REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urząd wycenia po swojemu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Urzędy skarbowe "hodują" odsetki karne od niezapłaconego w wymaganej kwocie podatku od czynności cywilnoprawnych. W ostatniej chwili, tuż przed przedawnieniem, oskarżają podatników o zaniżenie wartości nieruchomości i w efekcie podatku.
Ci, którzy kupili tanio mieszkanie, mogą spodziewać się, że po trzech latach urząd skarbowy oskarży ich o zaniżenie jego wartości i poprosi o dopłatę podatku od czynności cywilnoprawnych wraz z należnymi odsetkami. To właśnie spotkało naszego czytelnika, który w 2003 r. kupił 83-metrowe mieszkanie w bloku z wielkiej płyty na warszawskim Bemowie za 185 tys. zł. Dało to cenę za metr kwadratowy w wysokości nieco powyżej 2,2 tys. zł. Rzeczywiście jak na Warszawę, nie była to wygórowana cena. Tak niska cena wynikała jednak z pewnych ograniczeń funkcjonalnych lokalu. Mieszkanie było duże, miało specyficzny rozkład oraz wymagało generalnego remontu, z wymianą podłóg i okien włącznie. Konieczne było również poprowadzenie od nowa instalacji gazowej i wodno-kanalizacyjnej, bo w lokalu niezamieszkałym przez dwa lata, nawet te elementy zostały zdewastowane i praktycznie pozostały tylko gołe ściany.
Dwa lata po zakupie mieszkania podatnik dostał pismo z urzędu skarbowego, w którym stwierdzono, że „według oceny naczelnika urzędu skarbowego wartość rynkowa mieszkania wynosi 261 tys. zł”. Skąd taka wartość? Urząd wziął pod uwagę ceny transakcyjne z tego okresu z danej okolicy. Jednak z oczywistych względów w aktach notarialnych, którymi dysponuje urząd, nie ma informacji o standardzie sprzedawanego mieszkania. Nie przekonały urzędników przedstawione zdjęcia zdewastowanego mieszkania oraz umowa przedwstępna i umowa z agentem nieruchomości, w których cały czas pojawiała się cena 185 tys. zł.
Ostatecznie skończyło się na powołaniu biegłego. Dla podatnika wejście w taki spór z urzędem skarbowym jest o tyle ryzykowne, że w przypadku gdy ustalona przez biegłego wartość mieszkania przekroczy o 33 proc. cenę podaną w akcie notarialnym, koszty jego pracy pokrywa podatnik. Na szczęście dla podatnika biegły orzekł, że mieszkanie jest warte 228 tys. zł. Urzędniczka prowadząca całą sprawę szybko wyliczyła, że zaległy podatek to 860 zł plus nieco ponad 200 zł odsetek.
W tym przypadku podatnik miał szczęście. Urzędniczka pomyliła się i zajęła się tą sprawą o rok za wcześnie. Zwykle dzieje się tak, że urząd zgłasza się do podatnika tuż przed upływem trzeciego roku od podpisania umowy, bo tylko w tym terminie może zakwestionować kwotę transakcji. Wygląda więc na to, że urzędy celowo „hodują” odsetki i mają niemal pewność zdobycia łatwego grosza. Trudno obronić się przed zarzutem, że w akcie notarialnym zaniżono cenę kupowanego mieszkania. W takim przypadku pozostaje droga odwoławcza do izby skarbowej, a później ewentualna skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Od czego zależy cena rynkowa mieszkania:
•  powierzchnia mieszkalna,
•  rozkład pomieszczeń,
•  usytuowanie budynku (okna od ulicy, od podwórza),
•  lokalizacja zamieszkania,
•  stan i stopień zużycia lokalu,
•  doprowadzenie mediów (internetu, kablówki, sieci gazowych, elektrycznych),
•  dojazd do centrum miasta.
Marcin Jaworski, Bogdan Świąder


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA