REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS przyjął już 20 tysięcy wniosków (od 15 stycznia) o umorzenie zadłużenia na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2012 r., która daje szansę ponad 430 tysiącom przedsiębiorców na umorzenie zadłużenia z tytułu składek społecznych oraz odpowiadających im składek zdrowotnych i na Fundusz Pracy wraz z dodatkowymi kosztami za okres od 1999 do 2009.

Ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. z 2012 r., poz. 1551)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo akcji informacyjnej ZUS, nie tylko wielu beneficjentów, ale i pracownicy ZUS mają kłopoty z właściwą interpretacją ustawy w odniesieniu do niejednokrotnie bardzo skomplikowanych indywidualnych sytuacji zadłużonych. - Dlatego Związek Przedsiębiorców i Pracodawców - jak wyjaśnia dyrektor Biura Interwencji ZPP Dorota Wolicka - który od początku walczył o rozwiązanie problemu drobnych przedsiębiorców obarczonych wstecznie przez ZUS horrendalnymi zadłużeniami w wyniku zmian interpretacji prawa przez organ, uruchomił Centrum Pomocy beneficjentom ustawy przy Biurze Interwencji ZPP by pomóc przedsiębiorcom w skorzystaniu z ustawowego umorzenia.

Źródłem problemów dla beneficjentów ustawy jest m.in. fakt, że ustawa dzieli ich na dwie grupy:

- osoby, które zamknęły działalność do dnia 1 września 2012 r. oraz

REKLAMA

- czynnych przedsiębiorców, tj. tych, którzy na dzień 1 września 2012 r. nadal ją prowadzili.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obie grupy beneficjentów mają prawo złożenia wniosku o umorzenie, ale znacząco różni je sposób realizacji ustawy.

O ile uzyskanie umorzenia dla osób z pierwszej grupy jest stosunkowo jasne i wymaga jedynie spełnienia warunków ustawowych i złożenia wniosku o umorzenie, o tyle uzyskanie umorzenia przez tzw. czynnych przedsiębiorców jest możliwe dopiero po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej w zakresie czy udzielane przedsiębiorcom umorzenie jest pomocą publiczną czy też nią nie jest. Warto tu zauważyć, że zawieszenie działalności nie jest tożsame z jej likwidacją, zatem w tym kontekście osoby, które miały tylko zawieszoną działalność na dzień 1 września 2012 r. również muszą czekać na notyfikację ustawy przez KE, co może potrwać wiele miesięcy.


Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura


Ustawa przewiduje jednak rozwiązania doraźne, co jest szczególnie ważne dla oczekujących na notyfikację czynnych przedsiębiorców, a przede wszystkim dla tych, którzy mają już wszczęte postępowania egzekucyjne lub spłacają raty. W interesie osób, które są w trakcie spłaty układu ratalnego lub postępowania egzekucyjnego, których przedmiotem choć w części są zadłużenia podlegające ustawie umorzeniowej, jest jak najszybsze złożenie wniosku o umorzenie. W przypadku czynnych przedsiębiorców, do wniosku należy dołączyć jeszcze komplet dokumentów jak w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis. Warto to jednak zrobić, gdyż jest to jedyna, zgodna z prawem unijnym, możliwość zawieszenia przymusowych egzekucji i spłaty rat do czasu zakończenia notyfikacji, co przyniesie przedsiębiorcom czasową, ale jednak sporą ulgę. Ponadto zdecydowana większość przedsiębiorców spełnia kryteria pomocy de minimis, czyli nie przekroczyła progu 200 tys. euro pomocy uzyskanej w ciągu 3 ostatnich lat rozrachunkowych i nie znajduje się w tzw. trudnej sytuacji (np. w stanie likwidacji lub upadłości), więc nie ma powodów by dobrowolnie rezygnować z tej możliwości.

Warunkiem skorzystania z umorzenia na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. jest uregulowanie wszystkich innych należności względem ZUS aż do dnia uzyskania decyzji o umorzeniu, tzn. wszystkich „składek za siebie” od dnia 1 marca 2009 r., a od dnia 1 stycznia 1999 r.  nieumarzalnych składek na ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy oraz składek za pracowników. Posiadanie takiego zadłużenia nie dyskwalifikuje jednak całkowicie z możliwości złożenia wniosku czy nawet samego umorzenia, jednak beneficjenci w takiej sytuacji powinni wziąć pod uwagę swoją możliwość jego spłaty jeszcze przed złożeniem wniosku o umorzenie. Zgodnie bowiem z w/w ustawą, po złożeniu wniosku, będą mieli rok od uzyskania decyzji z ZUS o warunkach umorzenia na jego spłatę lub rozłożenie takiego długu na raty, a uzyskanie umorzenia z mocy ustawy będzie możliwe dopiero po spłacie ostatnich zobowiązań nieumarzalnych.

Więcej informacji można uzyskać w oddziałach ZUS w całej Polsce i na stronie: http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1&idk=2040

oraz na stronie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w Centrum Pomocy beneficjentom ustawy umorzeniowej: http://zpp.net.pl/pl/USTAWA-UMORZENIOWA-CENTRUM-POMOCY

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

REKLAMA

Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA