REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

PiS nie chce zmieniać PIT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Nie będzie zmian w podatku dochodowym od osób fizycznych w trakcie 2006 r., choć gdyby politycy PiS chcieli spełnić obietnice wyborcze, to mogliby w ten sposób wprowadzić zmiany korzystne dla podatników.
W programie wyborczym PiS obiecywało, że obniżkę podatków (stawki 18 i 32 proc. zamiast obecnych 19, 30 i 40 proc.), a zwłaszcza ulgi na dzieci, wprowadzi najszybciej jak to będzie możliwe. Czyli od początku 2006 roku. Jeszcze przed wyborami politycy Prawa i Sprawiedliwości (wtedy jeszcze zgodnie z PO) przyznali jednak, że na takie zmiany po wyborach będzie za mało czasu.
Już po wyborach premier Kazimierz Marcinkiewicz zapowiedział, że niektóre korzystne zmiany dla podatników będzie chciał wprowadzić w życie w trakcie 2006 r. Ale teraz o takich zmianach już nie słychać. Na wiosnę ma być za to gotowy projekt generalnych zmian w podatkach.
- Pamiętam wypowiedzi premiera, z których wynikało, że korzystne dla podatników zmiany w przepisach mogą być wprowadzone w trakcie 2006 r. Były to jednak chyba zapowiedzi nazbyt hurraoptymistyczne - powiedział nam poseł PiS Artur Zawisza. - Jeszcze przed wyborami, kiedy przymierzaliśmy się do koalicji z PO, mówiliśmy zgodnie, że zamiast wprowadzać pospiesznie wyrywkowe nowelizacje, lepiej solidnie przygotować gruntowne zmiany.
Dodał też, że zmiany, które PiS zaproponuje wiosną i będą dotyczyły podatku od dochodów osobistych, wejdą w życie prawdopodobnie dopiero z początkiem 2007 r. - Być może jednak np. zniesienie niektórych elementów "podatku Belki" będzie możliwe jeszcze w trakcie 2006 r. - dodał.
Teoretycznie jednak przepisy podatkowe można by było zmienić w trakcie roku podatkowego. Przejrzeliśmy pod tym kątem orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego. Jednoznacznie wynika z niego, że nowe przepisy dotyczące podatków dochodowych na dany rok powinny być ogłaszane w Dzienniku Ustaw najdalej 30 listopada poprzedniego roku. Chodzi o to, by podatnicy mieli przynajmniej miesiąc na zapoznanie się z nowymi przepisami.
Trybunał wiele razy blokował niekorzystne dla podatników zmiany prawa podatkowego właśnie z powodu zbyt późnego ich ogłoszenia. Ale nie kwestionował zmian korzystnych, wprowadzanych w ciągu roku. W uzasadnieniu do orzeczenia z 28 grudnia 1995 r. (sygn. akt K. 28/95) - sprawa dotyczyła m.in. zmiany stawek podatkowych na 1996 r. ogłoszonej po 30 listopada 1995 r. - czytamy: "Naruszenie zasady stosowania odpowiedniej vacatio legis jest szczególnie dotkliwe dla podatnika w przypadku, gdy zmiany prawa podatkowego są niekorzystne dla wszystkich lub dla niektórych kategorii podatników".
Zdanie to można odczytać jako przyzwolenie na wprowadzanie w trakcie roku zmian korzystnych. Zapytaliśmy o opinie ekspertów. - Jeśli zmiany miałyby być korzystne dla podatników, to można je przeprowadzić w trakcie roku - twierdzą zgodnie Irena Ożóg, była wiceminister finansów, dziś współwłaściciel firmy doradczej, Andrzej Marczak, doradca podatkowy z firmy KPMG, i Andrzej Taudul, doradca z firmy PricewaterhouseCoopers. Eksperci nie są jednak pewni, czy takie zmiany warto przeprowadzać.
- Stabilizacja prawa podatkowego jest wartością samą w sobie. To dobrze, że istnieje zasada, zgodnie z którą nowe przepisy podatkowe na kolejny rok trzeba ogłaszać przed końcem listopada. Chyba nie warto tego burzyć, nawet jeśliby zmienione przepisy miały być korzystne dla podatników - mówi Marczak.
- Każdy chciałby, żeby podatki były niższe. Ale zmiana w trakcie roku skali podatkowej byłaby kłopotliwa. Obniżenie stawek oznaczałoby zapewne konieczność zwrotu podatnikom kwot podatku nadpłaconego w początkowych miesiącach roku. Problemy mógłby mieć budżet, z którego te pieniądze trzeba by było nagle wyciągnąć. Zakłady pracy musiałyby zmieniać systemy informatyczne przygotowane do obsługi podatkowej swoich pracowników. To samo dotyczy systemu wykorzystywanego w urzędach skarbowych. A to kosztuje. I potrzeba na to czasu - wylicza Irena Ożóg.
Jej zdaniem wszystkie te problemy można pokonać, tyle że cała ta operacja miałaby niewiele wspólnego z zasadami poprawnej legislacji. - Z drugiej strony nikt nie kwestionuje radosnej twórczości, która sprawia, że co roku w trakcie roku do ustaw podatkowych wprowadzanych jest wiele różnych zmian, i to wcale nie poprzez nowelizacje ustaw podatkowych, lecz przy okazji zmian w innych ustawach - dodaje była wiceminister finansów.
Marczak przekonuje natomiast, że zamiast zmieniać przepisy w trakcie przyszłego roku, być lepiej byłoby chyba uchwalić szybko nowe przepisy podatkowe na 2007 r. I ogłosić je ze znacznym wyprzedzeniem. - Można by się też zastanowić nad wprowadzeniem zasady, że nowe przepisy na kolejny rok ogłaszamy nie z miesięcznym wyprzedzeniem, ale np. na wiosnę poprzedniego roku - mówi doradca z KPMG.

Piotr Skwirowski
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazeta.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA