REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie 50-procentowej stawki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Trybunał Konstytucyjny uznał przepis wprowadzający 50-proc. stawkę PIT za niezgodny z konstytucją. Powstały obawy, że nowa stawka zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 r. Ministerstwo Finansów uspokaja. 50-proc. stawka PIT nie wejdzie w życie od nowego roku.
Spór wokół wprowadzenia nowej 50-proc. stawki podatku dochodowego od osób fizycznych rozpoczął się pod koniec 2004 r. Przyjęto, że stawka ma mieć zastosowanie do dochodów powyżej 600 000 zł rocznie. Nowa stawka zaczęłaby obowiązywać od 1 stycznia 2005 r., gdyby nie fakt, że prezydent zbyt późno podpisał nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przyjętym przez Trybunał Konstytucyjny zwyczajowym terminem nowe przepisy podatkowe – zwłaszcza niekorzystne dla podatników – powinny być przyjęte najpóźniej do 30 listopada roku podatkowego. Tymczasem prezydent podpisał ustawę na początku grudnia.
W związku z niedotrzymaniem miesięcznej vacatio legis dla wejścia w życie niekorzystnego dla podatników przepisu Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 15 lutego 2005 r. (sygn. akt K 48/04) uznał przepis wprowadzający nową stawkę za niezgodny z art. 2 Konstytucji RP. Czy zatem nowa stawka może wejść w życie od 1 stycznia 2006 r.?
Zdaniem Krzysztofa Rogali, eksperta Centrum im. Adama Smitha 50-proc. stawka PIT mogłaby obowiązywać już od przyszłego roku, gdyby nowy Sejm uchwalił taki przepis do końca listopada 2005 r. – Wiadomo było, że w 2005 r. stawka 50-proc. nie będzie obowiązywać, ale nadchodzi 2006 i co teraz? Na dwoje babka wróżyła. Istnieje pewna zasada, zgodnie z którą, jeżeli przepis nie jest stosowany, to sam zostaje uchylony. Jeśli zatem organ podatkowy pobierze od podatnika nową stawkę, to podatnik będzie miał prawo wystąpić o zwrot nadpłaty wraz z odsetkami. Nowy Sejm dla czystości sytuacji powinien podjąć decyzję, która będzie uchylała ten przepis wprost – dodał Krzysztof Rogala.
Podobnego zdania jest Andrzej Pośniak, prawnik z CMS Cameron McKenna, który w rozmowie z „GP” podkreślił, że Trybunał Konstytucyjny w swoim wyroku odniósł się do daty wejścia w życie przepisu wprowadzającego 50-proc. stawkę PIT, uznając ją za niekonstytucyjną. Trybunał nie powiedział jednak, że stawka może wejść w życie od 1 stycznia 2006 r. – Mimo że sam przepis w ustawie o PIT znajduje się, to tak naprawdę jest on zawieszony w swego rodzaju próżni. Sejm wpisał przepis do ustawy, bo mógł to zrobić, jednak obecnie nie wiadomo, kiedy przepis ten miałby wejść w życie. Nie zacznie obowiązywać, póki znów Sejm nie wskaże, od jakiej daty przepis ma zastosowanie – argumentował Andrzej Pośniak. Tymczasem ani PiS, ani PO nie popierają wprowadzenia 50-proc. stawki PIT.
Również Jerzy Bielawny, ekspert Instytutu Studiów Podatkowych, uważa, że w świetle wyroku TK nowa stawka PIT nie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 r.
Jak widać, powstał pewien chaos. Ministerstwo Finansów uspokaja jednak. – Stawka 50-proc. nie zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2006 r. – Jeśli nie ma przepisu wprowadzającego tę stawkę, tak jak życzy sobie tego Trybunał Konstytucyjny, to tej stawki nie ma – wyjaśnia Jarosław Neneman, wiceminister finansów.
Profesor Piotr Winczorek, konstytucjonalista, podkreślił, że gdyby przepis dotyczący 50-proc. stawki zaczął obowiązywać od 1 stycznia 2006 r., oznaczałoby to, że wyroki Trybunału Konstytucyjnego nie są respektowane. – Po to mamy Trybunał, aby jego orzeczenia uznawać. Gdyby urząd skarbowy wobec podatnika zastosował stawkę 50-proc., to podatnik mógłby odwołać się od tej decyzji najpierw do organów podatkowych wyższej instancji, a następnie do sądu administracyjnego, bo przepis ustawy wprowadzający 50-proc. stawkę nie istnieje. Byłbym mocno zdziwiony, gdyby taka skarga nie była uznana za zasadną – powiedział profesor Winczorek.
Wyrok Trybunału Konstytucyjnego
Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 15 lutego 2005 r. (sygn. akt K 48/04) uznał, że przepis ustawy z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 263, poz. 2619) wprowadzający od 1 stycznia 2005 r. 50-proc. stawkę PIT jest niezgodny z art. 2 Konstytucji RP ze względu na brak odpowiedniej vacatio legis.

Ewa Matyszewska


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA