REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sądy oddalają skargi kasacyjne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dwuinstancyjne postępowanie sądowe w sprawach administracyjnych, w tym dotyczących podatków, to fikcja - narzekają przedsiębiorcy. Winą obarczają przepisy dotyczące skarg kasacyjnych od wyroków pierwszej instancji do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Firma Gartenholz H&H miała nadzieję, że ostatecznie wygra swoją sprawę podatkową w Sądzie Najwyższym (SN). Rewizję nadzwyczajną od niekorzystnego dla firmy wyroku wniósł prezes SN. Na przełomie 2003/2004 zmieniły się jednak przepisy o postępowaniu przed sądami administracyjnymi i sprawę przekazano do NSA, który stał się sądem drugiej instancji.

– Mieliśmy pecha. NSA oddalił skargę kasacyjną z przyczyn formalnych, nie odnosząc się do niej merytorycznie. Nie wiem, czy wygralibyśmy sprawę, ale skarga powinna zostać rozpoznana w drugiej instancji – mówi Halina Hadryś, prezes Gartenholz H&H. Jej zdaniem dwuinstancyjne postępowanie sądowe w sprawach administracyjnych to fikcja. Sędziowie NSA przyznają, że większość skarg kasacyjnych podatników jest oddalana z przyczyn formalnych. Do merytorycznych rozstrzygnięć dochodzi bardzo rzadko.

– Pojawiają się zarzuty, że przepisy prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi ograniczają prawo do rozpoznania sprawy przez sąd drugiej instancji – mówi Bogusław Dauter, sędzia NSA.

Czy przepisy trzeba znowelizować? – Poczekajmy do orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego – odpowiada sędzia.

Mimo że prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi obowiązuje niecałe dwa lata, w Trybunale Konstytucyjnym (TK) jest już kilka skarg konstytucyjnych dotyczących art. 174 tej ustawy. Terminu rozprawy jeszcze nie wyznaczono. Wszyscy zarzucają przepisom naruszenie m.in. konstytucyjnej zasady gwarantującej prawo do dwuinstancyjnego postępowania. Wśród skarżących jest też Gartenholz H&H.

Doradca podatkowy Krzysztof Musiał, pełnomocnik spółki, mówi, że oddalając skargę kasacyjną firmy NSA stwierdził, że nie może ocenić naruszenia prawa, które miało miejsce w decyzji organu drugiej instancji. Uprawniony jest natomiast do oceny poprawności postępowania przed sądem pierwszej instancji. 14 549 skarg kasacyjnych wpłynęło do NSA od 1 stycznia 2004 r. do 1 października 2005 r. 8049 skarg zostało załatwionych.

– To oznacza, że sąd drugiej instancji nie zajmuje się oceną działalności organów, tylko oceną działalności sądu pierwszej instancji – tłumaczy Krzysztof Musiał.

Ryszard Zelwiański, dyrektor zespołu prawa gospodarczego, danin publicznych i ochrony prawa konsumenta w Biurze Rzecznika Praw Obywatelskich przyznaje, że podstawy skargi kasacyjnej do NSA określone w spornym przepisie są rzeczywiście bardzo zawężone.

– Trzymając się go ściśle, można mieć kłopot z merytorycznym rozpoznaniem sprawy przez NSA. Być może dlatego, że w sądach powszechnych kasacja jest swego rodzaju trzecią instancją. W istocie skarga kasacyjna do NSA powinna zawierać elementy zarówno kasacji, jak i apelacji – mówi Ryszard Zelwiański. Nie słyszał, aby podatnicy zwracali się w tej sprawie do RPO.

Tymczasem powszechne jest zdanie, że to nie przepisy uniemożliwiają merytoryczne rozpoznanie skargi kasacyjnej, tylko nieumiejętne pisanie skarg. Przepisy są niezwykle sformalizowane, a NSA – podobnie jak Trybunał Konstytucyjny – może orzekać tylko w granicach skargi.

– Wiele skarg kasacyjnych jest źle napisanych, ale ja mam czyste sumienie. Jeżeli NSA zajmuje się tylko kontrolą formalną postępowania pierwszej instancji, to czy można mówić o dwuinstancyjnym sądownictwie? – zastanawia się Krzysztof Musiał.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA