REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Finał już w najbliższą sobotę

REKLAMA

11 lutego w warszawskim Centrum Wystawienniczym Expo po raz siódmy odbędzie się finał konkursu "Księgowy Roku". Współorganizatorem tej imprezy jest Grupa Wydawnicza Infor. O główną nagrodę w wysokości 25 tys. zł i cenne nagrody rzeczowe będzie walczyć sześciu specjalistów z dziedziny rachunkowości, księgowości i podatków.
Sześciu uczestników finału, podobnie jak w przypadku zmagań półfinałowych, będzie rozwiązywać test wiedzy, po czym weźmie udział w konkurencjach sprawdzających umiejętności przed publicznością. Ostatecznej oceny i wyboru księgowego roku dokona jury. Finalistów wyłoniono spośród uczestników konkursów półfinałowych, które odbyły się w Gdańsku, Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Warszawie i Wrocławiu.
 
Osoby walczące o tytuł

Niektórzy z obecnych finalistów mają za sobą udział w poprzednich edycjach konkursu. We Wrocławiu zwyciężył Jarosław Hruszowiec ze Świdnicy, który w ubiegłym roku we wrocławskim półfinale zajął drugie miejsce. Uważa, że udział w konkursie może być potwierdzeniem jakości wykonywanych przez niego usług i wiedzy.
Wśród trójki zwycięzców poznańskiego półfinału nie było ani jednego debiutanta. Małgorzata Kawczyńska, która wygrała konkurencję, brała udział w konkursie „Księgowy Roku” w 2002 roku. Jej zdaniem w zwycięstwie pomogła jej zdobyta wiedza praktyczna. Brak wieloletniego stażu nie przeszkodził Renacie Rejmicz w zwycięstwie półfinału w Łodzi. Mimo że księgowością zajmuje się zaledwie od trzech lat, na wszystkie pytania odpowiedziała bezbłędnie.
O miejsce na podium ponownie powalczy Andrzej Stempak. W ubiegłym roku również był zwycięzcą półfinałów w Krakowie, a w finale w Warszawie zajął czwarte miejsce. Z kolei Joanna Gawrońska, która wygrała konkurs w Gdańsku, przyznała, że nie przygotowywała się specjalnie do konkursu. Zaprocentowało doświadczenie – 12 lat związanych z rachunkowością i ekonomią oraz aplikacja na biegłego rewidenta. Podobną aplikację odbywa Jolanta Śmietanko, która wygrała półfinał w Warszawie.

Tegoroczni finaliści konkursu

Joanna Gawrońska – dyrektor finansowy w Zakładzie Mechanicznym „ELZAM-ZAMECH” z Elbląga
Jarosław Hruszowiec – właściciel i główny księgowy w ITA KANCELARIA PODATKOWA ze Świdnicy
Małgorzata Kawczyńska – główna księgowa w firmie Thomas-Beton Polska ze Szczecina
Renata Rejmicz – specjalista ds. księgowości w firmie Pioma-Odlewnia z Piotrkowa Trybunalskiego
Andrzej Stempak – dyrektor nadzoru księgowego w DEKRET Centrum Rachunkowości z Kęt
Jolanta Śmietanko – prezes firmy Serwis Finansowy z Warszawy

Konkurs w ocenie jury

Zdaniem członków jury konkursu, z roku na rok pytania zadawane uczestnikom są coraz trudniejsze.
– Przyjmują formę opisu sytuacji, wymagają więc nie tylko wiedzy, ale także kreatywnego myślenia – zwraca uwagę przewodniczący jury gdańskich półfinałów prof. dr hab. Jerzy Gierusza, który już od kilku lat ocenia uczestników konkursu. Jego zdaniem do zwycięstwa potrzebne nie tylko określone wiadomości, ale także umiejętność wykorzystania ich w praktyce. Z roku na rok uczestnicy konkursu są do niego jednak lepiej przygotowani.
Przewodniczący jury w Poznaniu prof. dr hab. Wiktor Gabrusewicz dodaje, że w ciągu ostatnich lat rozszerzył się także zakres przedmiotowy konkursu.
– Przede wszystkim pojawiły się pytania z zakresu Międzynarodowych Standardów Rachunkowości. I to one sprawiają uczestnikom najwięcej trudności – mówił profesor. Według niego, z każdym rokiem pytania stają się bardziej wnikliwe i szczegółowe. Wymagają nie tylko wiedzy, ale i zdolności przewidywania i kojarzenia różnych faktów.
Przewodnicząca jury łódzkich półfinałów prof. dr hab. Irena Sobańska zwraca uwagę, że uczestnictwo w konkursie jest sprawą prestiżową. Pomaga uczestnikom, ale zarazem zobowiązuje ich do dalszej pracy.
Jak co roku, wielki finał zakończy się balem księgowego. W tym roku bal będzie połączony z akcją charytatywną. Na licytację zostaną wystawione dzieła sztuki. Dochód z ich sprzedaży zostanie przeznaczony na Fundację „Iskierka”.
W konkursie „Księgowy Roku” biorą udział osoby zajmujące się zawodowo finansami i rachunkowością. Konkurs jest adresowany do dyrektorów finansowych, biegłych rewidentów, doradców podatkowych, głównych księgowych, księgowych, kierowników działów rachunkowości. Zwycięzca otrzyma między innymi nagrodę pieniężną w wysokości 25 tys. zł, telewizor plazmowy, kartę słuchacza na podyplomowe studia magisterskie, studia MBA, atrakcyjne szkolenia. Co roku gośćmi imprezy są autorytety z dziedziny rachunkowości, przedstawiciele uczelni ekonomicznych, władz i instytucji lokalnych, mediów ogólnopolskich i lokalnych. Organizatorami konkursu są: Grupa Wydawnicza INFOR, firma Sage Symfonia i Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. 

Fundacja „Iskierka”

Fundacja „Iskierka” wspiera dzieci z chorobą nowotworową i ich rodziny. Fundacja działa przy Klinice Pediatrii, onkologii i Hematologii Dziecięcej w Zabrzu, ale realizuje projekty w których odbiorcami są dzieci trzech dziecięcych oddziałów onkologicznych na Śląsku: Kliniki Pediatrii i onkologii Dziecięcej w Zabrzu, Górnośląskiego Centrum Zdrowia Dziecka i Matki w Katowicach oraz Centrum Pediatrii i onkologii im. dr. E. Hankego w Chorzowie.

Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

REKLAMA

Nowe zasady rozliczania podatkowego samochodów firmowych od stycznia 2026 r. [zakup, leasing, najem, amortyzacja]. Ostatnia szansa na pełne odliczenia

Nabycie samochodu firmowego to nie tylko kwestia mobilności czy prestiżu - to również poważna decyzja finansowa, która może mieć długofalowe skutki podatkowe. Od stycznia 2026 r. wejdą w życie nowe przepisy podatkowe, które znacząco ograniczą możliwość rozliczenia kosztów zakupu pojazdów spalinowych w działalności gospodarczej.

Czy czeka nas kolejne odroczenie KSeF? Wiele firm wciąż korzysta z faktur papierowych i nie prowadzi testów nowego systemu e-fakturowania

Krajowy System e-Faktur (KSeF) powoli staje się faktem. Rzeczywistość jest jednak taka, że tylko niewielka część małych firm w Polsce prowadziła testy nowego systemu i wciąż stosuje faktury papierowe. Czy w związku z tym czeka nas ponowne odroczenie wdrożenia KSeF?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA