Podatek samochodowy
Zastąpienie akcyzy nowym obciążeniem publicznoprawnym związane jest z koniecznością dostosowania tej materii do przepisów UE, tak aby nie narazić się na negatywną reakcję Komisji Europejskiej. Opodatkowanie akcyzą w kształcie istniejącym w polskiej ustawie o podatku akcyzowym kłóci się z jedną z czterech podstawowych swobód w Unii, którą jest swoboda przepływu towarów.
W artykule 23 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską określono, że Wspólnota oparta jest na unii celnej, która oznacza zakaz nakładania ceł oraz opłat o podobnym charakterze w stosunkach pomiędzy państwami członkowskimi. Również w art. 25 Traktatu zakazano wprowadzania pomiędzy państwami członkowskimi ceł przywozowych i wywozowych oraz opłat o podobnym skutku (zakaz ten ma zastosowanie do ceł o charakterze fiskalnym), a polski podatek akcyzowy na samochody stanowi istotne obciążenie i ogranicza handel pomiędzy Polską a krajami UE.
Główną przyczyną, która skłoniła ministerstwo do zniesienia akcyzy na samochody, a zamiast niej wprowadzenia podatku samochodowego lub opłaty rejestracyjnej, której wysokość uzależniona byłaby od pojemności silnika oraz od poziomu emisji spalin, było zatrzymanie niekontrolowanego napływu starych samochodów.
Ministerstwo przyznało, że wprowadzenie zmian jest też związane z ograniczeniem występującego obecnie zjawiska zaniżania wartości tych samochodów przy określaniu podstawy opodatkowania podatkiem akcyzowym.
Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna
Kup książkę:
Gorące tematy dla biur rachunkowych. SLIM VAT 3, KSeF, praca zdalna - Poradnik Gazety PrawnejBieżące aktualności o zmianach przepisów
Czy biuro rachunkowe ma nowe obowiązki w związku z wprowadzeniem KSeF? Zmiany w podatkach dochodowych na 2024 r. i innych zmianach w VAT 2024 oraz prawie pracy i ubezpieczeń społecznych. I wiele innych bieżących tematów ...
IFK Platforma Księgowych i KadrowychREKLAMA

- Czytaj artykuły
- Rozwiązuj testy
- Zdobądź certyfikat
Komentarze(0)
Pokaż: