REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerialny wniosek o zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się wzór wniosku o zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Eksperci zwracają uwagę, że wzór ten nie stanowi formularza urzędowego i nie jest obowiązkowy dla podatników. Zachęcają jednak do korzystania z niego.
Opublikowany wzór wniosku ma pomóc podatnikom otrzymać zwrot części VAT. Posłużenie się formularzem nie jest jednak obligatoryjne. Podatnik, który sam napisze wniosek, także otrzyma rekompensatę.

– Formularz nie stanowi wzoru urzędowego i nie jest obligatoryjny dla podatników – informuje Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. Zachęca jednak do korzystania z niego. Podatnik, który sam postanowi napisać wniosek, powinien uważnie przeczytać ustawę. Jego podanie będzie musiało zawierać wszystkie określone w niej dane oraz załączniki. W przypadku braków urząd wezwie do uzupełnienia wniosku, co może wiązać się z dłuższym oczekiwaniem na pieniądze.

Formularz jest czytelny. Jego wypełnienie nie powinno nastręczać problemów. Posługując się nim, będzie można uniknąć braków – mówi Agnieszka Pawlak.

Z wzoru nie wynika jednak jasno, ile limitów można łączyć. Zdaniem ekspertów, nie ma przeszkód, by zsumować cztery limity określone w ustawie. O sprawie pisaliśmy między innymi w Gazecie Prawnej z 21 grudnia 2006 r. Zawarte w ustawie limity określają maksymalną kwotę rekompensaty, która może przysługiwać wnioskodawcy. Dwa podstawowe ograniczenia dotyczą zwrotu wydatków związanych z inwestycjami, które wymagają pozwolenia na budowę, oraz związanych z pracami, do której pozwolenie nie jest potrzebne. Kolejne dwa limity dotyczą faktur wykorzystanych wcześniej do ulgi remontowej. Zdaniem MF, ograniczenia związane z fakturami wykorzystanymi do ulgi remontowej zawierają się w podstawowych limitach. To oznacza, że można łączyć tylko dwa limity. Przyjęcie przez inwestora czterech limitów nie będzie jednak skutkować sankcjami.

Ważne przy wypełnianiu formularza
• prawidłowe wyliczenie kwoty zwrotu podatku, w przypadku prac wymagających pozwolenia na budowę – 68,18 proc. VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych, zaś w przypadku prac pozwolenia niewymagających – 55,23 proc. podatku z faktur,
• właściwe udokumentowanie wydatków kopiami faktur,
• w przypadku remontu prawidłowe opisanie zakresu prac na podstawie załącznika do ustawy,
• nie trzeba obliczać maksymalnych limitów zwrotu, w przypadku gdy nie są znane wymagane do tego aktualne dane z GUS. W takim przypadku urząd zrobi to za podatnika.

Urzędy skarbowe liczą, że inwestorzy starający się o zwrot podatku będą chcieli posługiwać się wzorem. Wnioski oparte na nim od razu trafią do systemu komputerowego Poltax, który zweryfikuje prawidłowość obliczeń. Urzędnicy nie będą musieli ręcznie wpisywać danych do systemu, co byłoby bardzo czasochłonne.

Wzór można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) w dziale Informatory. Ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wchodzi w życie 1 stycznia 2006 r. Wtedy też będzie można składać pierwsze wnioski o zwrot podatku. Ustawa ma zrekompensować podwyżkę VAT na materiały budowlane, która nastąpiła po przystąpieniu Polski do UE 1 maja 2004 r. Zwrot obejmie faktury wystawione po tej dacie do końca 2007 roku.

Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA