REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r.
W październiku jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne sporządzają i składają sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r. W tym miesiącu składane są także sprawozdania zbiorcze w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych.
Jednostki samorządu terytorialnego, jak i podległe im jednostki organizacyjne oraz związki jednostek samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
SPRAWOZDANIA BUDŻETOWE ZA III KWARTAŁ 2004 R.
Rb-27 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-27 ZZ – kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Rb-28 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-NDS – kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń.
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności.
Rb-50 – kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych:
• Do sporządzenia i przekazania sprawozdań jednostkowych są zobowiązani kierownicy jednostek organizacyjnych, natomiast do sporządzenia i przekazania sprawozdań zbiorczych są zobowiązani w gminach – wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, w przypadku powiatów i województw – przewodniczący zarządów tych jednostek samorządu terytorialnego.
• Sprawozdania kierownicy jednostek zobowiązani są sporządzić rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych i kwoty wykazane w sprawozdaniu powinny wykazywać zgodność z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
• Sprawozdania jednostkowe sporządzamy w złotych i groszach, wyjątek stanowi sprawozdanie jednostkowe jednostki samorządu terytorialnego Rb-NDS, które sporządza się w pełnych złotych.
• Dane w zakresie planu wykazuje się w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki po ewentualnych zmianach dokonanych w trybie przewidzianym ustawą o finansach publicznych.
• Kwoty wykazane w zakresie wykonania wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
• Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały, a podpisy składa się odręcznie na każdym formularzu sprawozdania, w miejscu oznaczonym oraz umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.
• Sprawozdania jednostkowe podpisuje kierownik jednostki oraz główny księgowy, a w jednostce samorządu terytorialnego zarówno jednostkowe, jak i zbiorcze, odpowiednio: przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta oraz skarbnik.
• Sprawozdania zbiorcze sporządza się na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jako organu.
• Sprawozdania zbiorcze sporządza się w pełnych złotych.
• Dane ze sprawozdań, przekazywane w formie elektronicznej, muszą być zgodne z danymi wykazanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
• Jednostki otrzymujące sprawozdania obowiązane są sprawdzić je pod względem formalnym i rachunkowym, są również uprawnione do kontroli merytorycznej prawidłowości złożonych sprawozdań.
ZAPAMIĘTAJ!
Należy pamiętać, że wykazanie w sprawozdaniach danych niezgodnych z wynikającymi z ewidencji księgowej stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Termin składania sprawozdań budżetowych
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych sporządzają sprawozdania Rb-27S i Rb-28S, składając je w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 10 października 2004 r.
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dysponenci funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej sporządzają sprawozdania Rb-Z i Rb-N, przekazując w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 10 października 2004 r.
Należy również pamiętać, że kierownicy jednostek realizujących bezpośrednio zadania przekazują sprawozdania Rb-27-ZZ oraz Rb-50 w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta – Rb-27-ZZ w terminie nie później niż do 8 października 2004 r., a RB-50 do 10 października.
Sprawozdanie Rb-NDS za III kwartał 2004 r. odpowiednio: zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta, przedkłada w formie dokumentu i elektronicznie właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej w terminie nie później niż do 25 października 2004 r.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta przekazują w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej do właściwej terytorialnie regionalnej izby obrachunkowej sprawozdania: Rb-27S, Rb-28S, Rb-NDS, Rb-Z, Rb-N. Sprawozdania te są przekazywane w terminie nie później niż do 25 października 2004 r.
Sprawozdanie Rb-27-ZZ w formie dokumentu, zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta składają dysponentom przekazującym dotację oraz do wiadomości właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej. Sprawozdanie przekazuje się w terminie nie później niż do 12 października 2004 r.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta w terminie nie później niż do 15 października 2004 r., przekazuje sprawozdanie Rb-50, w formie dokumentu dysponentom głównym przekazującym dotację oraz do wiadomości właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej.
Sprawozdania w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych
Do sporządzania sprawozdań w zakresie własnych zobowiązań oraz poręczeń i gwarancji zobowiązane są m.in.:
• fundusze celowe posiadające osobowość prawną,
• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
• samorządowe instytucje kultury posiadające osobowość prawną,
• samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Kierownicy wymienionych jednostek składają sprawozdania:
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności.
Sprawozdania jednostkowe jednostki przekazują odpowiednio: zarządowi danej jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 15 października 2004 r.
Sprawozdanie zbiorcze według rodzaju jednostki, zarząd danej jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta przekazują regionalnej izbie obrachunkowej w terminie nie później niż do 30 października 2004 r.
Przy sporządzaniu sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz o stanie należności należy pamiętać, że:
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych w formie dokumentu i elektronicznie.
• Podpisy na sprawozdaniu są składane odręcznie, a także umieszcza się pieczątkę osoby podpisującej. Sprawozdania jednostkowe podpisują: główny księgowy i kierownik jednostki.
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane w pełnych złotych.
• Dane ze sprawozdań, przekazywane w formie elektronicznej, muszą być zgodne z danymi wykazanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
• Sprawozdanie zbiorcze, sporządzane według rodzaju jednostki, jest dalej zwane „sprawozdaniem zbiorczym”.
• Sprawozdania zbiorcze są sporządzane na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek danego rodzaju.
• Podpisy na sprawozdaniu zbiorczym są składane odręcznie oraz umieszcza się pieczątkę osoby podpisującej. Sprawozdania zbiorcze podpisują odpowiednio: przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta oraz skarbnik.
Podstawy prawne:
Ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291)
Rozporządzenie Ministra Finansów z 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 279; Dz.U. z 2003 r. Nr 125, poz. 1160)
Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 148, poz. 1653)
KRYSTYNA GĄSIOREK

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

REKLAMA

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

REKLAMA

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

Limit 30-krotność ZUS 2025 - ile wynosi? Kogo dotyczy przekroczenie składek ZUS? Co zrobić jeśli nastąpi przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS?

W 2025 roku limit składek ZUS na ubezpieczenia emerytalne i rentowe został już ustalony. Po jego przekroczeniu składki nie są już naliczane – ale uwaga: za błędy w rozliczeniach może odpowiadać pracownik. Sprawdź, co oznacza 30-krotność ZUS, jak się liczy limit, kto go pilnuje i co zrobić, gdy opłaciłeś składki ponad próg.

REKLAMA