REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w zakresie niedostatecznej kapitalizacji - nowy zakres, metody obliczania i skutki dla przedsiębiorców

Monika Ławnicka
doradca podatkowy
menedżer w Accreo

REKLAMA

Rządowy projekt nowelizacji ustaw o CIT i o PIT oraz niektórych innych ustaw, będący obecnie przedmiotem prac w Sejmie, wprowadza zupełnie nowe zasady dotyczące niedostatecznej kapitalizacji (czyli ograniczeń w zaliczaniu do kosztów podatkowych odsetek od finansowania uzyskanego od podmiotów powiązanych). Zmiany będą miały istotny wpływ na działalność przedsiębiorców – w konsekwencji, powinni oni już teraz zapoznać się z planowanym brzmieniem przepisów.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA


Przede wszystkim, nowelizacja poszerza znacząco krąg podmiotów, które - udzielając finansowania dłużnego danemu podatnikowi - będą objęte ograniczeniami wynikającymi z przepisów o niedostatecznej kapitalizacji. Dotychczasowe brzmienie przepisów, obejmujące pożyczki od podmiotów powiązanych bezpośrednio (spółki „matki” lub spółki „siostry”), pozwalało na korzystne podatkowo strukturyzowanie finansowania wewnątrzgrupowego (poprzez pożyczkę od spółki „babki” czy „ciotki”). Nowelizacja zakłada natomiast rozszerzenie ograniczeń o podmioty powiązane pośrednio. Dla obliczenia pośredniego udziału, zastosowanie znajdą reguły zaczerpnięte z przepisów o cenach transferowych (czyli, przykładowo, spółka „babka” posiadająca 30% udział w spółce „matce” będącej właścicielem 27% udziałów podatnika będzie traktowana jako posiadająca pośrednio 27% udziałów podatnika). Nowe reguły obejmą również SKA - przy czym komplementariusze będą traktowani jako objęci ograniczeniami w każdym przypadku.

Zmianie ulegnie również współczynnik stosunku wartości zadłużenia do kapitału. Obecne regulacje odwołują się do trzykrotności kapitału zakładowego spółki-pożyczkobiorcy. Nowelizacja zakłada natomiast wprowadzenie wskaźnika zadłużenia (wobec podmiotów powiązanych pośrednio i bezpośrednio) do kapitału własnego spółki - w proporcji 1:1. Pojęcie kapitału własnego nie zostało przy tym zdefiniowane w ustawie - można przypuszczać, że projektodawca miał na myśli kapitały własne w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Ogólny efekt tej zmiany najprawdopodobniej będzie co do zasady niekorzystny dla podatników (zmniejszeniu, z 3:1 do 1:1 ulega sam współczynnik). Nie jest jednak wykluczone, że w pewnych przypadkach, posiadanie wysokiej wartości np. kapitału zapasowego czy rezerwowego zmniejszy lub zniweluje niekorzystne skutki zmiany współczynnika.

Ulgę na nowe technologie zastąpi kredyt na innowacje

REKLAMA

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie „pożyczki” ulegnie zmianom o charakterze doprecyzowującym - pod tą definicją rozumieć się będzie każdą umowę, w której dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność pożyczkobiorcy określoną ilość pieniędzy, a biorący pożyczkę zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy, a także: kredyt, emisję papierów wartościowych o charakterze dłużnym, depozyt nieprawidłowy lub lokatę. Warto wskazać, że pożyczką nie będą pochodne instrumenty finansowe; nowelizacja nie odnosi się również do poręczeń i gwarancji udzielanych przez podmioty powiązane w związku z kredytem lub pożyczką.

Nowelizacja zakłada również wprowadzenie alternatywnej metody obliczania odsetek (nie tylko od podmiotów powiązanych) stanowiących kosztów uzyskania przychodów. Podatnicy będą mogli bowiem zdecydować się na ustalanie kwoty zaliczanych do kosztów odsetek w odniesieniu do stopy referencyjnej NBP (powiększonej o 1,25 punktu procentowego), pomnożonej przez wartość podatkową aktywów (z wyłączeniem wartości niematerialnych i prawnych). Tak ustalone odsetki nie będą jednak mogły przekroczyć 50% zysku z działalności operacyjnej. Wybór omawianej metody będzie dla podatnika wiążący przez co najmniej trzy lata.

W praktyce, dokonanie wyboru między „podstawową” a alternatywną metodą określania kwoty odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych będzie wiązało się z koniecznością przeprowadzenia prognoz finansowych (dotyczących zarówno własnej działalności podatnika, jak i przewidywanej sytuacji rynkowej).

W świetle planowanych przepisów, wydaje się, że możliwości korzystnego podatkowo finansowania wewnątrzgrupowego zostaną znacznie ograniczone. Potencjalne rozwiązania pozwalające na zwiększenie wartości odsetek zaliczanych do kosztów będą musiały być „szyte na miarę”, dostosowane do konkretnej sytuacji podatnika i jego grupy kapitałowej.


Monika Ławnicka, doradca podatkowy, menedżer w Accreo

 

 

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nieprecyzyjne przepisy dot. KSeF. Czy od lutego 2026 r. będziemy dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających specjalistów już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na niej swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi stanowcze "dość". Na horyzoncie pojawił się projekt zmian, który ma wywrócić obecny porządek do góry nogami i uszczelnić system w sposób, który wielu uzna za drastyczny. Czy popularna preferencja podatkowa stanie się wkrótce dostępna wyłącznie dla dużych graczy, a mali przedsiębiorcy i freelancerzy zostaną na lodzie z koniecznością płacenia znacznie wyższych danin? Sprawdź, co kryje się w nowych przepisach i czy jesteś na liście zagrożonych.

Ta ulga podatkowa przysługuje milionom Polaków. Większość nie wie, że może odliczyć nawet 840 zł

Polskie prawo podatkowe przewiduje ulgę, z której może skorzystać mnóstwo osób. Problem w tym, że wielu uprawnionych nie ma pojęcia o jej istnieniu lub nie wie, jak ją rozliczyć. Chodzi o odliczenie, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania nawet o 840 zł rocznie. Sprawdź, czy jesteś w gronie osób, które mogą odzyskać część zapłaconego podatku.

Staking kryptowalut a PIT – kiedy naprawdę trzeba zapłacić podatek?

Rozliczenia w przypadku walut wirtualnych to zawsze dość dyskusyjna kwestia. W ostatnim czasie Fiskus zauważalnie przyjął pewne standardy i można mieć coraz mniej wątpliwości, w jaki sposób regulować swoje zobowiązania wobec organów. Niektóre obszary nadal jednak mogą budzić pewne wątpliwości. Gdy ktoś pyta, czy od stakingu kryptowalut trzeba zapłacić PIT, chodzi mu o jedną rzecz. Jaką? Konkretnie o to, czy samo pojawienie się nagrody na portfelu jest traktowane jak przychód. W polskich realiach to naprawdę istotne, bo staking potrafi generować dziesiątki drobnych wypłat w ciągu miesiąca. Jeśli każda z nich miałaby tworzyć przychód, posiadać miałby obowiązek codziennie wyceniać tokeny, a roczne zeznanie zmieniłoby się w coś bardzo trudnego do przeliczenia i wykazania.

REKLAMA

Jak rozliczyć podatkowo prezenty świąteczne dla pracowników: VAT i CIT

Okres świąteczny to doskonała okazja, by podziękować pracownikom za ich zaangażowanie i całoroczny wysiłek. Wielu pracodawców decyduje się w tym czasie na wręczenie prezentów od klasycznych upominków po popularne bony podarunkowe. Warto jednak pamiętać, że gest wdzięczności wiąże się również z pewnymi obowiązkami podatkowymi, zwłaszcza w kontekście VAT i CIT.

Podatek węglowy (CBAM) od 2026 roku - jakie skutki finansowe dla Polski [raport]

Jakie skutki - dla UE i Polski - będzie miał tzw. podatek węglowy, czyli mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO₂ (Carbon Border Adjustment Mechanism - skrót: CBAM). W najnowszym raporcie Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) i Krajowego Ośrodka Bilansowania i Zarządzania Emisjami (KOBiZE) przedstawione są szczegółowe scenariusze dotyczące wysokości przychodów z CBAM dla Unii Europejskiej oraz Polski w latach 2030 i 2035, uwzględniając różne ścieżki cenowe poza UE oraz potencjalne kierunki rozszerzania zakresu CBAM. Analiza pokazuje, w jaki sposób mechanizm ten stopniowo zyskuje na znaczeniu jako nowe źródło zasobów własnych UE.

Nawet 36000 zł rocznie odliczenia od podatku - nowa ulga za 2025 rok, pierwsze odliczenie w 2026 roku

Już od bieżącego 2025 roku przedsiębiorcy zyskali nowe narzędzie optymalizacji podatkowej. Ustawodawca wprowadził do systemu podatkowego możliwość pomniejszenia podstawy opodatkowania w związku z zatrudnianiem szczególnej grupy pracowników. Poniżej kompleksowe omówienie tej preferencji wraz ze szczegółowymi zasadami jej rozliczania. Ulga będzie dostępna także w 2026 roku.

Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

REKLAMA

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA