REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerialny wniosek o zwrot VAT

REKLAMA

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się wzór wniosku o zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Eksperci zwracają uwagę, że wzór ten nie stanowi formularza urzędowego i nie jest obowiązkowy dla podatników. Zachęcają jednak do korzystania z niego.
Opublikowany wzór wniosku ma pomóc podatnikom otrzymać zwrot części VAT. Posłużenie się formularzem nie jest jednak obligatoryjne. Podatnik, który sam napisze wniosek, także otrzyma rekompensatę.

– Formularz nie stanowi wzoru urzędowego i nie jest obligatoryjny dla podatników – informuje Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. Zachęca jednak do korzystania z niego. Podatnik, który sam postanowi napisać wniosek, powinien uważnie przeczytać ustawę. Jego podanie będzie musiało zawierać wszystkie określone w niej dane oraz załączniki. W przypadku braków urząd wezwie do uzupełnienia wniosku, co może wiązać się z dłuższym oczekiwaniem na pieniądze.

Formularz jest czytelny. Jego wypełnienie nie powinno nastręczać problemów. Posługując się nim, będzie można uniknąć braków – mówi Agnieszka Pawlak.

Z wzoru nie wynika jednak jasno, ile limitów można łączyć. Zdaniem ekspertów, nie ma przeszkód, by zsumować cztery limity określone w ustawie. O sprawie pisaliśmy między innymi w Gazecie Prawnej z 21 grudnia 2006 r. Zawarte w ustawie limity określają maksymalną kwotę rekompensaty, która może przysługiwać wnioskodawcy. Dwa podstawowe ograniczenia dotyczą zwrotu wydatków związanych z inwestycjami, które wymagają pozwolenia na budowę, oraz związanych z pracami, do której pozwolenie nie jest potrzebne. Kolejne dwa limity dotyczą faktur wykorzystanych wcześniej do ulgi remontowej. Zdaniem MF, ograniczenia związane z fakturami wykorzystanymi do ulgi remontowej zawierają się w podstawowych limitach. To oznacza, że można łączyć tylko dwa limity. Przyjęcie przez inwestora czterech limitów nie będzie jednak skutkować sankcjami.

Ważne przy wypełnianiu formularza
• prawidłowe wyliczenie kwoty zwrotu podatku, w przypadku prac wymagających pozwolenia na budowę – 68,18 proc. VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych, zaś w przypadku prac pozwolenia niewymagających – 55,23 proc. podatku z faktur,
• właściwe udokumentowanie wydatków kopiami faktur,
• w przypadku remontu prawidłowe opisanie zakresu prac na podstawie załącznika do ustawy,
• nie trzeba obliczać maksymalnych limitów zwrotu, w przypadku gdy nie są znane wymagane do tego aktualne dane z GUS. W takim przypadku urząd zrobi to za podatnika.

Urzędy skarbowe liczą, że inwestorzy starający się o zwrot podatku będą chcieli posługiwać się wzorem. Wnioski oparte na nim od razu trafią do systemu komputerowego Poltax, który zweryfikuje prawidłowość obliczeń. Urzędnicy nie będą musieli ręcznie wpisywać danych do systemu, co byłoby bardzo czasochłonne.

Wzór można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) w dziale Informatory. Ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wchodzi w życie 1 stycznia 2006 r. Wtedy też będzie można składać pierwsze wnioski o zwrot podatku. Ustawa ma zrekompensować podwyżkę VAT na materiały budowlane, która nastąpiła po przystąpieniu Polski do UE 1 maja 2004 r. Zwrot obejmie faktury wystawione po tej dacie do końca 2007 roku.

Marcin Musiał


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026: ZUS wyjaśnia na przykładach co się zmienia. Niższe składki ZUS przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA