REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za dużo ulg, za mało dotacji

REKLAMA

W 2004 roku statystyczny pracujący Polak wsparł przedsiębiorców kwotą ponad 2188 zł. Większość pomocy pochodziła z dotacji i ulg podatkowych.

N
iedawno Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przedstawił na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki raport o pomocy publicznej udzielonej w 2004 r.

– Ogólna pomoc wyniosła 16,4 mld zł. W przeliczeniu na jednego pracującego w gospodarce wartość pomocy wyniosła 2188 zł, – mówił podczas posiedzenia Komisji Gospodarki prezes UOKiK Cezary Banasiński.
Znaczna część pomocy publicznej jest udzielana w postaci dotacji i ulg podatkowych – zwolnień podatkowych czy zaniechania poboru podatku, odroczenia terminu jego zapłaty, rozłożenia na raty podatku lub zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę oraz umorzenia zaległości podatkowej bądź odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej. Ta forma stanowiła 74,9 proc. pomocy państwa przedsiębiorstwom (w 2002 r. – 64,8 proc., a w 2003 r. – 75,3 proc.). Wśród instytucji udzielających pomocy pierwszą pozycję zajmują organy skarbowe i celne – ich pomoc stanowi 36,3 proc. wsparcia publicznego. Co prawda pomoc udzielona przez nie w 2004 r. była dwukrotnie niższa niż przed rokiem, jednak w sumie subsydia podatkowe osiągnęły wysoką wartość 4,4 mld zł.
Prezes Banasiński zwraca uwagę na wysoki udział tzw. pasywnych form pomocy, kiedy państwo rezygnuje ze swoich przychodów. Przez to pomoc staje się mało przejrzysta. Do takich należą właśnie ulgi i zwolnienia podatkowe. Większość pomocy publicznej przeznaczana jest na restrukturyzację firm, ratowanie przedsiębiorców.

– Największe zagrożenie dla konkurencji powoduje pomoc sektorowa i pomoc na restrukturyzację. Pomoc ta jest udzielana indywidualnie z powodu trudności przedsiębiorcy, bez analizy przyczyn tych problemów. Często są nimi błędy w zarządzaniu lub niegospodarność – uważa prezes Banasiński.

Pomoc regionalna oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw, która ma mały wpływ na konkurencję, koncentruje się w specjalnych strefach ekonomicznych i stanowi niewielki procent całości pomocy. W 2004 r. było to niecałe 10 proc., w tym większość, czyli 659 mln zł, przeznaczono na wspieranie nowych inwestycji.

– Jeżeli chcemy mieć konkurencyjną i dynamicznie rozwijająca się gospodarkę, musimy zmienić cele pomocy publicznej – mówi szef UOKiK.

Jego zdaniem najczęściej pomoc publiczna jest efektywna, gdyż jej warunkiem jest na przykład spójny plan restrukturyzacyjny. Prezes UOKiK uważa jednak, że powinien zostać stworzony mechanizm monitoringu efektywności pomocy publicznej. Dziś nie ma takiego obowiązku. Trudność może wiązać się z określeniem odpowiednich kryteriów ekonomicznych oceny.

– Poza tym skala problemu jest gigantyczna. Liczba przedsiębiorstw korzystających z pomocy publicznej, zwłaszcza z pomocy udzielanej przez izby skarbowe, jest bardzo duża – powiedział GP Cezary Banasiński.
Po roku, najwyżej trzech latach należałoby ponownie zwrócić się do przedsiębiorcy, który otrzymał pomoc, i rozpocząć u niego badanie.

W sumie w latach 2000-2004 r. pomoc publiczna dla przedsiębiorstw wyniosła 66,3 mld złotych (z wyłączeniem pomocy w transporcie), w tym pomoc związana z ulgami podatkowymi – 47,4 mld zł. Większość pomocy to wszelkiego rodzaju zwolnienia – 67,3 proc. Bezpośrednie wydatki stanowiły 37,7 proc.

Tymczasem według UOKiK należy odejść od stosowania ulg podatkowych na rzecz bezpośrednich dopłat. Dużo łatwej jest je kontrolować. Przyznawanie zwolnień podatkowych jest mniej przejrzyste.

– W państwach Piętnastki udziela się najczęściej dotacji. Ta wyjątkowo przejrzysta forma pomocy stanowi ok. 70 proc. U nas to ok. 24 proc. W porównaniu ze średnią nowych państw członkowskich wypadamy dobrze, ale nadal źle w porównaniu ze starymi krajami UE – ocenia prezes Banasiński.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Marcin Musiał
marcin.musial@infor.pl


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

REKLAMA

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

9000 zł brutto średniej pensji w Polsce w 2025 r. Kiedy pęknie bariera psychologiczna 10 tys. zł miesięcznie?

Główny Urząd Statystyczny podał, że w grudniu 2024 r. przeciętne wynagrodzenie brutto w sektorze przedsiębiorstw wyniosło 8.821,25 zł. Eksperci oceniają, że w 2025 roku na pewno przeciętne wynagrodzenie w przedsiębiorstwach przekroczy kwotę 9.000 zł brutto (ok. 6.450 zł netto). Natomiast zdaniem przedsiębiorców, granicą psychologiczną przeciętnej miesięcznej pensji w Polsce jest kwota 10 000 zł brutto (ok. 7.150 zł netto). Kiedy ta granica zostanie przełamana?

ZUS zmienił zasady doręczania pism na PUE (eZUS). Nowości od 15 stycznia 2025 r.

W komunikacie z 24 stycznia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że od 15 stycznia 2025 r. na portalu PUE eZUS udostępnił funkcjonalności, które wynikają z art. 71 ab ust. 1a ustawy o systemie ubezpieczeń́ społecznych w zakresie tzw. e-Doręczeń.

Rozliczenie PIT emeryta i rencisty w 2025 r. ZUS wysyła PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za 2024 r. Kiedy zwrot nadpłaty podatku? Jak odliczać i przekazać 1,5 proc. podatku?

W najbliższych tygodniach emeryci i renciści otrzymają ważny formularz, dotyczący rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). ZUS rozpoczął właśnie wysyłkę deklaracji PIT-40A, PIT-11A i PIT-11 za miniony rok. W całym kraju akcja obejmie niemal 10,5 mln osób.

REKLAMA

Zmiany w uldze na dziecko. Wyższe limity, do 120 i 60 tys. zł rocznie

Nowelizacja ustawy o PIT zakłada podwyższenie limitów dochodów uprawniających do ulgi na dziecko. Proponowane zmiany obejmują m.in. zwiększenie limitu przychodów dla rodzin z czwórką lub więcej dzieci do 120 tys. zł rocznie oraz wyższe progi dochodowe dla rodziców wychowujących jedno dziecko.

Płatniku, sporządź i wyślij poprawnie PIT-11, PIT-R, PIT-4R i PIT-8AR

Ministerstwo Finansów przypomina płatnikom o obowiązku sporządzenia i przesłania deklaracji podatkowych za 2024 rok. Sprawdź, jak przygotować formularze, na co zwrócić uwagę i jak uniknąć błędów w dokumentach PIT.

REKLAMA