REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sołtys doręczy decyzję

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sejm przyjął poprawkę do rządowej nowelizacji Ordynacji podatkowej przywracającą gminom prawo do doręczania pism podatkowych za pośrednictwem sołtysów. To bardzo ważne dla samorządów wiejskich i miejsko-wiejskich.
Sołtys nie doręcza

Do końca sierpnia ubiegłego roku pisma w takich gminach dostarczali podatnikom w ramach swoich obowiązków sołtysi. Samorządy nie narzekały. Jednak 1 września ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja Ordynacji podatkowej, która ograniczyła rolę sołtysów. Od tamtej pory gminy skazane są na Pocztę Polską lub własnych pracowników, którzy pełnią rolę gońców.
– Gminy zorientowały się, jak niekorzystna była dla nich ta zmiana, gdy zaczęły wysyłać pisma za pośrednictwem Poczty Polskiej. Wyeliminowanie sołtysa pozwoliłoby zarobić Poczcie po kilkadziesiąt tysięcy złotych kosztem każdej wiejskiej gminy. Nie widzę tu sensu – mówi poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Jan Łopata.
Ryszard Nawrocki, wójt gminy Stare Miasto z Wielkopolski jest zbulwersowany tym, że gminom odgórnie narzucono sposób doręczania decyzji.
– Forma doręczenia powinna być ustalana przez samorząd lokalny. Ważne, by decyzja administracyjna dotarła na czas, prawidłowo oraz by skutecznie ściągnąć podatek. Rozwiązaliśmy wewnętrznie ten problem – mówi wójt Ryszard Nawrocki.

Listonosz zbyt drogi

Gmina Stare Miasto znalazła sposób, by nie zasilać kasy Poczty własnymi pieniędzmi i zgodnie z prawem dostarczać decyzje. Samorząd podpisuje krótkoterminowe umowy o pracę z sołtysami, którzy w ramach ich realizacji roznoszą decyzje podatnikom. Jak zapewnia wójt rozwiązanie to było konsultowane z regionalną izbą obrachunkową. Ta nie miała do niego zastrzeżeń.
– To znacznie tańsze niż wysyłanie pism przez Pocztę Polską. Za doręczenie decyzji 2,5 tys. podatnikom musielibyśmy płacić rocznie Poczcie ponad 20 tysięcy złotych – tłumaczy wójt. Koszt pracy sołtysów – ok. 1,7 tys. Gmina Manowo z Pomorza też próbuje sobie radzić ze skutkami ubiegłorocznej nowelizacji Ordynacji podatkowej.
– Nie mamy problemu. Znaleźliśmy furtkę. Nasze decyzje doręczają pracownicy urzędu mieszkający na terenie gminy. Podpisujemy z nimi dodatkowe umowy – tłumaczy wójt Manowa Roman Kłosowski. Jego zdaniem ten sposób doręczania decyzji jest nie tylko tańszy, ale i pewniejszy niż usługi Poczty Polskiej.
– Listonosz zostawia awizo. Często dostajemy potwierdzenie zwrotne, że decyzji nie odebrano. Za nie też musimy zapłacić. Nasz pracownik, który nie zastanie podatnika w domu wie, kiedy wrócić, by skutecznie doręczyć pismo – mówi wójt.
Swojego doręczyciela zatrudnia także gmina Wysokie.
– Jest taniej niż w przypadku wysyłki Pocztą Polską. Sołtysi roznosili jednak pisma za darmo – mówi Halina Borowczyk, sekretarz gminy Wysokie.

Problem z prawem pocztowym

Czemu zmieniono przepis, który pozwalał sołtysom doręczać pisma? Jak wynika z uzasadnienia do rządowego projektu nowelizacji, przyjęta w ubiegłym roku zmiana w Ordynacji podatkowej miała dostosować przepisy podatkowe do prawa pocztowego. To art. 47 wyklucza możliwość powierzania w drodze umów cywilnoprawnych świadczenia usług doręczania pism z naruszeniem obszaru usług zastrzeżonego dla operatora publicznego.
– Skoro rząd stwierdza, że źródłem uprawnienia do doręczania pism organów podatkowych mogą być tylko przepisy prawa, to nic nie stoi na przeszkodzie, by w Ordynacji podatkowej wskazać sołtysów jako osoby uprawnione do doręczania pism w sprawach podatkowych – uważa poseł Łopata.
Zgłoszona przez niego poprawka do art. 144 Ordynacji podatkowej ponownie umożliwia gminom współpracę z sołtysami w zakresie doręczania pism. Zakłada, że w przypadkach gdy organem podatkowym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta – doręczanie pism może nastąpić za pokwitowaniem przez sołtysa.
Zdaniem posła Łopaty zmiana przepisów jest tym bardziej uzasadniona, że w gminach przeważnie sołtysi są inkasentami podatków lokalnych.
– Niczym nieuzasadnione jest zmuszanie gmin do korzystania z drogich usług Poczty Polskiej – tłumaczy swoją poprawkę poseł Łopata.
Ministerstwo Finansów nie sprzeciwiło się przyjęciu poprawki posła Jana Łopaty, ale ostrzegło, że w przypadku skierowania sprawy do Trybunału Konstytucyjnego ten może uznać ją za niezgodną z konstytucją. Nie obejmowała ona swoim zakresem problemów, których dotyczyła rządowa nowelizacja. Teraz zmianami w art. 144 Ordynacji podatkowej zajmie się Senat.

Marcin Musiał
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA