REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy można korygować zeznanie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Prawo do korygowania zeznań podatkowych jest jednym z podstawowych uprawnień podatników. Zeznanie można poprawić, zarówno gdy pomyliliśmy się na swoją korzyść, jak i na korzyść fiskusa. Od 1 września korekta nie pociąga za sobą niebezpieczeństwa odpowiedzialności karnej.
Co do zasady prawo do korekty deklaracji (są nimi także zeznania) przysługuje nie tylko podatnikom, ale także płatnikom i inkasentom. Korekcie podlega tylko deklaracja już złożona. Z przepisów nie wynika natomiast, w jakich sytuacjach można dokonać korekty. Należy więc uznać, że będą to zarówno przypadki błędów popełnionych na niekorzyść fiskusa, jak i pomyłki na jego korzyść. W przypadku zeznań rocznych składanych przez osoby fizyczne będą to najczęściej sytuacje, kiedy podatnik wykazał nienależną nadpłatę, np. skorzystał z odliczenia, do którego nie miał prawa, albo zapłacił za mało podatku, a także jeśli nie odliczył ulgi, która mu przysługiwała, lub zapłacił podatek w wysokości wyższej lub nienależnej.

Korekta deklaracji nie jest sprawą skomplikowaną. Trzeba jeszcze raz wypełnić formularz, zaznaczając jako cel złożenia korektę. Bardzo ważne jest dołączenie do skorygowanego zeznania pisemnego uzasadnienia przyczyn korekty. W oddzielnym piśmie należy wyjaśnić, z jakich przyczyn musimy jej dokonać.
Prawo do korekty zostało jednak ograniczone w dwóch przypadkach. Uprawnienie do skorygowania zeznania ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej. Jeżeli nawet po wszczęciu kontroli lub postępowania złożymy korektę w zakresie nimi objętym, korekta będzie nieskuteczna. Po zakończeniu kontroli czy postępowania podatkowego w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego będzie przysługiwała nadal.

Bardzo ważne jest to, że od 1 września znów nie musimy się bać sankcji karnych skarbowych w przypadku dokonania korekty błędu na niekorzyść fiskusa. Zgodnie z nowym przepisem, kto złożył prawnie skuteczną korektę wraz z uzasadnieniem jej przyczyny, nie musi bać się sankcji karnych. Koniecznie trzeba jednak w całości niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ uiścić należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie.

Przepisy dotyczące korekty nie stanowią, do kiedy można zrobić korektę. Ale trzeba pamiętać o przedawnieniu zobowiązania podatkowego. Przedawniają się one co do zasady z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Jeżeli podatnik pomylił się na niekorzyść fiskusa, po przedawnieniu nie istnieje już zagrożenie sankcji podatkowych. Jeżeli podatnik pomylił się na swoją niekorzyść, z naprawieniem błędu nie wolno zwlekać. W końcu prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa również po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu.

Aleksandra Tarka


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak przygotować się do KSeF? Praktyczne wskazówki i odpowiedzi na trudne pytania [Szkolenie online, 10 września]

Jak przygotować się do KSeF? Pod takim tytułem odbędzie się szkolenie, na które serdecznie zapraszamy! Termin wydarzenia to 10 września 2025 roku, godz. 10:00-16:00.

KSeF i załączniki: Czy możesz dodać PDF, skan lub zdjęcie? MF wyjaśnia

Ministerstwo Finansów wyjaśnia, jak działa obsługa załączników w Krajowym Systemie e-Faktur. Sprawdź, w jakiej formie można je dołączać do KSeF, czy są obowiązkowe i co zrobić z plikami PDF lub zdjęciami.

API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

REKLAMA

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

REKLAMA

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA