REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

IKE, IKZE i PPE w 2019 roku - limity i korzyści podatkowe

IKE, IKZE i PPE w 2019 roku - limity i korzyści podatkowe
IKE, IKZE i PPE w 2019 roku - limity i korzyści podatkowe
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W 2019 roku wzrosły roczne limity wpłat na Indywidualne Konta Emerytalne (IKE), Indywidualne Konta Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE) oraz Pracowniczych Programów Emerytalnych (PPE). W bieżącym roku limity te będą wynosiły 14.295,- zł dla IKE, 5.718,- zł dla IKZE oraz 21.442,50 zł w przypadku PPE. te dodatkowe formy oszczędzania na emeryturę (tzw. III filar emerytalny) są coraz bardziej atrakcyjne, zwłaszcza, że można jednocześnie oszczędzać na IKE i IKZE.

Roczne limity wpłat na IKE, IKZE i PPE w 2019 roku

Indywidualne Konto Emerytalne (IKE): 14.295,- ZŁ (limit w 2018 r. wynosił 13 329 zł). 
Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (IKZE): 5.718,- zł (limit w 2018 r. wynosił 5 331,60 zł) 
Składki dodatkowe Pracowniczych Programów Emerytalnych (PPE) : 21 442,50 zł (limit w 2018 r. wynosił 19 993,50 zł)

Źródło: Monitor Polski z 8 listopada z 2018 r. - znajdują się w nim obwieszczenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej:
– w sprawie wysokości kwoty wpłat na indywidualne konto emerytalne w roku 2019 (M.P. z 2018 r., poz. 1089),
– w sprawie wysokości kwoty wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego w roku 2019 (M.P. z 2018 r., poz. 1088),
– w sprawie wysokości składki dodatkowej do pracowniczego programu emerytalnego (M.P. z 2018 r., poz. 1093).

REKLAMA

REKLAMA

IKE oraz IKZE pozwalają na samodzielne oszczędzanie (oferują je fundusze inwestycyjne, banki, firmy ubezpieczeniowe, biura maklerskie, dobrowolne fundusze emerytalne), natomiast PPE to forma grupowego oszczędzania na emeryturę w zakładzie pracy. Każdemu z wymienionych rozwiązań towarzyszy szereg unikalnych przywilejów podatkowych, w tym m.in. zwolnienie z 19% podatku od dochodów kapitałowych (tzw. podatek Belki) oraz możliwość dziedziczenia bez konieczności odprowadzania podatku od spadków i darowizn.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Korzyści z IKE

- Wypłata z rachunku IKE jest wolna od podatku od dochodów kapitałowych jeżeli wypłata nastąpi po 60 roku życia.

REKLAMA

Osoby, które nabędą przed 60 rokiem życia uprawnienia emerytalne będą mogły dokonać wypłaty, jeżeli ukończyły 55 lat.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, by być uprawnionym do zwolnienia z podatku od dochodów kapitałowych należy dokonać:

  • wpłat na IKE co najmniej w 5 dowolnych latach kalendarzowych albo

  • ponad połowy wartości wpłat na IKE co najmniej 5 lat przed dniem złożenia przez oszczędzającego wniosku o dokonanie wypłaty.

Oszczędzający mogą wcześniej (niż w ww. terminach) wypłacić zgromadzone na IKE oszczędności ale w takim przypadku muszą zapłacić 19% podatku od dochodów kapitałowych, tak jak w przypadku innych lokat.

- Możliwość dziedziczenia środków z rachunki IKE bez podatku od spadków i darowizn oraz podatku od zysków kapitałowych.

Korzyści z IKZE

Kwoty wpłacone w roku podatkowym na IKZE (do ww. limitu) można odliczyć od dochodu w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. Biorąc pod uwagę roczny limit wpłat na IKZE w 2019 rok (5718 zł) ulga w PIT z tytułu oszczędzania w IKZE za 2019 r. może wynieść od 1829,76 zł (w przypadku dochodów w objętych 32% stawką PIT), do 1029,24 zł (w przypadku dochodów w objętych 18% stawką PIT).

Jeżeli wypłata środków z konta IKZE nastąpi przed ukończeniem 5 roku oszczędzania i 65 roku życia, to trzeba będzie zapłacić PIT wg obowiązującej w dniu wypłaty skali podatkowej (obecnie 18% lub 32%). 

Wypłata z konta IKZE po ww. terminach (a także wypłata dla spadkobierców po śmierci oszczędzającego) będzie opodatkowana zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 10% od wypłacanej kwoty.

Dochody z IKZE są natomiast zwolnione z 19% podatku od zysków kapitałowych.

Korzyści z PPE

Wypłata pieniędzy z PPE jest wolna od podatku od zysków kapitałowych oraz podatku dochodowego.

Pieniądze z PPE można wypłacić bez podatku:

  • po ukończeniu 60. roku życia,
  • po ukończeniu 55. roku życia oraz uzyskaniu wcześniejszych uprawnień emerytalnych,
  • automatycznie – po ukończeniu 70. roku życia,
  • na wniosek osoby uposażonej – w przypadku śmierci uczestnika PPE.

Po odejściu z firmy można przenieść pieniądze z PPE do innego PPE lub na indywidualne konto emerytalne (IKE).

Oszczędności w PPE są własnością pracownika. W razie jego śmierci osoby wskazane przez niego otrzymają pieniądze bez podatku od spadków i darowizn.


„Prywatne oszczędzanie z IKE, IKZE i PPE może odegrać kluczową rolę podczas naszej emerytury. To okres życia, kiedy wydatki pochłaniają zwykle lwią część domowego budżetu. Poleganie w tych okolicznościach tylko i wyłącznie na coraz bardziej obciążonym systemie emerytalnym to bardzo ryzykowne postępowanie. Zwłaszcza, że oszczędzanie w ramach III filara odbywa się na preferencyjnych warunkach. Warto sobie zdać sprawę, że o sukcesie całego procesu może zadecydować nie tyle nawet wysokość naszych dochodów, ile zwykła systematyczność i jak najszybszy start. Nawet małe sumy, ale sumiennie odkładane, mogą zbudować kapitał, który zapewni nam komfort i spokój” – wyjaśnia Mateusz Szyłko, ekspert z Esaliens TFI.

Dane pokazują, że rośnie liczba Polaków oszczędzających w ramach III filara emerytalnego. Zgodnie z ostatnimi dostępnymi raportami KNF na koniec czerwca 2018 r. IKE posiadało 960,6 tys. osób, natomiast IKZE 701,4 tys. osób. Wartość aktywów zgromadzonych w ramach obu kont wyniosła ponad 10 mld zł.

Z kolei w 2017 r. znacząco wzrosły wartości aktywów zgromadzonych w PPE – do 12,6 mld zł, oraz odprowadzanych składek. Przykładowo w 2017 roku pracodawcy wpłacili do PPE 1.224,6 mln zł, zaś uczestnicy z własnych środków 40,8 mln zł.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA