REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rewolucyjne zmiany w zakresie niedostatecznej kapitalizacji - nowy zakres, metody obliczania i skutki dla przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Ławnicka
doradca podatkowy
menedżer w Accreo

REKLAMA

Rządowy projekt nowelizacji ustaw o CIT i o PIT oraz niektórych innych ustaw, będący obecnie przedmiotem prac w Sejmie, wprowadza zupełnie nowe zasady dotyczące niedostatecznej kapitalizacji (czyli ograniczeń w zaliczaniu do kosztów podatkowych odsetek od finansowania uzyskanego od podmiotów powiązanych). Zmiany będą miały istotny wpływ na działalność przedsiębiorców – w konsekwencji, powinni oni już teraz zapoznać się z planowanym brzmieniem przepisów.

Polecamy: Samochód po zmianach od 1 kwietnia 2014 - multipakiet

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Przede wszystkim, nowelizacja poszerza znacząco krąg podmiotów, które - udzielając finansowania dłużnego danemu podatnikowi - będą objęte ograniczeniami wynikającymi z przepisów o niedostatecznej kapitalizacji. Dotychczasowe brzmienie przepisów, obejmujące pożyczki od podmiotów powiązanych bezpośrednio (spółki „matki” lub spółki „siostry”), pozwalało na korzystne podatkowo strukturyzowanie finansowania wewnątrzgrupowego (poprzez pożyczkę od spółki „babki” czy „ciotki”). Nowelizacja zakłada natomiast rozszerzenie ograniczeń o podmioty powiązane pośrednio. Dla obliczenia pośredniego udziału, zastosowanie znajdą reguły zaczerpnięte z przepisów o cenach transferowych (czyli, przykładowo, spółka „babka” posiadająca 30% udział w spółce „matce” będącej właścicielem 27% udziałów podatnika będzie traktowana jako posiadająca pośrednio 27% udziałów podatnika). Nowe reguły obejmą również SKA - przy czym komplementariusze będą traktowani jako objęci ograniczeniami w każdym przypadku.

Zmianie ulegnie również współczynnik stosunku wartości zadłużenia do kapitału. Obecne regulacje odwołują się do trzykrotności kapitału zakładowego spółki-pożyczkobiorcy. Nowelizacja zakłada natomiast wprowadzenie wskaźnika zadłużenia (wobec podmiotów powiązanych pośrednio i bezpośrednio) do kapitału własnego spółki - w proporcji 1:1. Pojęcie kapitału własnego nie zostało przy tym zdefiniowane w ustawie - można przypuszczać, że projektodawca miał na myśli kapitały własne w rozumieniu ustawy o rachunkowości. Ogólny efekt tej zmiany najprawdopodobniej będzie co do zasady niekorzystny dla podatników (zmniejszeniu, z 3:1 do 1:1 ulega sam współczynnik). Nie jest jednak wykluczone, że w pewnych przypadkach, posiadanie wysokiej wartości np. kapitału zapasowego czy rezerwowego zmniejszy lub zniweluje niekorzystne skutki zmiany współczynnika.

Ulgę na nowe technologie zastąpi kredyt na innowacje

REKLAMA

Zapraszamy do dyskusji na forum o podatkach

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pojęcie „pożyczki” ulegnie zmianom o charakterze doprecyzowującym - pod tą definicją rozumieć się będzie każdą umowę, w której dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność pożyczkobiorcy określoną ilość pieniędzy, a biorący pożyczkę zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy, a także: kredyt, emisję papierów wartościowych o charakterze dłużnym, depozyt nieprawidłowy lub lokatę. Warto wskazać, że pożyczką nie będą pochodne instrumenty finansowe; nowelizacja nie odnosi się również do poręczeń i gwarancji udzielanych przez podmioty powiązane w związku z kredytem lub pożyczką.

Nowelizacja zakłada również wprowadzenie alternatywnej metody obliczania odsetek (nie tylko od podmiotów powiązanych) stanowiących kosztów uzyskania przychodów. Podatnicy będą mogli bowiem zdecydować się na ustalanie kwoty zaliczanych do kosztów odsetek w odniesieniu do stopy referencyjnej NBP (powiększonej o 1,25 punktu procentowego), pomnożonej przez wartość podatkową aktywów (z wyłączeniem wartości niematerialnych i prawnych). Tak ustalone odsetki nie będą jednak mogły przekroczyć 50% zysku z działalności operacyjnej. Wybór omawianej metody będzie dla podatnika wiążący przez co najmniej trzy lata.

W praktyce, dokonanie wyboru między „podstawową” a alternatywną metodą określania kwoty odsetek zaliczanych do kosztów podatkowych będzie wiązało się z koniecznością przeprowadzenia prognoz finansowych (dotyczących zarówno własnej działalności podatnika, jak i przewidywanej sytuacji rynkowej).

W świetle planowanych przepisów, wydaje się, że możliwości korzystnego podatkowo finansowania wewnątrzgrupowego zostaną znacznie ograniczone. Potencjalne rozwiązania pozwalające na zwiększenie wartości odsetek zaliczanych do kosztów będą musiały być „szyte na miarę”, dostosowane do konkretnej sytuacji podatnika i jego grupy kapitałowej.


Monika Ławnicka, doradca podatkowy, menedżer w Accreo

 

 

Accreo
Accreo to firma doradcza, oferująca usługi dedykowane przedsiębiorstwom i klientom indywidualnym w zakresie doradztwa podatkowego i prawnego, business restructuringu oraz doradztwa europejskiego przede wszystkim w obszarze pozyskiwania dotacji i funduszy unijnych.
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Accreo

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0. Co ważniejsze – prawo podatkowe, czy podręczniki Ministerstwa Finansów? Faktura ustrukturyzowana istnieje tylko wirtualnie

Opublikowany przez resort finansów, liczący kilkaset stron (!) dokument pod nazwą „Podręcznik KSeF 2.0.” (w 4. częściach), jest w wielu miejscach nie tylko sprzeczny z projektowanymi przepisami, lecz również z uchwaloną już nowelizacją ustawy o VAT – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Jaka składka zdrowotna dla przedsiębiorców w 2026 roku? Ministerstwo Finansów nie pracuje nad przedłużeniem obniżonej podstawy wymiaru

Ministerstwo Finansów poinformowało Polską Agencję Prasową, że nie pracuje nad projektem, który zakładałby utrzymanie obniżonej minimalnej podstawy obliczania składki zdrowotnej dla przedsiębiorców w 2026 r. i kolejnych latach.

KSeF: Pomoc dla przedsiębiorców czy nowy ból głowy? Fakty i mity wokół Krajowego Systemu e-Faktur [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur (KSeF) budzi wiele emocji i narosło wokół niego sporo mitów. Czy to nowy podatek? Kogo i kiedy dotyczy obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych? Czy czeka nas rewolucja w relacjach z biurami rachunkowymi? O tym, na co muszą przygotować się przedsiębiorcy, rozmawiają eksperci z infor.pl, Szymon Glonek i Joanna Dmowska.

Rząd chce dać preferencje podatkowe funduszom inwestycyjnym spoza UE od 2026 roku

W dniu 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawy o CIT), przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Projekt dostosowuje przepisy CIT do orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej dotyczących zagranicznych funduszy inwestycyjnych i emerytalnych. Chodzi m.in. o rozszerzenie preferencji podatkowych na fundusze z państw spoza UE, przy zachowaniu zabezpieczeń przed nadużywaniem prawa do zwolnienia podatkowego.

REKLAMA

Programy lojalnościowe w niebezpieczeństwie. Nowa opinia TSUE to potencjalna bomba podatkowa

Rzecznik Generalna TSUE Juliane Kokott właśnie uderzyła w sedno problemu, o którym większość firm wolałaby nie słyszeć. Jej opinia w sprawie C-436/24 Lyko Operations może oznaczać rewolucję w sposobie, w jaki sklepy rozliczają punkty i bony lojalnościowe. Skutki? Dla wielu przedsiębiorców - potężny chaos i konieczność natychmiastowej zmiany systemów.

KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

Thermomix w kosztach? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy, je zna. Prowadzisz działalność gospodarczą? Sprawdź

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

REKLAMA

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA