REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe zasady zaokrąglania podatków nie rozwiązały problemów

REKLAMA

Dla wszystkich deklaracji i ich korekt składanych po 1 stycznia 2006 roku obowiązują nowe zasady zaokrąglania podatków. Nie rozwiązują one jednak wszystkich problemów. Nie wiadomo, jak zaokrąglić podatek w zeznaniach po odliczeniu 1 proc. ulgi na organizację pożytku publicznego.
Obowiązujące przed 1 stycznia 2006 roku zasady zaokrąglania kwot w deklaracjach podatkowych różniły się od siebie. Inne obowiązywały w PIT, a inne w CIT i VAT. Podatnicy popełniali błędy. Nowelizacja Ordynacji podatkowej z 30 czerwca ubiegłego roku wprowadziła zmiany w zasadach zaokrąglania podstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetek za zwłokę, opłaty prolongacyjnej, oprocentowania nadpłat oraz wynagrodzenia przysługującego płatnikom lub inkasentom. W myśl art. 63 Ordynacji podatkowej, kwoty te zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych (nie zaokrągla się opłat skarbowych oraz innych opłat). Przepis ten wszedł jednak w życie 1 stycznia 2006 roku.

Przypomnijmy, że 1 września 2005 r. utraciło moc rozporządzenie ministra finansów z 24 grudnia 2002 r. w sprawie naliczania odsetek za zwłokę oraz opłaty prolongacyjnej, dokonywania zaokrągleń (Dz.U. nr 240, poz. 2063). Powstała wówczas wątpliwość, jakie zasady stosować.

Minister finansów – w trybie art. 14 Ordynacji podatkowej – stwierdził, że nowe zasady zaokrąglania powinny być stosowane: do wszystkich deklaracji (korekt deklaracji) składanych po 1 stycznia 2006 r. dotyczących zobowiązań, których termin płatności upływa po tym dniu oraz w decyzjach lub postanowieniach, które zostaną wydane po 1 stycznia 2006 r. – niezależnie od tego, czy będą dotyczyły zobowiązań, których termin płatności upłynął przed czy po 1 stycznia 2006 r. Stanowisko to rozwiązało pewne problemy. Okazuje się jednak, że nie wszystkie.

– Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów znalazły się interaktywne druki VAT błędnie zaokrąglające. W połowie 2004 roku zostały umieszczone tam interaktywne formularze VAT-7, VAT-7K, VAT-8, VAT-9, VAT-10, VAT-11, VAT-12 – zauważa Tomasz Król, ekspert z Monitora Księgowego. Podkreśla, że druki te miały być ułatwieniem dla podatników uczących się stosowania nowej ustawy o VAT. Nie miały funkcji liczących (np. nie liczyły wartości podatku, nie dokonywały sumowań kwot podatku), ale dokonywały zaokrągleń. Po wpisaniu jako podstawy opodatkowania np. 12 300,60 zł interaktywna deklaracja VAT-7 ze strony internetowej www.mf.gov.pl wskazywała, że prawidłowa wartość to 12 301 zł. W rzeczywistości powinno to być 12 300 zł. Formularze te są wciąż obecne na stronie ministerstwa, mimo że obowiązują już nowe wzory dla tych deklaracji – zauważa Tomasz Król.

Nie wiadomo też, jak postąpić w zeznaniach podatkowych za 2005 rok, kiedy skorzystamy z ulgi podatkowej, darowując 1 proc. na organizację pożytku publicznego. Wyliczony w zeznaniu podatek stanowiący podstawę do wyliczenia 1 proc. zaokrąglamy oczywiście do pełnego złotego (zgodnie z Ordynacją podatkową i opisem np. do rubryki 110 PIT-37). Załóżmy, że wynosi on 5720 zł. 1 proc. z tej kwoty to 57,20 zł. Opis do rubryki 111 zeznania PIT-37 mówi, że kwotę 1 proc. zaokrąglamy do pełnych dziesiątek groszy w dół, a nie do pełnego złotego. Kolejna rubryka zeznania to podatek należny po zmniejszeniu i tu brak opisu jak postąpić, zaokrąglić czy nie. Jednolite stanowisko w tej kwestii rozwiałoby wątpliwości podatników przy wypełnianiu zeznania i ułatwiłoby życie urzędnikom, zapobiegając konieczności korygowania PIT-ów. Dlatego GP zwróciła się do Ministerstwa Finansów o wyjaśnienie tego problemu.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Wiesława Moczydłowska
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
PIT-11 od pracodawcy tylko na wniosek pracownika. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w informacjach podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

REKLAMA

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA