REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odszkodowania zamiast spodziewanych korzyści

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Optimus poszedł w ślady innych skrzywdzonych przez fiskusa firm i zażądał od krakowskiej izby skarbowej rekordowego odszkodowania w wysokości 35,7 mln zł. Chodzi o utracone korzyści i straty poniesione przez firmę w wyniku decyzji urzędników skarbowych, które zapoczątkowały słynną sprawę Romana Kluski.

W grudniu 2001 r. nowosądecki inspektor kontroli skarbowej uznał, że Optimus, największy polski producent komputerów, oszukiwał na VAT. Firmie nakazano zapłacić 17 mln zł. Sprawa, która nabrała rozgłosu, zakończyła się ostatecznie wygraną spółki. Zajęte przez fiskusa pieniądze trafiły na konto Optimusa wraz z odsetkami. Firma uznała jednak, że powinna otrzymać także odszkodowanie – 35,7 mln zł.

REKLAMA

– Kwota ta obejmuje straty i utracone korzyści. Wyliczyła je profesjonalna firma. Optimus na pewien czas stracił wiarygodność w oczach klientów i dostawców. Dzięki determinacji pracowników i partnerów udało nam się odzyskać stabilizację, ale do dawnej świetności jeszcze nie powróciliśmy – mówi Piotr Lewandowski, dyrektor ds. rozwoju i strategii w Optimusie.

Krakowska Izba Skarbowa ma dwa miesiące na rozpatrzenie wniosku producenta komputerów.

- Przede wszystkim musimy sprawdzić, czy spełnia on wymogi formalne. Jest za wcześnie, by merytorycznie do niego się ustosunkować. Sprawa jest bardzo skomplikowana. Zajmie się nią nasz zespół radców prawnych – tłumaczy  Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie.

Optimus nie jedyny

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Optimus nie jest pierwszą firmą, która domaga się odszkodowania od skarbówki. Fundusz MCI Management ogłosił niedawno, że konsorcium Consortio Lex będzie go reprezentować w sporze o odszkodowanie, który do złudzenia przypomina sprawę Optimusa i Romana Kluski. Fundusz kupił udziały w spółce JTT (producent komputerów). Urząd skarbowy doprowadził ją swoimi decyzjami do upadłości. Mimo że sąd przyznał rację firmie, na reanimację bankruta było za późno. Akcje JTT, które wcześniej kosztowały 10 mln zł, fundusz sprzedał za grosze.

– Na razie nie ustaliliśmy, jakiej kwoty odszkodowania będziemy się domagać – powiedział Andrzej Lis, dyrektor inwestycyjny w MCI Management. Prawdopodobnie pozew trafi do sądu w pierwszym kwartale 2006 r.

Biegli zdecydują

Najbliższy jest finał sporu o odszkodowanie, który toczy w sądzie zielonogórska spółka Eltorpol. Domaga się od miejscowego urzędu kontroli skarbowej 11 milionów zł. Decyzja określająca domiar w wysokości ok. 2 mln zł (wraz z odsetkami) postawiła firmę na skraju bankructwa. Eltorpol wygrał jednak sprawę w sądzie administracyjnym. Okazało się, że kara powinna być dużo niższa.

– Kwota odszkodowania obejmuje szkodę oraz utracone korzyści. Eltorpol musiał sprzedać nieruchomości, wobec których miał podpisane długoterminowe umowy wynajmu – tłumaczy mec. Włodzimierz Sawicki, pełnomocnik spółki.

Najprawdopodobniej sąd okręgowy w Zielonej Górze w tym roku nie zakończy sprawy. Przede wszystkim musi poczekać na opinie biegłych z poznańskiej Akademii Ekonomicznej.

Nowe przepisy dla firm

REKLAMA

Walkę o odszkodowania za utracone korzyści ułatwiła przedsiębiorcom ostatnia nowelizacja art. 260 Ordynacji podatkowej dotyczącego odszkodowań (weszła w życie 1 września tego roku). Zmianę przepisu wymógł Trybunał Konstytucyjny, który w wyroku z 2002 r. stwierdził, że ograniczenie odszkodowania za niezgodne z prawem działanie władzy publicznej jedynie do rzeczywistej szkody jest niezgodne z art. 77 konstytucji – prawem do wynagrodzenia szkody.

Jak powiedziała nam dr Irena Ożóg, partner w spółce doradztwa podatkowego Ożóg i Stolarek, znowelizowany art. 260 Ordynacji podatkowej pozwala domagać się odszkodowań za utracone korzyści także w przypadku decyzji, które zostały wydane przed jego wejściem w życie. Ordynacja podatkowa nie zawiera przepisów przejściowych w tym zakresie ani nie wskazuje decyzji, których art. 260 miałby nie dotyczyć.

– Poza tym „pełnych” odszkodowań można dochodzić wprost na podstawie konstytucji – dodaje.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Musiał
Współpraca Aleksandra Tarka



Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA