REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zaokrąglania podatków nie rozwiązały problemów

REKLAMA

Dla wszystkich deklaracji i ich korekt składanych po 1 stycznia 2006 roku obowiązują nowe zasady zaokrąglania podatków. Nie rozwiązują one jednak wszystkich problemów. Nie wiadomo, jak zaokrąglić podatek w zeznaniach po odliczeniu 1 proc. ulgi na organizację pożytku publicznego.
Obowiązujące przed 1 stycznia 2006 roku zasady zaokrąglania kwot w deklaracjach podatkowych różniły się od siebie. Inne obowiązywały w PIT, a inne w CIT i VAT. Podatnicy popełniali błędy. Nowelizacja Ordynacji podatkowej z 30 czerwca ubiegłego roku wprowadziła zmiany w zasadach zaokrąglania podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjnej, oprocentowania nadpłat oraz wynagrodzenia przysługującego płatnikom lub inkasentom. W myśl art. 63 Ordynacji podatkowej, kwoty te zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych (nie zaokrągla się opłat skarbowych oraz innych opłat). Przepis ten wszedł jednak w życie 1 stycznia 2006 roku.

Przypomnijmy, że 1 września 2005 r. utraciło moc rozporządzenie ministra finansów z 24 grudnia 2002 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń (Dz.U. nr 240, poz. 2063). Powstała wówczas wątpliwość, jakie zasady stosować.

Minister finansów – w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej – stwierdził, że nowe zasady zaokrąglania powinny być stosowane: do wszystkich deklaracji (korekt deklaracji) składanych po 1 stycznia 2006 r. dotyczących zobowiązań, których termin płatności upływa po tym dniu oraz w decyzjach lub postanowieniach, które zostaną wydane po 1 stycznia 2006 r. – niezależnie od tego, czy będą dotyczyły zobowiązań, których termin płatności upłynął przed czy po 1 stycznia 2006 r. Stanowisko to rozwiązało pewne problemy. Okazuje się jednak, że nie wszystkie.

– Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów znalazły się interaktywne druki VAT błędnie zaokrąglające. W połowie 2004 roku zostały umieszczone tam interaktywne formularze VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9, VAT-10, VAT-11, VAT-12 – zauważa Tomasz Król, ekspert z Monitora Księgowego. Podkreśla, że druki te miały być ułatwieniem dla podatników uczących się stosowania nowej ustawy o VAT. Nie miały funkcji liczących (np. nie liczyły wartości podatku, nie dokonywały sumowań kwot podatku), ale dokonywały zaokrągleń. Po wpisaniu jako podstawy opodatkowania np. 12 300,60 zł interaktywna deklaracja VAT-7 ze strony internetowej www.mf.gov.pl wskazywała, że prawidłowa wartość to 12 301 zł. W rzeczywistości powinno to być 12 300 zł. Formularze te są wciąż obecne na stronie ministerstwa, mimo że obowiązują już nowe wzory dla tych deklaracji – zauważa Tomasz Król.

Nie wiadomo też, jak postąpić w zeznaniach podatkowych za 2005 rok, kiedy skorzystamy z ulgi podatkowej, darowując 1 proc. na organizację pożytku publicznego. Wyliczony w zeznaniu podatek stanowiący podstawę do wyliczenia 1 proc. zaokrąglamy oczywiście do pełnego złotego (zgodnie z Ordynacją podatkową i opisem np. do rubryki 110 PIT-37). Załóżmy, że wynosi on 5720 zł. 1 proc. z tej kwoty to 57,20 zł. Opis do rubryki 111 zeznania PIT-37 mówi, że kwotę 1 proc. zaokrąglamy do pełnych dziesiątek groszy w dół, a nie do pełnego złotego. Kolejna rubryka zeznania to podatek należny po zmniejszeniu i tu brak opisu jak postąpić, zaokrąglić czy nie. Jednolite stanowisko w tej kwestii rozwiałoby wątpliwości podatników przy wypełnianiu zeznania i ułatwiłoby życie urzędnikom, zapobiegając konieczności korygowania PIT-ów. Dlatego GP zwróciła się do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie tego problemu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wiesława Moczydłowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Postępowania upadłościowe w Polsce się trwają za długo. Dlaczego czekamy i kto na tym traci? Jak zmienić przepisy?

Prawo upadłościowe przewiduje wydanie postanowienia o ogłoszeniu upadłości w ciągu dwóch miesięcy od złożenia wniosku. Norma ustawowa ma jednak niewiele wspólnego z rzeczywistością. W praktyce sprawy często czekają na rozstrzygnięcie kilka, a nawet kilkanaście miesięcy. Rok 2024 przyniósł rekordowe ponad 20 tysięcy upadłości konsumenckich, co przy obecnej strukturze sądownictwa pogłębia problem przewlekłości i wymaga systemowego rozwiązania. Jakie zmiany prawa upadłościowego są potrzebne?

Nowy Unijny Kodeks Celny – harmonogram wdrożenia. Polskie firmy muszą przygotować się na duże zmiany

Największa od dekad transformacja unijnego systemu celnego wchodzi w decydującą fazę. Firmy logistyczne i handlowe mają już niewiele czasu na dostosowanie swoich procesów do wymogów centralizacji danych i pełnej cyfryzacji. Eksperci ostrzegają: bez odpowiednich przygotowań technologicznych i organizacyjnych, przedsiębiorcy mogą stracić konkurencyjność na rynku.

Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 - Ministerstwo Finansów udostępniło demo (środowisko przedprodukcyjne)

W dniu 15 listopada 2025 r. zostało udostępnione środowisko przedprodukcyjne (Demo) Aplikacji Podatnika KSeF 2.0. Wersja przedprodukcyjna udostępnia funkcje, które będą dostępne w wersji produkcyjnej udostępnionej 1 lutego 2026 r. Działania w wersji przedprodukcyjnej nie niosą ze sobą żadnych skutków prawnych. Ministerstwo Finansów zapewnia wsparcie techniczne dla użytkowników środowiska przedprodukcyjnego pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Ostatni moment na zmiany! Polityka rachunkowości w obliczu KSeF i nowych przepisów 2026

Rok 2026 przyniesie prawdziwą rewolucję w obszarze rachunkowości i finansów. Wraz z wejściem w życie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przedsiębiorcy będą musieli nie tylko zmienić sposób wystawiania i odbierania faktur, lecz także zaktualizować politykę rachunkowości swoich jednostek.

REKLAMA

Komisja Europejska aktualizuje prognozy dla Polski: niższy wzrost w 2025 r., ale mocne odbicie w 2026 r.

Najnowsza jesienna prognoza makroekonomiczna Komisji Europejskiej dla Polski pokazuje wyraźne korekty dotyczące wzrostu gospodarczego, inflacji, finansów publicznych oraz długu, z podkreśleniem roli inwestycji unijnych i słabnącego tempa ekspansji po 2026 roku.

Kiedy stawki VAT spadną do 22% i 7%? Minister Finansów i Gospodarki wyjaśnia i wskazuje warunki, które muszą być spełnione

Podwyższone o 1 punkt procentowy stawki VAT (23% i 8%) powrócą do poziomu sprzed 1 stycznia 2011 r. (tj. do wysokości 22% i 7%), gdy wydatki na obronność nie przekroczą 3% wartości produktu krajowego brutto - PKB (tj. wyniosą 3% lub mniej PKB). Taką informację przekazał 7 listopada 2025 r. - z upoważnienia Ministra Finansów i Gospodarki - Jarosław Neneman, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską.

KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Składki ZUS od zlecenia - poradnik. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? [przykłady obliczeń]

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

REKLAMA

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja poselska jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA