REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister wie, jak rozliczyć nianie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister finansów opracował już projekt druków obowiązujących przy rozliczaniu niań i pomocy domowych zatrudnionych na podstawie umowy aktywizacyjnej. Przepisy dotyczące rozliczenia tych osób wejdą w życie 1 listopada. W tym dniu ma też zacząć obowiązywać rozporządzenie w sprawie określenia wzorów formularzy.
Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy umożliwiła zawieranie umów aktywizacyjnych z bezrobotnymi przez osoby prowadzące gospodarstwo domowe. W takim przypadku osoba prowadząca gospodarstwo domowe staje się pracodawcą zatrudnionego bezrobotnego, np. niani, gosposi domowej. Osoba prowadząca gospodarstwo domowe jest obowiązana, jako płatnik, do poboru miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności wynikającej z umowy aktywizacyjnej. Przy obliczaniu zaliczki uwzględnia się koszty uzyskania przychodu w wysokości 20-proc. przychodu oraz składki na ubezpieczenia społeczne, potrącone w danym miesiącu. Tak obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę 1/12 tzw. kwoty wolnej oraz o składkę na ubezpieczenie zdrowotne, pobraną w danym miesiącu. Oczywiście odliczeniu podlega tylko 7,75 proc. jej wymiaru.

Aby osoby zatrudniające nianie mogły prawidłowo wykonać nałożone na nie obowiązki, minister finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych, do sporządzania których obowiązana jest osoba prowadząca gospodarstwo domowe. Jest to o tyle ważne, że przepisy wprowadzające do ustawy o PIT zasady rozliczania osób zatrudnionych w gospodarstwach domowych wejdą w życie 1 listopada br. Od tego też czasu osoby prowadzące gospodarstwo domowe występują w roli płatnika i zaczną rozliczanie zatrudnionych przez siebie bezrobotnych.

Projekt rozporządzenia zakłada wprowadzenie dwóch nowych formularzy. Pierwszy oznaczony jako PIT-4G stanowi zbiorczą deklarację na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy. Deklaracja składana ma być co miesiąc i wykazywać liczbę zatrudnionych bezrobotnych oraz zaliczki przekazywane z tego tytułu do urzędu skarbowego. Druga oznaczona jako PIT-8G stanowi informację o wysokości przychodu uzyskanego na podstawie umowy aktywizacyjnej i podlega przesłaniu do urzędu skarbowego oraz osobie bezrobotnej do końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Deklaracja ta będzie podstawą rocznego rozliczenia przez osoby zatrudnione na podstawie umowy aktywizacyjnej.

PIT-4G
To deklaracja składana w urzędzie skarbowym co miesiąc do 20 dnia następnego miesiąca.
Podatnik wypełniając deklarację powinien:
• wpisać swój NIP
• określić miesiąc, za który pobrano zaliczki
• wpisać swój urząd skarbowy, do którego prześle deklarację
• wpisać swoje dane
• określić liczbę zatrudnionych niań (pomocy domowych), przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej oraz kwotę zaliczek. Przy obliczaniu zaliczki uwzględnia się 20-proc. koszty uzyskania przychodów oraz składki na ZUS. Zaliczkę zmniejsza się o składkę zdrowotną oraz 1/12 tzw. kwoty wolnej
• wpisać odliczenie za pobranie podatku w kwocie 0,3 proc. kwoty pobranego podatku oraz kwotę do zapłaty po odliczeniach
• złożyć swój podpis
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIT-8G
To informacja składana do urzędu skarbowego niani. Informację trzeba też przekazać niani do końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Podatnik wypełniając deklarację powinien:
• wpisać swój NIP
• określić okres, za który pobrano zaliczki
• wpisać urząd skarbowy zatrudnionej niani
• wpisać swoje dane oraz dane niani
• określić przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej, koszty uzyskania przychodów, dochód oraz kwotę zaliczek
• wpisać odprowadzone za nianię składki do ZUS oraz składki zdrowotne odliczone od zaliczek na podatek
• złożyć swój podpis
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odwołać się od wyników kontroli projektu unijnego? 5 zasadniczych kroków

Realizacja projektu unijnego to duże wyzwanie – wymaga nie tylko zaangażowania i dobrej organizacji, ale także skrupulatnego przestrzegania przepisów i wytycznych. Kontrole projektów są standardową praktyką, której celem jest sprawdzenie, czy środki publiczne są wykorzystywane zgodnie z przepisami i pierwotnymi założeniami projektu. Co jednak zrobić, gdy wynik kontroli jest niekorzystny? Jakie kroki podjąć, by skutecznie się odwołać?

Transport do Serbii – strategiczny rynek w regionie Bałkanów

Transport towarów do Serbii wymaga szczególnego przygotowania logistycznego i znajomości lokalnych uwarunkowań. Państwo to nadal pozostaje poza Unią Europejską i strefą Schengen, dlatego konieczne jest sprostanie wielu wymogom z zakresu obsługi celnej i dokumentacji transportowej. Jak skutecznie wejść na ten perspektywiczny rynek?

Nowe regulacje dla rynku kryptoaktywów w UE: Co musisz wiedzieć, aby uniknąć kar do 5 mln złotych?

Firmy działające na rynku kryptoaktywów w Polsce mają czas do 30 czerwca 2025 r., aby uzyskać licencję CASP, która zastępuje dotychczasowy rejestr VASP. Działalność bez odpowiedniej licencji może skutkować karą finansową do 5 mln zł i nawet 5 lat pozbawienia wolności. Dowiedz się, jakie wymagania muszą spełnić podmioty, by uniknąć druzgoczących konsekwencji prawnych, i jak przygotować się do nadchodzących zmian w regulacjach MiCA.

Podatek cyfrowy od big tech-ów w Polsce. Przyszły ambasador USA: Odwołajcie podatek, aby uniknąć konsekwencji!

Ministerstwo Cyfryzacji w najbliższych miesiącach zaprezentuje model podatku cyfrowego od przychodów lub zysków big techów w Polsce - poinformował 10 marca 2025 r. PAP Biznes wicepremier, szef resortu cyfryzacji Krzysztof Gawkowski. Środki, które zasiliłyby budżet z tytułu nowego podatku miałyby wesprzeć rozwój firm i startupów z sektora cyfrowo-technologicznego i media. Wprowadzenie podatku cyfrowego zaszkodzi Polsce i relacji z USA, a prezydent Trump dokona odwetu - napisał tego samego dnia Tom Rose - nominowany przez Donalda Trumpa na stanowisko ambasadora USA w Polsce. Ministerstwo Cyfryzacji (MC) nie zamierza wycofywać się z prac przygotowujących podatek cyfrowy - zapewnił 11 marca 2025 r. wicepremier, szef resortu Krzysztof Gawkowski. Ale Ministerstwo Finansów poinformowało, że nie prowadzi prac nad podatkiem cyfrowym i podkreśliło, że wyłącznie minister finansów odpowiada za polską politykę podatkową.

REKLAMA

Czy sprzedaż towarów używanych kupionych przed 2004 r. można rozliczyć przy zastosowaniu procedury VAT marża?

Pytanie zadane w tytule niniejszego tekstu nie dotyczy bynajmniej problemu marginalnego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Podatnicy wciąż sprzedają elementy majątkowe, zwłaszcza środki trwałe, które mają swoją historię sięgającą czasów „przedunijnych”. Są to towary, które nabył bezpośrednio sam sprzedawca lub dokonał tego ich poprzednik prawny, bo sprzedawca powstał w wyniku przekształcenia podmiotu istniejącego w 2004 r. a przekształcenie rodzi sukcesję prawnopodatkową.

Czy wydatki na kary umowne mogą podlegać opodatkowaniu estońskim CIT?

To pytanie zadała jedna ze spółek z o.o., która w wyniku nieprzewidzianych opóźnień w realizacji kontraktów została zobowiązana do ich zapłaty. Wątpliwości dotyczyły tego, czy takie wydatki powinny być uznane za niezwiązane z działalnością gospodarczą i podlegać opodatkowaniu na podstawie art. 28m ust. 1 pkt 3 ustawy o CIT.

Doradcy podatkowi w togach, jak adwokaci i radcowie prawni? Rewolucja w sądach

Doradcy podatkowi pójdą do sądu w togach. To nie fikcja – rządowy projekt nowelizacji ustawy przewiduje obowiązek noszenia stroju urzędowego podczas rozpraw sądowych. Nowe przepisy mają podkreślić prestiż zawodu, zwiększyć zaufanie do doradców oraz wzmocnić ich pozycję jako profesjonalnych pełnomocników.

Nowe przepisy w handlu detalicznym w 2025 r. System kaucyjny, recykling, przejrzystość cen. Jak przygotować sklepy do zmian?

Prawa konsumenta, oczekiwania pracowników czy troska o środowisko naturalne – to główne kwestie, które wpłyną w niedalekim czasie na kolejne zmiany prawne w obszarze handlu detalicznego. W ostatnim kwartale 2025 roku w Polsce zacznie obowiązywać system kaucyjny. Według wyliczeń Deloitte (Raport z 2024 r.: „System kaucyjny - koszty, perspektywy, szanse”, s. 55) koszty inwestycyjne związane ze startem tego systemu w naszym kraju mogą wynieść nawet 14,2 mld złotych. Przedsiębiorcy już teraz powinni się przygotowywać do tego, by w niedalekiej przyszłości móc sprostać wymogom określonym w nowych regulacjach unijnych dotyczących recyklingu opakowań. O tym, jak odnaleźć się w regulacyjnym chaosie i jak przygotować firmę od strony technologicznej na nadchodzące zmiany, opowiadają eksperci INEOGroup – jednego z polskich liderów w zakresie dostarczania zaawansowanych systemów dla branży retail.

REKLAMA

Praktyka płacenia pracownikom „pod stołem”, to ciągły problem w firmach transportowych. Jakie są tego skutki dla przewoźników i całej branży?

Nielegalne praktyki wynagradzania nadal stanowią poważne trudności dla polskiego sektora transportowego. Jak wynika z najnowszego raportu TLP („Raport drogowy w Polsce 2024/2025” - styczeń 2025 r.), aż 75 proc. firm działających na rynku spotyka się z wypłatami wynagrodzenia poza oficjalnym obiegiem. Zjawisko to znalazło się także na drugim miejscu w zestawieniu największych wyzwań, które stoją przed przewoźnikami. Choć może wydawać się to jedynie kwestią rozliczeń, skutki sięgają znacznie dalej - od nierównej konkurencji, przez destabilizację rynku pracy, aż po konsekwencje podatkowe i wizerunkowe dla całej branży. Czy transport ma szansę uwolnić się od szarej strefy?

Ulga na dziecko nie dla każdego rodzica. Jakie limity i warunki trzeba spełnić?

Ulga prorodzinna (zwana też ulgą na dziecko) w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) to jedna z najpopularniejszych ulg wśród podatników. Jest to preferencja podatkowa, która pozwala rodzicom podreperować domowe budżety poprzez odliczenie od podatku kwot wskazanych w ustawie. Nie każdy jednak spełnia warunki, które pozwalają na skorzystanie z ulgi.

REKLAMA