REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Urzędy pomagają podatnikom

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoby, które muszą rozliczyć dochody zagraniczne, mogą uzyskać pomoc w urzędzie skarbowym. Można tam znaleźć broszury informacyjne, a także poprosić o wyjaśnienia specjalistę.
Rzecznik praw obywatelskich zwrócił się do ministra finansów Zyty Gilowskiej o zwolnienie z PIT osób pracujących w Wielkiej Brytanii, do wysokości uwzględniającej koszty utrzymania za granicą. W piśmie skierowanym do minister Zyty Gilowskiej rzecznik podkreślił, iż Ministerstwo Finansów powinno podjąć działania mające na celu bezpłatne udostępnienie podatnikom w urzędach skarbowych broszury informacyjnej o opodatkowaniu dochodów z pracy najemnej wykonywanej za granicą, która jest dostępna na stronach internetowych MF.

Broszury dla każdego

Prośba RPO może dziwić. Z informacji, które udało nam się zebrać, wynika, że urzędy skarbowe już od dawna prowadzą różne akcje informacyjne dla podatników pracujących poza krajem, w tym bezpłatnie udostępniają broszury informacyjne.
– Izba Skarbowa w Łodzi w lutym przekazała urzędom skarbowym naszego województwa broszury informacyjne przygotowane przez Ministerstwo Finansów „Opodatkowanie dochodów z pracy najemnej wykonywanej za granicą”. Łącznie 16 tys. egzemplarzy. Broszury te zostały wyeksponowane i wyłożone w urzędach skarbowych do dyspozycji podatników – poinformowała nas Agnieszka Pawlak z Izby Skarbowej w Łodzi. Podobnie jest w innych urzędach w całej Polsce.
W województwie podlaskim broszura znalazła się nawet na specjalnej, darmowej płycie, która jest rozdawana w urzędach skarbowych.

Informacje specjalistów

Agnieszka Jóźwin z Izby Skarbowej w Opolu wyjaśniła, że osoby przychodzące do urzędu i zainteresowane tematem opodatkowania dochodów z pracy najemnej wykonywanej za granicą uzyskują informacje z zakresu tych rozliczeń bezpośrednio u pracownika. Podobną pomoc oferują pracownicy w innych województwach.
Magdalena Kobos z Izby Skarbowej w Krakowie odpisuje na wszystkie e-maile podatników.
– Dostaję tygodniowo kilka pytań e-mailem na temat rozliczeń dochodów zagranicznych i zawsze wysyłam zainteresowanym broszurę MF z krótkim opisem, co należy robić. „Przebijam się” przez umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, żeby sprawdzić, jaką metodę stosuje dany kraj, jeżeli nie jest on wymieniony w broszurze – dodała nasza rozmówczyni.
Izba Skarbowa w Lublinie wsparła urzędy w realizacji działań związanych z obsługą podatników osiągających dochody zagraniczne, organizując dla pracowników tych urzędów specjalistyczne szkolenia. Łącznie w tym zakresie zostało przeszkolonych ok. 70 pracowników urzędów skarbowych.
– W każdym urzędzie w województwie lubelskim została wyznaczona osoba, która specjalizuje się w tej tematyce i jest w stanie udzielić podatnikom wyczerpujących wyjaśnień – stwierdził Mariusz Olech z Izby Skarbowej w Lublinie.

Akcje informacyjne

Ponadto w każdym województwie przeprowadzane są inne dodatkowe akcje informacyjne dotyczące zarobków zagranicznych.
– Urzędy skarbowe oraz Izba Skarbowa w Gdańsku współpracują z mediami w celu dotarcia do jak najszerszego grona podatników poprzez np. organizowanie dyżurów telefonicznych. Ponadto w izbie skarbowej oraz w urzędach skarbowych województwa pomorskiego utworzone zostały punkty informacyjne, gdzie można zasięgać informacji w zakresie rozliczeń PIT za 2005 rok – powiedziała Monika Kopiecka z Izby Skarbowe w Gdańsku.
Z informacji, jakie otrzymaliśmy od Małgorzaty Czartoryskiej z Izby Skarbowej we Wrocławiu wynika, że od stycznia w województwie dolnośląskim urzędnicy poruszają tę problematykę w czasie cotygodniowych dyżurów w Polskim Radio Wrocław.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA