REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zaokrąglania podatków nie rozwiązały problemów

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Dla wszystkich deklaracji i ich korekt składanych po 1 stycznia 2006 roku obowiązują nowe zasady zaokrąglania podatków. Nie rozwiązują one jednak wszystkich problemów. Nie wiadomo, jak zaokrąglić podatek w zeznaniach po odliczeniu 1 proc. ulgi na organizację pożytku publicznego.
Obowiązujące przed 1 stycznia 2006 roku zasady zaokrąglania kwot w deklaracjach podatkowych różniły się od siebie. Inne obowiązywały w PIT, a inne w CIT i VAT. Podatnicy popełniali błędy. Nowelizacja Ordynacji podatkowej z 30 czerwca ubiegłego roku wprowadziła zmiany w zasadach zaokrąglania podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjnej, oprocentowania nadpłat oraz wynagrodzenia przysługującego płatnikom lub inkasentom. W myśl art. 63 Ordynacji podatkowej, kwoty te zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych (nie zaokrągla się opłat skarbowych oraz innych opłat). Przepis ten wszedł jednak w życie 1 stycznia 2006 roku.

Przypomnijmy, że 1 września 2005 r. utraciło moc rozporządzenie ministra finansów z 24 grudnia 2002 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń (Dz.U. nr 240, poz. 2063). Powstała wówczas wątpliwość, jakie zasady stosować.

Minister finansów – w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej – stwierdził, że nowe zasady zaokrąglania powinny być stosowane: do wszystkich deklaracji (korekt deklaracji) składanych po 1 stycznia 2006 r. dotyczących zobowiązań, których termin płatności upływa po tym dniu oraz w decyzjach lub postanowieniach, które zostaną wydane po 1 stycznia 2006 r. – niezależnie od tego, czy będą dotyczyły zobowiązań, których termin płatności upłynął przed czy po 1 stycznia 2006 r. Stanowisko to rozwiązało pewne problemy. Okazuje się jednak, że nie wszystkie.

– Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów znalazły się interaktywne druki VAT błędnie zaokrąglające. W połowie 2004 roku zostały umieszczone tam interaktywne formularze VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9, VAT-10, VAT-11, VAT-12 – zauważa Tomasz Król, ekspert z Monitora Księgowego. Podkreśla, że druki te miały być ułatwieniem dla podatników uczących się stosowania nowej ustawy o VAT. Nie miały funkcji liczących (np. nie liczyły wartości podatku, nie dokonywały sumowań kwot podatku), ale dokonywały zaokrągleń. Po wpisaniu jako podstawy opodatkowania np. 12 300,60 zł interaktywna deklaracja VAT-7 ze strony internetowej www.mf.gov.pl wskazywała, że prawidłowa wartość to 12 301 zł. W rzeczywistości powinno to być 12 300 zł. Formularze te są wciąż obecne na stronie ministerstwa, mimo że obowiązują już nowe wzory dla tych deklaracji – zauważa Tomasz Król.

Nie wiadomo też, jak postąpić w zeznaniach podatkowych za 2005 rok, kiedy skorzystamy z ulgi podatkowej, darowując 1 proc. na organizację pożytku publicznego. Wyliczony w zeznaniu podatek stanowiący podstawę do wyliczenia 1 proc. zaokrąglamy oczywiście do pełnego złotego (zgodnie z Ordynacją podatkową i opisem np. do rubryki 110 PIT-37). Załóżmy, że wynosi on 5720 zł. 1 proc. z tej kwoty to 57,20 zł. Opis do rubryki 111 zeznania PIT-37 mówi, że kwotę 1 proc. zaokrąglamy do pełnych dziesiątek groszy w dół, a nie do pełnego złotego. Kolejna rubryka zeznania to podatek należny po zmniejszeniu i tu brak opisu jak postąpić, zaokrąglić czy nie. Jednolite stanowisko w tej kwestii rozwiałoby wątpliwości podatników przy wypełnianiu zeznania i ułatwiłoby życie urzędnikom, zapobiegając konieczności korygowania PIT-ów. Dlatego GP zwróciła się do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie tego problemu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wiesława Moczydłowska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Komunikat MF: Groźne próby oszustw "na e-sprawozdanie finansowe". Jak nie stracić cennych danych

W komunikacie z 4 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów ostrzegło przed nową formą oszustwa, której ofiarami mogą paść osoby zainteresowane elektronicznymi sprawozdaniami finansowymi. Próba oszustwa polega na tym, że cyberprzestępcy wysyłają wiadomości e-mail z linkami do fałszywej strony na temat e-Sprawozdań Finansowych i chcą w ten sposób wyłudzać dane osobowe, czy firmowe. Ministerstwo Finansów wyraźnie informuje, że jego pracownicy nie wysyłają tego typu wiadomości. A korzystanie z ministerialnej aplikacji e-Sprawozdania Finansowe nie wymaga podawania loginu ani hasła do poczty elektronicznej.

Obniżka stóp procentowych NBP już w maju 2025 r.? Prezes NBP, członkowie RPP i ekonomiści uważają, że to możliwe

Zdaniem Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego, Rada Polityki Pieniężnej przymierza się do cięcia stóp procentowych NBP, być może już w maju, w zależności od danych. Zdaniem Glapińskiego w 2025 roku możliwe są obniżki dwa razy po 0,5 pp., a w 2026 r. stopy mogą spaść do 3,5 proc. Podobnego zdania są niektórzy członkowie RPP a także analitycy i ekonomiści.

Kompromitacja „JPK-ów” – zwroty VAT-u w 2024 r. wyniosły 188 mld zł. Prof. Modzelewski: Jest źle ale nie beznadziejnie; trzeba rozszerzyć stosowanie MPP

Według najnowszych informacji kwoty zwrotów podatku od towarów i usług wciąż są bardzo wysokie i wyniosły w 2024 r. 188 mld zł. Co prawda spadły o 31 mld zł w stosunku do rekordowej kwoty z 2023 r. Są jednak wciąż wyższe od kwoty wypłaconej w 2022 r. (177 mld zł) i o ponad 70 mld zł niż w ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2021 (113 mld zł). Czyli rok poprzedni zakończył się jednak jakimś sukcesem – rozdano trochę mniej pieniędzy niż w poprzednich latach. Udział zwrotów we wpływach z tego podatku jest wciąż na alarmującym poziomie – wyniósł około 40%: jest więc źle, a nie beznadziejnie – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Cła wzajemne Trumpa: Gospodarcza rewolucja czy ryzyko recesji?

Amerykański prezydent Donald Trump wprowadził nowe cła na importowane towary, określając je jako "deklarację niepodległości gospodarczej" USA. Eksperci jednak ostrzegają przed możliwymi skutkami ekonomicznymi, takimi jak wzrost inflacji, kryzys gospodarczy i problemy na rynku pracy. Jakie będą konsekwencje tej decyzji dla gospodarki USA i jej partnerów handlowych?

REKLAMA

Dobroczynność, dzięki której zapłacisz niższy podatek. Sprawdź, jak to zrobić!

Angażujesz się w działania filantropijne? Wspierasz darowiznami fundacje i stowarzyszenia? Choć robisz to bezinteresownie, możesz na tym zyskać nie tylko w wymiarze społeczno-emocjonalnym. Darowiznę możesz odliczyć od dochodu przed opodatkowaniem podatku. Pamiętaj jednak, że to nie jest to samo co przekazanie 1,5% podatku.

Rozliczenie VAT przy uznanej reklamacji, gdy kupujący zatrzymuje część wadliwego towaru

Zgłosiliśmy reklamację w związku z wadliwym towarem. Kontrahent uznał reklamację, ale zamiast wystawić fakturę korygującą, wystawił notę uznaniową. Zwrócił nam zapłatę za część towaru, który został u nas i który sami zutylizujemy. Część towaru została wymieniona na towar wolny od wad. Czy korygujemy odliczony VAT? Czy dokonując utylizacji we własnym zakresie świadczymy usługę na rzecz sprzedawcy? Czy ta wymiana towaru powinna być rozliczona w VAT?

Odstąpienie od umowy: kiedy trzeba skorygować VAT z faktury zaliczkowej

Otrzymanie zaliczki na poczet dostawy towarów lub świadczenia usług wiąże się zasadniczo z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Rezygnacja z transakcji, skutkująca zwrotem zaliczki i wystawieniem faktury korygującej, umożliwia sprzedawcy obniżenie kwoty podatku należnego. Nabywca jest z kolei obowiązany do odpowiedniej korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego. Jak jednak postąpić w sytuacji, gdy kontrahenci odstępują wprawdzie od zawartej umowy, lecz zaliczka zostaje zwrócona znacznie później lub jej zwrot w ogóle nie następuje. Transakcja nie dochodzi ostatecznie do skutku. Nie ma jednak również zwrotu zaliczki, a to jej wpłata generowała powstanie obowiązku podatkowego.

Ulga na ekspansję

Ulga na ekspansję to jedno z rozwiązań podatkowych, które miało na celu wsparcie przedsiębiorców w pozyskiwaniu nowych rynków poprzez możliwość zaliczenia do kosztów wydatków na reklamę nowych produktów oraz udział w targach. Przepisy w tym zakresie budzą jednak liczne wątpliwości interpretacyjne, zwłaszcza w odniesieniu do podmiotów, które nie wytwarzają fizycznie produktów, lecz jedynie sprzedają je pod własną marką.

REKLAMA

Czy można sprzedać środek trwały w czasie zawieszenia działalności gospodarczej.? Jak rozliczyć podatki od tej sprzedaży?

Wielu przedsiębiorców, którzy decydują się na zawieszenie działalności gospodarczej, zastanawia się, jak prawidłowo rozliczyć sprzedaż środków trwałych. Często pojawiają się pytania, czy w trakcie zawieszenia można sprzedać firmowy majątek i czy od takiej transakcji należy odprowadzić podatek. Wbrew pozorom, sprawa nie jest skomplikowana.

CFO w firmie – dlaczego warto go docenić, zwłaszcza w sytuacji kryzysowej

O roli dyrektorów finansowych w zarządzaniu kryzysowym na przykładzie sytuacji, w jakiej znalazły się międzynarodowe organizacje pozarządowe – pisze Jarosław Czubacki, Head of Finance w Fundacji Save the Children Polska.

REKLAMA