REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prof. Modzelewski o blokadzie zwrotów VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie trzeba było długo czekać na reakcję władz wywołaną dramatycznym spadkiem dochodów budżetowych z podatku od towarów i usług w marcu 2014 r. (tylko 6 mld zł - najniższy poziom w historii): w kwietniu faktycznie zablokowano zwroty tego podatku. Dało to pozorny efekt wzrostu dochodów budżetowych, które są różnicą między wpływami brutto a tymi zwrotami.

Nasz ułomny podatek w wersji wspólnotowej dostarcza w ostatnich latach miesięcznie: około (średnio) 16 mld zł (wpływy), z czego ponad 6 mld (również średnio) wypłaca się podatnikom w formie zwrotów, czyli netto powinno być między 9 a 10 mld zł. Oczywiście kwoty te są szacunkiem uwzględniającym obecny, zupełnie zdezelowany stan tego podatku.

REKLAMA

REKLAMA

Gdyby wrócił on do swojej kondycji sprzed 5 lat (a przecież wcale nie była tak dobra), to średniomiesięczne wpływy wyniosłyby (bez podwyżki stawek) prawie 19 mld zł, zwroty 7 mld, a dochody - 12 mld zł.

Jak najłatwiej pokazać, że „sytuacja budżetu państwa jest wyśmienita”, posługiwać się językiem niezapomnianego ministra Jacka Vincenta Rostowskiego? Wystarczy zablokować w istotnej części zwroty (tylko o połowę) albo fizycznie przesunąć je na następny miesiąc, aby móc święcić triumfy „poprawy ściągalności”. Usłużni dziennikarze powtórzą każdą bzdurę, byle była przydatna rządzącym.

Ze zwrotami tego podatku jest już od kilku lat kłopot. Już w 2013 roku, zwłaszcza gdy ich kwoty wzrosły w związku z likwidacją opodatkowania całych branż (stal, metale kolorowe, surowce wtórne, odpady - załącznik nr 11 do ustawy), żądane kwoty zwrotów z przyczyn obiektywnych zwiększyły się.

REKLAMA

Zarazem jednak od 2009 roku istotną ich część stanowi najzwyklejsza przestępczość (przepraszam - „działalność optymalizacyjna”), czyli zwykłe wyłudzenia. Łącznie w zeszłym roku zwrócono ponad 80 mld zł (oficjele potwierdzają kwotę 79 mld zł), z czego co najmniej 20% to skutek owej „działalności optymalizacyjnej”.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prof. Modzelewski o pięciu nowych pułapkach w VAT

Prof. Modzelewski o spadku dochodów z VAT

Wystarczyłoby więc przestać zwracać oszustom, aby dochody budżetowe zwiększyły się rocznie do poziomu w wysokości nawet 130 mld zł, czyli do około 16 mld zł średniomiesięcznie.

Jeżeli przy okazji obecnej blokady zwrotów wypłacono mniej oszustom, to bardzo dobrze. Gorzej, że informacje uzyskane od podatników świadczą o czymś zupełnie innym: zwroty po prostu zablokowano - dostają tylko ci „równiejsi”, ale oni siedzą cicho, bo nie chcą kłuć w oczy swoim uprzywilejowaniem.

Po głowie dostają jak zawsze mali i średni, czyli nieważny polski biznes. Firmy zagraniczne, oczywiście z tej słusznej zagranicy, „otrzymują to, co się im należy”, bo mają wielkich protektorów, a nasze władze muszą tworzyć „warunki sprzyjające zagranicznym inwestorom”. Od płacenia podatków są firmy miejscowe, nie mające dostępu do mediów i władzy: im można nic nie zwracać.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Jak długo można ukrywać katastroficzny stan podatku od towarów i usług po dziesięciu latach jego harmonizacji? Długo, nawet przez lata, bo jak władza chce czegoś nie zwrócić, to nie zwróci, a mały podatnik umiera po cichu.

 

Witold Modzelewski

Profesor Uniwersytetu Warszawskiego

Instytut Studiów Podatkowych

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości 2026: stawki maksymalne. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

REKLAMA

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA