REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki podatek płacimy od garażu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Z posiadaniem garażu, o czym często zdajemy się zapominać, łączą się określone obowiązki podatkowe, w tym konieczność uiszczenia podatku od nieruchomości. O tym jednak, jak duży zapłacimy podatek, decyduje to, czy garaż stanowi budynek odrębny od budynku mieszkalnego czy też jest częścią tego budynku. Na wysokość stawki podatku wpływ ma również to, czy garaż wykorzystywany jest w działalności gospodarczej.
Garaż, podobnie jak budynek mieszkalny, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. O tym jednak, jaką stawką podatku, decyduje albo położenie garażu, albo sposób, w jaki garaż jest przez podatnika wykorzystywany. Jeśli garaż stanowi część budynku mieszkalnego, to zarówno budynek, jak i garaż opodatkowane będą stawką właściwą dla budynków mieszkalnych. Jeśli garaż stanowi budynek odrębny od budynku mieszkalnego – właściwa będzie stawka podatku określona dla pozostałych budynków. Oczywiście może zdarzyć się też i tak, że garaż będzie wykorzystywany w prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Wówczas właściwa będzie stawka podatku przewidziana dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, czyli najwyższa.
Stawka zależy od rodzaju budynku
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych różnicuje wysokość stawek podatku od nieruchomości dla budynków. Wysokość stawki zależy m.in. od rodzaju budynku oraz sposobu jego użytkowania. Oczywiście najwyższe stawki przewidziane zostały dla budynków wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Warto jednak wyjaśnić, co należy rozumieć przez pojęcie budynek.
Z art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84 z późn. zm.) wynika, że budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie zawiera jednak definicji budynku mieszkalnego. Dlatego trzeba odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Nie znajdziemy tam, niestety, definicji budynku mieszkalnego. Jest natomiast definicja budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Zgodnie z tą definicją budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nie przekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku.
Podstawą wymiaru dane z ewidencji
Podstawą wymiaru podatków i świadczeń są dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Sposób prowadzenia tej ewidencji określa specjalne rozporządzenie. W rozporządzeniu tym zostało wymienionych dziesięć rodzajów budynków podzielonych ze względu na ich podstawowe funkcje użytkowe, w tym m.in. budynki mieszkalne, budynki przemysłowe, budynki transportu i łączności oraz inne budynki niemieszkalne. Pamiętać przy tym należy, że przynależność budynku do odpowiedniego rodzaju ustala się zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz.U. nr 112, poz. 1317 z późn. zm.), budynki mieszkalne zostały określone jako obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynku jest wykorzystywana na cele mieszkaniowe.
Warto jednak pamiętać, że jeśli ewidencja budynków nie jest lub nie była dotychczas prowadzona, podstawowym kryterium zaliczenia danego budynku do odpowiedniej kategorii jest dokumentacja budowlana danego obiektu, np. projekt budowlany, pozwolenie na budowę, decyzja o dopuszczeniu budynku do użytkowania itp., w której znajduje się dokonane przez odpowiedni organ precyzyjne określenie rodzaju budynku. Tryb wydawania takich decyzji określa prawo budowlane.
Jeśli ze wspomnianej dokumentacji wynika jednoznacznie kategoria budynku, to za taki powinien go uznać organ podatkowy. Ten ostatni nie ma bowiem podstaw do podważania prawomocnych decyzji wydawanych przez inne organy. Dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.
Raz stawka wyższa, raz niższa
Posiadając odpowiednią dokumentację, możemy określić kategorię budynku. Znając zaś kategorię budynku, bez problemu określimy właściwą stawkę podatku dla garażu. Szczegółowo sposób określania stawki podatku od nieruchomości w przypadku garaży sprecyzowało Ministerstwo Finansów w piśmie z 11 marca 2005 r. (LK-833/PP/05/ST-52). Z pisma tego wynika, że wtedy gdy garaż stanowi część budynku mieszkalnego (np. w wyniku rozbudowy budynku mieszkalnego), wówczas budynek ten w całości podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawek właściwych dla budynków mieszkalnych lub ich części, a więc według stawki 0,54 zł od mkw. powierzchni użytkowej. Należy jednak pamiętać, że budynek mieszkalny, lub jego część, może być również opodatkowany podatkiem od nieruchomości zgodnie ze stawkami jak dla działalności gospodarczej, jeśli jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Stawka podatku wynosi wtedy 17,98 zł od mkw. powierzchni użytkowej.
W przypadku gdy garaż stanowi odrębny od budynku mieszkalnego budynek (zostało wydane odrębne pozwolenie na budowę garażu, niebędące pozwoleniem na rozbudowę budynku mieszkalnego), będzie opodatkowany stawką właściwą dla budynków pozostałych (czyli według stawki 6,01 zł od mkw.), poza przypadkami, gdy będzie związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Widać zatem wyraźnie, że nie każdy zapłaci od posiadanego garażu podatek w takiej samej wysokości. Osoby, które już posiadają garaż, nie mają wpływu na wysokość stawek podatku, jaki płacą. Jednak te osoby, które dopiero zamierzają budować dom i garaż, muszą zdecydować, czy lepiej mieć garaż w domu czy obok domu. Od tego, jaką podejmą decyzję, w przyszłości może zależeć stawka podatku od nieruchomości.
Ile wynosi podatek od garażu
• 0,54 zł od mkw. powierzchni użytkowej – gdy garaż stanowi część budynku mieszkalnego,
• 6,01 zł od mkw. powierzchni użytkowej – gdy garaż stanowi budynek odrębny od budynku mieszkalnego (na jego budowę zostało wydane odrębne pozwolenie),
• 17,98 zł od mkw. powierzchni użytkowej – gdy garaż wykorzystywany jest do prowadzonej działalności gospodarczej.
Anna Wojda
EKSPERT WYJAŚNIA
Grzegorz Wiśniewski, prawnik z Kancelarii dr Krystian Ziemski & Partners
Jaki podatek od nieruchomości
Kto powinien zapłacić podatek od nieruchomości od budowli (instalacji i zbiorników na gaz, które zapewniają użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem – ogrzewanie, ciepłą wodę, produkcję) oddanych przez spółkę, innemu przedsiębiorcy w najem. Budowle te stanowią własność spółki, ale leżą na gruncie przedsiębiorcy, z którym została zawarta umowa o najem zbiornika i dostawy gazu. Najemca wykorzystuje instalację i zbiorniki w celu prowadzenia działalności gospodarczej.
– Dla udzielenia odpowiedzi na zadane przez Czytelnika pytanie konieczne jest rozstrzygnięcie, czy w świetle przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zawarcie umowy najmu, a także fakt, iż oddana w najem budowla znajduje się na gruncie należącym do najemcy, mają znaczenie dla ustalenia podmiotu, na którym ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 wymienionej wyżej ustawy, podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami lub posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych.
Z uwagi na to, że zgodnie z definicją zawartą w art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy budowlę, o której mowa w pytaniu, należy zaliczyć do obiektów budowlanych, zapis wskazanego wyżej art. 3 ma decydujące znaczenie dla omawianej sytuacji. Wskazuje on bowiem właścicieli i samoistnych posiadaczy jako podmioty, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości.
W omawianym przypadku właścicielem budowli jest spółka, która wynajęła ją innemu przedsiębiorcy. Zawarcie umowy najmu spowodowało bowiem jedynie przekazanie budowli w posiadanie zależne, nie zaś utratę przymiotu bycia właścicielem czy posiadaczem samoistnym. Umowa taka pozostaje więc bez wpływu na obowiązek podatkowy, który nie obciąża posiadacza zależnego, lecz spoczywa na właścicielu.
Podkreślić należy, że nie jest również istotne, iż budowla znajduje się na gruncie najemcy. Jak bowiem wspomniałem wyżej, dla ustalenia obowiązku podatkowego rozstrzygający jest bowiem fakt bycia właścicielem lub posiadaczem samoistnym budowli. Natomiast okoliczność, na czyim gruncie się ona znajduje, nie ma w tym przypadku znaczenia.
Zauważyć przy tym trzeba, iż opodatkowaniu podlegają budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, czyli zgodnie z zawartą w ustawie definicją – znajdujące się w posiadaniu przedsiębiorcy, chyba że nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia tej działalności z przyczyn technicznych. Nie jest natomiast istotne, czy najemca faktycznie taką budowlę użytkuje.
Na koniec warto jeszcze podkreślić, że nawet jeśli w umowie najmu znajduje się zapis, w myśl którego najemca zobowiązuje się do zapłaty podatku od nieruchomości z tytułu przedmiotowej budowli, pozostaje to bez wpływu na wynikający z ustawy obowiązek podatkowy. Ten bowiem w dalszym ciągu będzie spoczywał na właścicielu budowli, gdyż umowa cywilnoprawna nie może wywierać skutków w zakresie obowiązków wynikających z prawa podatkowego.
Reasumując stwierdzić należy, że w omawianej sytuacji obowiązek podatkowy spoczywał będzie na spółce będącej właścicielem budowli, natomiast fakt jej wynajmowania oraz okoliczność, iż znajduje się ona na gruncie najemcy i jest przez niego wykorzystywana, nie będą miały znaczenia dla ustalenia podmiotu opodatkowania.


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka inflacja w Polsce w 2025, 2026 i 2027 roku - prognozy NBP

Inflacja CPI w Polsce z 50-proc. prawdopodobieństwem ukształtuje się w 2025 r. w przedziale 3,5-4,4 proc., w 2026 r. w przedziale 1,7-4,5 proc., a w 2027 r. w przedziale 0,9-3,8 proc. - tak wynika z najnowszej projekcji Departamentu Analiz Ekonomicznych NBP z lipca 2025 r. Projekcja ta uwzględnia dane dostępne do 9 czerwca br.

Podatek od prezentu ślubnego - kiedy trzeba zapłacić. Prawo rozróżnia 3 kategorie darczyńców i 3 limity wartości darowizn

Dla nowożeńców – prezent, dla Urzędu Skarbowego – podstawa opodatkowania. Fiskus przewidział dla darowizn konkretne przepisy prawa podatkowego i lepiej je znać, zanim wpędzimy się w kłopoty, zostawiając grube rysy na pięknych ślubnych wspomnieniach. Szczególnie kłopotliwa może być gotówka. Monika Piątkowska, doradca podatkowy w e-pity.pl i fillup.pl tłumaczy, co zrobić z weselnymi kopertami i kosztownymi podarunkami.

Stopy procentowe NBP 2025: w lipcu obniżka o 0,25 pkt proc.

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 1-2 lipca 2025 r. postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 3 lipca 2025 r. 5,00 proc. - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Decyzja RPP była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów, którzy oczekiwali braku zmian w lipcu.

Jak legalnie wypłacić pieniądze ze spółki z o.o. Zasady i skutki podatkowe. Adwokat wyjaśnia wszystkie najważniejsze sposoby

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością to popularna forma prowadzenia biznesu w Polsce, ceniona za ograniczenie ryzyka osobistego wspólników. Niesie ona jednak ze sobą szczególną cechę – tzw. podwójne opodatkowanie zysków. Oznacza to, że najpierw sama spółka płaci podatek CIT od swojego dochodu (9% lub 19%), a następnie, gdy zysk jest wypłacany wspólnikom, wspólnik musi zapłacić podatek dochodowy PIT od otrzymanych środków. Dla wielu początkujących przedsiębiorców jest to duże zaskoczenie, ponieważ w jednoosobowej działalności gospodarczej można swobodnie dysponować zyskiem i płaci się podatek tylko raz. W spółce z o.o. majątek spółki jest odrębny od majątku prywatnego właścicieli, więc każda wypłata pieniędzy ze spółki na rzecz wspólnika lub członka zarządu musi mieć podstawę prawną. Poniżej przedstawiamy wszystkie legalne metody „wyjęcia” środków ze spółki z o.o., wraz z krótkim omówieniem zasad ich stosowania oraz konsekwencji podatkowych i ewentualnych ryzyk.

REKLAMA

Odpowiedzialność członków zarządu za długi i niezapłacone podatki spółki z o.o. Kiedy powstaje i jakie są sankcje? Jak ograniczyć ryzyko?

W świadomości wielu przedsiębiorców panuje przekonanie, że założenie spółki z o.o. jest swoistym „bezpiecznikiem” – że prowadząc działalność w tej formie, nie odpowiadają oni osobiście za zobowiązania. I rzeczywiście – to spółka, jako osoba prawna, ponosi odpowiedzialność za swoje długi. Jednak ta zasada ma wyjątki. Najważniejszym z nich jest art. 299 Kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), który otwiera drogę do pociągnięcia członków zarządu do odpowiedzialności osobistej za zobowiązania spółki.

Zakładanie spółki z o.o. w 2025 roku. Adwokat radzi jak to zrobić krok po kroku i bez błędów

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje jednym z najczęściej wybieranych modeli prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W 2025 roku proces rejestracji jest w pełni cyfrowy, a pozorne uproszczenie procedury sprawia, że wielu przedsiębiorców zakłada spółki „od ręki”, nie przewidując potencjalnych konsekwencji. Niestety, błędy popełnione na starcie mogą skutkować realnymi problemami organizacyjnymi, podatkowymi i prawnymi, które ujawniają się dopiero po miesiącach – lub latach.

Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

REKLAMA

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA