REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r.
W październiku jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne sporządzają i składają sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r. W tym miesiącu składane są także sprawozdania zbiorcze w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych.
Jednostki samorządu terytorialnego, jak i podległe im jednostki organizacyjne oraz związki jednostek samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
SPRAWOZDANIA BUDŻETOWE ZA III KWARTAŁ 2004 R.
Rb-27 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-27 ZZ – kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Rb-28 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-NDS – kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń.
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności.
Rb-50 – kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych:
• Do sporządzenia i przekazania sprawozdań jednostkowych są zobowiązani kierownicy jednostek organizacyjnych, natomiast do sporządzenia i przekazania sprawozdań zbiorczych są zobowiązani w gminach – wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, w przypadku powiatów i województw – przewodniczący zarządów tych jednostek samorządu terytorialnego.
• Sprawozdania kierownicy jednostek zobowiązani są sporządzić rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych i kwoty wykazane w sprawozdaniu powinny wykazywać zgodność z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
• Sprawozdania jednostkowe sporządzamy w złotych i groszach, wyjątek stanowi sprawozdanie jednostkowe jednostki samorządu terytorialnego Rb-NDS, które sporządza się w pełnych złotych.
• Dane w zakresie planu wykazuje się w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki po ewentualnych zmianach dokonanych w trybie przewidzianym ustawą o finansach publicznych.
• Kwoty wykazane w zakresie wykonania wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
• Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały, a podpisy składa się odręcznie na każdym formularzu sprawozdania, w miejscu oznaczonym oraz umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.
• Sprawozdania jednostkowe podpisuje kierownik jednostki oraz główny księgowy, a w jednostce samorządu terytorialnego zarówno jednostkowe, jak i zbiorcze, odpowiednio: przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta oraz skarbnik.
• Sprawozdania zbiorcze sporządza się na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jako organu.
• Sprawozdania zbiorcze sporządza się w pełnych złotych.
• Dane ze sprawozdań, przekazywane w formie elektronicznej, muszą być zgodne z danymi wykazanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
• Jednostki otrzymujące sprawozdania obowiązane są sprawdzić je pod względem formalnym i rachunkowym, są również uprawnione do kontroli merytorycznej prawidłowości złożonych sprawozdań.
ZAPAMIĘTAJ!
Należy pamiętać, że wykazanie w sprawozdaniach danych niezgodnych z wynikającymi z ewidencji księgowej stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Termin składania sprawozdań budżetowych
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych sporządzają sprawozdania Rb-27S i Rb-28S, składając je w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 10 października 2004 r.
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dysponenci funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej sporządzają sprawozdania Rb-Z i Rb-N, przekazując w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 10 października 2004 r.
Należy również pamiętać, że kierownicy jednostek realizujących bezpośrednio zadania przekazują sprawozdania Rb-27-ZZ oraz Rb-50 w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta – Rb-27-ZZ w terminie nie później niż do 8 października 2004 r., a RB-50 do 10 października.
Sprawozdanie Rb-NDS za III kwartał 2004 r. odpowiednio: zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta, przedkłada w formie dokumentu i elektronicznie właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej w terminie nie później niż do 25 października 2004 r.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta przekazują w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej do właściwej terytorialnie regionalnej izby obrachunkowej sprawozdania: Rb-27S, Rb-28S, Rb-NDS, Rb-Z, Rb-N. Sprawozdania te są przekazywane w terminie nie później niż do 25 października 2004 r.
Sprawozdanie Rb-27-ZZ w formie dokumentu, zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta składają dysponentom przekazującym dotację oraz do wiadomości właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej. Sprawozdanie przekazuje się w terminie nie później niż do 12 października 2004 r.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta w terminie nie później niż do 15 października 2004 r., przekazuje sprawozdanie Rb-50, w formie dokumentu dysponentom głównym przekazującym dotację oraz do wiadomości właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej.
Sprawozdania w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych
Do sporządzania sprawozdań w zakresie własnych zobowiązań oraz poręczeń i gwarancji zobowiązane są m.in.:
• fundusze celowe posiadające osobowość prawną,
• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
• samorządowe instytucje kultury posiadające osobowość prawną,
• samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Kierownicy wymienionych jednostek składają sprawozdania:
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności.
Sprawozdania jednostkowe jednostki przekazują odpowiednio: zarządowi danej jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 15 października 2004 r.
Sprawozdanie zbiorcze według rodzaju jednostki, zarząd danej jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta przekazują regionalnej izbie obrachunkowej w terminie nie później niż do 30 października 2004 r.
Przy sporządzaniu sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz o stanie należności należy pamiętać, że:
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych w formie dokumentu i elektronicznie.
• Podpisy na sprawozdaniu są składane odręcznie, a także umieszcza się pieczątkę osoby podpisującej. Sprawozdania jednostkowe podpisują: główny księgowy i kierownik jednostki.
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane w pełnych złotych.
• Dane ze sprawozdań, przekazywane w formie elektronicznej, muszą być zgodne z danymi wykazanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
• Sprawozdanie zbiorcze, sporządzane według rodzaju jednostki, jest dalej zwane „sprawozdaniem zbiorczym”.
• Sprawozdania zbiorcze są sporządzane na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek danego rodzaju.
• Podpisy na sprawozdaniu zbiorczym są składane odręcznie oraz umieszcza się pieczątkę osoby podpisującej. Sprawozdania zbiorcze podpisują odpowiednio: przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta oraz skarbnik.
Podstawy prawne:
Ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291)
Rozporządzenie Ministra Finansów z 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 279; Dz.U. z 2003 r. Nr 125, poz. 1160)
Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 148, poz. 1653)
KRYSTYNA GĄSIOREK

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

REKLAMA

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

Wydatki marketingowe dealerów a koszty podatkowe - spór rozstrzygnięty na korzyść podatników

Rozliczenie kosztów działań marketingowych przez dealerów samochodowych może stanowić problem na gruncie prawa podatkowego. Szczególne wątpliwości budzą wydatki poniesione w ramach programów motywacyjnych dystrybutorów, które mają na celu uzyskanie bonusów jakościowych. Kluczowym problemem interpretacyjnym jest rozgraniczenie między kosztami uzyskania przychodów, a wydatkami na reprezentację, które zgodnie z przepisami ustawy o CIT nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Orzecznictwo sądów administracyjnych pokazuje jednak, że organy podatkowe często błędnie kwalifikują tego typu wydatki, nie uwzględniając ich rzeczywistego celu gospodarczego i związku z osiąganymi przychodami.

REKLAMA

Każda faktura VAT w 2026 r. obowiązkowo wystawiana aż w sześciu formach. Będzie ryzyko powstania wielu oryginałów tej samej faktury

Ustawa z dnia 5 sierpnia 2025 r. nowelizująca ustawę o VAT w zakresie obowiązkowego modelu KSeF została już podpisana przez Prezydenta RP i musimy jeszcze poczekać na rozporządzenia wykonawcze, gdzie m.in. uregulowane będą szczegóły informatyczne (kody, certyfikaty). Ale to nie koniec – musi się jeszcze pojawić oprogramowanie interfejsowe, a zwłaszcza jego „specyfikacja”. Ile będziemy na to czekać? Nie wiadomo. Ale czas płynie. Wiemy dziś, że obok dwóch faktur w postaci tradycyjnej (papierowe lub elektroniczne), pojawiają się w tych przepisach aż cztery nowe formy - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Self-billing w KSeF jako nowe możliwości dla zagranicznych podmiotów

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) budzi wiele pytań wśród polskich podatników, ale coraz częściej także wśród podmiotów zagranicznych działających w Polsce i rozliczających tu VAT. Jednym z kluczowych zagadnień – rzadko poruszanych publicznie – jest możliwość wystawiania faktur ustrukturyzowanych w formule self-billingu przez podmioty nieposiadające siedziby w Polsce. Czy KSeF przewiduje taką opcję? Jakie warunki muszą zostać spełnione i z jakimi wyzwaniami trzeba się liczyć?

REKLAMA