REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pożądany szybszy zwrot podatku

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Za skróceniem terminów zwrotów VAT oraz podwyższeniem kwoty granicznej uprawniającej podatników do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług opowiadają się przedsiębiorcy biorący udział w dyskusjach dotyczących zmian w obowiązującej ustawie.
Podstawowy 60-dniowy termin zwrotu VAT, w sytuacji gdy istnieją tzw. zatory w płatnościach za roboty budowlane, jest stanowczo za długi – uważają przedsiębiorcy z branży budowlanej. Dlatego proponują skrócenie terminów zwrotów VAT, bez względu na spełnienie warunku uregulowania płatności za faktury dokumentujące kwoty podatku naliczonego wykazane w deklaracji – wynika z badań przeprowadzonych przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG).

Kwota graniczna

Przedstawiciele przedsiębiorców ponadto wnioskują o podwyższenie kwoty granicznej uprawniającej podatników do korzystania ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług, w tym także w zakresie obowiązków ewidencyjnych związanych z instalacją kas fiskalnych. Postulaty w tej sprawie nie znajdowały dotychczas wsparcia w resorcie finansów. Ostatnio upowszechniane są informacje, że rząd zamierza wprowadzić znaczne podwyższenie progu kwotowego dla zwolnień od VAT.

Wyłączenie z opodatkowania

Poparcie przedsiębiorców zyskały też propozycje nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, w tym m.in. wyłączenie z opodatkowania transakcji, których przedmiotem jest zorganizowana część przedsiębiorstwa. Obecnie zwolnienie dotyczy tylko sprzedaży oddziału lub zakładu samodzielnie sporządzającego bilans – podkreślono w informacji KIG.
Przedsiębiorcy chcieliby ponadto, aby zwolniono z VAT dostawy wszystkich towarów, przy nabyciu których podatnikowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Teraz regulacje ograniczają prawo do zwolnienia do tych towarów, które spełniają ustawową definicję towarów używanych. Należy też wyeliminować z ustawy o VAT wszystkie wyjątki od zasad ogólnych, przewidzianych w VI dyrektywie takich jak: prawo do odliczania podatku naliczonego, sposób określania podstawy opodatkowania. W szczególności chodzi o likwidację przepisu zakazującego odliczenia podatku od wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (dotyczy przekroczenia limitu 0,25 proc. przychodów, kosztów zaniechanych inwestycji). Warunek ten powinien tylko zależeć od związku ze sprzedażą opodatkowaną – uważają przedsiębiorcy biorący udział w badaniu przeprowadzonym przez KIG.
Chcieliby również wprowadzenia wprost do ustawy przepisów regulujących prawo do refakturowania towarów i usług nabytych w imieniu i na rzecz osoby trzeciej. Obecnie w praktyce uprawnienie do refakturowania istnieje tylko w przypadku sprzedaży: energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych.

Odliczanie VAT

Postulowane jest umożliwienie podatnikom odliczania VAT od wydatków poniesionych przed rejestracją dla celów VAT. Podatnik nie powinien być pozbawiony prawa do odliczenia VAT tylko z powodu niedopełnienia formalności rejestracyjnych:
Właściciele firm wnioskują też o likwidację kaucji gwarancyjnych obowiązujących podatników rozpoczynających działalność i dokonujących dostaw wewnątrzwspólnotowych. Opowiadają się też za doprecyzowaniem definicji podatnika VAT, w tym wyłączenia określonych czynności z zakresu samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej.

Przepisy do zmiany

Co proponowali m.in. eksperci:
Jerzy Martini, doradca podatkowy z Baker & McKenzie Doradztwo Podatkowe:
Ważnym postulatem jest wprowadzenie możliwości korygowania na bieżąco (tzn. w rozliczeniu za okres otrzymania dokumentów) stawki przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów w sytuacji, gdy dostawca przed złożeniem deklaracji za dany okres nie otrzymał dokumentów potwierdzających wywóz towarów do nabywcy w innym państwie członkowskim.
Andrzej Dębiec, partner i szef działu podatkowego Międzynarodowej Kancelarii Lovells
Sposób redakcji wielu przepisów, niekończące się odesłania, bałagan terminologiczny, błędy legislacyjne nie ułatwiają lektury i zrozumienia postanowień ustawy o VAT. Stworzenie jasnego i przejrzystego prawa podatkowego powinno być jednym z głównych celów ustawodawcy.

Krzysztof Tomaszewski


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie – ekstrawagancja czy uzasadniony koszt? Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

REKLAMA

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA