REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister wie, jak rozliczyć nianie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister finansów opracował już projekt druków obowiązujących przy rozliczaniu niań i pomocy domowych zatrudnionych na podstawie umowy aktywizacyjnej. Przepisy dotyczące rozliczenia tych osób wejdą w życie 1 listopada. W tym dniu ma też zacząć obowiązywać rozporządzenie w sprawie określenia wzorów formularzy.
Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy umożliwiła zawieranie umów aktywizacyjnych z bezrobotnymi przez osoby prowadzące gospodarstwo domowe. W takim przypadku osoba prowadząca gospodarstwo domowe staje się pracodawcą zatrudnionego bezrobotnego, np. niani, gosposi domowej. Osoba prowadząca gospodarstwo domowe jest obowiązana, jako płatnik, do poboru miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności wynikającej z umowy aktywizacyjnej. Przy obliczaniu zaliczki uwzględnia się koszty uzyskania przychodu w wysokości 20-proc. przychodu oraz składki na ubezpieczenia społeczne, potrącone w danym miesiącu. Tak obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę 1/12 tzw. kwoty wolnej oraz o składkę na ubezpieczenie zdrowotne, pobraną w danym miesiącu. Oczywiście odliczeniu podlega tylko 7,75 proc. jej wymiaru.

Aby osoby zatrudniające nianie mogły prawidłowo wykonać nałożone na nie obowiązki, minister finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych, do sporządzania których obowiązana jest osoba prowadząca gospodarstwo domowe. Jest to o tyle ważne, że przepisy wprowadzające do ustawy o PIT zasady rozliczania osób zatrudnionych w gospodarstwach domowych wejdą w życie 1 listopada br. Od tego też czasu osoby prowadzące gospodarstwo domowe występują w roli płatnika i zaczną rozliczanie zatrudnionych przez siebie bezrobotnych.

Projekt rozporządzenia zakłada wprowadzenie dwóch nowych formularzy. Pierwszy oznaczony jako PIT-4G stanowi zbiorczą deklarację na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy. Deklaracja składana ma być co miesiąc i wykazywać liczbę zatrudnionych bezrobotnych oraz zaliczki przekazywane z tego tytułu do urzędu skarbowego. Druga oznaczona jako PIT-8G stanowi informację o wysokości przychodu uzyskanego na podstawie umowy aktywizacyjnej i podlega przesłaniu do urzędu skarbowego oraz osobie bezrobotnej do końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Deklaracja ta będzie podstawą rocznego rozliczenia przez osoby zatrudnione na podstawie umowy aktywizacyjnej.

PIT-4G
To deklaracja składana w urzędzie skarbowym co miesiąc do 20 dnia następnego miesiąca.
Podatnik wypełniając deklarację powinien:
• wpisać swój NIP
• określić miesiąc, za który pobrano zaliczki
• wpisać swój urząd skarbowy, do którego prześle deklarację
• wpisać swoje dane
• określić liczbę zatrudnionych niań (pomocy domowych), przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej oraz kwotę zaliczek. Przy obliczaniu zaliczki uwzględnia się 20-proc. koszty uzyskania przychodów oraz składki na ZUS. Zaliczkę zmniejsza się o składkę zdrowotną oraz 1/12 tzw. kwoty wolnej
• wpisać odliczenie za pobranie podatku w kwocie 0,3 proc. kwoty pobranego podatku oraz kwotę do zapłaty po odliczeniach
• złożyć swój podpis
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIT-8G
To informacja składana do urzędu skarbowego niani. Informację trzeba też przekazać niani do końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Podatnik wypełniając deklarację powinien:
• wpisać swój NIP
• określić okres, za który pobrano zaliczki
• wpisać urząd skarbowy zatrudnionej niani
• wpisać swoje dane oraz dane niani
• określić przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej, koszty uzyskania przychodów, dochód oraz kwotę zaliczek
• wpisać odprowadzone za nianię składki do ZUS oraz składki zdrowotne odliczone od zaliczek na podatek
• złożyć swój podpis
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

REKLAMA

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

ZUS wdraża nowe funkcje aplikacji mobilnej mZUS. Zaświadczenia dot. emerytur, rent i zasiłków. Odwołania, wycofania, załączniki i inne możliwości

Ponad 800 tys. osób ma już aplikację mobilną mZUS. To bardzo prosty i wygodny sposób kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Można w niej sprawdzić stan swojego konta w ZUS, wysłać wnioski o świadczenia dla rodzin i wyliczyć prognozowaną emeryturę. Aplikacja wciąż jest wzbogacana o nowe funkcje i ma coraz więcej użytkowników.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w sierpniu 2025 r. niższe oprocentowanie. Do końca lipca można kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju i czerwcu 2025 r. - w sierpniu kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

43% podatków – tyle naprawdę oddajesz państwu. Nowy raport WEI ujawnia prawdziwe koszty systemu podatkowego w Polsce

Nowy raport Warsaw Enterprise Institute ujawnia, że realne obciążenie podatkowe przeciętnego Polaka wynosi aż 43% dochodu brutto. Choć nominalne stawki wydają się umiarkowane, ukryte składki i daniny skutecznie pomniejszają wypłaty. System jest skomplikowany i kosztowny – również pod względem czasu i wysiłku.

REKLAMA

Pełny kontakt z fiskusem przez aplikację e-Urząd Skarbowy (e-US) w smartfonie. Nie tylko dla osób fizycznych. Jak to działa?

W styczniu 2025 r. Ministerstwo Finansów udostępnił aplikację mobilną e-Urząd Skarbowy (e-US), która zapewnia łatwy, szybki i bezpieczny dostęp do usług e-Urzędu Skarbowego przez smartfona. Dotychczas z aplikacji mobilnej e-US mogły korzystać tylko osoby fizyczne. Od 25 lipca 2025 r. aplikacja umożliwia również dostęp do konta organizacji w e-US. Dzięki temu organizacje mogą już korzystać z pełnego zakresu usług e-Urzędu Skarbowego w aplikacji mobilnej.

Ustawa o obowiązkowym KSeF uchwalona przez Sejm. Terminy wdrożenia przesądzone

W dniu 25 lipca 2025 r. Sejm uchwalił ustawę wprowadzającą Krajowy System e-Faktur. Zgodnie z nowymi przepisami od 1 lutego 2026 r. firmy o sprzedaży przekraczającej 200 mln zł będą musiały wystawiać faktury za pośrednictwem KSeF. Mniejsze firmy ten obowiązek obejmie od 1 kwietnia 2026 r.

REKLAMA