REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłata za wizę to nie koszt spółki

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Opłata związana z uzyskaniem wizy dla obcokrajowca nie może zostać uznana za koszt uzyskania przychodu - nawet jeśli osoba ta ma objąć fotel prezesa zarządu spółki. Jest to wydatek osobisty, bo to obcokrajowiec, żeby dostać pracę, musi mieć wizę.
Takie stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny po rozpoznaniu w piątek skargi kasacyjnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych za 2000 r. Organy podatkowe zarzuciły spółce zawyżenie kosztów uzyskania przychodów. Spór dotyczył przede wszystkim kosztów podróży służbowych prezesa zarządu (przeloty i koszty pobytu w Tajlandii i Australii), wydatków na przejazdy taksówkami w dni wolne od pracy oraz opłaty związanej z uzyskaniem wizy przez obcokrajowca. Zdaniem organów podatkowych, wydatki na wizę nie mogą być kosztem, bo jest to wydatek osobisty. Co do podróży służbowych oraz taksówek, nie miały one związku z działalnością prowadzoną przez spółkę.

Racji spółce nie przyznał też wojewódzki sąd administracyjny, który oddalił jej skargę.

Ostatecznie spór trafił na wokandę NSA. Pełnomocnik skarżącej wskazywał, że podróże do Azji miały związek z prowadzoną działalnością. Spółka zajmuje się obrotem sztucznymi kwiatami. Te sprowadza głównie z Azji. Co prawda, Tajlandia nie była krajem, z którego sprowadzano kwiaty, ale podczas wyjazdu prezes sprawdzał nowe możliwości pozyskiwania towarów. To, że rozmowy nie przyniosły spodziewanego efektu, nie oznacza, że przynieść ich nie mogły. W ocenie pełnomocnika, racjonalny przedsiębiorca powinien szukać i badać nowe rynki. Ponadto zarzucał też organom podatkowym brak konsekwencji w przypadku przejazdów taksówkami. Izba skarbowa zmieniła w tej części stanowisko organu I instancji i uznała koszty przejazdów, ale tylko w granicach miasta. Co do wizy, była ona niezbędna do zatrudnienia cudzoziemca na stanowisku prezesa zarządu. W interesie spółki leżało więc uzyskanie wizy i pozwolenia na pracę.

NSA skargę kasacyjną oddalił. Sąd nie zgodził się z twierdzeniem, że wydatki związane z uzyskaniem wizy mogą być kosztem uzyskania przychodu. Obowiązek jej uzyskania ciąży na obcokrajowcu – potencjalnym pracowniku. Spółka oczywiście może je zwrócić, ale nie ma to związku z jej działalnością ani przychodem.

Co do wydatków na wyjazd do Tajlandii i taksówki, sąd podkreślił, że mogłyby one mieć związek z przychodem. Ale same tłumaczenia podatnika co do istnienia tego związku nie wystarczą. Organy podatkowe mają prawo, a nawet obowiązek, oceny tych wyjaśnień. Jak zauważył sąd, doświadczenie uczy, że organy podatkowe muszą uważnie analizować poczynania podatnika. Podatnik musi zadbać, żeby znalazł się jakiś ślad potwierdzający, że wydatki były celowe i związane z działalnością. Jeżeli prezes spółki wyjeżdżał poza miasto w dni wolne od pracy, to trzeba było uprawdopodobnić, że spotykał się z kontrahentami. Trudno też uznać, że w dzisiejszych czasach ktoś leci na drugi koniec świata tylko po to, żeby sprawdzić ceny towarów. Spółka powinna przedstawić dowody na to, że były prowadzone rozmowy z kontrahentami, np. korespondencję. Jak zauważył sąd, organy podatkowe muszą brać pod uwagę racjonalność zachowań podatnika. on sam zaś powinien dać szansę organom podatkowym, żeby mogły prawidłowo zakwalifikować jego wydatki, przedstawiając choćby cień dowodów.

Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt FSK2490/04.

Aleksandra Tarka


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA