REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sołtys doręczy decyzję

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejm przyjął poprawkę do rządowej nowelizacji Ordynacji podatkowej przywracającą gminom prawo do doręczania pism podatkowych za pośrednictwem sołtysów. To bardzo ważne dla samorządów wiejskich i miejsko-wiejskich.
Sołtys nie doręcza

Do końca sierpnia ubiegłego roku pisma w takich gminach dostarczali podatnikom w ramach swoich obowiązków sołtysi. Samorządy nie narzekały. Jednak 1 września ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja Ordynacji podatkowej, która ograniczyła rolę sołtysów. Od tamtej pory gminy skazane są na Pocztę Polską lub własnych pracowników, którzy pełnią rolę gońców.
– Gminy zorientowały się, jak niekorzystna była dla nich ta zmiana, gdy zaczęły wysyłać pisma za pośrednictwem Poczty Polskiej. Wyeliminowanie sołtysa pozwoliłoby zarobić Poczcie po kilkadziesiąt tysięcy złotych kosztem każdej wiejskiej gminy. Nie widzę tu sensu – mówi poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Jan Łopata.
Ryszard Nawrocki, wójt gminy Stare Miasto z Wielkopolski jest zbulwersowany tym, że gminom odgórnie narzucono sposób doręczania decyzji.
– Forma doręczenia powinna być ustalana przez samorząd lokalny. Ważne, by decyzja administracyjna dotarła na czas, prawidłowo oraz by skutecznie ściągnąć podatek. Rozwiązaliśmy wewnętrznie ten problem – mówi wójt Ryszard Nawrocki.

Listonosz zbyt drogi

Gmina Stare Miasto znalazła sposób, by nie zasilać kasy Poczty własnymi pieniędzmi i zgodnie z prawem dostarczać decyzje. Samorząd podpisuje krótkoterminowe umowy o pracę z sołtysami, którzy w ramach ich realizacji roznoszą decyzje podatnikom. Jak zapewnia wójt rozwiązanie to było konsultowane z regionalną izbą obrachunkową. Ta nie miała do niego zastrzeżeń.
– To znacznie tańsze niż wysyłanie pism przez Pocztę Polską. Za doręczenie decyzji 2,5 tys. podatnikom musielibyśmy płacić rocznie Poczcie ponad 20 tysięcy złotych – tłumaczy wójt. Koszt pracy sołtysów – ok. 1,7 tys. Gmina Manowo z Pomorza też próbuje sobie radzić ze skutkami ubiegłorocznej nowelizacji Ordynacji podatkowej.
– Nie mamy problemu. Znaleźliśmy furtkę. Nasze decyzje doręczają pracownicy urzędu mieszkający na terenie gminy. Podpisujemy z nimi dodatkowe umowy – tłumaczy wójt Manowa Roman Kłosowski. Jego zdaniem ten sposób doręczania decyzji jest nie tylko tańszy, ale i pewniejszy niż usługi Poczty Polskiej.
– Listonosz zostawia awizo. Często dostajemy potwierdzenie zwrotne, że decyzji nie odebrano. Za nie też musimy zapłacić. Nasz pracownik, który nie zastanie podatnika w domu wie, kiedy wrócić, by skutecznie doręczyć pismo – mówi wójt.
Swojego doręczyciela zatrudnia także gmina Wysokie.
– Jest taniej niż w przypadku wysyłki Pocztą Polską. Sołtysi roznosili jednak pisma za darmo – mówi Halina Borowczyk, sekretarz gminy Wysokie.

Problem z prawem pocztowym

Czemu zmieniono przepis, który pozwalał sołtysom doręczać pisma? Jak wynika z uzasadnienia do rządowego projektu nowelizacji, przyjęta w ubiegłym roku zmiana w Ordynacji podatkowej miała dostosować przepisy podatkowe do prawa pocztowego. To art. 47 wyklucza możliwość powierzania w drodze umów cywilnoprawnych świadczenia usług doręczania pism z naruszeniem obszaru usług zastrzeżonego dla operatora publicznego.
– Skoro rząd stwierdza, że źródłem uprawnienia do doręczania pism organów podatkowych mogą być tylko przepisy prawa, to nic nie stoi na przeszkodzie, by w Ordynacji podatkowej wskazać sołtysów jako osoby uprawnione do doręczania pism w sprawach podatkowych – uważa poseł Łopata.
Zgłoszona przez niego poprawka do art. 144 Ordynacji podatkowej ponownie umożliwia gminom współpracę z sołtysami w zakresie doręczania pism. Zakłada, że w przypadkach gdy organem podatkowym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta – doręczanie pism może nastąpić za pokwitowaniem przez sołtysa.
Zdaniem posła Łopaty zmiana przepisów jest tym bardziej uzasadniona, że w gminach przeważnie sołtysi są inkasentami podatków lokalnych.
– Niczym nieuzasadnione jest zmuszanie gmin do korzystania z drogich usług Poczty Polskiej – tłumaczy swoją poprawkę poseł Łopata.
Ministerstwo Finansów nie sprzeciwiło się przyjęciu poprawki posła Jana Łopaty, ale ostrzegło, że w przypadku skierowania sprawy do Trybunału Konstytucyjnego ten może uznać ją za niezgodną z konstytucją. Nie obejmowała ona swoim zakresem problemów, których dotyczyła rządowa nowelizacja. Teraz zmianami w art. 144 Ordynacji podatkowej zajmie się Senat.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA