REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Resort przyznaje się do błędu

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy mimo wytycznych ministra finansów nie zainstalowali jeszcze kas fiskalnych, mogą odetchnąć z ulgą. Ministerstwo zapowiedziało przedłużenie obowiązującego w ubiegłym roku zwolnienia z obowiązku posiadania kas przez podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2005 roku.
W tym tygodniu zostanie podpisane rozporządzenie ministra finansów, które do czasu wejścia w życie nowych przepisów przywróci zakres zwolnień obowiązujących na mocy rozporządzenia z 2004 roku – poinformowało Ministerstwo Finansów w piątkowym komunikacie. Resort przyznał, że wadliwa konstrukcja rozporządzenia z grudnia 2004 roku. znowelizowanego w grudniu ubiegłego roku mogła wprowadzić w błąd podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2005 roku co do terminów powstania obowiązku instalacji kas fiskalnych. Chodzi o podatników, którzy w ubiegłym roku nie przekroczyli obrotów 20 tys. zł.

Gdy ukazało się rozporządzenia z 6 grudnia 2005 roku, było jasne, że katalog aktualnych zwolnień z obowiązku instalacji kas zostanie przedłużony do końca marca 2006 roku. Po bardziej wnikliwej analizie tekstu okazało się jednak, że zawiera on jedną ukrytą, aczkolwiek istotną, zmianę. Zgodnie z nią od 1 stycznia podatnicy, którzy rozpoczęli działalność w 2005 roku, musieli od 1 stycznia 2006 roku rozpocząć ewidencję za pomocą kas fiskalnych. Osiągnięty przez nich obrót był bez znaczenia.

Ministerstwo Finansów nabrało wody w usta, tymczasem urzędy skarbowe jeszcze w styczniu informowały podatników, że dotychczasowe zwolnienie ciągle obowiązuje. Interpretacja taka była o tyle uzasadniona, że w rozporządzeniu pozostało zwolnienie dla podatników, którzy rozpoczęli działalność wcześniej i nie przekroczyli 40 tys. złotych obrotu.

– W styczniu staliśmy na stanowisku, że nie trzeba montować kas. Zmieniliśmy je, gdy w sprawie wypowiedziało się Ministerstwo Finansów – tłumaczy Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie.

Pod koniec stycznia resort finansów wydał interpretację, w której potwierdził, że najpóźniej do 1 stycznia 2006 r. kasy powinny się znaleźć u podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2005 roku. Wielu jednak posłuchało wcześniejszych zaleceń fiskusa i ich nie zainstalowało. W efekcie stracili ulgę związaną z instalacją i prawo do odliczenia 30 proc. VAT wynikających z faktur zakupu. Narazili się też na sankcje karne skarbowe. Komunikat Ministerstwa Finansów daje nadzieję, że ci, którzy kas nie zainstalowali, nie poniosą jednak konsekwencji. Nie wiadomo jednak, co z tymi podatnikami, którzy kasy kupili. MF nie poinformowało, czy zwróci im pieniądze wydane przez nich na kasy, które mogą okazać się niepotrzebne.

Kalendarium sporu o kasy fiskalne

23 grudnia 2004 r.
Wydano rozporządzenie określające terminy wprowadzenia kas przez poszczególne grupy podatników

12 grudnia 2005 r.
Opublikowano rozporządzenie przedłużające prawie wszystkie dotychczasowe zwolnienia do 31 marca 2006 r. Z literalnego brzmienia niezwykle skomplikowanych przepisów wynika, że firmy, które rozpoczęły działalność w 2005 roku muszą mieć kasy od 1 stycznia 2006 r.

12 grudnia 2005 r. – 29 stycznia 2006 r.
Urzędy skarbowe informują podatników, że firmy założone w 2005 roku, których obroty nie przekroczyły 20 000 zł nie muszą instalować kas

10 stycznia 2006 r.
Ministerstwo Finansów zapowiada przywrócenie zwolnienia w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku

30 stycznia 2006 r.
Ministerstwo Finansów twierdzi, że przedsiębiorcy, którzy w 2005 roku rozpoczęli działalność, od 1 stycznia 2006 r. powinni stosować kasy

Konrad Piłat, Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Prof. Modzelewski: Nikt nie unieważnił faktur VAT wystawionych w tradycyjnej formie (poza KSeF). W 2026 r. nie będzie za to kar

Niedotrzymanie wymogów co do postaci faktury nie powoduje jej nieważności. Brak jest również kar podatkowych za ten czyn w 2026 r. – pisze profesor Witold Modzelewski. Może tak się zdarzyć, że po 1 lutego 2026 r. otrzymamy papierową fakturę VAT a do KSeF zostanie wystawiona faktura ustrukturyzowana? Czyli będą dwie faktury. Która będzie ważna? Ta, którą wystawiono jako pierwszą – drugą trzeba skorygować (anulować), ale w KSeF jest to niemożliwe – odpowiada profesor Witold Modzelewski.

Prof. Modzelewski: Podręcznik KSeF 2.0 sprzeczny z ustawą o VAT. Czym jest „wystawienie” faktury ustrukturyzowanej i „potwierdzenie transakcji”?

Zdaniem profesora Witolda Modzelewskiego, opublikowany przez Ministerstwo Finansów Podręcznik KSeF (aktualnie ukazały się jego 4 części) jest sprzeczny z opublikowanymi projektami aktów wykonawczych dot. obowiązkowego modelu KSeF, a także ze zmienioną nie tak dawno ustawą o VAT.

Obowiązkowy KSeF w budownictwie i branży deweloperskiej 2026: specyfika fakturowania i niestandardowe modele sprzedaży

Faktura ustrukturyzowana to dokument, który w relacji między podatnikami obowiązkowo ma zastąpić dotychczas stosowane faktury. W praktyce faktury niejednokrotnie zawierają znacznie więcej danych, niż wymaga tego prawodawca, gdyż często są nośnikiem dodatkowych informacji i sposobem ich wymiany między kontrahentami. Zapewne z tego powodu autor struktury FA(3) postanowił zamieścić w niej więcej pól, niż tego wymaga prawo podatkowe. Większość z nich ma charakter fakultatywny, a to oznacza, że nie muszą być uzupełniane. W niniejszej publikacji omawiamy specyfiką fakturowania w modelu ustrukturyzowanym w branży budowlanej i deweloperskiej.

Czy można będzie anulować fakturę wystawioną w KSeF w 2026 roku?

Czy faktura ustrukturyzowana wystawiona przy użyciu KSeF może zostać anulowana? Czy będzie to możliwe od 1 lutego 2026 r.? Zdaniem Tomasza Krywana, doradcy podatkowego faktur ustrukturyzowanych wystawionych przy użyciu KSeF nie można anulować. Anulowanie takich faktur oraz innych faktur przesłanych do KSeF nie będzie również możliwe od 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

KSeF 2026: wystawienie nierzetelnej faktury ustrukturyzowanej. Czego system nie zweryfikuje? Przykłady uchybień (daty, kwoty, NIP), kary i inne sankcje

W 2026 r. większość podatników będzie zobowiązana do wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pośrednictwem KSeF. Przy fakturach zarówno sprzedażowych, jak i zakupowych kluczowe jest, by dokumenty te były rzetelne. Błędy mogą pozbawić prawa do odliczenia VAT, a w skrajnych przypadkach skutkować odpowiedzialnością karną. Mimo automatyzacji KSeF nie chroni przed nierzetelnością – publikacja wskazuje, jak jej unikać i jakie grożą konsekwencje.

Nowy „podatek od smartfonów” od 2026 roku! Ceny elektroniki pójdą w górę, a Polacy zapłacą więcej za każdy telefon, laptop i telewizor

Od 1 stycznia 2026 roku w życie ma wejść nowa opłata, która dotknie każdego, kto kupi smartfona, tablet, komputer czy telewizor. Choć rząd zapewnia, że to nie podatek, w praktyce ceny elektroniki wzrosną o co najmniej 1%. Pieniądze nie trafią do budżetu państwa, lecz do organizacji reprezentujących artystów. Eksperci ostrzegają: to konsumenci zapłacą prawdziwą cenę tej decyzji.

Weryfikacja kontrahentów: jak działa STIR (kiedy blokada konta bankowego) i co grozi za brak sprawdzenia rachunku na białej liście podatników VAT?

Walka z nadużyciami podatkowymi wymaga od państwa zdecydowanych działań prewencyjnych. Część z nich spoczywa też na przedsiębiorcach, którzy w określonych sytuacjach muszą sprawdzać rachunek bankowy kontrahenta na białej liście podatników VAT. System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR) to narzędzie analityczne służące do wykrywania i przeciwdziałania wyłudzeniom podatkowym. Za jego pośrednictwem urzędnicy monitorują nietypowe transakcje, a przy podwyższonym ryzyku mogą nawet zablokować rachunek bankowy przedsiębiorcy. Jak działa ten system i co grozi firmie, która zignoruje obowiązek weryfikacji kontrahenta?

Dropshipping: miliony bez wysiłku, czy zwykła działalność? Co dropshipper musi wiedzieć: przepisy, kontrole, odpowiedzialność wobec klientów

Czy naprawdę można zarobić miliony bez żadnego kapitału ani umiejętności? Internetowi influencerzy przekonują, że usługi typu „dropshipping” lub „print on demand” to najłatwiejszy sposób na zarabianie bez wysiłku. Wystarczy poświęcić kilka godzin w tygodniu na lekką pracę, a resztę czasu można poświęcić na relaks i przeliczanie zer na koncie. Gdzie więc tkwi haczyk?

REKLAMA

KSeF budzi kolejne wątpliwości. Co naprawdę wynika z podręczników Ministerstwa Finansów?

Im bliżej obowiązkowego startu Krajowego Systemu e-Faktur, tym większe zamieszanie wśród przedsiębiorców. Choć Ministerstwo Finansów opublikowało cztery podręczniki mające ułatwić firmom przygotowania, w praktyce ich lektura rodzi kolejne wątpliwości i pytania.

Szok w prawie podatkowym: obywatel płaci 10 razy wyższy podatek za identyczny garaż - jeśli stoi poza budynkiem mieszkalnym?

Garaże pod lupą Trybunału Konstytucyjnego. Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek alarmuje, że właściciele garaży mogą być nierówno traktowani przez prawo. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, identyczne pomieszczenia przeznaczone do przechowywania pojazdów są opodatkowane zupełnie inaczej – nawet 10 razy wyższą stawką, jeśli znajdują się poza budynkiem mieszkalnym. Sprawa trafiła do Trybunału Konstytucyjnego po wniosku I prezes Sądu Najwyższego Małgorzaty Manowskiej.

REKLAMA