REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerialny wniosek o zwrot VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów pojawił się wzór wniosku o zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. Eksperci zwracają uwagę, że wzór ten nie stanowi formularza urzędowego i nie jest obowiązkowy dla podatników. Zachęcają jednak do korzystania z niego.
Opublikowany wzór wniosku ma pomóc podatnikom otrzymać zwrot części VAT. Posłużenie się formularzem nie jest jednak obligatoryjne. Podatnik, który sam napisze wniosek, także otrzyma rekompensatę.

– Formularz nie stanowi wzoru urzędowego i nie jest obligatoryjny dla podatników – informuje Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. Zachęca jednak do korzystania z niego. Podatnik, który sam postanowi napisać wniosek, powinien uważnie przeczytać ustawę. Jego podanie będzie musiało zawierać wszystkie określone w niej dane oraz załączniki. W przypadku braków urząd wezwie do uzupełnienia wniosku, co może wiązać się z dłuższym oczekiwaniem na pieniądze.

Formularz jest czytelny. Jego wypełnienie nie powinno nastręczać problemów. Posługując się nim, będzie można uniknąć braków – mówi Agnieszka Pawlak.

Z wzoru nie wynika jednak jasno, ile limitów można łączyć. Zdaniem ekspertów, nie ma przeszkód, by zsumować cztery limity określone w ustawie. O sprawie pisaliśmy między innymi w Gazecie Prawnej z 21 grudnia 2006 r. Zawarte w ustawie limity określają maksymalną kwotę rekompensaty, która może przysługiwać wnioskodawcy. Dwa podstawowe ograniczenia dotyczą zwrotu wydatków związanych z inwestycjami, które wymagają pozwolenia na budowę, oraz związanych z pracami, do której pozwolenie nie jest potrzebne. Kolejne dwa limity dotyczą faktur wykorzystanych wcześniej do ulgi remontowej. Zdaniem MF, ograniczenia związane z fakturami wykorzystanymi do ulgi remontowej zawierają się w podstawowych limitach. To oznacza, że można łączyć tylko dwa limity. Przyjęcie przez inwestora czterech limitów nie będzie jednak skutkować sankcjami.

Ważne przy wypełnianiu formularza
• prawidłowe wyliczenie kwoty zwrotu podatku, w przypadku prac wymagających pozwolenia na budowę – 68,18 proc. VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych, zaś w przypadku prac pozwolenia niewymagających – 55,23 proc. podatku z faktur,
• właściwe udokumentowanie wydatków kopiami faktur,
• w przypadku remontu prawidłowe opisanie zakresu prac na podstawie załącznika do ustawy,
• nie trzeba obliczać maksymalnych limitów zwrotu, w przypadku gdy nie są znane wymagane do tego aktualne dane z GUS. W takim przypadku urząd zrobi to za podatnika.

Urzędy skarbowe liczą, że inwestorzy starający się o zwrot podatku będą chcieli posługiwać się wzorem. Wnioski oparte na nim od razu trafią do systemu komputerowego Poltax, który zweryfikuje prawidłowość obliczeń. Urzędnicy nie będą musieli ręcznie wpisywać danych do systemu, co byłoby bardzo czasochłonne.

Wzór można znaleźć na stronie Ministerstwa Finansów (www.mf.gov.pl) w dziale Informatory. Ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym wchodzi w życie 1 stycznia 2006 r. Wtedy też będzie można składać pierwsze wnioski o zwrot podatku. Ustawa ma zrekompensować podwyżkę VAT na materiały budowlane, która nastąpiła po przystąpieniu Polski do UE 1 maja 2004 r. Zwrot obejmie faktury wystawione po tej dacie do końca 2007 roku.

Marcin Musiał


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

REKLAMA

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

REKLAMA