REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatki 2014 - na co powinni przygotować się przedsiębiorcy?

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na początku grudnia w siedzibie Business Centre Club, w Pałacu Lubomirskich w Warszawie odbyła się konferencja dotycząca zmian w podatkach dochodowych oraz podatku VAT w 2014 r., na które powinni przygotować się przedsiębiorcy.

W konferencji wzięli udział: dr Irena Ożóg - minister ds. prawa podatkowego Gospodarczego Gabinetu Cieni BCC oraz Marek Szczepanik - Managing Associate, Kancelaria Ożóg i Wspólnicy, Michał Borowski - Managing Associate, Kancelaria Ożóg i Wspólnicy, Piotr Standera - Managing Associate, Kancelaria Ożóg i Wspólnicy i Mariusz Kołacki - Kancelaria Ożóg i Wspólnicy. Gości konferencji powitał Marek Goliszewski, prezes BCC.

REKLAMA

Autopromocja

Zmiany 2014 - Podatki, Księgowość, Kadry, Firma, Prawo

REKLAMA

Rozpoczynająca konferencję dr Irena Ożóg, minister ds. prawa podatkowego Gospodarczego Gabinetu Cieni Business Centre Club, zwróciła uwagę, że częste zmiany zasad opodatkowania, uciążliwe kontrole skarbowe, a także niejasna interpretacja prawa podatkowego utrudniają prowadzenie biznesu. W efekcie Polska w międzynarodowych rankingach znajduje się na szarym końcu pod względem przyjazności prawa podatkowego.

Zdaniem Ireny Ożóg wynika to z braku wyraźnie określonej polityki podatkowej państwa. - Minister finansów, a w ostateczności parlament, stanowi prawo podatkowe pod wpływem potrzeby chwili. Jeżeli widzi, że do budżetu nie wpływają podatki, to w tempie dalece niewystarczającym zmienia przepisy - powiedziała Ożóg. Jako przykład podała tzw. solidarną odpowiedzialność w VAT, którą parlament wprowadził do systemu, jej zdaniem, z co najmniej dwuletnim opóźnieniem. Powiedziała, że w tym czasie rozwinęła się szara strefa, co dla uczciwych przedsiębiorców oznacza fatalne warunki konkurencji. - Formą takiej odpowiedzialności w praktyce jest odbieranie nabywcy towarów prawa do odliczenia VAT-u naliczonego w sytuacji, gdy dostawca nie jest rzetelnym płatnikiem tego podatku - wyjaśniła.

Ożóg zwróciła uwagę, że niekorzystne dla przedsiębiorców jest również niejednoznacznie interpretowane przez administrację państwową prawo podatkowe. - Często minister finansów, który interpretuje prawo, upiera się przy swoim stanowisku w sytuacji, gdy orzecznictwo sądowe jest zupełnie inne. Mamy wyroki naczelnych i wojewódzkich sądów administracyjnych dotyczące m.in. VAT czy podatku dochodowego i mimo to minister finansów nie zgadza się z nimi. To walka do upadłego, która nie wiadomo komu i czemu ma służyć - stwierdziła.

Dalszy ciąg materiału pod wideo


INFORFK: Jak przygotować dział księgowości na zmiany w VAT od 2014

 

 

 


- W polskiej administracji podatkowej funkcjonują co najmniej trzy piony, z czego przynajmniej dwa ze sobą wewnętrznie konkurują, a jej ofiarą jest podatnik - zauważa Ożóg - z jednej strony mamy urzędy i izby skarbowe oraz urzędy i izby celne, a z drugiej strony urzędy kontroli skarbowej. Te dwa piony nadzorują różni wiceministrowie finansów, co wpływa negatywnie na ich współpracę. Brak wymiany informacji o podatnikach i o tym, co dzieje się na rynku powoduje, że szara strefa ma się dobrze.

Tymczasem przedsiębiorcy oczekują stabilizacji prawa podatkowego oraz rzetelnej relacji z organami podatkowymi.


Zmiany w podatkach wchodzące w życie 1 stycznia 2014:


Podatek od towarów i usług

Zmienione terminy wystawiania faktur VAT. Aktualnie faktury należy wystawiać nie później niż 7. dnia, od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Od 1 stycznia 2014 r. co do zasady faktury będą musiały być wystawiane nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę. Faktury nie będą jednak mogły być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi (z określonymi wyjątkami).

Nowe zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego. Dotychczas co do zasady obowiązek podatkowy powstawał z chwilą wystawienia faktury. Od 2014 r. co do zasady obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi.

Terminy wystawiania faktur VAT w 2014 r.

Nowe zasady odliczania VAT naliczonego. Przedsiębiorca, który będzie chciał odliczyć VAT, będzie musiał się dowiedzieć, kiedy powstał obowiązek podatkowy u kontrahenta. Zgodnie bowiem z ogólną zasadą prawo do odliczenia podatku naliczonego powstanie w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabywanych lub importowanych towarów i usług powstał u kontrahenta obowiązek podatkowy, jednak nie wcześniej niż za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.


Podatek dochodowy - optymalizacja podatkowa

Nowe zasady w zakresie opodatkowania spółek komandytowo-akcyjnych. Spółki te zostały objęte opodatkowaniem CIT. Przepisy przejściowe wprowadzające zamiany w powyższym zakresie, pozwalają jednak na osiągnięcie korzyści podatkowych jeszcze w 2014 r., jeżeli w projektach optymalizacyjnych zostaną wykorzystane spółki komandytowo-akcyjne o przedłużonym roku podatkowym.

 


Zapowiadane zmiany, które nie wejdą w życie 1 stycznia 2014 r.


Podatek od spadków i darowizn

Nie nastąpi likwidacja progresywnych skal podatkowych i obniżenie stawek podatku od spadków i darowizn do stawek 1 proc. (dla pierwszej grupy podatkowej), 2 proc. (dla drugiej grupy podatkowej) i 3 proc. (dla trzeciej grupy podatkowej).

Nie nastąpi ograniczenie zwolnienia w podatku od spadków i darowizn dla najbliższych członków rodziny do kwoty 1 mln zł.

Jak służby finansowo-księgowe powinny przygotować się na zmiany w VAT 2014

Nowe zasady fakturowania od początku 2014 r.


Regulacja w zakresie podatków dochodowych

Ustawodawca nie wprowadzi od 1 stycznia 2014 r. zmian dotyczących tzw. cienkiej kapitalizacji, czy opodatkowania zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC).

Nie zostaną wdrożone zmiany w zakresie cen transferowych polegające na objęciu obowiązkiem przygotowania dokumentacji cen transferowych: umów spółek osobowych, czy transakcji z zagranicznym zakładem polskiego podatnika oraz zakładem podatnika zagranicznego w Polsce.


Regulacja w zakresie klauzuli obejścia prawa

REKLAMA

Propozycje zmian w ordynacji podatkowej, spośród których nowością miała być m.in. generalna klauzula przeciw unikaniu opodatkowania, nie zostały jeszcze opracowane w formie projektu ustawy (na dzień dzisiejszy powstały jedynie założenia projektu).

W związku ze zmianą na stanowisku ministra finansów i zapowiedzią nowego ministra co do potrzeby opracowania kodeksu podatkowego, losy założeń zmian ordynacji podatkowej są niepewne.


Odliczanie VAT z tytułu nabycia samochodów osobowych i paliwa

Zgodnie z planami Ministerstwa Finansów od nowego roku miał zostać wprowadzony nowy limit odliczenia VAT naliczonego z tytułu nabycia samochodów osobowych w wysokości 50% kwoty podatku określonej w fakturze (obecnie wynosi on 60 proc., nie więcej jednak niż 6.000 zł). Częściowe ograniczenie - do wysokości 50 proc. - prawa do odliczenia podatku VAT objęłoby także zakup paliwa do samochodów objętych derogacją oraz innych wydatków eksploatacyjnych (naprawa i konserwacja pojazdów, wydatki na dostawy lub usługi związane z pojazdami i ich wykorzystywaniem). Wdrożenie tej zmiany jest uzależnione od decyzji derogacyjnej Komisji Europejskiej. Nie wydaje się aby było to możliwe od stycznia 2014 r.

Moment powstania obowiązku podatkowego w 2014 r.

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Kiedy trzeba zapłacić podatek od prezentu ślubnego? Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat omawia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat wyjaśnia jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA