REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sołtys doręczy decyzję

REKLAMA

Sejm przyjął poprawkę do rządowej nowelizacji Ordynacji podatkowej przywracającą gminom prawo do doręczania pism podatkowych za pośrednictwem sołtysów. To bardzo ważne dla samorządów wiejskich i miejsko-wiejskich.
Sołtys nie doręcza

Do końca sierpnia ubiegłego roku pisma w takich gminach dostarczali podatnikom w ramach swoich obowiązków sołtysi. Samorządy nie narzekały. Jednak 1 września ubiegłego roku weszła w życie nowelizacja Ordynacji podatkowej, która ograniczyła rolę sołtysów. Od tamtej pory gminy skazane są na Pocztę Polską lub własnych pracowników, którzy pełnią rolę gońców.
– Gminy zorientowały się, jak niekorzystna była dla nich ta zmiana, gdy zaczęły wysyłać pisma za pośrednictwem Poczty Polskiej. Wyeliminowanie sołtysa pozwoliłoby zarobić Poczcie po kilkadziesiąt tysięcy złotych kosztem każdej wiejskiej gminy. Nie widzę tu sensu – mówi poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Jan Łopata.
Ryszard Nawrocki, wójt gminy Stare Miasto z Wielkopolski jest zbulwersowany tym, że gminom odgórnie narzucono sposób doręczania decyzji.
– Forma doręczenia powinna być ustalana przez samorząd lokalny. Ważne, by decyzja administracyjna dotarła na czas, prawidłowo oraz by skutecznie ściągnąć podatek. Rozwiązaliśmy wewnętrznie ten problem – mówi wójt Ryszard Nawrocki.

Listonosz zbyt drogi

Gmina Stare Miasto znalazła sposób, by nie zasilać kasy Poczty własnymi pieniędzmi i zgodnie z prawem dostarczać decyzje. Samorząd podpisuje krótkoterminowe umowy o pracę z sołtysami, którzy w ramach ich realizacji roznoszą decyzje podatnikom. Jak zapewnia wójt rozwiązanie to było konsultowane z regionalną izbą obrachunkową. Ta nie miała do niego zastrzeżeń.
– To znacznie tańsze niż wysyłanie pism przez Pocztę Polską. Za doręczenie decyzji 2,5 tys. podatnikom musielibyśmy płacić rocznie Poczcie ponad 20 tysięcy złotych – tłumaczy wójt. Koszt pracy sołtysów – ok. 1,7 tys. Gmina Manowo z Pomorza też próbuje sobie radzić ze skutkami ubiegłorocznej nowelizacji Ordynacji podatkowej.
– Nie mamy problemu. Znaleźliśmy furtkę. Nasze decyzje doręczają pracownicy urzędu mieszkający na terenie gminy. Podpisujemy z nimi dodatkowe umowy – tłumaczy wójt Manowa Roman Kłosowski. Jego zdaniem ten sposób doręczania decyzji jest nie tylko tańszy, ale i pewniejszy niż usługi Poczty Polskiej.
– Listonosz zostawia awizo. Często dostajemy potwierdzenie zwrotne, że decyzji nie odebrano. Za nie też musimy zapłacić. Nasz pracownik, który nie zastanie podatnika w domu wie, kiedy wrócić, by skutecznie doręczyć pismo – mówi wójt.
Swojego doręczyciela zatrudnia także gmina Wysokie.
– Jest taniej niż w przypadku wysyłki Pocztą Polską. Sołtysi roznosili jednak pisma za darmo – mówi Halina Borowczyk, sekretarz gminy Wysokie.

Problem z prawem pocztowym

Czemu zmieniono przepis, który pozwalał sołtysom doręczać pisma? Jak wynika z uzasadnienia do rządowego projektu nowelizacji, przyjęta w ubiegłym roku zmiana w Ordynacji podatkowej miała dostosować przepisy podatkowe do prawa pocztowego. To art. 47 wyklucza możliwość powierzania w drodze umów cywilnoprawnych świadczenia usług doręczania pism z naruszeniem obszaru usług zastrzeżonego dla operatora publicznego.
– Skoro rząd stwierdza, że źródłem uprawnienia do doręczania pism organów podatkowych mogą być tylko przepisy prawa, to nic nie stoi na przeszkodzie, by w Ordynacji podatkowej wskazać sołtysów jako osoby uprawnione do doręczania pism w sprawach podatkowych – uważa poseł Łopata.
Zgłoszona przez niego poprawka do art. 144 Ordynacji podatkowej ponownie umożliwia gminom współpracę z sołtysami w zakresie doręczania pism. Zakłada, że w przypadkach gdy organem podatkowym jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta – doręczanie pism może nastąpić za pokwitowaniem przez sołtysa.
Zdaniem posła Łopaty zmiana przepisów jest tym bardziej uzasadniona, że w gminach przeważnie sołtysi są inkasentami podatków lokalnych.
– Niczym nieuzasadnione jest zmuszanie gmin do korzystania z drogich usług Poczty Polskiej – tłumaczy swoją poprawkę poseł Łopata.
Ministerstwo Finansów nie sprzeciwiło się przyjęciu poprawki posła Jana Łopaty, ale ostrzegło, że w przypadku skierowania sprawy do Trybunału Konstytucyjnego ten może uznać ją za niezgodną z konstytucją. Nie obejmowała ona swoim zakresem problemów, których dotyczyła rządowa nowelizacja. Teraz zmianami w art. 144 Ordynacji podatkowej zajmie się Senat.

Marcin Musiał
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Miejsca parkingowe: Niejasny przepis o składaniu deklaracji IN-1 w urzędzie skarbowym w styczniu 2025 r.

W 2025 r. podatek od nieruchomości dla miejsc parkingowych został ujednolicony. Miejsca m.in. z osobną od mieszkania księgą wieczystą zrównowano z 11,48 zł podatku do 1,19 zł. To dobra wynikającą z wyroku TK i nowelizacją. Są za to problemy formalne - większa część właścicieli miejsc parkinkowych korzystających na obniżce nie musi ponownie składać deklaracji IN-1. Niektórzy jednak tak.

Najczęstsze błędy podczas realizacji projektów unijnych: formalne, merytoryczne, finansowe, proceduralne

Realizacja projektów dofinansowanych z funduszy europejskich to dla wielu przedsiębiorców i instytucji ogromna szansa na rozwój i wzrost konkurencyjności. Jednak pozytywna decyzja o dofinansowaniu to dopiero pierwszy krok na drodze do osiągnięcia sukcesu, a kolejne fazy projektu niosą ze sobą szereg wyzwań mogących zaważyć na powodzeniu całego przedsięwzięcia. Warto więc wiedzieć, jakie błędy najczęściej popełniają firmy podczas realizacji projektów unijnych oraz jak ich unikać.

Do 400 tys. zł dotacji dla rzemieślników ze Śląska. Wnioski na początku 2025 r. Jakie kryteria trzeba spełniać?

Na początku 2025 roku Śląskie Centrum Przedsiębiorczości planuje ogłosić nabór na dotację dla rzemieślników zainteresowanych rozwojem prowadzonej działalności. 

Klient chce fakturę a nie zwrócił paragonu. Czy mimo to można mu wystawić?

Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej? Co w sytuacji, gdy do faktur nie są dołączane kopie paragonów z kasy fiskalnej? Prowadzę kiosk handlowy i wystawiam miesięcznie kilka zbiorczych faktur z danego miesiąca, do których nie dołączam kopii paragonów, gdyż klienci ich nie zwracają. Czy to prawidłowa praktyka?

REKLAMA

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Ulga IP Box w 2025 r. Ministerstwo Finansów potwierdza, że idą zmiany w przepisach podatkowych

Ulga IP Box pozwala zmniejszyć efektywne opodatkowanie dochodów z działalności innowacyjnej nawet do 5%. Już w 2025 r. może dojść do zmiany przepisów dotyczących tej ulgi. Ministerstwo Finansów potwierdza, że trwają wewnątrzresortowe konsultacje w tej sprawie.

Czy trzeba opłacić składkę zdrowotną w styczniu 2025 r., mimo braku przychodu za grudzień? Rozpoczęcie działalności na skali podatkowej lub podatku liniowym

Rozpoczęcie działalności gospodarczej to istotny moment, który wiąże się z szeregiem formalności oraz obowiązków podatkowych i ubezpieczeniowych. Obecnie wybierając formę opodatkowania przedsiębiorcy nie tylko zwracają uwagę na zobowiązania podatkowe, ale także na zobowiązania względem ZUS. Mowa o składce zdrowotnej, która w zależności od wybranej formy opodatkowania ma różny sposób wyliczenia. Na skali podatkowej i podatku liniowym składkę zdrowotną ustala się na podstawie dochodu uzyskanego w miesiącu poprzedzającym miesiąc wyliczenia składki. Pojawiają się zatem wątpliwości, czy rozpoczynając działalność w styczniu danego roku na skali lub liniówcę występuje obowiązek zapłaty składki zdrowotnej? Poniżej odpowiedź.

REKLAMA

Ulga dla młodych w 2025 r.: Limit zwolnienia a kwota wolna od podatku

Ulga dla młodych, która zwalnia z podatku przychody do 85 528 zł rocznie, będzie nadal dostępna. Jakie warunki należy spełniać, aby korzystać z tej ulgi w 2025 roku? Jak wpływa ona na kwotę wolną od podatku?

Nawet o 10% drożej za leczenie zębów w I kwartale 2025 r. Dentyści podnoszą ceny bardziej niż postępuje inflacja. Ich koszty rosną jeszcze szybciej

Ceny usług stomatologicznych rosną bardziej niż inflacja w całym sektorze zdrowia. Widać to w perspektywie kilku lat oraz ostatnich miesięcy. Ta różnica wciąż będzie się pogłębiać. Gabinety dentystyczne przycisnął wzrost różnych kosztów. Coraz trudniej jest im utrzymywać ceny, które wciąż są mocno niedoszacowane. Gdyby stomatolodzy podnosili je w ślad za faktycznymi podwyżkami wszystkich składowych, to usługi byłyby już obecnie droższe o minimum 15% rdr – pisze dr n. med. Piotr Przybylski. Doktor Przybylski ocenia, że w I kwartale 2025 roku wzrost cen może dobić do 10% rdr. Szczególnie mogą to odczuć pacjenci w dużych i średnich miastach.

REKLAMA