REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister wie, jak rozliczyć nianie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister finansów opracował już projekt druków obowiązujących przy rozliczaniu niań i pomocy domowych zatrudnionych na podstawie umowy aktywizacyjnej. Przepisy dotyczące rozliczenia tych osób wejdą w życie 1 listopada. W tym dniu ma też zacząć obowiązywać rozporządzenie w sprawie określenia wzorów formularzy.
Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy umożliwiła zawieranie umów aktywizacyjnych z bezrobotnymi przez osoby prowadzące gospodarstwo domowe. W takim przypadku osoba prowadząca gospodarstwo domowe staje się pracodawcą zatrudnionego bezrobotnego, np. niani, gosposi domowej. Osoba prowadząca gospodarstwo domowe jest obowiązana, jako płatnik, do poboru miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności wynikającej z umowy aktywizacyjnej. Przy obliczaniu zaliczki uwzględnia się koszty uzyskania przychodu w wysokości 20-proc. przychodu oraz składki na ubezpieczenia społeczne, potrącone w danym miesiącu. Tak obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę 1/12 tzw. kwoty wolnej oraz o składkę na ubezpieczenie zdrowotne, pobraną w danym miesiącu. Oczywiście odliczeniu podlega tylko 7,75 proc. jej wymiaru.

Aby osoby zatrudniające nianie mogły prawidłowo wykonać nałożone na nie obowiązki, minister finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych, do sporządzania których obowiązana jest osoba prowadząca gospodarstwo domowe. Jest to o tyle ważne, że przepisy wprowadzające do ustawy o PIT zasady rozliczania osób zatrudnionych w gospodarstwach domowych wejdą w życie 1 listopada br. Od tego też czasu osoby prowadzące gospodarstwo domowe występują w roli płatnika i zaczną rozliczanie zatrudnionych przez siebie bezrobotnych.

Projekt rozporządzenia zakłada wprowadzenie dwóch nowych formularzy. Pierwszy oznaczony jako PIT-4G stanowi zbiorczą deklarację na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy. Deklaracja składana ma być co miesiąc i wykazywać liczbę zatrudnionych bezrobotnych oraz zaliczki przekazywane z tego tytułu do urzędu skarbowego. Druga oznaczona jako PIT-8G stanowi informację o wysokości przychodu uzyskanego na podstawie umowy aktywizacyjnej i podlega przesłaniu do urzędu skarbowego oraz osobie bezrobotnej do końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Deklaracja ta będzie podstawą rocznego rozliczenia przez osoby zatrudnione na podstawie umowy aktywizacyjnej.

PIT-4G
To deklaracja składana w urzędzie skarbowym co miesiąc do 20 dnia następnego miesiąca.
Podatnik wypełniając deklarację powinien:
• wpisać swój NIP
• określić miesiąc, za który pobrano zaliczki
• wpisać swój urząd skarbowy, do którego prześle deklarację
• wpisać swoje dane
• określić liczbę zatrudnionych niań (pomocy domowych), przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej oraz kwotę zaliczek. Przy obliczaniu zaliczki uwzględnia się 20-proc. koszty uzyskania przychodów oraz składki na ZUS. Zaliczkę zmniejsza się o składkę zdrowotną oraz 1/12 tzw. kwoty wolnej
• wpisać odliczenie za pobranie podatku w kwocie 0,3 proc. kwoty pobranego podatku oraz kwotę do zapłaty po odliczeniach
• złożyć swój podpis
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIT-8G
To informacja składana do urzędu skarbowego niani. Informację trzeba też przekazać niani do końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Podatnik wypełniając deklarację powinien:
• wpisać swój NIP
• określić okres, za który pobrano zaliczki
• wpisać urząd skarbowy zatrudnionej niani
• wpisać swoje dane oraz dane niani
• określić przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej, koszty uzyskania przychodów, dochód oraz kwotę zaliczek
• wpisać odprowadzone za nianię składki do ZUS oraz składki zdrowotne odliczone od zaliczek na podatek
• złożyć swój podpis
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

REKLAMA

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

REKLAMA