REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsolidować, ale jak

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Resort finansów przygotowuje właśnie nową ustawę o finansach publicznych. Jej celem ma być konsolidacja finansów. Ustawa o finansach publicznych, która weszła w życie 1 stycznia tego roku, jest powszechnie krytykowana. Doktor Wojciech Misiąg, kierownik Zakładu Finansów Publicznych w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową, uważa, że lepiej by było, gdyby ta ustawa w ogóle nie zaczęła obowiązywać.
– Ustawę trzeba będzie zmienić. Nowa może wejść w życie najwcześniej od 1 stycznia 2007 r. – powiedział Gazecie Prawnej ekspert, który obecnie jest w składzie zespołu przygotowującego nową ustawę o finansach publicznych.
W obecnej ustawie brak jest kontroli w postaci audytu zewnętrznego oraz konsolidacji sektora finansów publicznych. Problem ten ma być istotą zmian, jakie resort finansów przedstawi już pod koniec marca. Jakie są możliwości konsolidacji i na czym ma ona polegać?

Dwa sposoby konsolidacji

Doktor Wojciech Misiąg mówi o co najmniej dwóch sposobach konsolidacji. Pierwszy polegałby na likwidacji wszystkich instytucji pozabudżetowych, a ich zadania realizowałyby organy państwa, których dochody są ujęte w budżecie.
Drugim sposobem jest pozostawienie dotychczasowych form gospodarki finansowej wielu instytucji i objęcie ich budżetem. W konsekwencji mielibyśmy jeden plan finansowy, który objąłby wszystkie wydatki państwa.
– Zaletą tego rozwiązania jest to, że w budżecie uchwala się wszystkie wydatki i kontroluje wykorzystanie środków publicznych – powiedział dr Wojciech Misiąg.
Kontrola nad tymi środkami byłaby dużo większa i dokładniejsza. Jak przyznaje w swoich wypowiedziach minister Zyta Gilowska, dziś znacznej części środków publicznych, które znajdują się poza budżetem, nikt nie kontroluje. Podobnie uważa premier Kazimierz Marcinkiewicz. Należałoby więc objąć je kontrolą budżetową. Stąd propozycja, by do jednostek sektora finansów publicznych wprowadzić m.in. audyt zewnętrzny.
Sposoby konsolidacji, o których mówił dr Wojciech Misiąg, inny ekspert – prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku – nazywa konsolidacją zewnętrzną i wewnętrzną. Ta pierwsza ma polegać na objęciu budżetem środków i form finansów publicznych, które są poza nim, a także na likwidacji agencji i funduszy. Druga oznacza pozostawienie tylko dwóch form jednostek organizacyjnych: jednostek budżetowych i zakładów budżetowych. Profesor Eugeniusz Ruśkowski zwraca jednak uwagę na dwa podstawowe niebezpieczeństwa, na które natknęli się poprzednicy minister Zyty Gilowskiej i którym nie udało się przez to przeprowadzić reformy.

KONSOLIDACJA TO:
• zmiany organizacji i zasad funkcjonowania sektora finansów publicznych,
• objęcie wydatków publicznych ostrzejszymi rygorami kontrolnymi,
• rozszerzenie i ujednolicenie obowiązków sprawozdawczych, nakładanych na dysponentów publicznych środków finansowych.

Trudności reformy

– Konsolidacja zewnętrzna jest trudna do przeprowadzenia w praktyce, ze względu na różne interesy polityczne – przyznaje prof. Ruśkowski.
– W rezultacie ekipy premiera Marka Belki i wcześniej ministra Grzegorza Kołodki poniosły klęskę. Reforma zaowocowała kilkunastoma nowymi funduszami, a więc rezultat zmian był odwrotny do zamierzonego – mówi ekspert z Uniwersytetu w Białymstoku.
Drugie niebezpieczeństwo prof. Eugeniusz Ruśkowski dostrzega w konflikcie jednoczesnej konsolidacji zewnętrznej i wewnętrznej. Jego zdaniem jednego i drugiego naraz nie da się przeprowadzić.
– Nie można z jednej strony likwidować funduszy i agencji, a z drugiej zwiększać dyscyplinę, ponieważ jedną z podstawowych przyczyn tworzenia funduszy i agencji jest to, że trzeba tym podmiotom stworzyć bardziej elastyczne zasady działania.
Ekspert dostrzega jednak pozytywne strony konsolidacji.
– Zwiększenie kontroli parlamentu, większa przejrzystość całości finansów, zwiększenie racjonalnego rygoryzmu – wylicza. Ale zaraz dodaje, że pozytywne zmiany w finansach publicznych mogą zajść, gdy będziemy mieli dobry parlament, czyli taki, który będzie sprawował sprawną i rzetelną kontrolę nad całością środków publicznych.
– To jest dopiero pierwszy krok do naprawy finansów publicznych. Następnym jest ich decentralizacja na rzecz samorządu terytorialnego – podsumował prof. Ruśkowski. Zwrócił na to uwagę również prof. Leszek Patrzałek z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

30 proc. oszczędności

O potrzebie konsolidacji przekonani są wszyscy nasi rozmówcy.
– Konsolidacja polegająca na racjonalizacji wydatków mogłaby przynieść oszczędności rzędu 30 proc. dotychczasowych wydatków – twierdzi prof. Eugeniusz Ruśkowski. Główną korzyścią reformy finansów powinno być jednak nie obniżanie wydatków, ale ich lepsze wykorzystanie.
Nowa ustawa o finansach publicznych ma się opierać w znacznej części na poselskim projekcie zgłoszonym przez Platformę Obywatelską w 2003 roku. W uzasadnieniu tego projektu czytamy, że celem regulacji jest radykalna poprawa jawności i przejrzystości całego sektora finansów publicznych. Współbrzmi to z opiniami, które w ostatnim czasie wygłaszali premier Kazimierz Marcinkiewicz i minister Zyta Gilowska.

Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA