REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r.

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r.
W październiku jednostki samorządu terytorialnego oraz ich jednostki organizacyjne sporządzają i składają sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r. W tym miesiącu składane są także sprawozdania zbiorcze w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych.
Jednostki samorządu terytorialnego, jak i podległe im jednostki organizacyjne oraz związki jednostek samorządu terytorialnego sporządzają sprawozdania budżetowe za III kwartał 2004 r. na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sprawozdawczości budżetowej.
SPRAWOZDANIA BUDŻETOWE ZA III KWARTAŁ 2004 R.
Rb-27 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-27 ZZ – kwartalne sprawozdanie z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Rb-28 S – miesięczne/roczne sprawozdanie z wykonania planu wydatków budżetowych jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-NDS – kwartalne sprawozdanie o nadwyżce/deficycie jednostki samorządu terytorialnego.
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz gwarancji i poręczeń.
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności.
Rb-50 – kwartalne sprawozdanie o dotacjach/wydatkach związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Podstawowe zasady sporządzania sprawozdań budżetowych:
• Do sporządzenia i przekazania sprawozdań jednostkowych są zobowiązani kierownicy jednostek organizacyjnych, natomiast do sporządzenia i przekazania sprawozdań zbiorczych są zobowiązani w gminach – wójtowie, burmistrzowie, prezydenci miast, w przypadku powiatów i województw – przewodniczący zarządów tych jednostek samorządu terytorialnego.
• Sprawozdania kierownicy jednostek zobowiązani są sporządzić rzetelnie i prawidłowo pod względem merytorycznym i formalno-rachunkowym.
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych i kwoty wykazane w sprawozdaniu powinny wykazywać zgodność z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.
• Sprawozdania jednostkowe sporządzamy w złotych i groszach, wyjątek stanowi sprawozdanie jednostkowe jednostki samorządu terytorialnego Rb-NDS, które sporządza się w pełnych złotych.
• Dane w zakresie planu wykazuje się w kwotach wynikających z planu finansowego jednostki po ewentualnych zmianach dokonanych w trybie przewidzianym ustawą o finansach publicznych.
• Kwoty wykazane w zakresie wykonania wykazuje się narastająco od początku roku do końca okresu sprawozdawczego.
• Sprawozdania należy sporządzać w sposób czytelny i trwały, a podpisy składa się odręcznie na każdym formularzu sprawozdania, w miejscu oznaczonym oraz umieszcza się pieczątkę z imieniem i nazwiskiem osoby podpisującej.
• Sprawozdania jednostkowe podpisuje kierownik jednostki oraz główny księgowy, a w jednostce samorządu terytorialnego zarówno jednostkowe, jak i zbiorcze, odpowiednio: przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta oraz skarbnik.
• Sprawozdania zbiorcze sporządza się na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek im podległych oraz sprawozdania jednostkowego jednostki samorządu terytorialnego jako jednostki budżetowej i jako organu.
• Sprawozdania zbiorcze sporządza się w pełnych złotych.
• Dane ze sprawozdań, przekazywane w formie elektronicznej, muszą być zgodne z danymi wykazanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
• Jednostki otrzymujące sprawozdania obowiązane są sprawdzić je pod względem formalnym i rachunkowym, są również uprawnione do kontroli merytorycznej prawidłowości złożonych sprawozdań.
ZAPAMIĘTAJ!
Należy pamiętać, że wykazanie w sprawozdaniach danych niezgodnych z wynikającymi z ewidencji księgowej stanowi naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Termin składania sprawozdań budżetowych
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych sporządzają sprawozdania Rb-27S i Rb-28S, składając je w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 10 października 2004 r.
Kierownicy samorządowych jednostek budżetowych, zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dysponenci funduszy celowych nieposiadających osobowości prawnej sporządzają sprawozdania Rb-Z i Rb-N, przekazując w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 10 października 2004 r.
Należy również pamiętać, że kierownicy jednostek realizujących bezpośrednio zadania przekazują sprawozdania Rb-27-ZZ oraz Rb-50 w formie dokumentu odpowiednio: zarządowi jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta – Rb-27-ZZ w terminie nie później niż do 8 października 2004 r., a RB-50 do 10 października.
Sprawozdanie Rb-NDS za III kwartał 2004 r. odpowiednio: zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta, przedkłada w formie dokumentu i elektronicznie właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej w terminie nie później niż do 25 października 2004 r.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta przekazują w formie dokumentu oraz w formie elektronicznej do właściwej terytorialnie regionalnej izby obrachunkowej sprawozdania: Rb-27S, Rb-28S, Rb-NDS, Rb-Z, Rb-N. Sprawozdania te są przekazywane w terminie nie później niż do 25 października 2004 r.
Sprawozdanie Rb-27-ZZ w formie dokumentu, zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta składają dysponentom przekazującym dotację oraz do wiadomości właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej. Sprawozdanie przekazuje się w terminie nie później niż do 12 października 2004 r.
Zarząd jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta w terminie nie później niż do 15 października 2004 r., przekazuje sprawozdanie Rb-50, w formie dokumentu dysponentom głównym przekazującym dotację oraz do wiadomości właściwej terytorialnie regionalnej izbie obrachunkowej.
Sprawozdania w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych
Do sporządzania sprawozdań w zakresie własnych zobowiązań oraz poręczeń i gwarancji zobowiązane są m.in.:
• fundusze celowe posiadające osobowość prawną,
• samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
• samorządowe instytucje kultury posiadające osobowość prawną,
• samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, banków i spółek prawa handlowego.
Kierownicy wymienionych jednostek składają sprawozdania:
Rb-Z – kwartalne sprawozdanie o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji,
Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności.
Sprawozdania jednostkowe jednostki przekazują odpowiednio: zarządowi danej jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójtowi, burmistrzowi, prezydentowi miasta w terminie nie później niż do 15 października 2004 r.
Sprawozdanie zbiorcze według rodzaju jednostki, zarząd danej jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta przekazują regionalnej izbie obrachunkowej w terminie nie później niż do 30 października 2004 r.
Przy sporządzaniu sprawozdań o stanie zobowiązań według tytułów dłużnych oraz poręczeń i gwarancji oraz o stanie należności należy pamiętać, że:
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane na podstawie ksiąg rachunkowych w formie dokumentu i elektronicznie.
• Podpisy na sprawozdaniu są składane odręcznie, a także umieszcza się pieczątkę osoby podpisującej. Sprawozdania jednostkowe podpisują: główny księgowy i kierownik jednostki.
• Sprawozdania jednostkowe są sporządzane w pełnych złotych.
• Dane ze sprawozdań, przekazywane w formie elektronicznej, muszą być zgodne z danymi wykazanymi w tych sprawozdaniach w formie dokumentu.
• Sprawozdanie zbiorcze, sporządzane według rodzaju jednostki, jest dalej zwane „sprawozdaniem zbiorczym”.
• Sprawozdania zbiorcze są sporządzane na podstawie sprawozdań jednostkowych jednostek danego rodzaju.
• Podpisy na sprawozdaniu zbiorczym są składane odręcznie oraz umieszcza się pieczątkę osoby podpisującej. Sprawozdania zbiorcze podpisują odpowiednio: przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego, w gminach – wójt, burmistrz, prezydent miasta oraz skarbnik.
Podstawy prawne:
Ustawa z 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych. (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 123, poz. 1291)
Rozporządzenie Ministra Finansów z 13 marca 2001 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. Nr 24, poz. 279; Dz.U. z 2003 r. Nr 125, poz. 1160)
Rozporządzenie Ministra Finansów z 10 grudnia 2001 r. w sprawie rodzajów i zasad sporządzania sprawozdań w zakresie państwowego długu publicznego oraz poręczeń i gwarancji jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 148, poz. 1653)
KRYSTYNA GĄSIOREK

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF w 2026 r. Jak powinny być wystawiane?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

Zmiany w stażu pracy od 2026 r. Potrzebne zaświadczenia z ZUS – wnioski będzie można składać już od stycznia

Od 1 stycznia 2026 roku wchodzą w życie zmiany w Kodeksie pracy. Nowe przepisy rozszerzą katalog okresów wliczanych do stażu pracy dla celów nabywania prawa do świadczeń i uprawnień pracowniczych. Obejmą one m.in. umowy zlecenia, prowadzenie działalności gospodarczej czy pracę zarobkową za granicą. Potwierdzeniem tych okresów będą zaświadczenia z ZUS, wydawane od nowego roku na podstawie wniosku składanego w PUE/eZUS.

JPK VAT dostosowany do KSeF – co w praktyce oznaczają nowe oznaczenia i obowiązek korekty?

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia dostosowującego przepisy w zakresie JPK_VAT do zmian wynikających z wprowadzenia Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe regulacje mają na celu ujednolicenie sposobu raportowania faktur, w tym tych wystawianych poza KSeF – zarówno w trybie awaryjnym, jak i offline24. Projekt określa również zasady rozliczeń VAT od pobranej i niezwróconej kaucji za opakowania objęte systemem kaucyjnym.

KSeF 2.0 a obieg dokumentów. Rewolucja w księgowości i przedsiębiorstwach już niedługo

Od chwili wejścia w życie obowiązkowego KSeF jedyną prawnie skuteczną formą faktury będzie dokument ustrukturyzowany przesłany do systemu Ministerstwa Finansów, a jej wystawienie poza KSeF nie będzie uznane za fakturę w rozumieniu przepisów prawa. Oznacza to, że dla milionów firm zmieni się sposób dokumentowania sprzedaży i zakupu – a wraz z tym całe procesy księgowe.

REKLAMA

Czy przed 2026 r. można wystawiać część faktur w KSeF, a część poza tym systemem?

Spółka (podatnik VAT) chciałaby od października lub listopada 2025 r. pilotażowo wystawiać niektórym swoim odbiorcom faktury przy użyciu KSeF. Czy jest to możliwe, tj. czy w okresie przejściowym można wystawiać część faktur przy użyciu KSeF, część zaś w tradycyjny sposób? Czy w okresie tym spółka może niekiedy wystawiać „zwykłe” faktury nabywcom, którzy wyrazili zgodę na otrzymywanie faktur przy użyciu KSeF?

Czy noty księgowe trzeba będzie wystawiać w KSeF od lutego 2026 roku?

Firma nalicza kary umowne za niezgodne z umową użytkowanie wypożyczanego sprzętu. Z uwagi na to, że kary umowne nie podlegają VAT, ich naliczanie dokumentujemy poprzez wystawienie noty księgowej. Czy taki dokument również będziemy musieli wystawiać od 2026 roku z użyciem systemu KSeF?

REKLAMA