REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy oddalają skargi kasacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dwuinstancyjne postępowanie sądowe w sprawach administracyjnych, w tym dotyczących podatków, to fikcja - narzekają przedsiębiorcy. Winą obarczają przepisy dotyczące skarg kasacyjnych od wyroków pierwszej instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Firma Gartenholz H&H miała nadzieję, że ostatecznie wygra swoją sprawę podatkową w Sądzie Najwyższym (SN). Rewizję nadzwyczajną od niekorzystnego dla firmy wyroku wniósł prezes SN. Na przełomie 2003/2004 zmieniły się jednak przepisy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i sprawę przekazano do NSA, który stał się sądem drugiej instancji.

– Mieliśmy pecha. NSA oddalił skargę kasacyjną z przyczyn formalnych, nie odnosząc się do niej merytorycznie. Nie wiem, czy wygralibyśmy sprawę, ale skarga powinna zostać rozpoznana w drugiej instancji – mówi Halina Hadryś, prezes Gartenholz H&H. Jej zdaniem dwuinstancyjne postępowanie sądowe w sprawach administracyjnych to fikcja. Sędziowie NSA przyznają, że większość skarg kasacyjnych podatników jest oddalana z przyczyn formalnych. Do merytorycznych rozstrzygnięć dochodzi bardzo rzadko.

– Pojawiają się zarzuty, że przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ograniczają prawo do rozpoznania sprawy przez sąd drugiej instancji – mówi Bogusław Dauter, sędzia NSA.

Czy przepisy trzeba znowelizować? – Poczekajmy do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego – odpowiada sędzia.

Mimo że prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi obowiązuje niecałe dwa lata, w Trybunale Konstytucyjnym (TK) jest już kilka skarg konstytucyjnych dotyczących art. 174 tej ustawy. Terminu rozprawy jeszcze nie wyznaczono. Wszyscy zarzucają przepisom naruszenie m.in. konstytucyjnej zasady gwarantującej prawo do dwuinstancyjnego postępowania. Wśród skarżących jest też Gartenholz H&H.

Doradca podatkowy Krzysztof Musiał, pełnomocnik spółki, mówi, że oddalając skargę kasacyjną firmy NSA stwierdził, że nie może ocenić naruszenia prawa, które miało miejsce w decyzji organu drugiej instancji. Uprawniony jest natomiast do oceny poprawności postępowania przed sądem pierwszej instancji. 14 549 skarg kasacyjnych wpłynęło do NSA od 1 stycznia 2004 r. do 1 października 2005 r. 8049 skarg zostało załatwionych.

– To oznacza, że sąd drugiej instancji nie zajmuje się oceną działalności organów, tylko oceną działalności sądu pierwszej instancji – tłumaczy Krzysztof Musiał.

Ryszard Zelwiański, dyrektor zespołu prawa gospodarczego, danin publicznych i ochrony prawa konsumenta w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich przyznaje, że podstawy skargi kasacyjnej do NSA określone w spornym przepisie są rzeczywiście bardzo zawężone.

– Trzymając się go ściśle, można mieć kłopot z merytorycznym rozpoznaniem sprawy przez NSA. Być może dlatego, że w sądach powszechnych kasacja jest swego rodzaju trzecią instancją. W istocie skarga kasacyjna do NSA powinna zawierać elementy zarówno kasacji, jak i apelacji – mówi Ryszard Zelwiański. Nie słyszał, aby podatnicy zwracali się w tej sprawie do RPO.

Tymczasem powszechne jest zdanie, że to nie przepisy uniemożliwiają merytoryczne rozpoznanie skargi kasacyjnej, tylko nieumiejętne pisanie skarg. Przepisy są niezwykle sformalizowane, a NSA – podobnie jak Trybunał Konstytucyjny – może orzekać tylko w granicach skargi.

– Wiele skarg kasacyjnych jest źle napisanych, ale ja mam czyste sumienie. Jeżeli NSA zajmuje się tylko kontrolą formalną postępowania pierwszej instancji, to czy można mówić o dwuinstancyjnym sądownictwie? – zastanawia się Krzysztof Musiał.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA