REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski system podatkowy w opinii ekspertów

Ocena systemu podatkowego
Ocena systemu podatkowego

REKLAMA

REKLAMA

Polski system podatkowy po 25 latach od odzyskania niepodległości jest zrównoważony i praworządny - tak uważają eksperci firmy doradczej EY, którzy przygotowali raport pt. System stworzony od podstaw - czyli prawdziwa historia 25-lecia polskich podatków.

Jak wynika z raportu EY, system trzeba tworzyć z wizją, tak, był on spójny i nie musiał być „łatany” interpretacjami. Działalność organów prawodawczych nie powinna szkodzić prowadzeniu biznesu, wręcz przeciwnie – pomagać mu przez tworzenie przemyślanych zachęt podatkowych. Ważne, żeby w procesie tworzenia ustaw kluczowych dla biznesu, konsultować je z przedsiębiorcami. Aby prawo było mądrze egzekwowane, trzeba szkolić urzędników skarbowych z tego, w jaki sposób w praktyce funkcjonuje biznes.

Wyważony system podatkowy

- Po 25 latach wolności możemy mówić o wyważonym systemie podatkowym w Polsce, który z jednej strony nakłada na podatnika obowiązki, a z drugiej daje uprawnienia do obrony przed aparatem skarbowym. Jest to też system oparty o prawo. Podatnik może korzystać z istniejących możliwości wynikających z przepisów i nie narazić się na potępienie ze strony organów podatkowych – uważa Jarosław Koziński, Partner Zarządzający Działem Doradztwa Podatkowego EY.

System podatkowy w Polsce był tworzony od zera i ciągle jest w fazie rozwoju. Wbrew obiegowym opiniom jest on zdecydowanie mniej rozbudowany niż ten funkcjonujący w Stanach Zjednoczonych czy Wielkiej Brytanii. Nie jest on doskonały, dlatego „uszczelniają” go liczne interpretacje podatkowe. Po mijającym ćwierćwieczu prawo podatkowe wymaga ważnych zmian, które trzeba stopniowo wprowadzić.

Loteria paragonowa Ministerstwa Finansów w 2015 r.

Konkurowanie o kapitał

Podatki są elementem budowania przewagi konkurencyjnej państw. Kraje konkurują o kapitał wysokością obciążeń podatkowych oraz liczbą i rodzajem ulg i dotacji do poszczególnych rodzajów biznesów. W Polsce od 1992 roku stawka CIT zmniejszyła się o ponad połowę - z 40 do 19 procent. Z kolei w ciągu 22 lat obowiązywania ustawy o PIT zmniejszyły się nie tylko stawki, ale także liczba progów podatkowych. Od 2010 roku obowiązują dwie stawki: 18 i 32 proc. Dla porównania na początku lat 90-tych ubiegłego stulecia podatnik do urzędu oddawał odpowiednio 20, 30 lub 40 procent. W przypadku VAT-u konkurowanie stawkami jest mocno ograniczone ze względu na duży stopień ujednolicenia tego podatku w ramach Unii Europejskiej. Drugim elementem konkurowania o kapitał w przypadku Polski są specjalne strefy ekonomiczne, w których inwestorzy zwolnieni są z podatku CIT. Powołano je w 1995 roku żeby zwiększyć inwestycje w wybranych lokalizacjach. Pierwotnie miały obowiązywać do 2017 roku, ale w tym roku wydłużono okres ich działania do 2026.

Portal Podatkowy ruszy 18 sierpnia 2014 r.

Zapisz się na nasz newsletter

Prawo podatkowe idzie w kierunku uszczelniania systemu

Mimo że w ciągu minionego ćwierćwiecza ciężar opodatkowania znacząco się zmniejszył, to w ostatnich latach zmiany w prawie idą w kierunku „uszczelniania” systemu podatkowego. Coraz szerszy krąg przychodów jest obejmowany podatkami, a przedsiębiorcy i osoby fizyczne mają coraz mniej miejsca na interpretacje przepisów. - Jeśli chodzi o podatek PIT, tutaj z każdym rokiem kurczy się liczba odliczeń i ulg podatkowych. W Polsce mamy stosunkowo konkurencyjną stawkę podatku CIT, ale wprowadzono podatek miedziowy czy węglowodorowy, które zmniejszyły zyski branży wydobywczej. Firmy mają coraz mniej możliwości w zakresie przesuwania dochodów podatkowych do zagranicznych spółek zależnych i tym samym na zmniejszenie, czy odroczenie opodatkowania. Z drugiej strony te działania mające na celu uszczelnianie systemu przez likwidację szarej strefy, jak na przykład wprowadzenie odwróconego VAT-u w branży stalowej, znacząco poprawiły sytuację tej gałęzi przemysłu – mówi Jarosław Koziński.

Ewolucja relacji urząd - podatnik

W ciągu 25 lat w polskim systemie podatkowym zmieniły się nie tylko poszczególne ustawy, ale też mentalność podatników i urzędników. Początkowo kontrola skarbowa była przyczyną wielu „dramatów” z udziałem przedsiębiorców. To, z czym zmagali się podatnicy, to nie tylko konieczność zapłaty podatku, ale też wysokość odsetek od zaległości sięgająca nawet kilkudziesięciu procent rocznie. Po tych pierwszych doświadczeniach, rola podatnika jako partnera do dyskusji z aparatem podatkowym stopniowo rosła. W tym celu powołano urzędy podatkowe dedykowane do obsługi największych podatników, wprowadzono ograniczenia czasowe kontroli, czy wzmocniono rolę istniejących już wcześniej interpretacji indywidualnych. – Urzędowe interpretacje funkcjonują od 1998 roku. Początkowo każda firma trzymała otrzymaną interpretację w szufladzie. Dzisiaj ta wiedza jest powszechna, a z dobrodziejstw takiego rozwiązania korzysta kilkadziesiąt tysięcy podatników rocznie – podsumowuje Agnieszka Tałasiewicz, Lider Zespołu Postępowań Podatkowych i Sądowych w dziale Doradztwa Podatkowego EY. Na kontakty podatnika z fiskusem coraz większy wpływ ma także technologia. W samym tylko 2014 roku podatnicy złożyli ponad 5,2 mln deklaracji PIT przez Internet, a płatnicy blisko 8 mln formularzy PIT-11.

Łatwy dostęp do zawodu księgowego i doradcy podatkowego

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

5 rekomendacji na kolejnych 25 lat

Na podstawie opinii czołowych polskich przedsiębiorców, liderów opinii w dziedzinie prawa podatkowego i własnych doświadczeń, eksperci EY przygotowali 5 rekomendacji dotyczących kierunków, w których system podatkowy powinien ewoluować. - Po pierwsze – nie szkodzić. Myśląc o zmianach w prawie podatkowym, trzeba pamiętać o tym, żeby zachować równowagę między interesem podatnika i państwa. Zmiany przepisów nie powinny być zbyt częste, interpretacje nie mogą się wzajemnie wykluczać, a postępowania trwać latami. Po drugie - pomagać. Polska powinna iść w kierunku tworzenia zachęt podatkowych w postaci ulg czy dotacji na badania i rozwój – uważa Jarosław Koziński. - Państwo i firmy w ramach wspólnej platformy konsultacyjnej mogłyby współpracować na etapie tworzenia prawa, a nie po jego implementacji, co wpłynęłoby na urealnienie przepisów – to nasza trzecia rekomendacja. Po czwarte – tworzyć, bo na każdym etapie zmian kluczowa jest wizja i dyskusja, w którą stronę nasz system podatkowy powinien ewoluować. Ustawy i rozporządzenia podatkowe nie powinny być tworzone ad hoc – dla zaspokojenia tymczasowych potrzeb, czy interesów politycznych. Trzeba wykorzystać potencjał i wiedzę ekspertów podatkowych i autorytetów akademickich do tworzenia czytelnego, spójnego systemu, który nie będzie „uszczelniany” interpretacjami – uważa Agnieszka Tałasiewicz. – I wreszcie ostatni, piąty element to edukacja urzędników skarbowych z zakresu funkcjonowania przedsiębiorstw ma kluczowe znaczenie dla dobrego funkcjonowania systemu podatkowego. Przedstawiciele fiskusa powinni być otwarci na rozmowę z podatnikiem w sprawach spornych, a w razie wątpliwości rozstrzygać na korzyść podatnika – dodaje Agnieszka Tałasiewicz.

Zobacz: 25 lat podatkow_raport.pdf

Źródło: EY

REKLAMA

Autopromocja

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak rozliczyć VAT w transakcjach łańcuchowych. Przypadek, gdy towar jest wywożony z Polski

Osoba prowadząca spółkę A z siedzibą w Holandii, będąca czynnym podatnikiem VAT UE w Holandii, ale zarejestrowana też do VAT UE w Polsce, zleca polskiej firmie B (produkcyjnej) wykonanie mebli. Polski kontrahent B, aby ograniczyć koszty transportu, dokonuje dostawy za pośrednictwem firm transportowych bezpośrednio do C (trzeciego podmiotu) w Unii, ale też do C1 – poza Unię. Firma B wystawi fakturę dla firmy A z 23% VAT za dostawę mebli (i doliczy też koszt usługi transportu), z jej polskim numerem VAT. Firma A rozliczy transakcję netto w Holandii z uwzględnieniem odpowiedniej stawki VAT, a VAT naliczony odlicza w Polsce. Czy tak powinna wyglądać taka transakcja?

MiCA a podatki od kryptowalut w Polsce – czy czekają nas zmiany?

Rozporządzenie MiCA (Markets in Crypto-Assets) to jeden z najważniejszych aktów prawnych dotyczących rynku kryptowalut w Unii Europejskiej. Od lat było uważnie obserwowane zarówno przez inwestorów, jak i dostawców usług związanych z walutami wirtualnymi (CASP – Crypto-Asset Service Providers). Obie grupy zastanawiały się, jak nowe regulacje wpłyną na ich działalność. MiCA wprowadza kompleksowe zasady dotyczące emisji, obrotu i nadzoru nad kryptoaktywami, zmieniając sposób funkcjonowania branży. Choć rozporządzenie koncentruje się głównie na aspektach prawnych i organizacyjnych, to warto zastanowić się, czy jego wejście w życie może mieć także istotne konsekwencje podatkowe. Czy nowa regulacja wpłynie pośrednio lub bezpośrednio na polskie przepisy? Czy MiCA wpłynie na opodatkowanie w Polsce? Dowiedz się więcej na ten temat właśnie w tym artykule.

Ulga na internet 2025. Komu przysługuje ulga na internet 2025? Ile można odliczyć za internet?

Ulga na internet to jedno z odliczeń, które pozwala zmniejszyć podstawę opodatkowania i tym samym obniżyć należny podatek. Choć jest to świadczenie znane od lat, nie każdy podatnik może z niego skorzystać. Komu przysługuje ulga na internet? Ile można zaoszczędzić i czy można skorzystać z ulgi więcej niż raz? Sprawdź, co warto wiedzieć przed rozliczeniem PIT za 2024 rok.

Specjalna ulga dla rodzin: 85 tys. zł bez podatku! Kto może skorzystać w rozliczeniu PIT?

Rodzice co najmniej czworga dzieci mogą liczyć na znaczącą ulgę podatkową. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, kto może skorzystać ze zwolnienia z PIT i jakie warunki trzeba spełnić. Sprawdź, czy należy Ci się ulga 4+ i na jakich zasadach działa!

REKLAMA

Outsourcing pojedynczych procesów biznesowych. Każda firma może skorzystać. Jak?

Outsourcing pojedynczych procesów to rozwiązanie biznesowe polegające na przekazaniu wybranych elementów operacyjnych zewnętrznemu partnerowi, przy jednoczesnym zachowaniu kontroli nad całością działań. "Nowoczesne podejście do outsourcingu to przede wszystkim precyzja i elastyczność. Firmy nie muszą już wybierać między pełną kontrolą a efektywnością – mogą osiągnąć oba cele, przekazując zewnętrznym partnerom dokładnie te procesy, które przyniosą największą wartość." – tłumaczy Maciej Paraszczak, Prezes Meritoros SA.

Podatku katastralnego w Polsce nie będzie przez 10 lat. Nie ma katastru ani powszechnej taksacji nieruchomości. Ministerstwo Finansów nawet nie analizuje

W tak zwanej przestrzeni medialnej od lat pojawiają się - najczęściej w alarmistycznym, czy wręcz tabloidowym tonie - informacje o możliwym wprowadzeniu w Polsce podatku katastralnego, czyli podatku liczonego od wartości nieruchomości. Czy mamy się czego obawiać? W dniu 26 lutego 2025 r. Ministerstwo Finansów odpowiedziało na pytania naszej redakcji dot. planów wprowadzenia tego podatku w naszym kraju. Wyjaśniamy też co jest konieczne do wprowadzenia tego podatku i dlaczego nie będzie podatku katastralnego w Polsce, przynajmniej przez najbliższych kilka (może nawet 10) lat.

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe – obowiązek tworzenia, przepisy prawne, metodologia wyceny, rola i obowiązki aktuariusza (biura aktuarialnego), prezentacja w sprawozdaniu finansowym

Wycena aktuarialna rezerw na nagrody jubileuszowe zgodnie z UoR, MSR 19, KSR 6, KSA 1.

Deregulacja prawa. Inicjatywa SprawdzaMy R. Brzoski: druga tura pomysłów. Np. 12 miesięczne vacatio legis dla zmian podatkowych

SprawdzaMy – Inicjatywa Przedsiębiorcy dla Polski - powstała z pomysłu Rafała Brzoski - otrzymała już niemal 10 tysięcy zgłoszeń, a ponad 1500 ekspertów wyraziło chęć uczestniczenia w pracach Zespołów. Druga tura pomysłów została już opublikowane na stronach www.sprawdzamy.com – można je przeanalizować, a także oddać głos na dowolną liczbę inicjatyw. Najważniejsze z nich dotyczą m.in.: zniesienia obowiązku badań okresowych niepełnosprawnych, ograniczenie kradzieży tożsamości, elektroniczne paragony fiskalne, wdrożenie usług cyfrowych, 12-miesięczne vacatio legis, uproszczona egzekucja należności, aktualizacja interpretacji podatkowych czy pozyskiwanie informacji przez organy skarbowe z rejestrów publicznych.

REKLAMA

Psy zamiast ochroniarza. Czy ich utrzymanie można wrzucić w koszty? Odpowiedź skarbówki może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Zamiast ochroniarza – dwa duże psy. Przedsiębiorca prowadzący handel i naprawę maszyn zapytał skarbówkę, czy wydatki na karmę, weterynarza i akcesoria dla czworonożnych stróżów mogą obniżyć jego podatek. Odpowiedź fiskusa może zaskoczyć wielu przedsiębiorców!

Gospodarka obiegu zamkniętego. Czy ta idea ma jeszcze przyszłość w cieniu odwrotu od zielonej polityki?

Jeszcze kilka lat temu gospodarka cyrkularna była postrzegana jako fundament zrównoważonego rozwoju i kluczowy element walki ze zmianami klimatycznymi. Model ten, oparty na ponownym wykorzystaniu surowców i ograniczaniu wytwarzania odpadów, miał zrewolucjonizować światową gospodarkę. Jednak w 2025 roku staje on przed poważnym wyzwaniem – polityczne i gospodarcze zmiany powodują stopniowe odchodzenie od ambitnych celów środowiskowych. Ten temat komentuje dr Piotr Sosnowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

REKLAMA