REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Resort przyznaje się do błędu

REKLAMA

Podatnicy, którzy mimo wytycznych ministra finansów nie zainstalowali jeszcze kas fiskalnych, mogą odetchnąć z ulgą. Ministerstwo zapowiedziało przedłużenie obowiązującego w ubiegłym roku zwolnienia z obowiązku posiadania kas przez podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2005 roku.
W tym tygodniu zostanie podpisane rozporządzenie ministra finansów, które do czasu wejścia w życie nowych przepisów przywróci zakres zwolnień obowiązujących na mocy rozporządzenia z 2004 roku – poinformowało Ministerstwo Finansów w piątkowym komunikacie. Resort przyznał, że wadliwa konstrukcja rozporządzenia z grudnia 2004 roku. znowelizowanego w grudniu ubiegłego roku mogła wprowadzić w błąd podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2005 roku co do terminów powstania obowiązku instalacji kas fiskalnych. Chodzi o podatników, którzy w ubiegłym roku nie przekroczyli obrotów 20 tys. zł.

Gdy ukazało się rozporządzenia z 6 grudnia 2005 roku, było jasne, że katalog aktualnych zwolnień z obowiązku instalacji kas zostanie przedłużony do końca marca 2006 roku. Po bardziej wnikliwej analizie tekstu okazało się jednak, że zawiera on jedną ukrytą, aczkolwiek istotną, zmianę. Zgodnie z nią od 1 stycznia podatnicy, którzy rozpoczęli działalność w 2005 roku, musieli od 1 stycznia 2006 roku rozpocząć ewidencję za pomocą kas fiskalnych. Osiągnięty przez nich obrót był bez znaczenia.

Ministerstwo Finansów nabrało wody w usta, tymczasem urzędy skarbowe jeszcze w styczniu informowały podatników, że dotychczasowe zwolnienie ciągle obowiązuje. Interpretacja taka była o tyle uzasadniona, że w rozporządzeniu pozostało zwolnienie dla podatników, którzy rozpoczęli działalność wcześniej i nie przekroczyli 40 tys. złotych obrotu.

– W styczniu staliśmy na stanowisku, że nie trzeba montować kas. Zmieniliśmy je, gdy w sprawie wypowiedziało się Ministerstwo Finansów – tłumaczy Magdalena Kobos, rzecznik prasowy Izby Skarbowej w Krakowie.

Pod koniec stycznia resort finansów wydał interpretację, w której potwierdził, że najpóźniej do 1 stycznia 2006 r. kasy powinny się znaleźć u podatników, którzy rozpoczęli działalność w 2005 roku. Wielu jednak posłuchało wcześniejszych zaleceń fiskusa i ich nie zainstalowało. W efekcie stracili ulgę związaną z instalacją i prawo do odliczenia 30 proc. VAT wynikających z faktur zakupu. Narazili się też na sankcje karne skarbowe. Komunikat Ministerstwa Finansów daje nadzieję, że ci, którzy kas nie zainstalowali, nie poniosą jednak konsekwencji. Nie wiadomo jednak, co z tymi podatnikami, którzy kasy kupili. MF nie poinformowało, czy zwróci im pieniądze wydane przez nich na kasy, które mogą okazać się niepotrzebne.

Kalendarium sporu o kasy fiskalne

23 grudnia 2004 r.
Wydano rozporządzenie określające terminy wprowadzenia kas przez poszczególne grupy podatników

12 grudnia 2005 r.
Opublikowano rozporządzenie przedłużające prawie wszystkie dotychczasowe zwolnienia do 31 marca 2006 r. Z literalnego brzmienia niezwykle skomplikowanych przepisów wynika, że firmy, które rozpoczęły działalność w 2005 roku muszą mieć kasy od 1 stycznia 2006 r.

12 grudnia 2005 r. – 29 stycznia 2006 r.
Urzędy skarbowe informują podatników, że firmy założone w 2005 roku, których obroty nie przekroczyły 20 000 zł nie muszą instalować kas

10 stycznia 2006 r.
Ministerstwo Finansów zapowiada przywrócenie zwolnienia w brzmieniu obowiązującym w 2005 roku

30 stycznia 2006 r.
Ministerstwo Finansów twierdzi, że przedsiębiorcy, którzy w 2005 roku rozpoczęli działalność, od 1 stycznia 2006 r. powinni stosować kasy

Konrad Piłat, Marcin Musiał
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF 2026: Czy przepisy podatkowe nakładające obowiązki publicznoprawne na podatników mogą zmienić treść umów?

Faktura ustrukturyzowana w rozumieniu ustawy o VAT nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, którego wystawienie i przyjęcie oraz akceptacją rodzi skutki cywilnoprawne. Przymusowe otrzymanie takiego dokumentu za pośrednictwem KSeF nie może rodzić skutków cywilnoprawnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Zlecenie a składki ZUS. Co gdy zleceniobiorca ma kilka umów w tym samym czasie? Kompleksowy poradnik, przykłady obliczeń

Rynek pracy dynamicznie się zmienia, a elastyczne formy współpracy stają się coraz bardziej popularne. Jedną z najczęściej wybieranych jest umowa zlecenia, szczególnie wśród osób, które chcą dorobić do etatu, prowadzą działalność gospodarczą lub realizują różnorodne projekty w ramach współpracy z firmami i organizacjami. Jakie składki ZUS trzeba płacić od zleceń?

KRUS do zmiany? Kryzys demograficzny na wsi pogłębia problemy systemu emerytalnego rolników

Depopulacja wsi, starzenie się mieszkańców i malejąca liczba płatników składek prowadzą do coraz większej presji na budżet państwa oraz konieczności pilnej modernizacji systemu KRUS, który – jak podkreślają eksperci – nie odpowiada już realiom współczesnego rolnictwa.

Odroczenie KSeF? Nowa interpelacja jest już w Sejmie

Planowane obowiązkowe uruchomienie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wywołuje coraz większe napięcia w środowisku przedsiębiorców. Firmy z sektora MŚP alarmują, że system w obecnym kształcie może zagrozić stabilności ich działalności, a eksperci wskazują na liczne braki techniczne i prawne. W obliczu rosnącej presji poseł Bartłomiej Pejo złożył interpelację, domagając się wstrzymania obowiązkowego wdrożenia KSeF i wyjaśnienia ryzyk przez Ministerstwo Finansów.

REKLAMA

Poprawa błędnej faktury w KSeF to zawsze konieczność korekty. Szkic faktury, czy portal kontrahenta: producenci oprogramowania widzą problem i proponują rozwiązania

Pomimo, że przepisy już dziś nie pozwalają na anulowanie lub zamianę faktury dostarczonej do nabywcy, podatnicy obawiają się uszczelnienia, jakie przyniesie w tym zakresie KSeF. Skala obaw wyrażanych przez przedsiębiorców oraz reakcje producentów oprogramowania do wystawiania faktur zdają się ujawniać, jak bardzo powszechnym zjawiskiem jest poprawienie faktur bez użycia faktury korygującej.

Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

REKLAMA

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA