REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu

Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu
Leasing 2019 - odroczony termin wydania przedmiotu leasingu

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów przestrzega, że w przypadku zawarcia umowy leasingu pojazdu przed końcem 2018 r., znacznie odroczony termin wydania przedmiotu leasingu w 2019 roku może zostać uznany za obejście prawa podatkowego.

Od 2019 roku zmieniają się przepisy rozliczania samochodów w firmie. Dla wielu przedsiębiorców, którzy użytkują pojazdy w ramach umów leasingowych nie ma pewności, czy w przypadku zawarcia umowy przed końcem 2018 r., a uzyskania pojazdu od leasingodawcy już w 2019 r., będą obowiązywać stare czy nowe przepisy.

REKLAMA

REKLAMA

Odnosząc się do tych wątpliwości rzecznik Ministerstwa Finansów Paweł Jurek przekazał PAP, że generalnie w takim przypadku będą obowiązywać stare przepisy.

Powołując się na art. 8 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustaw o PIT i CIT (która zmienia warunki leasingu pojazdu w firmie) rzecznik podkreślił, że "do umów leasingu, najmu, dzierżawy oraz innych umów o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego zawartych przed dniem 1 stycznia 2019 r. stosuje się przepisy ustaw o podatkach dochodowych w brzmieniu dotychczasowym". "Natomiast do umów, o których mowa w ust. 1, zmienionych lub odnowionych po dniu 31 grudnia 2018 r. stosuje się przepisy ustaw o podatkach dochodowych w brzmieniu nadanym ustawą nowelizującą" - dodał.

Polecamy: 11 kluczowych zmian 2019 – PODATKI I KADRY

Polecamy: Jak przygotować się do zmian 2019. Podatki, rachunkowość, prawo pracy i ZUS

REKLAMA

Jurek zaznaczył, że "ze względu na fakt, iż umowa leasingu ma charakter konsensualny, staje się ona skuteczna przez samo złożenie zgodnych oświadczeń woli stron tej umowy". Oznacza to, że dla jej zawarcia nie jest konieczne wydanie rzeczy np. samochodu. "W związku z tym, należy przyjąć, że umowa zawarta w 2018 r., nawet jeżeli przewiduje późniejszy moment (np. w roku 2019) wydania przedmiotu leasingu, będzie objęta dotychczasowymi regulacjami rozliczania w kosztach podatkowych wydatków związanych z leasingiem samochodu" - zaznaczył.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Jednak w przypadku zawarcia umowy ze znacznie odroczonym momentem wydania przedmiotu leasingu, działanie takie może być rozpatrywane jako obchodzenie prawa podatkowego (podlegające klauzuli ogólnej) - podkreślił rzecznik resortu finansów.

Według dyrektora Departamentu Rachunkowości Volkswagen Financial Services Marcina Żochowskiego "z punktu widzenia przedsiębiorców, najistotniejszymi zmianami od stycznia 2019 roku będą kwoty limitów kosztów amortyzacji, z poziomu 20 tys. euro (ok. 87 tys. zł) do 150 tys. zł oraz 225 tys. zł dla samochodów elektrycznych". "Nowy limit będzie obejmować zarówno odpisy amortyzacyjne (tak jak dotychczas), jak i wyniki sprzedaży samochodu (nowość). W przypadku umów leasingu, najmu i umów o podobnym charakterze, limit nie będzie obowiązywał finansującego (jak to się dzieje obecnie), a korzystającego (nowość). W konsekwencji odpowiednią część miesięcznej raty korzystający będzie zaliczał do kosztów uzyskania przychodów" - dodał ekspert.

Żochowski podkreślił również istotę zmian w obszarze podatkowego traktowania użytkowania samochodów osobowych w działalności gospodarczej. "Od nowego roku pojawia się nowy limit dla kosztów eksploatacyjnych. W przypadku użytkowania mieszanego, czyli na potrzeby firmowe i prywatne, 25 proc. kosztów nie będzie stanowiło kosztów uzyskania przychodów". "Z drugiej strony, z nowym rokiem, nie trzeba będzie natomiast prowadzić ewidencji przebiegu (tak zwanej kilometrówki). Ewidencja będzie obowiązywać wyłącznie przedsiębiorców wykorzystujących samochody osobowe tylko dla celów służbowych, w pełni odliczających podatek VAT oraz zaliczających wszystkie koszty eksploatacyjne do kosztów uzyskania przychodu" - dodał.

Ekspert podsumował, że w "nowych przepisach mamy do czynienia zarówno z pozytywnymi zmianami (jak podwyższenie limitu czy ograniczenie stosowania +kilometrówki+), jak i negatywnymi (wprowadzenie limitu dla kosztów eksploatacyjnych) oraz z szeregiem wątpliwości interpretacyjnych, które ze względu na czas wprowadzenia zmian nie zostaną wyjaśnione przed wejściem w życie nowych przepisów".

Resort finansów poinformował, że planuje wydać objaśnienia w sprawie stosowania przepisów dot. rozliczania kosztów używania samochodów osobowych, wykorzystywanych w prowadzonej działalności gospodarczej. Wiceminister finansów Filip Świtała zapewnił, że "w ramach wdrażanego programu 3xP - prostych, przejrzystych i przyjaznych podatków resort wyda +objaśnienia+ do wszystkich nowych przepisów, które będą wchodzić w życie od 1 stycznia 2019 roku". "Objaśnienia powinny być gotowe w połowie przyszłego roku. Wśród nich, na pewno znajdzie się też kwestia leasingu samochodów osobowych" - dodał. (PAP)

autor: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ pś/

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

REKLAMA

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

REKLAMA

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

JPK VAT - zmiany od 2026 roku: dostosowanie do KSeF i systemu kaucyjnego. Ważne oznaczenia: OFF, BFK, DI

W dniu 12 grudnia 2025 r. Minister Finansów i Gospodarki podpisał nowelizację, nowelizacji z 2023 r. rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług. Rozporządzenie wchodzi w życie 18 grudnia 2025 r. Ale zmiany dotyczą ewidencji JPK_VAT z deklaracją składanych za okresy rozliczeniowe od 1 lutego 2026 r.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA