REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jest podatek od karty płatniczej dla pracownika

REKLAMA

Od wartości limitu na karcie przyznanej pracownikowi przez pracodawcę trzeba zapłacić podatek dochodowy - twierdzi Ministerstwo Finansów.
Pracownik otrzymuje od swojego pracodawcy kartę elektroniczną, która uprawnia go do dokonania zakupów na określoną kwotę. Może być to karta płatnicza lub tzw. karta rabatowa niebędąca kartą płatniczą. Karta rabatowa uprawnia do jej wymiany na określony towar (usługę) i jednocześnie pozwala na korzystanie z rabatu u sprzedawcy (usługodawcy). W każdym przypadku właścicielem karty (zarówno płatniczej, jak i rabatowej) pozostaje pracodawca, natomiast właścicielem nabytego towaru (usługi) staje się pracownik. Czy świadczenie to skutkuje powstaniem przychodu do opodatkowania u pracownika? Takie pytanie Gazeta Prawna zadała Ministerstwu Finansów.
W udzielonej odpowiedzi ministerstwo wyjaśniło, że wartość otrzymanej karty (a dokładnie wysokość limitu na karcie, do wartości którego pracownik może dokonywać zakupów w imieniu pracodawcy) nie korzysta ze zwolnienia od podatku. W konsekwencji podlega opodatkowaniu.

Podatek trzeba płacić

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem zwolnionych z opodatkowania na mocy art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
W konsekwencji, w przypadku świadczeń otrzymywanych przez pracowników, które nie mieszczą się w zakresie któregokolwiek ze zwolnień wymienionych w ustawie o PIT, jak również nie został od nich zaniechany pobór podatku, istnieje obowiązek zapłacenia podatku od ich wartości. Dla pracownika świadczenia te stanowią przychody ze stosunku pracy.
W omawianej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PIT. Z przepisu tego wynika, że wolna od podatku jest wyłącznie wartość rzeczowych świadczeń otrzymywanych przez pracownika, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, do wysokości nieprzekraczajacej w roku podatkowym kwoty 380 zł. Przy czym rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do wymiany na towary lub usługi.
Zwolnienie to – jak podkreśla ministerstwo – nie ma zastosowania zarówno do otrzymanej przez pracownika karty elektronicznej mającej postać karty płatniczej, jak i karty rabatowej. Nie zmienia tego również fakt, że transakcje wykonywane za pomocą takiej karty obciążają środki pochodzące z rachunku zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jednak karta nie stanowi świadczenia rzeczowego, lecz jest środkiem płatniczym. Świadczeniem rzeczowym nie jest również karta rabatowa. Tego rodzaju karta jest „innym znakiem”. Pracownik upoważniony do dysponowania nią może środki pieniężne na niej zapisane – do wysokości przyznanego limitu – wymienić na towar lub usługę, którego staje się właścicielem.

Potrzebna analiza

Zapytaliśmy również resort, czy pracodawcy przekazując pracownikom karty płatnicze lub rabatowe nie chcą obchodzić prawa.
Zdaniem resortu finansów, w omawianym stanie faktycznym należy w ramach postępowania podatkowego przeprowadzić bardzo wnikliwą analizę tak, by stwierdzić, czy mamy do czynienia z obejściem prawa. Trudno bowiem uznać za obejście postanowień art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sytuację, w której pracodawca udostępniając pracownikowi firmową kartę płatniczą zleca mu jednocześnie dokonanie, w imieniu i na rzecz zakładu pracy, zakupu np. paczek świątecznych dla dzieci ogółu pracowników firmy (ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych), które to paczki będą następnie wręczane przez pracodawcę pracownikom.

Ewa Matyszewska
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt: Kasowy PIT. Na czym polega

Ministerstwo Finansów przedstawiło pod koniec kwietnia 2024 r. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o ryczałcie ewidencjonowanym. Ta nowelizacja ma wprowadzić od 1 stycznia 2025 roku przepisów określających zasady tzw. kasowego PIT. Ta forma rozliczeń polegać ma na tym, że przychód- podatkowy będzie powstawał w dacie zapłaty za fakturę. Ale nie każdy będzie mógł korzystać z kasowego PIT. Jedynie przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają działalność oraz ci, których przychody z działalności gospodarczej w roku poprzednim nie przekraczały 250 tys. euro. Aktualnie trwają konsultacje i opiniowanie tego projektu.

Składka zdrowotna 2025 r. Nowe zasady obliczania należności na rzecz ZUS-u. Kto ile zapłaci?

Od 2025 roku zmienią się zasady rozliczania składki zdrowotnej przez przedsiębiorców. Zapowiedzieli to minister zdrowia Izabela Leszczyna i minister finansów Andrzej Domański na konferencji prasowej w dniu 21 marca 2024 r. Wtedy podano też najważniejsze założenia tych zmian. Co ma się zmienić od przyszłego roku?

Czy klimatyzację można odliczyć od podatku?

Czy wydatki poniesione na wyposażenie domu w klimatyzację, czyli koszty jej zakupu i montażu, można uznać za wydatki, podlegające odliczeniu w ramach ulgi rehabilitacyjnej? A co w przypadku ulgi termomodernizacyjnej?

Kiedy można anulować fakturę?

Anulowanie faktury VAT powinno być traktowane w sposób wyjątkowy i wykorzystywane tylko w przypadku zaistnienia takiej konieczności. Kiedy więc można anulować fakturę i jak to zrobić zgodnie z obowiązującymi przepisami?

Jak przebiega finansowanie faktur?
Finansowanie faktur, zwane również faktoringiem, to istotny element strategii finansowej wielu przedsiębiorstw. Proces ten umożliwia bowiem firmom uzyskanie dostępu do środków pieniężnych, poprzez sprzedaż swoich nieuregulowanych faktur firmie faktoringowej. Choć działanie to może wydawać się skomplikowane, to faktoring jest w rzeczywistości bardzo prosty. Jak przebiega finansowanie faktur?
Wskaźnik ściągalności zaległych podatków rośnie, ale wciąż jest wiele do poprawy. Egzekucja należności innego rodzaju jest bardzo dużym problemem

W ubiegłym urzędy skarbowe wyegzekwowały ponad 40 proc. zaległości podatkowych. Budżet państwa odzyskał dzięki temu 6,6 mld zł – informuje dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna". Egzekucja należności innego rodzaju jest jednak bardzo dużym problemem.

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

Jakie są rezerwy walutowe Polski? Aktualne dane NBP

Rezerwy walutowe Polski w końcu kwietnia 2024 roku wyniosły 206 097,4 mln USD tj. o 1,8% więcej niż przed miesiącem i równocześnie o 15,7% więcej niż przed rokiem. Takie dane podał Narodowy Bank Polski (NBP).

MF oferuje pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44

Ministerstwo Finansów informuje, że Krajowa Administracja Skarbowa przygotowała pomoc dla przedsiębiorców z Marywilskiej 44. Mogą oni wystąpić z wnioskiem m.in. o rozłożenie na raty podatku oraz odroczenie terminu jego zapłaty. MF uruchomił specjalną infolinię, gdzie poszkodowani przedsiębiorcy mogą pytać o rozliczenia podatkowe (PIT, VAT) oraz o ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych.

REKLAMA