REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niektóre problemy podatkowe wracają jak bumerang

REKLAMA

Nawet najbardziej oczywiste regulacje nie są niekiedy oczywiste dla organów skarbowych. Dlatego sprawa opodatkowania VAT usług inżynierskich, świadczonych na rzecz podmiotów spoza Unii Europejskiej, wraca znów - jak podatkowy bumerang - w orbitę sporów z organami skarbowymi.
W jednym z komentarzy opublikowanych na początku bieżącego roku, wskazywałem, że polskie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług w nieprawidłowy sposób implementowały postanowienia VI dyrektywy UE o VAT w zakresie opodatkowania tzw. usług inżynierskich świadczonych na rzecz podmiotów z krajów trzecich, czyli spoza Unii Europejskiej.

Problem polegał na tym, że polskie regulacje, w szczególności przepisy rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalały na nieopodatkowanie VAT tylko tych usług inżynierskich, które zostały określone symbolem PKWiU 74.2, a nie obejmowały usług inżynierskich określonych symbolem PKWiU 74.3. Pozornie subtelna różnica w klasyfikacji usług skutkowała jednak tym, że duży zakres usług inżynierskich świadczonych przez polskie podmioty na rzecz podmiotów spoza Unii Europejskiej, szczególnie zaś na rzecz podmiotów ze Stanów Zjednoczonych, został objęty w kraju opodatkowaniem VAT. Było to w oczywisty sposób niezgodne z postanowieniami art. 9 (2) e wspomnianej VI dyrektywy UE o VAT, które takiego zróżnicowania usług inżynierskich – świadczonych na rzecz podmiotów spoza UE – nie przewidują. Ekonomiczny zaś skutek tego przepisu był taki, że wspomniane usługi inżynierskie stały się dla odbiorców droższe o 22 proc., co postawiło pod znakiem zapytania opłacalność ich zakupu w Polsce.

Mimo wielokrotnych uwag w tym zakresie zgłaszanych ministrowi finansów przez zainteresowane polskie podmioty, specjalistów prawa podatkowego oraz przez przedstawicieli zagranicznych usługobiorców (m.in. podmiotów spoza Unii Europejskiej, uczestniczących w tzw. programach offsetowych i zlecających określone usługi inżynierskie polskim firmom), dopiero nowelizacja wspomnianego rozporządzenia ministra finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. i dodanie nowego przepisu par. 4a ostatecznie – jak można byłoby oczekiwać – rozwiązała problem, usuwając z dniem 19 października 2004 r. (ta data jest istotna!) różnicę pomiędzy polskimi przepisami podatkowymi a obowiązującymi wszystkie państwa członkowskie postanowieniami VI dyrektywy, w szczególności zaś przepisem art. 9 (2) e.

Okazało się jednak, że nawet najbardziej oczywiste regulacje nie są niekiedy oczywiste dla organów skarbowych i sprawa usług inżynierskich określonych symbolem PKWiU 74.3 – świadczonych na rzecz podmiotów spoza Unii Europejskiej, wraca znów – jak podatkowy bumerang – w orbitę sporów z organami skarbowymi. Otóż niektóre urzędy skarbowe województwa mazowieckiego, a następnie Izba Skarbowa w Warszawie, stanęły na stanowisku, że nieopodatkowanie VAT usług inżynierskich, określonych symbolem PKWiU 74.3, dotyczy tylko usług świadczonych od dnia wejścia w życie wspomnianej nowelizacji rozporządzenia wykonawczego, a więc od dnia 19 października 2004 r. Na szczęście, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 12 października 2005 r. uznał, że takie stanowisko jest błędne i organy skarbowe nieprawidłowo zastosowały przepisy VI dyrektywy, które wiążą Polskę już od dnia akcesji do UE, czyli od 1 maja 2004 r.

dr Janusz Fiszer, partner w Kancelarii Prawnej White & Case i adiunkt Uniwersytetu Warszawskiego
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA