REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r.
W październiku jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne sporządzają i składają sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r. W tym miesiącu składane są także sprawozdania zbiorcze w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych.
Jednostki samorządu terytorialnego, jak i podległe im jednostki organizacyjne oraz związki jednostek samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
SPRAWOZDANIA BUDŻETOWE ZA III KWARTAŁ 2004 R.
Rb-27 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-27 ZZ – kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Rb-28 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-NDS – kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń.
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności.
Rb-50 – kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych:
• Do sporządzenia i przekazania sprawozdań jednostkowych są zobowiązani kierownicy jednostek organizacyjnych, natomiast do sporządzenia i przekazania sprawozdań zbiorczych są zobowiązani w gminach – wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, w przypadku powiatów i województw – przewodniczący zarządów tych jednostek samorządu terytorialnego.
• Sprawozdania kierownicy jednostek zobowiązani są sporządzić rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych i kwoty wykazane w sprawozdaniu powinny wykazywać zgodność z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
• Sprawozdania jednostkowe sporządzamy w złotych i groszach, wyjątek stanowi sprawozdanie jednostkowe jednostki samorządu terytorialnego Rb-NDS, które sporządza się w pełnych złotych.
• Dane w zakresie planu wykazuje się w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki po ewentualnych zmianach dokonanych w trybie przewidzianym ustawą o finansach publicznych.
• Kwoty wykazane w zakresie wykonania wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
• Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały, a podpisy składa się odręcznie na każdym formularzu sprawozdania, w miejscu oznaczonym oraz umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.
• Sprawozdania jednostkowe podpisuje kierownik jednostki oraz główny księgowy, a w jednostce samorządu terytorialnego zarówno jednostkowe, jak i zbiorcze, odpowiednio: przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta oraz skarbnik.
• Sprawozdania zbiorcze sporządza się na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jako organu.
• Sprawozdania zbiorcze sporządza się w pełnych złotych.
• Dane ze sprawozdań, przekazywane w formie elektronicznej, muszą być zgodne z danymi wykazanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
• Jednostki otrzymujące sprawozdania obowiązane są sprawdzić je pod względem formalnym i rachunkowym, są również uprawnione do kontroli merytorycznej prawidłowości złożonych sprawozdań.
ZAPAMIĘTAJ!
Należy pamiętać, że wykazanie w sprawozdaniach danych niezgodnych z wynikającymi z ewidencji księgowej stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Termin składania sprawozdań budżetowych
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych sporządzają sprawozdania Rb-27S i Rb-28S, składając je w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 10 października 2004 r.
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dysponenci funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej sporządzają sprawozdania Rb-Z i Rb-N, przekazując w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 10 października 2004 r.
Należy również pamiętać, że kierownicy jednostek realizujących bezpośrednio zadania przekazują sprawozdania Rb-27-ZZ oraz Rb-50 w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta – Rb-27-ZZ w terminie nie później niż do 8 października 2004 r., a RB-50 do 10 października.
Sprawozdanie Rb-NDS za III kwartał 2004 r. odpowiednio: zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta, przedkłada w formie dokumentu i elektronicznie właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej w terminie nie później niż do 25 października 2004 r.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta przekazują w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej do właściwej terytorialnie regionalnej izby obrachunkowej sprawozdania: Rb-27S, Rb-28S, Rb-NDS, Rb-Z, Rb-N. Sprawozdania te są przekazywane w terminie nie później niż do 25 października 2004 r.
Sprawozdanie Rb-27-ZZ w formie dokumentu, zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta składają dysponentom przekazującym dotację oraz do wiadomości właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej. Sprawozdanie przekazuje się w terminie nie później niż do 12 października 2004 r.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta w terminie nie później niż do 15 października 2004 r., przekazuje sprawozdanie Rb-50, w formie dokumentu dysponentom głównym przekazującym dotację oraz do wiadomości właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej.
Sprawozdania w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych
Do sporządzania sprawozdań w zakresie własnych zobowiązań oraz poręczeń i gwarancji zobowiązane są m.in.:
• fundusze celowe posiadające osobowość prawną,
• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
• samorządowe instytucje kultury posiadające osobowość prawną,
• samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Kierownicy wymienionych jednostek składają sprawozdania:
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności.
Sprawozdania jednostkowe jednostki przekazują odpowiednio: zarządowi danej jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 15 października 2004 r.
Sprawozdanie zbiorcze według rodzaju jednostki, zarząd danej jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta przekazują regionalnej izbie obrachunkowej w terminie nie później niż do 30 października 2004 r.
Przy sporządzaniu sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz o stanie należności należy pamiętać, że:
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych w formie dokumentu i elektronicznie.
• Podpisy na sprawozdaniu są składane odręcznie, a także umieszcza się pieczątkę osoby podpisującej. Sprawozdania jednostkowe podpisują: główny księgowy i kierownik jednostki.
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane w pełnych złotych.
• Dane ze sprawozdań, przekazywane w formie elektronicznej, muszą być zgodne z danymi wykazanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
• Sprawozdanie zbiorcze, sporządzane według rodzaju jednostki, jest dalej zwane „sprawozdaniem zbiorczym”.
• Sprawozdania zbiorcze są sporządzane na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek danego rodzaju.
• Podpisy na sprawozdaniu zbiorczym są składane odręcznie oraz umieszcza się pieczątkę osoby podpisującej. Sprawozdania zbiorcze podpisują odpowiednio: przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta oraz skarbnik.
Podstawy prawne:
Ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291)
Rozporządzenie Ministra Finansów z 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 279; Dz.U. z 2003 r. Nr 125, poz. 1160)
Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 148, poz. 1653)
KRYSTYNA GĄSIOREK

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury w zamówieniach publicznych – integracja PEF z KSeF od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

REKLAMA

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

Rewolucja nie mniej ważna niż KSeF. Nowy obowiązek dla firm sektora MŚP

Cyfryzacja rozliczeń podatkowych w Polsce wchodzi w kolejny etap. Podczas gdy uwaga przedsiębiorców skupia się dziś na KSeF, równie istotna zmiana dotknie ich jeszcze wcześniej. Od 1 stycznia 2026 roku prowadzenie KPiR możliwe będzie wyłącznie w formie cyfrowej. MF przekonuje, że to krok w stronę uproszczenia, automatyzacji oraz zwiększenia transparentności biznesu. Dla sektora MŚP oznacza on również nowe formalności, konieczność inwestycji w systemy IT oraz kary za nieterminowe raporty.

REKLAMA

Samochód w JDG – zakup, leasing, VAT, koszty (100%, 75%, czy 50%), sprzedaż. To przedsiębiorca musi wiedzieć koniecznie

Mobilność to często klucz do efektywnego działania przedsiębiorcy, zwłaszcza w usługach, handlu czy transporcie. Prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) mogą skorzystać z licznych udogodnień podatkowych, które umożliwiają nie tylko częściowe odliczenie kosztów zakupu pojazdu, ale także rozliczanie wydatków związanych z jego użytkowaniem i eksploatacją. Bierzemy pod lupę najpopularniejsze ulgi i odliczenia samochodowe przysługujące od momentu zakupu, poprzez jego użytkowanie aż po sprzedaż.

KSeF zmienia zasady gry. Jak biura rachunkowe mogą zabezpieczyć siebie i klientów?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zautomatyzuje obieg dokumentów, ale jednocześnie zrodzi fundamentalne pytanie o odpowiedzialność za kwalifikację kosztów. Obowiązek ten spoczywa na przedsiębiorcy, jednak w praktyce to biura rachunkowe znajdą się na pierwszej linii jeśli idzie o nowe wyzwanie. Niewdrożenie odpowiednich procedur może prowadzić do chaosu komunikacyjnego, sporów z klientami, a nawet do procesów sądowych.

REKLAMA