REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Bank musi informować fiskusa

REKLAMA

Podatnicy znaleźli sposób na unikanie egzekucji podatkowej z rachunku bankowego.
Gdy urząd skarbowy zajmuje konto firmy, zakładają nowe, nie informując o tym fiskusa. Nie jest to jednak dobre rozwiązanie, bo banki muszą informować urzędy o nowych kontach podatników. Podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą i nie płacą należnych zobowiązań podatkowych, powinni liczyć się z tym, że urząd skarbowy może wszcząć postępowanie egzekucyjne. Jednym ze skuteczniejszych środków egzekucyjnych jest zajęcie konta bankowego podatnika. Jednak podatnicy i na to znaleźli sposób. Na aktualizację danych o zmianie rachunku bankowego podatnik ma 30 dni (musi złożyć formularz NIP). W momencie zajęcia konta przez urząd zakłada nowe konto w innym banku. Informuje o tym kontrahentów, a następnie przed upływem 30 dni od założenia likwiduje konto i zakłada następne, nie informując o tym fakcie urzędu. Taka zaradność podatników może okazać się zgubna.
 
Zgodnie z art. 82 Ordynacji podatkowej, banki obowiązane są do sporządzania i przekazywania comiesięcznych informacji o założonych i zlikwidowanych rachunkach bankowych osób prowadzących działalność gospodarczą naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według siedziby banku, w terminie do 7 dnia następnego miesiąca. Jak wyjaśniła w rozmowie z Gazetą Prawną Agnieszka Pytlas-Skwierczyńska z kancelarii prawniczej Magnusson, informacje przekazywane do urzędów skarbowych przez banki powinny zawierać numer rachunku, dane identyfikujące jego posiadacza oraz datę założenia albo likwidacji rachunku. Celem takiego przepływu informacji jest zapewnienie organom podatkowym – w szczególności dla potrzeb prowadzonych postępowań egzekucyjnych – bieżących informacji o rachunkach posiadanych przez podatników. – Można mieć wątpliwości co do skuteczności tego rodzaju rozwiązania. Dane wynikające z comiesięcznych raportów przygotowywanych przez banki są przekazywane urzędom skarbowym właściwym według siedziby banków, a nie podatników – dodała nasza rozmówczyni. Paweł Jabłonowski, prawnik w Kancelarii Prawnej Chałas i Wspólnicy, zauważył jednak, że obowiązek informowania urzędu ciąży niezależnie od banku także na podatnikach, którzy powinni zgłosić zmianę do urzędu. Zaniechanie przekazania powyższych informacji do urzędu skarbowego traktowane jest jako wykroczenie skarbowe, zagrożone karą grzywny. Warto jednak zauważyć, że obowiązek zgłoszenia zmiany rachunku bankowego podlega pewnym ramom czasowym.
 
Mimo że podatnik nie poinformuje urzędu o nowym rachunku bankowym, istnieje ryzyko, że fiskus takie dane otrzyma od banku, a wtedy podatnik wpadnie w pułapkę, jaką sam na siebie zastawił. Jeśli podatnik w terminie nie aktualizuje danych objętych zgłoszeniem NIP albo poda w tym zgłoszeniu dane niepełne lub niezgodne ze stanem faktycznym, naraża się na karę grzywny za wykroczenie skarbowe. Zatajenie informacji o posiadanych rachunkach bankowych, dokonane w toku postępowania egzekucyjnego, może także przy spełnieniu określonych przesłanek skutkować odpowiedzialnością. Co więcej celowe utrudnianie postępowania egzekucyjnego i udaremnianie zaspokojenia organów podatkowych poprzez zakładanie kolejnych rachunków bankowych w celu ukrycia środków majątkowych dłużnika może zostać uznane za przestępstwo podlegające odpowiedzialności karnej.
 
– Od 1 stycznia 2007 roku zmienią się obowiązki banków w zakresie informowania o posiadanych rachunkach bankowych przez podatników – podkreśla Ewa Bujalska, doradca podatkowy z kancelarii White & Case. Wtedy to zacznie obowiązywać przepis, na podstawie którego banki, jak również spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, będą musiały sporządzać i przekazywać każdego miesiąca informacje o założonych i zlikwidowanych rachunkach bankowych w formie dokumentu elektronicznego – dodaje nasza rozmówczyni. Informacje te będą przekazywane nie, jak dotychczas, naczelnikowi urzędu skarbowego, lecz ministrowi finansów.
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Działalność gospodarcza osoby z niepełnosprawnością. Refundacja PFRON, zwolnienie ze składki zdrowotnej

Osoby z orzeczeniem o niepełnosprawności, które prowadzą własną działalność gospodarczą, mają możliwość skorzystania z różnych ulg i form pomocy. Ich zakres i wysokość zależy od stopnia posiadanego orzeczenia o niepełnosprawności oraz ewentualnego prawa do renty. Poniżej przedstawione zostały informacje na temat najpowszechniejszych form wsparcia – w zakresie składki zdrowotnej oraz refundacji składek społecznych z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (dalej PFRON). Kwestia zwolnienia z obowiązku opłacania składki zdrowotnej opisana została z uwzględnieniem prawa przedsiębiorcy do renty.

Zmiana formy opodatkowania w 2025 r. Do kiedy i jak może to zrobić przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą?

Początek każdego roku kalendarzowego to dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą okazja do analizy wyniku finansowego firmy. Czasami okazuje się, że stosowany dotąd sposób rozliczeń przestał być opłacalny lub nie sprawdził się. Zbyt niskie przychody, przekroczenie obowiązujących limitów czy też zmiana skali działalności skłaniają do poszukiwania nowych rozwiązań. Wyjaśniamy, jak zmienić formę opodatkowania działalności gospodarczej.

Uwaga! Twój e-mail do urzędu może być nieważny. Ministerstwo Finansów wyjaśnia pułapkę e-Doręczeń

Czy twoje pismo do urzędu faktycznie dotarło na czas? Ministerstwo Finansów ostrzega: liczy się data nadania, a nie potwierdzenie odbioru! Sprawdź, jak uniknąć kosztownych konsekwencji przy wysyłce dokumentów drogą elektroniczną.

Cyfrowy obieg dokumentów do podpisu w małych i dużych firmach

Nowoczesny obieg dokumentów do podpisu to przyszłość Twojej firmy. Eliminuje opóźnienia, ogranicza ryzyko błędów i gwarantuje bezpieczeństwo danych. Wprowadź cyfrowe rozwiązania i przekonaj się, jak wiele możesz zyskać.

REKLAMA

Funkcjonariusz z III grupą inwalidzką (niezdolny do służby ale zdolny do pracy). Czy ma prawo do podatkowej ulgi rehabilitacyjnej?

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji podatkowej uznał, że funkcjonariusze służb mundurowych, którym przyznano III grupę inwalidztwa (obejmującą zdolnych do pracy ale niezdolnych do służby) - nie mają prawa do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej.

Kompas Konkurencyjności dla UE – ogólniki i brak konkretnych działań. Stanowisko PIPC

W dniu 29 stycznia 2025 r. Komisja Europejska przedstawiła „Kompas Konkurencyjności dla UE”. Jest to pierwsza inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, która ustanawia konkurencyjność jako jedną z nadrzędnych zasad działania UE na czas trwania obecnej kadencji (2024-2029). Poniżej prezentujemy stanowisko Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego dotyczące ww. dokumentu Komisji Europejskiej.

Ulga termomodernizacyjna 2025: Co nowego w przepisach dla podatników?

Ulga termomodernizacyjna po zmianach. Od początku 2025 roku właściciele lub współwłaściciele domów jednorodzinnych mogą skorzystać z ulgi termomodernizacyjnej także w przypadku zakupu i montażu magazynów energii. Jest to kolejna forma wsparcia rozwoju energetyki odnawialnej i zwiększenia opłacalności instalacji prosumenckich.

Uwaga na fałszywe e-maile na temat konieczności dokonania korekty PIT

Ministerstwo Finansów poinformowało, że pojawiły się fałszywe wiadomości podszywające się pod Krajową Administrację Skarbową (KAS) zawierające miedzy innymi informacje o konieczności dokonania korekty PIT-17.

REKLAMA

WIBOR zostanie zastąpiony przez POLSTR - nowy wskaźnik referencyjny. Od kiedy?

POLSTR – tak będzie nazywał się nowy wskaźnik referencyjny, który zastąpi WIBOR. Taką decyzję podjął 30 stycznia 2025 r. Komitet Sterujący Narodowej Grupy Roboczej ds. wskaźników referencyjnych.

Sądy masowo popierają przedsiębiorców w sporze o Mały ZUS Plus

Sądy Okręgowe w całej Polsce wydały ponad 60 wyroków zgodnych z interpretacją Rzecznika MŚP, uznając, że przedsiębiorcy mogą ponownie skorzystać z Małego ZUS Plus po dwóch latach przerwy. ZUS stoi na stanowisku, że okres ten powinien wynosić trzy lata. Spór trwa, a część spraw trafia do Sądu Najwyższego.

REKLAMA