAT, gdy zaginął oryginał faktury?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to spektakularne przypadki firm windykacyjnych. Kilka tygodni temu Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A. z Łodzi, wystawiła na dlugi.info ofertę sprzedaży długu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kwota zadłużenia wynosiła ponad 450 tysięcy. Sprawę szeroko komentowała m.in. wyborcza.biz, wnp.pl czy naszemiasto.pl. Kancelaria WEC w ciągu kilku dni osiągnęła porozumienie i spłatę zadłużenia od GDDKiA. Firma windykacyjna OBLIGO S.A. osiągnęła porozumienie w sprawie spłaty ponad półtora miliona złotych. Jak twierdzi prezes OBLIGO S.A. Krzysztof Madej, wystawienie oferty sprzedaży długu na giełdzie dlugi.info wpłynęło na przyspieszenie rozmów w sprawie porozumienia.

 

Rafał Hermański, prezes Factory Network S.A., operatora giełdy dlugi.info podaje, że w ostatnim roku wystawiono na sprzedaż 14 713 faktur na łączną kwotę ponad 168 milionów złotych. Firmy usunęły z giełdy ponad 7 000 faktur na kwotę ponad 68 milionów złotych. Co ważne usunięto ponad 500 faktur przeterminowanych zdecydowanie ponad 2 lata po terminie płatności na kwotę ponad 4,7 miliona złotych. Aktualnie na giełdzie jest wystawionych około 14 tysięcy ofert na kwotę ponad 120 milionów. Jak twierdzi Hermański, podczas wystawiania faktur w polskich firmach, dlugi.info kilka razy na sekundę są odpytywane o NIP.

Czy giełdy rozwiążą problemy z zatorami? Radosław Cieciórski, członek Zarządu Polskiego Związku Windykacji, twierdzi, że do momentu, kiedy sądy nie zaczną być w pełni wydolne, tak, aby w ciągu kilku tygodni można było otrzymać prawomocny nakaz zapłaty, zatory będą codziennością.

Uważaj z jakiej faktury odliczasz VAT

Możliwe, że bardzo popularna zautomatyzowana giełda wierzytelności rozwiąże dużą część problemów, jednak należy pamiętać o tym, że duża część firm w Polsce ciągle jest dość konserwatywna i boi się stracić nawet nierzetelnych klientów.

Czy taka strategia ma sens?

- Nam takie postępowanie wydaje się co najmniej wątpliwe - ocenia Rafał Hermański z serwisu dlugi.info. - Brak reakcji na niezapłacone faktury może stać się przyczyną kłopotów naszej firmy, a w skrajnych przypadkach, nawet jej upadłości czy likwidacji. Dlatego szanujmy naszych klientów i dbajmy o relacje z nimi, ale przestrzegajmy też zasad rzetelnego prowadzenia biznesu. I jeśli będziemy postępować stanowczo, ale uczciwie, to w długiej perspektywie przyniesie to naszemu biznesowi same korzyści.

Piotr Wajszczak

www.dlugi.info

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA