REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Coraz więcej firm chce sprzedać niezapłacone faktury

Piotr Wajszczak
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich latach zatory płatnicze stały się prawdziwą zmorą dla firm. Rząd stara się pomóc przedsiębiorcom, jednak te działania są bardzo mocno rozciągnięte w czasie i niewystarczające. Firmy same więc zaczęły rozwiązywać ten problem, dlatego kwitnie handel fakturami.

Związek Banków Polskich podaje, że już ponad 1,3 miliona polskich firm ma dostęp do bankowości elektronicznej. GUS już w 2007 roku podawał, że 90% polskich firm ma dostęp do Internetu. Niecałe dwa lata temu firmy z branży budowlanej z dobrym skutkiem przystosowały narzędzie windykacyjne do swoich potrzeb. Tak Powstała pierwsza w Polsce niezależna internetowa giełda długów.

REKLAMA

Autopromocja

Handel wierzytelnościami nie jest nowym pomysłem, jednak samoobsługowy słup ogłoszeniowy działający na podobnej zasadzie jak Allegro, za który nie trzeba płacić abonamentów, jest nowością. Co ważne nowością, która w sprawny sposób pomaga odzyskać pieniądze.

Dlaczego giełdy są skuteczne? Nakłada się na to wiele czynników. Dług jest widoczny publicznie dla każdego zainteresowanego. Coraz więcej firm „poluje” na długi swoich kontrahentów w celu kompensaty zobowiązań. Coraz częściej długi są widoczne bezpośrednio w programach księgowych, co powoduje bardzo duży zasięg widoczności oferty. Dlugi.info chwalą się ponad 4, 5 miliona pytaniami o NIP miesięcznie! Właściciele firm księgując faktury kosztowe AUTOMATYCZNIE szukają możliwości zakupu długów w celu kompensaty. W związku z tym giełdy mające zintegrowane oprogramowanie faktycznie notują dużą ilość transakcji sprzedaży. Wystawienie oferty ma też poważne skutki uboczne. Anna Fibak, specjalistka od PR, podczas wypowiedzi dla Wyborcza.biz stwierdziła, że: „Problemy z realizacją płatności zawsze mają negatywny wpływ na postrzeganie przedsiębiorstwa. Uderza to w jego wiarygodność, jako partnera biznesowego. Gdy sytuacja staje na ostrzu noża, a zdesperowani wierzyciele nie chcą już negocjować i sięgają po spektakularne narzędzia, droga do kryzysu wizerunkowego jest prosta. Odbudowanie zaufania w takiej sytuacji nie jest łatwym zadaniem.”

Odliczenie VAT naliczonego z faktury wystawionej z błędem

Kiedy odliczyć VAT, gdy zaginął oryginał faktury?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Potwierdzają to spektakularne przypadki firm windykacyjnych. Kilka tygodni temu Kancelaria Prawna - Inkaso WEC S.A. z Łodzi, wystawiła na dlugi.info ofertę sprzedaży długu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Kwota zadłużenia wynosiła ponad 450 tysięcy. Sprawę szeroko komentowała m.in. wyborcza.biz, wnp.pl czy naszemiasto.pl. Kancelaria WEC w ciągu kilku dni osiągnęła porozumienie i spłatę zadłużenia od GDDKiA. Firma windykacyjna OBLIGO S.A. osiągnęła porozumienie w sprawie spłaty ponad półtora miliona złotych. Jak twierdzi prezes OBLIGO S.A. Krzysztof Madej, wystawienie oferty sprzedaży długu na giełdzie dlugi.info wpłynęło na przyspieszenie rozmów w sprawie porozumienia.

 

Rafał Hermański, prezes Factory Network S.A., operatora giełdy dlugi.info podaje, że w ostatnim roku wystawiono na sprzedaż 14 713 faktur na łączną kwotę ponad 168 milionów złotych. Firmy usunęły z giełdy ponad 7 000 faktur na kwotę ponad 68 milionów złotych. Co ważne usunięto ponad 500 faktur przeterminowanych zdecydowanie ponad 2 lata po terminie płatności na kwotę ponad 4,7 miliona złotych. Aktualnie na giełdzie jest wystawionych około 14 tysięcy ofert na kwotę ponad 120 milionów. Jak twierdzi Hermański, podczas wystawiania faktur w polskich firmach, dlugi.info kilka razy na sekundę są odpytywane o NIP.

Czy giełdy rozwiążą problemy z zatorami? Radosław Cieciórski, członek Zarządu Polskiego Związku Windykacji, twierdzi, że do momentu, kiedy sądy nie zaczną być w pełni wydolne, tak, aby w ciągu kilku tygodni można było otrzymać prawomocny nakaz zapłaty, zatory będą codziennością.

Uważaj z jakiej faktury odliczasz VAT

Możliwe, że bardzo popularna zautomatyzowana giełda wierzytelności rozwiąże dużą część problemów, jednak należy pamiętać o tym, że duża część firm w Polsce ciągle jest dość konserwatywna i boi się stracić nawet nierzetelnych klientów.

Czy taka strategia ma sens?

- Nam takie postępowanie wydaje się co najmniej wątpliwe - ocenia Rafał Hermański z serwisu dlugi.info. - Brak reakcji na niezapłacone faktury może stać się przyczyną kłopotów naszej firmy, a w skrajnych przypadkach, nawet jej upadłości czy likwidacji. Dlatego szanujmy naszych klientów i dbajmy o relacje z nimi, ale przestrzegajmy też zasad rzetelnego prowadzenia biznesu. I jeśli będziemy postępować stanowczo, ale uczciwie, to w długiej perspektywie przyniesie to naszemu biznesowi same korzyści.

Piotr Wajszczak

www.dlugi.info

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA