REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Musisz ujawnić, kogo obdarowałeś

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy mogą odliczyć darowizny albo w ramach 6-proc. limitu, albo w całości, gdy darowizna przekazywana jest na rzecz kościelnej osoby prawnej. Przy limicie konieczny jest dowód wpłaty na konto i ujawnienie danych obdarowanego w PIT.
Przez co najmniej dwa sezony podatkowe w zakresie odliczania darowizn panowała niepewność. Sprawa rozwiązała się za sprawą majowej uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego. W konsekwencji w zeznaniu za 2005 r. można będzie skorzystać z limitowanej i nielimitowanej wersji odliczenia.

Limit do 6 procent

Podstawę do odliczenia darowizn w limitowanej wersji stanowi art. 26 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Zgodnie z jego treścią podatnik może odliczyć darowizny przekazane na cele określone w ustawie o działalności pożytku publicznego organizacjom pożytku publicznego, które je realizują. Może też odliczyć darowizny przekazywane na cele kultu religijnego. W porównaniu z rokiem 2004, kiedy w ramach limitowanej ulgi na darowizny można było odliczyć nie więcej niż 350 zł, za 2005 r. można odliczyć znacznie więcej. W zeznaniu podatnicy mogą odliczyć kwotę do 6 proc. dochodu.

Darowizny rzeczowe

Odliczeniu podlegają nie tylko darowizny pieniężne. Darowizna może być także rzeczowa, z tym jednak zastrzeżeniem, że jeżeli przedmiotem darowizny są towary opodatkowane VAT, za kwotę darowizny uważa się wartość towaru uwzględniającą należny VAT. Przy określaniu wartości tych darowizn stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące określania wartości rzeczy i praw majątkowych. Przede wszystkim trzeba pamiętać, że będzie to wartość rynkowa towarów. Określa się ją na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

WARTO WIEDZIEĆ

Od 1 stycznia 2006 r. darowizny kościelne odliczane bez limitu trzeba będzie dokumentować dowodem wpłaty na konto obdarowanej kościelnej osoby prawnej.

Dokumenty

Jak w przypadku każdej ulgi również wydatki odliczane w ramach darowizn muszą być odpowiednio dokumentowane. W przypadku darowizny innej niż pieniężna, czyli rzeczowej, potrzebny będzie dokument, z którego wynika wartość tej darowizny, oraz oświadczenie obdarowanego o jej przyjęciu. Darowizny pieniężne podlegają odliczeniu tylko wtedy, gdy ich wysokość jest potwierdzona dowodem wpłaty na rachunek bankowy obdarowanego.

Darowizna nie może być przekazana bezpośrednio odbarowanemu. Za dokument potwierdzający wpłatę nie zostanie uznany dowód wpłaty w kasie fundacji czy zakup tzw. cegiełki na zbożny cel. Ponadto lepiej zadbać, żeby z dowodu wpłaty jasno wynikało, kto, komu, ile i kiedy wpłacał. Potwierdza to brzmienie nowego przepisu nakładającego na podatnika dodatkowy obowiązek. Od tego roku podatnicy korzystający z odliczenia darowizn muszą wykazać w zeznaniu rocznym kwotę przekazanej darowizny, kwotę dokonanego odliczenia oraz dane pozwalające na identyfikację obdarowanego, w szczególności jego nazwę i adres (jest to pierwszy rok, kiedy obowiązek taki wynika wprost z ustawy; w latach poprzednich wynikało to z konstrukcji PIT-O).

Kościół bez limitu

Darowizny na kościelną działalność charytatywno-opiekuńczą są wyłączone z podstawy opodatkowania darczyńców podatkiem dochodowym. Oznacza to, że cała kwota ufundowanej darowizny może być w zeznaniu rocznym odliczona od dochodu.

W przypadku darowizn kościelnych jak na razie wymogi są niewielkie w porównaniu z darowiznami limitowanymi. Od 2006 r. obowiązki dokumentacyjne w PIT będą dotyczyły również darowizn kościelnych. Dziś odliczenie jest możliwe, jeżeli kościelna osoba prawna przedstawi darczyńcy pokwitowanie odbioru darowizny, oraz w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny obdarowany przedstawi sprawozdanie o przeznaczeniu jej na tę działalność.

Ustawa kościelna nie precyzuje, jaką formę ma mieć takie pokwitowanie. Pieniądze możemy więc wpłacić bezpośrednio obdarowanemu, np. proboszczowi parafii. Żeby uniknąć kłopotów z fiskusem, warto zadbać, żeby w pokwitowaniu znalazła się przynajmniej data przekazania, kwota darowizny, dane obdarowanego i darczyńcy.

Nie wolno zapominać o drugim warunku, czyli o sprawozdaniu. Trzeba je zdobyć w okresie dwóch lat od dnia przekazania darowizny. W sprawozdaniu obdarowany musi wyjaśnić, na co została spożytkowana darowizna.

Kwestia szczegółowości sprawozdania nie została jednak ostatecznie przesądzona. W orzecznictwie powstała rozbieżność. Część składów orzekających opowiada się za szczegółowym opisem, na co pieniądze zostały wydatkowane. Inne uznają za wystarczające ogólne sprawozdania, wskazując, że przepisy nie wymagają w tym zakresie szczególnej formy.

Bezsporne jest, że jeżeli obdarowanym jest parafia, to po 2 latach trzeba zgłosić się do proboszcza, aby sporządził dokument, jak wykorzystał pieniądze.

Aleksandra Tarka
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA