REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minister wie, jak rozliczyć nianie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Minister finansów opracował już projekt druków obowiązujących przy rozliczaniu niań i pomocy domowych zatrudnionych na podstawie umowy aktywizacyjnej. Przepisy dotyczące rozliczenia tych osób wejdą w życie 1 listopada. W tym dniu ma też zacząć obowiązywać rozporządzenie w sprawie określenia wzorów formularzy.
Nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy umożliwiła zawieranie umów aktywizacyjnych z bezrobotnymi przez osoby prowadzące gospodarstwo domowe. W takim przypadku osoba prowadząca gospodarstwo domowe staje się pracodawcą zatrudnionego bezrobotnego, np. niani, gosposi domowej. Osoba prowadząca gospodarstwo domowe jest obowiązana, jako płatnik, do poboru miesięcznej zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności wynikającej z umowy aktywizacyjnej. Przy obliczaniu zaliczki uwzględnia się koszty uzyskania przychodu w wysokości 20-proc. przychodu oraz składki na ubezpieczenia społeczne, potrącone w danym miesiącu. Tak obliczoną zaliczkę zmniejsza się o kwotę 1/12 tzw. kwoty wolnej oraz o składkę na ubezpieczenie zdrowotne, pobraną w danym miesiącu. Oczywiście odliczeniu podlega tylko 7,75 proc. jej wymiaru.

Aby osoby zatrudniające nianie mogły prawidłowo wykonać nałożone na nie obowiązki, minister finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie określenia wzorów deklaracji i informacji podatkowych, do sporządzania których obowiązana jest osoba prowadząca gospodarstwo domowe. Jest to o tyle ważne, że przepisy wprowadzające do ustawy o PIT zasady rozliczania osób zatrudnionych w gospodarstwach domowych wejdą w życie 1 listopada br. Od tego też czasu osoby prowadzące gospodarstwo domowe występują w roli płatnika i zaczną rozliczanie zatrudnionych przez siebie bezrobotnych.

Projekt rozporządzenia zakłada wprowadzenie dwóch nowych formularzy. Pierwszy oznaczony jako PIT-4G stanowi zbiorczą deklarację na zaliczkę miesięczną na podatek dochodowy. Deklaracja składana ma być co miesiąc i wykazywać liczbę zatrudnionych bezrobotnych oraz zaliczki przekazywane z tego tytułu do urzędu skarbowego. Druga oznaczona jako PIT-8G stanowi informację o wysokości przychodu uzyskanego na podstawie umowy aktywizacyjnej i podlega przesłaniu do urzędu skarbowego oraz osobie bezrobotnej do końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Deklaracja ta będzie podstawą rocznego rozliczenia przez osoby zatrudnione na podstawie umowy aktywizacyjnej.

PIT-4G
To deklaracja składana w urzędzie skarbowym co miesiąc do 20 dnia następnego miesiąca.
Podatnik wypełniając deklarację powinien:
• wpisać swój NIP
• określić miesiąc, za który pobrano zaliczki
• wpisać swój urząd skarbowy, do którego prześle deklarację
• wpisać swoje dane
• określić liczbę zatrudnionych niań (pomocy domowych), przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej oraz kwotę zaliczek. Przy obliczaniu zaliczki uwzględnia się 20-proc. koszty uzyskania przychodów oraz składki na ZUS. Zaliczkę zmniejsza się o składkę zdrowotną oraz 1/12 tzw. kwoty wolnej
• wpisać odliczenie za pobranie podatku w kwocie 0,3 proc. kwoty pobranego podatku oraz kwotę do zapłaty po odliczeniach
• złożyć swój podpis
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

PIT-8G
To informacja składana do urzędu skarbowego niani. Informację trzeba też przekazać niani do końca lutego roku następnego po roku podatkowym. Podatnik wypełniając deklarację powinien:
• wpisać swój NIP
• określić okres, za który pobrano zaliczki
• wpisać urząd skarbowy zatrudnionej niani
• wpisać swoje dane oraz dane niani
• określić przychód wynikający z umowy aktywizacyjnej, koszty uzyskania przychodów, dochód oraz kwotę zaliczek
• wpisać odprowadzone za nianię składki do ZUS oraz składki zdrowotne odliczone od zaliczek na podatek
• złożyć swój podpis
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Bogdan Świąder


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

REKLAMA

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

REKLAMA