REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsolidować, ale jak

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Resort finansów przygotowuje właśnie nową ustawę o finansach publicznych. Jej celem ma być konsolidacja finansów. Ustawa o finansach publicznych, która weszła w życie 1 stycznia tego roku, jest powszechnie krytykowana. Doktor Wojciech Misiąg, kierownik Zakładu Finansów Publicznych w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową, uważa, że lepiej by było, gdyby ta ustawa w ogóle nie zaczęła obowiązywać.
– Ustawę trzeba będzie zmienić. Nowa może wejść w życie najwcześniej od 1 stycznia 2007 r. – powiedział Gazecie Prawnej ekspert, który obecnie jest w składzie zespołu przygotowującego nową ustawę o finansach publicznych.
W obecnej ustawie brak jest kontroli w postaci audytu zewnętrznego oraz konsolidacji sektora finansów publicznych. Problem ten ma być istotą zmian, jakie resort finansów przedstawi już pod koniec marca. Jakie są możliwości konsolidacji i na czym ma ona polegać?

Dwa sposoby konsolidacji

Doktor Wojciech Misiąg mówi o co najmniej dwóch sposobach konsolidacji. Pierwszy polegałby na likwidacji wszystkich instytucji pozabudżetowych, a ich zadania realizowałyby organy państwa, których dochody są ujęte w budżecie.
Drugim sposobem jest pozostawienie dotychczasowych form gospodarki finansowej wielu instytucji i objęcie ich budżetem. W konsekwencji mielibyśmy jeden plan finansowy, który objąłby wszystkie wydatki państwa.
– Zaletą tego rozwiązania jest to, że w budżecie uchwala się wszystkie wydatki i kontroluje wykorzystanie środków publicznych – powiedział dr Wojciech Misiąg.
Kontrola nad tymi środkami byłaby dużo większa i dokładniejsza. Jak przyznaje w swoich wypowiedziach minister Zyta Gilowska, dziś znacznej części środków publicznych, które znajdują się poza budżetem, nikt nie kontroluje. Podobnie uważa premier Kazimierz Marcinkiewicz. Należałoby więc objąć je kontrolą budżetową. Stąd propozycja, by do jednostek sektora finansów publicznych wprowadzić m.in. audyt zewnętrzny.
Sposoby konsolidacji, o których mówił dr Wojciech Misiąg, inny ekspert – prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku – nazywa konsolidacją zewnętrzną i wewnętrzną. Ta pierwsza ma polegać na objęciu budżetem środków i form finansów publicznych, które są poza nim, a także na likwidacji agencji i funduszy. Druga oznacza pozostawienie tylko dwóch form jednostek organizacyjnych: jednostek budżetowych i zakładów budżetowych. Profesor Eugeniusz Ruśkowski zwraca jednak uwagę na dwa podstawowe niebezpieczeństwa, na które natknęli się poprzednicy minister Zyty Gilowskiej i którym nie udało się przez to przeprowadzić reformy.

KONSOLIDACJA TO:
• zmiany organizacji i zasad funkcjonowania sektora finansów publicznych,
• objęcie wydatków publicznych ostrzejszymi rygorami kontrolnymi,
• rozszerzenie i ujednolicenie obowiązków sprawozdawczych, nakładanych na dysponentów publicznych środków finansowych.

Trudności reformy

– Konsolidacja zewnętrzna jest trudna do przeprowadzenia w praktyce, ze względu na różne interesy polityczne – przyznaje prof. Ruśkowski.
– W rezultacie ekipy premiera Marka Belki i wcześniej ministra Grzegorza Kołodki poniosły klęskę. Reforma zaowocowała kilkunastoma nowymi funduszami, a więc rezultat zmian był odwrotny do zamierzonego – mówi ekspert z Uniwersytetu w Białymstoku.
Drugie niebezpieczeństwo prof. Eugeniusz Ruśkowski dostrzega w konflikcie jednoczesnej konsolidacji zewnętrznej i wewnętrznej. Jego zdaniem jednego i drugiego naraz nie da się przeprowadzić.
– Nie można z jednej strony likwidować funduszy i agencji, a z drugiej zwiększać dyscyplinę, ponieważ jedną z podstawowych przyczyn tworzenia funduszy i agencji jest to, że trzeba tym podmiotom stworzyć bardziej elastyczne zasady działania.
Ekspert dostrzega jednak pozytywne strony konsolidacji.
– Zwiększenie kontroli parlamentu, większa przejrzystość całości finansów, zwiększenie racjonalnego rygoryzmu – wylicza. Ale zaraz dodaje, że pozytywne zmiany w finansach publicznych mogą zajść, gdy będziemy mieli dobry parlament, czyli taki, który będzie sprawował sprawną i rzetelną kontrolę nad całością środków publicznych.
– To jest dopiero pierwszy krok do naprawy finansów publicznych. Następnym jest ich decentralizacja na rzecz samorządu terytorialnego – podsumował prof. Ruśkowski. Zwrócił na to uwagę również prof. Leszek Patrzałek z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

30 proc. oszczędności

O potrzebie konsolidacji przekonani są wszyscy nasi rozmówcy.
– Konsolidacja polegająca na racjonalizacji wydatków mogłaby przynieść oszczędności rzędu 30 proc. dotychczasowych wydatków – twierdzi prof. Eugeniusz Ruśkowski. Główną korzyścią reformy finansów powinno być jednak nie obniżanie wydatków, ale ich lepsze wykorzystanie.
Nowa ustawa o finansach publicznych ma się opierać w znacznej części na poselskim projekcie zgłoszonym przez Platformę Obywatelską w 2003 roku. W uzasadnieniu tego projektu czytamy, że celem regulacji jest radykalna poprawa jawności i przejrzystości całego sektora finansów publicznych. Współbrzmi to z opiniami, które w ostatnim czasie wygłaszali premier Kazimierz Marcinkiewicz i minister Zyta Gilowska.

Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA