REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu

Subskrybuj nas na Youtube
Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu
Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przestrzega, że w przypadku zawarcia umowy leasingu pojazdu przed końcem 2018 r., znacznie odroczony termin wydania przedmiotu leasingu w 2019 roku może zostać uznany za obejście prawa podatkowego.

Od 2019 roku zmieniają się przepisy rozliczania samochodów w firmie. Dla wielu przedsiębiorców, którzy użytkują pojazdy w ramach umów leasingowych nie ma pewności, czy w przypadku zawarcia umowy przed końcem 2018 r., a uzyskania pojazdu od leasingodawcy już w 2019 r., będą obowiązywać stare czy nowe przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Odnosząc się do tych wątpliwości rzecznik Ministerstwa Finansów Paweł Jurek przekazał PAP, że generalnie w takim przypadku będą obowiązywać stare przepisy.

Powołując się na art. 8 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustaw o PIT i CIT (która zmienia warunki leasingu pojazdu w firmie) rzecznik podkreślił, że "do umów leasingu, najmu, dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. stosuje się przepisy ustaw o podatkach dochodowych w brzmieniu dotychczasowym". "Natomiast do umów, o których mowa w ust. 1, zmienionych lub odnowionych po dniu 31 grudnia 2018 r. stosuje się przepisy ustaw o podatkach dochodowych w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą" - dodał.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

REKLAMA

Jurek zaznaczył, że "ze względu na fakt, iż umowa leasingu ma charakter konsensualny, staje się ona skuteczna przez samo złożenie zgodnych oświadczeń woli stron tej umowy". Oznacza to, że dla jej zawarcia nie jest konieczne wydanie rzeczy np. samochodu. "W związku z tym, należy przyjąć, że umowa zawarta w 2018 r., nawet jeżeli przewiduje późniejszy moment (np. w roku 2019) wydania przedmiotu leasingu, będzie objęta dotychczasowymi regulacjami rozliczania w kosztach podatkowych wydatków związanych z leasingiem samochodu" - zaznaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jednak w przypadku zawarcia umowy ze znacznie odroczonym momentem wydania przedmiotu leasingu, działanie takie może być rozpatrywane jako obchodzenie prawa podatkowego (podlegające klauzuli ogólnej) - podkreślił rzecznik resortu finansów.

Według dyrektora Departamentu Rachunkowości Volkswagen Financial Services Marcina Żochowskiego "z punktu widzenia przedsiębiorców, najistotniejszymi zmianami od stycznia 2019 roku będą kwoty limitów kosztów amortyzacji, z poziomu 20 tys. euro (ok. 87 tys. zł) do 150 tys. zł oraz 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych". "Nowy limit będzie obejmować zarówno odpisy amortyzacyjne (tak jak dotychczas), jak i wyniki sprzedaży samochodu (nowość). W przypadku umów leasingu, najmu i umów o podobnym charakterze, limit nie będzie obowiązywał finansującego (jak to się dzieje obecnie), a korzystającego (nowość). W konsekwencji odpowiednią część miesięcznej raty korzystający będzie zaliczał do kosztów uzyskania przychodów" - dodał ekspert.

Żochowski podkreślił również istotę zmian w obszarze podatkowego traktowania użytkowania samochodów osobowych w działalności gospodarczej. "Od nowego roku pojawia się nowy limit dla kosztów eksploatacyjnych. W przypadku użytkowania mieszanego, czyli na potrzeby firmowe i prywatne, 25 proc. kosztów nie będzie stanowiło kosztów uzyskania przychodów". "Z drugiej strony, z nowym rokiem, nie trzeba będzie natomiast prowadzić ewidencji przebiegu (tak zwanej kilometrówki). Ewidencja będzie obowiązywać wyłącznie przedsiębiorców wykorzystujących samochody osobowe tylko dla celów służbowych, w pełni odliczających podatek VAT oraz zaliczających wszystkie koszty eksploatacyjne do kosztów uzyskania przychodu" - dodał.

Ekspert podsumował, że w "nowych przepisach mamy do czynienia zarówno z pozytywnymi zmianami (jak podwyższenie limitu czy ograniczenie stosowania +kilometrówki+), jak i negatywnymi (wprowadzenie limitu dla kosztów eksploatacyjnych) oraz z szeregiem wątpliwości interpretacyjnych, które ze względu na czas wprowadzenia zmian nie zostaną wyjaśnione przed wejściem w życie nowych przepisów".

Resort finansów poinformował, że planuje wydać objaśnienia w sprawie stosowania przepisów dot. rozliczania kosztów używania samochodów osobowych, wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Wiceminister finansów Filip Świtała zapewnił, że "w ramach wdrażanego programu 3xP - prostych, przejrzystych i przyjaznych podatków resort wyda +objaśnienia+ do wszystkich nowych przepisów, które będą wchodzić w życie od 1 stycznia 2019 roku". "Objaśnienia powinny być gotowe w połowie przyszłego roku. Wśród nich, na pewno znajdzie się też kwestia leasingu samochodów osobowych" - dodał. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ pś/

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

Skuteczna windykacja: 5 mitów – dlaczego nie warto w nie wierzyć. Terminy przedawnienia roszczeń (branża TSL)

Wśród polskich przedsiębiorców, w tym także w branży TSL (transport, spedycja i logistyka) temat windykacji należności powraca jak bumerang. Z jednej strony przedsiębiorcy zmagają się z chronicznymi zatorami płatniczymi, z drugiej – wciąż krążą liczne stereotypy, które sprawiają, że wiele firm reaguje zbyt późno albo unika działań windykacyjnych. W efekcie przedsiębiorcy narażają się na utratę płynności finansowej i problemy z dalszym rozwojem.

Podatek od nieruchomości - stawki maksymalne w 2026 roku. 1,25 zł za 1 m2 mieszkania lub domu, 35,53 zł za 1 m2 biura, magazynu, sklepu

Stawki maksymalne podatku od nieruchomości będą w 2026 roku wyższe o ok. 4,5% od obowiązujących w 2025 roku. Przykładowo stawka maksymalna podatku od budynków mieszkalnych i samych mieszkań wyniesie w 2026 roku 1,25 zł od 1 m2 powierzchni użytkowej, a od budynków (także mieszkalnych) używanych do prowadzenia działalności gospodarczej: 35,53 zł za 1 m2 powierzchni użytkowej. Faktyczne stawki podatku od nieruchomości na dany rok ustalają rady gmin w formie uchwały ale stawki te nie mogą być wyższe od maksymalnych stawek określonych przez Ministra Finansów i Gospodarki.

REKLAMA

Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

REKLAMA