REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Konsolidować, ale jak

REKLAMA

Resort finansów przygotowuje właśnie nową ustawę o finansach publicznych. Jej celem ma być konsolidacja finansów. Ustawa o finansach publicznych, która weszła w życie 1 stycznia tego roku, jest powszechnie krytykowana. Doktor Wojciech Misiąg, kierownik Zakładu Finansów Publicznych w Instytucie Badań nad Gospodarką Rynkową, uważa, że lepiej by było, gdyby ta ustawa w ogóle nie zaczęła obowiązywać.
– Ustawę trzeba będzie zmienić. Nowa może wejść w życie najwcześniej od 1 stycznia 2007 r. – powiedział Gazecie Prawnej ekspert, który obecnie jest w składzie zespołu przygotowującego nową ustawę o finansach publicznych.
W obecnej ustawie brak jest kontroli w postaci audytu zewnętrznego oraz konsolidacji sektora finansów publicznych. Problem ten ma być istotą zmian, jakie resort finansów przedstawi już pod koniec marca. Jakie są możliwości konsolidacji i na czym ma ona polegać?

Dwa sposoby konsolidacji

Doktor Wojciech Misiąg mówi o co najmniej dwóch sposobach konsolidacji. Pierwszy polegałby na likwidacji wszystkich instytucji pozabudżetowych, a ich zadania realizowałyby organy państwa, których dochody są ujęte w budżecie.
Drugim sposobem jest pozostawienie dotychczasowych form gospodarki finansowej wielu instytucji i objęcie ich budżetem. W konsekwencji mielibyśmy jeden plan finansowy, który objąłby wszystkie wydatki państwa.
– Zaletą tego rozwiązania jest to, że w budżecie uchwala się wszystkie wydatki i kontroluje wykorzystanie środków publicznych – powiedział dr Wojciech Misiąg.
Kontrola nad tymi środkami byłaby dużo większa i dokładniejsza. Jak przyznaje w swoich wypowiedziach minister Zyta Gilowska, dziś znacznej części środków publicznych, które znajdują się poza budżetem, nikt nie kontroluje. Podobnie uważa premier Kazimierz Marcinkiewicz. Należałoby więc objąć je kontrolą budżetową. Stąd propozycja, by do jednostek sektora finansów publicznych wprowadzić m.in. audyt zewnętrzny.
Sposoby konsolidacji, o których mówił dr Wojciech Misiąg, inny ekspert – prof. Eugeniusz Ruśkowski, kierownik Katedry Finansów Publicznych i Prawa Finansowego Uniwersytetu w Białymstoku – nazywa konsolidacją zewnętrzną i wewnętrzną. Ta pierwsza ma polegać na objęciu budżetem środków i form finansów publicznych, które są poza nim, a także na likwidacji agencji i funduszy. Druga oznacza pozostawienie tylko dwóch form jednostek organizacyjnych: jednostek budżetowych i zakładów budżetowych. Profesor Eugeniusz Ruśkowski zwraca jednak uwagę na dwa podstawowe niebezpieczeństwa, na które natknęli się poprzednicy minister Zyty Gilowskiej i którym nie udało się przez to przeprowadzić reformy.

KONSOLIDACJA TO:
• zmiany organizacji i zasad funkcjonowania sektora finansów publicznych,
• objęcie wydatków publicznych ostrzejszymi rygorami kontrolnymi,
• rozszerzenie i ujednolicenie obowiązków sprawozdawczych, nakładanych na dysponentów publicznych środków finansowych.

Trudności reformy

– Konsolidacja zewnętrzna jest trudna do przeprowadzenia w praktyce, ze względu na różne interesy polityczne – przyznaje prof. Ruśkowski.
– W rezultacie ekipy premiera Marka Belki i wcześniej ministra Grzegorza Kołodki poniosły klęskę. Reforma zaowocowała kilkunastoma nowymi funduszami, a więc rezultat zmian był odwrotny do zamierzonego – mówi ekspert z Uniwersytetu w Białymstoku.
Drugie niebezpieczeństwo prof. Eugeniusz Ruśkowski dostrzega w konflikcie jednoczesnej konsolidacji zewnętrznej i wewnętrznej. Jego zdaniem jednego i drugiego naraz nie da się przeprowadzić.
– Nie można z jednej strony likwidować funduszy i agencji, a z drugiej zwiększać dyscyplinę, ponieważ jedną z podstawowych przyczyn tworzenia funduszy i agencji jest to, że trzeba tym podmiotom stworzyć bardziej elastyczne zasady działania.
Ekspert dostrzega jednak pozytywne strony konsolidacji.
– Zwiększenie kontroli parlamentu, większa przejrzystość całości finansów, zwiększenie racjonalnego rygoryzmu – wylicza. Ale zaraz dodaje, że pozytywne zmiany w finansach publicznych mogą zajść, gdy będziemy mieli dobry parlament, czyli taki, który będzie sprawował sprawną i rzetelną kontrolę nad całością środków publicznych.
– To jest dopiero pierwszy krok do naprawy finansów publicznych. Następnym jest ich decentralizacja na rzecz samorządu terytorialnego – podsumował prof. Ruśkowski. Zwrócił na to uwagę również prof. Leszek Patrzałek z Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

30 proc. oszczędności

O potrzebie konsolidacji przekonani są wszyscy nasi rozmówcy.
– Konsolidacja polegająca na racjonalizacji wydatków mogłaby przynieść oszczędności rzędu 30 proc. dotychczasowych wydatków – twierdzi prof. Eugeniusz Ruśkowski. Główną korzyścią reformy finansów powinno być jednak nie obniżanie wydatków, ale ich lepsze wykorzystanie.
Nowa ustawa o finansach publicznych ma się opierać w znacznej części na poselskim projekcie zgłoszonym przez Platformę Obywatelską w 2003 roku. W uzasadnieniu tego projektu czytamy, że celem regulacji jest radykalna poprawa jawności i przejrzystości całego sektora finansów publicznych. Współbrzmi to z opiniami, które w ostatnim czasie wygłaszali premier Kazimierz Marcinkiewicz i minister Zyta Gilowska.

Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA