REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaki podatek płacimy od garażu

REKLAMA

Z posiadaniem garażu, o czym często zdajemy się zapominać, łączą się określone obowiązki podatkowe, w tym konieczność uiszczenia podatku od nieruchomości. O tym jednak, jak duży zapłacimy podatek, decyduje to, czy garaż stanowi budynek odrębny od budynku mieszkalnego czy też jest częścią tego budynku. Na wysokość stawki podatku wpływ ma również to, czy garaż wykorzystywany jest w działalności gospodarczej.
Garaż, podobnie jak budynek mieszkalny, podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. O tym jednak, jaką stawką podatku, decyduje albo położenie garażu, albo sposób, w jaki garaż jest przez podatnika wykorzystywany. Jeśli garaż stanowi część budynku mieszkalnego, to zarówno budynek, jak i garaż opodatkowane będą stawką właściwą dla budynków mieszkalnych. Jeśli garaż stanowi budynek odrębny od budynku mieszkalnego – właściwa będzie stawka podatku określona dla pozostałych budynków. Oczywiście może zdarzyć się też i tak, że garaż będzie wykorzystywany w prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej. Wówczas właściwa będzie stawka podatku przewidziana dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, czyli najwyższa.
Stawka zależy od rodzaju budynku
Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych różnicuje wysokość stawek podatku od nieruchomości dla budynków. Wysokość stawki zależy m.in. od rodzaju budynku oraz sposobu jego użytkowania. Oczywiście najwyższe stawki przewidziane zostały dla budynków wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Warto jednak wyjaśnić, co należy rozumieć przez pojęcie budynek.
Z art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 9, poz. 84 z późn. zm.) wynika, że budynkiem jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie zawiera jednak definicji budynku mieszkalnego. Dlatego trzeba odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Nie znajdziemy tam, niestety, definicji budynku mieszkalnego. Jest natomiast definicja budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
Zgodnie z tą definicją budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym jest budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nie przekraczającej 30 proc. powierzchni całkowitej budynku.
Podstawą wymiaru dane z ewidencji
Podstawą wymiaru podatków i świadczeń są dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Sposób prowadzenia tej ewidencji określa specjalne rozporządzenie. W rozporządzeniu tym zostało wymienionych dziesięć rodzajów budynków podzielonych ze względu na ich podstawowe funkcje użytkowe, w tym m.in. budynki mieszkalne, budynki przemysłowe, budynki transportu i łączności oraz inne budynki niemieszkalne. Pamiętać przy tym należy, że przynależność budynku do odpowiedniego rodzaju ustala się zgodnie z zasadami Klasyfikacji Środków Trwałych. W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz.U. nr 112, poz. 1317 z późn. zm.), budynki mieszkalne zostały określone jako obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej budynku jest wykorzystywana na cele mieszkaniowe.
Warto jednak pamiętać, że jeśli ewidencja budynków nie jest lub nie była dotychczas prowadzona, podstawowym kryterium zaliczenia danego budynku do odpowiedniej kategorii jest dokumentacja budowlana danego obiektu, np. projekt budowlany, pozwolenie na budowę, decyzja o dopuszczeniu budynku do użytkowania itp., w której znajduje się dokonane przez odpowiedni organ precyzyjne określenie rodzaju budynku. Tryb wydawania takich decyzji określa prawo budowlane.
Jeśli ze wspomnianej dokumentacji wynika jednoznacznie kategoria budynku, to za taki powinien go uznać organ podatkowy. Ten ostatni nie ma bowiem podstaw do podważania prawomocnych decyzji wydawanych przez inne organy. Dokumenty urzędowe sporządzone w formie określonej przepisami prawa przez powołane do tego organy władzy publicznej stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.
Raz stawka wyższa, raz niższa
Posiadając odpowiednią dokumentację, możemy określić kategorię budynku. Znając zaś kategorię budynku, bez problemu określimy właściwą stawkę podatku dla garażu. Szczegółowo sposób określania stawki podatku od nieruchomości w przypadku garaży sprecyzowało Ministerstwo Finansów w piśmie z 11 marca 2005 r. (LK-833/PP/05/ST-52). Z pisma tego wynika, że wtedy gdy garaż stanowi część budynku mieszkalnego (np. w wyniku rozbudowy budynku mieszkalnego), wówczas budynek ten w całości podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawek właściwych dla budynków mieszkalnych lub ich części, a więc według stawki 0,54 zł od mkw. powierzchni użytkowej. Należy jednak pamiętać, że budynek mieszkalny, lub jego część, może być również opodatkowany podatkiem od nieruchomości zgodnie ze stawkami jak dla działalności gospodarczej, jeśli jest zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej. Stawka podatku wynosi wtedy 17,98 zł od mkw. powierzchni użytkowej.
W przypadku gdy garaż stanowi odrębny od budynku mieszkalnego budynek (zostało wydane odrębne pozwolenie na budowę garażu, niebędące pozwoleniem na rozbudowę budynku mieszkalnego), będzie opodatkowany stawką właściwą dla budynków pozostałych (czyli według stawki 6,01 zł od mkw.), poza przypadkami, gdy będzie związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.
Widać zatem wyraźnie, że nie każdy zapłaci od posiadanego garażu podatek w takiej samej wysokości. Osoby, które już posiadają garaż, nie mają wpływu na wysokość stawek podatku, jaki płacą. Jednak te osoby, które dopiero zamierzają budować dom i garaż, muszą zdecydować, czy lepiej mieć garaż w domu czy obok domu. Od tego, jaką podejmą decyzję, w przyszłości może zależeć stawka podatku od nieruchomości.
Ile wynosi podatek od garażu
• 0,54 zł od mkw. powierzchni użytkowej – gdy garaż stanowi część budynku mieszkalnego,
• 6,01 zł od mkw. powierzchni użytkowej – gdy garaż stanowi budynek odrębny od budynku mieszkalnego (na jego budowę zostało wydane odrębne pozwolenie),
• 17,98 zł od mkw. powierzchni użytkowej – gdy garaż wykorzystywany jest do prowadzonej działalności gospodarczej.
Anna Wojda
EKSPERT WYJAŚNIA
Grzegorz Wiśniewski, prawnik z Kancelarii dr Krystian Ziemski & Partners
Jaki podatek od nieruchomości
Kto powinien zapłacić podatek od nieruchomości od budowli (instalacji i zbiorników na gaz, które zapewniają użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem – ogrzewanie, ciepłą wodę, produkcję) oddanych przez spółkę, innemu przedsiębiorcy w najem. Budowle te stanowią własność spółki, ale leżą na gruncie przedsiębiorcy, z którym została zawarta umowa o najem zbiornika i dostawy gazu. Najemca wykorzystuje instalację i zbiorniki w celu prowadzenia działalności gospodarczej.
– Dla udzielenia odpowiedzi na zadane przez Czytelnika pytanie konieczne jest rozstrzygnięcie, czy w świetle przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zawarcie umowy najmu, a także fakt, iż oddana w najem budowla znajduje się na gruncie należącym do najemcy, mają znaczenie dla ustalenia podmiotu, na którym ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 i 2 wymienionej wyżej ustawy, podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami lub posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych.
Z uwagi na to, że zgodnie z definicją zawartą w art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy budowlę, o której mowa w pytaniu, należy zaliczyć do obiektów budowlanych, zapis wskazanego wyżej art. 3 ma decydujące znaczenie dla omawianej sytuacji. Wskazuje on bowiem właścicieli i samoistnych posiadaczy jako podmioty, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku od nieruchomości.
W omawianym przypadku właścicielem budowli jest spółka, która wynajęła ją innemu przedsiębiorcy. Zawarcie umowy najmu spowodowało bowiem jedynie przekazanie budowli w posiadanie zależne, nie zaś utratę przymiotu bycia właścicielem czy posiadaczem samoistnym. Umowa taka pozostaje więc bez wpływu na obowiązek podatkowy, który nie obciąża posiadacza zależnego, lecz spoczywa na właścicielu.
Podkreślić należy, że nie jest również istotne, iż budowla znajduje się na gruncie najemcy. Jak bowiem wspomniałem wyżej, dla ustalenia obowiązku podatkowego rozstrzygający jest bowiem fakt bycia właścicielem lub posiadaczem samoistnym budowli. Natomiast okoliczność, na czyim gruncie się ona znajduje, nie ma w tym przypadku znaczenia.
Zauważyć przy tym trzeba, iż opodatkowaniu podlegają budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, czyli zgodnie z zawartą w ustawie definicją – znajdujące się w posiadaniu przedsiębiorcy, chyba że nie mogą być wykorzystywane do prowadzenia tej działalności z przyczyn technicznych. Nie jest natomiast istotne, czy najemca faktycznie taką budowlę użytkuje.
Na koniec warto jeszcze podkreślić, że nawet jeśli w umowie najmu znajduje się zapis, w myśl którego najemca zobowiązuje się do zapłaty podatku od nieruchomości z tytułu przedmiotowej budowli, pozostaje to bez wpływu na wynikający z ustawy obowiązek podatkowy. Ten bowiem w dalszym ciągu będzie spoczywał na właścicielu budowli, gdyż umowa cywilnoprawna nie może wywierać skutków w zakresie obowiązków wynikających z prawa podatkowego.
Reasumując stwierdzić należy, że w omawianej sytuacji obowiązek podatkowy spoczywał będzie na spółce będącej właścicielem budowli, natomiast fakt jej wynajmowania oraz okoliczność, iż znajduje się ona na gruncie najemcy i jest przez niego wykorzystywana, nie będą miały znaczenia dla ustalenia podmiotu opodatkowania.


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA