REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu

Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu
Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przestrzega, że w przypadku zawarcia umowy leasingu pojazdu przed końcem 2018 r., znacznie odroczony termin wydania przedmiotu leasingu w 2019 roku może zostać uznany za obejście prawa podatkowego.

Od 2019 roku zmieniają się przepisy rozliczania samochodów w firmie. Dla wielu przedsiębiorców, którzy użytkują pojazdy w ramach umów leasingowych nie ma pewności, czy w przypadku zawarcia umowy przed końcem 2018 r., a uzyskania pojazdu od leasingodawcy już w 2019 r., będą obowiązywać stare czy nowe przepisy.

Autopromocja

Odnosząc się do tych wątpliwości rzecznik Ministerstwa Finansów Paweł Jurek przekazał PAP, że generalnie w takim przypadku będą obowiązywać stare przepisy.

Powołując się na art. 8 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustaw o PIT i CIT (która zmienia warunki leasingu pojazdu w firmie) rzecznik podkreślił, że "do umów leasingu, najmu, dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. stosuje się przepisy ustaw o podatkach dochodowych w brzmieniu dotychczasowym". "Natomiast do umów, o których mowa w ust. 1, zmienionych lub odnowionych po dniu 31 grudnia 2018 r. stosuje się przepisy ustaw o podatkach dochodowych w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą" - dodał.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

Jurek zaznaczył, że "ze względu na fakt, iż umowa leasingu ma charakter konsensualny, staje się ona skuteczna przez samo złożenie zgodnych oświadczeń woli stron tej umowy". Oznacza to, że dla jej zawarcia nie jest konieczne wydanie rzeczy np. samochodu. "W związku z tym, należy przyjąć, że umowa zawarta w 2018 r., nawet jeżeli przewiduje późniejszy moment (np. w roku 2019) wydania przedmiotu leasingu, będzie objęta dotychczasowymi regulacjami rozliczania w kosztach podatkowych wydatków związanych z leasingiem samochodu" - zaznaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jednak w przypadku zawarcia umowy ze znacznie odroczonym momentem wydania przedmiotu leasingu, działanie takie może być rozpatrywane jako obchodzenie prawa podatkowego (podlegające klauzuli ogólnej) - podkreślił rzecznik resortu finansów.

Według dyrektora Departamentu Rachunkowości Volkswagen Financial Services Marcina Żochowskiego "z punktu widzenia przedsiębiorców, najistotniejszymi zmianami od stycznia 2019 roku będą kwoty limitów kosztów amortyzacji, z poziomu 20 tys. euro (ok. 87 tys. zł) do 150 tys. zł oraz 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych". "Nowy limit będzie obejmować zarówno odpisy amortyzacyjne (tak jak dotychczas), jak i wyniki sprzedaży samochodu (nowość). W przypadku umów leasingu, najmu i umów o podobnym charakterze, limit nie będzie obowiązywał finansującego (jak to się dzieje obecnie), a korzystającego (nowość). W konsekwencji odpowiednią część miesięcznej raty korzystający będzie zaliczał do kosztów uzyskania przychodów" - dodał ekspert.

Żochowski podkreślił również istotę zmian w obszarze podatkowego traktowania użytkowania samochodów osobowych w działalności gospodarczej. "Od nowego roku pojawia się nowy limit dla kosztów eksploatacyjnych. W przypadku użytkowania mieszanego, czyli na potrzeby firmowe i prywatne, 25 proc. kosztów nie będzie stanowiło kosztów uzyskania przychodów". "Z drugiej strony, z nowym rokiem, nie trzeba będzie natomiast prowadzić ewidencji przebiegu (tak zwanej kilometrówki). Ewidencja będzie obowiązywać wyłącznie przedsiębiorców wykorzystujących samochody osobowe tylko dla celów służbowych, w pełni odliczających podatek VAT oraz zaliczających wszystkie koszty eksploatacyjne do kosztów uzyskania przychodu" - dodał.

Ekspert podsumował, że w "nowych przepisach mamy do czynienia zarówno z pozytywnymi zmianami (jak podwyższenie limitu czy ograniczenie stosowania +kilometrówki+), jak i negatywnymi (wprowadzenie limitu dla kosztów eksploatacyjnych) oraz z szeregiem wątpliwości interpretacyjnych, które ze względu na czas wprowadzenia zmian nie zostaną wyjaśnione przed wejściem w życie nowych przepisów".

Resort finansów poinformował, że planuje wydać objaśnienia w sprawie stosowania przepisów dot. rozliczania kosztów używania samochodów osobowych, wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Wiceminister finansów Filip Świtała zapewnił, że "w ramach wdrażanego programu 3xP - prostych, przejrzystych i przyjaznych podatków resort wyda +objaśnienia+ do wszystkich nowych przepisów, które będą wchodzić w życie od 1 stycznia 2019 roku". "Objaśnienia powinny być gotowe w połowie przyszłego roku. Wśród nich, na pewno znajdzie się też kwestia leasingu samochodów osobowych" - dodał. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ pś/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: z tytułu plastic tax trzeba będzie zapłacić nawet 2,3 mld zł

Plastic tax. W 2024 roku Polska zapłaci 2,3 mld zł tzw. podatku od plastiku - wynika z szacunków resortu klimatu i środowiska, o których poinformowała w środę wiceminister Anita Sowińska. Dodała, że z tego tytułu za ub.r. zapłacono 2 mld zł.

Zwrot podatku PIT (nadpłaty) w 2024 roku. Kiedy (terminy)? Jak (zasady)? Dla kogo? PIT-37, PIT-36, PIT-28 i inne

Kiedy i jak urząd skarbowy zwróci nadpłatę podatku PIT z rocznego zeznania podatkowego? Informacja na ten temat ciekawi zwłaszcza tych podatników, którzy korzystają z ulg i odliczeń. Czym jest nadpłata podatku? Kiedy powstaje nadpłata? W jakiej formie jest zwracana? Kiedy urząd skarbowy powinien zwrócić nadpłatę PIT? Jak wskazać i jak zaktualizować rachunek do zwrotu PIT? Jak uzyskać informację o stanie zwrotu nadpłaty podatku?

Dopłata do PIT-a w 2024 roku. Kogo to dotyczy? Jak sobie poradzić z wysoką dopłatą podatku?

W 2023 roku podatnicy musieli dopłacić 11,2 mld zł zaległości podatkowych za 2022 rok. W 2022 roku (w rozliczeniu za 2021 r.) ta smutna konieczność dotyczyła aż 4,9 mln podatników, a kwota dopłat wyniosła 14,9 mld. zł. W 2024 roku skala dopłat będzie mniejsza, ale dla wielu osób znalezienie kilku lub kilkunastu tysięcy złotych na rozliczenie się ze skarbówką to spory kłopot. Możliwe jest jednak wnioskowanie do Urzędu Skarbowego o rozłożenie dopłaty na raty, skorzystanie z kredytu lub (w przypadku firm) sfinansowanie zaległości przez przyspieszenie przelewów od kontrahentów.  W rozliczeniu za 2022 rok podatnicy przesłali za pomocą Twój e-PIT prawie 12 mln deklaracji, a kolejne 8 mln przez e-Deklaracje. Tylko 1,3 mln – czyli około 6% złożyli w wersji papierowej.

Ulga na ESG (ulga na zrównoważony rozwój firm) - rekomendacja Konfederacji Lewiatan i Ayming Polska dla rządu

W reakcji na nowe obowiązki firm dotyczące raportowania niefinansowego ESG, które weszły w życie na początku 2024 roku, Konfederacja Lewiatan oraz Ayming Polska zwróciły się do nowego rządu z rekomendacją wprowadzenia tzw. “Ulgi na zrównoważony rozwój”. Nowy instrument podatkowy ma na celu wsparcie firm w realizacji wytycznych Komisji Europejskiej dotyczących zrównoważonego rozwoju. Proponowane rozwiązanie miałoby pomóc przedsiębiorstwom w efektywnym dostosowaniu się do nowych standardów, jednocześnie promując ekologiczne i społecznie odpowiedzialne praktyki biznesowe.

Obniżenie z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT dla określonych kategorii usług transportu pasażerskiego - MF analizuje potencjalne skutki zmian

Ministerstwo Finansów analizuje skutki potencjalnego obniżenia z 8 proc. do 0 proc. stawki VAT na niektóre kategorie usług transportu pasażerskiego - poinformował wiceminister finansów Jarosław Neneman.

"DGP": Zwiększa się liczba firm planujących redukcję zatrudnienia; firmy zwalniają nie tylko grupowo

Firmy zwalniają. Jakie są powody redukcji zatrudnienia? "Wzrost kosztów, spadek zamówień oraz cyfryzacja i nowe technologie to główne powody planowanych redukcji zatrudnienia" – donosi dzisiaj "Dziennik Gazeta Prawna".

Pieniądze z KPO to ogromna szansa dla przedsiębiorców. "Żeby otrzymać dotację trzeba wykonać kilkanaście bardzo precyzyjnych kroków"

Pieniądze z KPO to duży zastrzyk dla polskiej gospodarki. "To przede wszystkim ogromna szansa dla polskich przedsiębiorców. Jednak aby pozyskać unijną dotację trzeba mieć pomysł i warto wesprzeć się wiedzą oraz doświadczeniem ekspertów” – powiedział Krzysztof Fintzel z Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego.

Nowelizacja ustawy o rachunkowości podpisana. Zmiany dotyczą głównie dużych firm

Duże firmy będą miały obowiązek ujawniania informacji o zapłaconym podatku dochodowym oraz innych informacji w podziale na poszczególne kraje.

Księgowy nie uwzględnił w rozliczeniach prawie 190 faktur na samochody, czyli dlaczego warto mieć wysokie OC

Jakie ubezpieczenia OC najczęściej wybierają księgowi i księgowe? Co w ramach polisy przejmuje ubezpieczyciel? Jakie pomyłki bywają najbardziej kosztowne? 

Fundacja rodzinna nie dla spółki cywilnej

Fundacja rodzinna może przystępować jedynie do spółek prawa handlowego, które są podatnikami CIT. Natomiast spółka cywilna jest podatnikiem PIT, a nie CIT, a więc nie spełnia wskazanego kryterium. W konsekwencji nie może zostać uznana jako podmiot o podobnym charakterze do spółek prawa handlowego.

REKLAMA