REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

ZUS przyjął już 20 tysięcy wniosków (od 15 stycznia) o umorzenie zadłużenia na podstawie ustawy z dnia 9 listopada 2012 r., która daje szansę ponad 430 tysiącom przedsiębiorców na umorzenie zadłużenia z tytułu składek społecznych oraz odpowiadających im składek zdrowotnych i na Fundusz Pracy wraz z dodatkowymi kosztami za okres od 1999 do 2009.

Ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. z 2012 r., poz. 1551)

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Pomimo akcji informacyjnej ZUS, nie tylko wielu beneficjentów, ale i pracownicy ZUS mają kłopoty z właściwą interpretacją ustawy w odniesieniu do niejednokrotnie bardzo skomplikowanych indywidualnych sytuacji zadłużonych. - Dlatego Związek Przedsiębiorców i Pracodawców - jak wyjaśnia dyrektor Biura Interwencji ZPP Dorota Wolicka - który od początku walczył o rozwiązanie problemu drobnych przedsiębiorców obarczonych wstecznie przez ZUS horrendalnymi zadłużeniami w wyniku zmian interpretacji prawa przez organ, uruchomił Centrum Pomocy beneficjentom ustawy przy Biurze Interwencji ZPP by pomóc przedsiębiorcom w skorzystaniu z ustawowego umorzenia.

Źródłem problemów dla beneficjentów ustawy jest m.in. fakt, że ustawa dzieli ich na dwie grupy:

- osoby, które zamknęły działalność do dnia 1 września 2012 r. oraz

REKLAMA

- czynnych przedsiębiorców, tj. tych, którzy na dzień 1 września 2012 r. nadal ją prowadzili.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obie grupy beneficjentów mają prawo złożenia wniosku o umorzenie, ale znacząco różni je sposób realizacji ustawy.

O ile uzyskanie umorzenia dla osób z pierwszej grupy jest stosunkowo jasne i wymaga jedynie spełnienia warunków ustawowych i złożenia wniosku o umorzenie, o tyle uzyskanie umorzenia przez tzw. czynnych przedsiębiorców jest możliwe dopiero po uzyskaniu opinii Komisji Europejskiej w zakresie czy udzielane przedsiębiorcom umorzenie jest pomocą publiczną czy też nią nie jest. Warto tu zauważyć, że zawieszenie działalności nie jest tożsame z jej likwidacją, zatem w tym kontekście osoby, które miały tylko zawieszoną działalność na dzień 1 września 2012 r. również muszą czekać na notyfikację ustawy przez KE, co może potrwać wiele miesięcy.


Abolicja składek ZUS dla przedsiębiorców. Jak z niej skorzystać?

Abolicja składek ZUS, czyli niższa emerytura


Ustawa przewiduje jednak rozwiązania doraźne, co jest szczególnie ważne dla oczekujących na notyfikację czynnych przedsiębiorców, a przede wszystkim dla tych, którzy mają już wszczęte postępowania egzekucyjne lub spłacają raty. W interesie osób, które są w trakcie spłaty układu ratalnego lub postępowania egzekucyjnego, których przedmiotem choć w części są zadłużenia podlegające ustawie umorzeniowej, jest jak najszybsze złożenie wniosku o umorzenie. W przypadku czynnych przedsiębiorców, do wniosku należy dołączyć jeszcze komplet dokumentów jak w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis. Warto to jednak zrobić, gdyż jest to jedyna, zgodna z prawem unijnym, możliwość zawieszenia przymusowych egzekucji i spłaty rat do czasu zakończenia notyfikacji, co przyniesie przedsiębiorcom czasową, ale jednak sporą ulgę. Ponadto zdecydowana większość przedsiębiorców spełnia kryteria pomocy de minimis, czyli nie przekroczyła progu 200 tys. euro pomocy uzyskanej w ciągu 3 ostatnich lat rozrachunkowych i nie znajduje się w tzw. trudnej sytuacji (np. w stanie likwidacji lub upadłości), więc nie ma powodów by dobrowolnie rezygnować z tej możliwości.

Warunkiem skorzystania z umorzenia na mocy ustawy z dnia 9 listopada 2012 r. jest uregulowanie wszystkich innych należności względem ZUS aż do dnia uzyskania decyzji o umorzeniu, tzn. wszystkich „składek za siebie” od dnia 1 marca 2009 r., a od dnia 1 stycznia 1999 r.  nieumarzalnych składek na ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy oraz składek za pracowników. Posiadanie takiego zadłużenia nie dyskwalifikuje jednak całkowicie z możliwości złożenia wniosku czy nawet samego umorzenia, jednak beneficjenci w takiej sytuacji powinni wziąć pod uwagę swoją możliwość jego spłaty jeszcze przed złożeniem wniosku o umorzenie. Zgodnie bowiem z w/w ustawą, po złożeniu wniosku, będą mieli rok od uzyskania decyzji z ZUS o warunkach umorzenia na jego spłatę lub rozłożenie takiego długu na raty, a uzyskanie umorzenia z mocy ustawy będzie możliwe dopiero po spłacie ostatnich zobowiązań nieumarzalnych.

Więcej informacji można uzyskać w oddziałach ZUS w całej Polsce i na stronie: http://www.zus.pl/default.asp?p=1&id=1&idk=2040

oraz na stronie Związku Przedsiębiorców i Pracodawców w Centrum Pomocy beneficjentom ustawy umorzeniowej: http://zpp.net.pl/pl/USTAWA-UMORZENIOWA-CENTRUM-POMOCY

 

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. Komunikat ZUS: Niższe składki przez 36 miesięcy; tak trzeba liczyć ulgowe miesiące

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA