REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy oddalają skargi kasacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dwuinstancyjne postępowanie sądowe w sprawach administracyjnych, w tym dotyczących podatków, to fikcja - narzekają przedsiębiorcy. Winą obarczają przepisy dotyczące skarg kasacyjnych od wyroków pierwszej instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Firma Gartenholz H&H miała nadzieję, że ostatecznie wygra swoją sprawę podatkową w Sądzie Najwyższym (SN). Rewizję nadzwyczajną od niekorzystnego dla firmy wyroku wniósł prezes SN. Na przełomie 2003/2004 zmieniły się jednak przepisy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i sprawę przekazano do NSA, który stał się sądem drugiej instancji.

– Mieliśmy pecha. NSA oddalił skargę kasacyjną z przyczyn formalnych, nie odnosząc się do niej merytorycznie. Nie wiem, czy wygralibyśmy sprawę, ale skarga powinna zostać rozpoznana w drugiej instancji – mówi Halina Hadryś, prezes Gartenholz H&H. Jej zdaniem dwuinstancyjne postępowanie sądowe w sprawach administracyjnych to fikcja. Sędziowie NSA przyznają, że większość skarg kasacyjnych podatników jest oddalana z przyczyn formalnych. Do merytorycznych rozstrzygnięć dochodzi bardzo rzadko.

– Pojawiają się zarzuty, że przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ograniczają prawo do rozpoznania sprawy przez sąd drugiej instancji – mówi Bogusław Dauter, sędzia NSA.

Czy przepisy trzeba znowelizować? – Poczekajmy do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego – odpowiada sędzia.

Mimo że prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi obowiązuje niecałe dwa lata, w Trybunale Konstytucyjnym (TK) jest już kilka skarg konstytucyjnych dotyczących art. 174 tej ustawy. Terminu rozprawy jeszcze nie wyznaczono. Wszyscy zarzucają przepisom naruszenie m.in. konstytucyjnej zasady gwarantującej prawo do dwuinstancyjnego postępowania. Wśród skarżących jest też Gartenholz H&H.

Doradca podatkowy Krzysztof Musiał, pełnomocnik spółki, mówi, że oddalając skargę kasacyjną firmy NSA stwierdził, że nie może ocenić naruszenia prawa, które miało miejsce w decyzji organu drugiej instancji. Uprawniony jest natomiast do oceny poprawności postępowania przed sądem pierwszej instancji. 14 549 skarg kasacyjnych wpłynęło do NSA od 1 stycznia 2004 r. do 1 października 2005 r. 8049 skarg zostało załatwionych.

– To oznacza, że sąd drugiej instancji nie zajmuje się oceną działalności organów, tylko oceną działalności sądu pierwszej instancji – tłumaczy Krzysztof Musiał.

Ryszard Zelwiański, dyrektor zespołu prawa gospodarczego, danin publicznych i ochrony prawa konsumenta w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich przyznaje, że podstawy skargi kasacyjnej do NSA określone w spornym przepisie są rzeczywiście bardzo zawężone.

– Trzymając się go ściśle, można mieć kłopot z merytorycznym rozpoznaniem sprawy przez NSA. Być może dlatego, że w sądach powszechnych kasacja jest swego rodzaju trzecią instancją. W istocie skarga kasacyjna do NSA powinna zawierać elementy zarówno kasacji, jak i apelacji – mówi Ryszard Zelwiański. Nie słyszał, aby podatnicy zwracali się w tej sprawie do RPO.

Tymczasem powszechne jest zdanie, że to nie przepisy uniemożliwiają merytoryczne rozpoznanie skargi kasacyjnej, tylko nieumiejętne pisanie skarg. Przepisy są niezwykle sformalizowane, a NSA – podobnie jak Trybunał Konstytucyjny – może orzekać tylko w granicach skargi.

– Wiele skarg kasacyjnych jest źle napisanych, ale ja mam czyste sumienie. Jeżeli NSA zajmuje się tylko kontrolą formalną postępowania pierwszej instancji, to czy można mówić o dwuinstancyjnym sądownictwie? – zastanawia się Krzysztof Musiał.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

REKLAMA

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA

Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów

Wydział Prasowy Biura Komunikacji i Promocji Ministerstwa Finansów przesłał 9 września br do naszej redakcji wyjaśnienia do artykułu "KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)" z prośbą o sprostowanie. Publikujemy poniżej w całości wyjaśnienia Ministerstwa.

Zmiany w ustawie o doradztwie podatkowym od 2026 roku: doprecyzowanie kompetencji i strój urzędowy doradców podatkowych, nowości w egzaminach

W dniu 9 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o doradztwie podatkowym oraz ustawę – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Przepisy dotyczące doradztwa podatkowego zostają dostosowane do współczesnych realiów prawnych, technologicznych i rynkowych. Nowe rozwiązania mają poprawić funkcjonowanie samorządu zawodowego doradców podatkowych.

REKLAMA