REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie będzie opłaty skarbowej od podań

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od przyszłego roku zostaną zlikwidowane znaki opłaty skarbowej od podań i załączników. Ma to ułatwić komunikację drogą elektroniczną między podatnikami a fiskusem.
W planach reformy podatkowej, jaką przygotowało Ministerstwo Finansów, jest likwidacja znaków opłaty skarbowej oraz urzędowych blankietów wekslowych jako formy uiszczenia opłaty.

– Podatnicy nie będą wnosić opłaty od podań i załączników. Opłata zostanie np. przy zezwoleniach, koncesjach – wyjaśniano w resorcie.

Eksperci pomysł ministerstwa oceniają pozytywnie. Ich zdaniem dla podatników oznacza to zniesienie barier administracyjnych. Dla budżetów gmin – bo tam trafia opłata skarbowa – początkowo będzie oznaczało to ubytek wpływów, ale w konsekwencji zmniejszą się koszty funkcjonowania państwa.

Ministerstwo zapowiada wyłączenie podań i załączników do podań z zakresu opłaty skarbowej, jak również weryfikację katalogu czynności urzędowych podlegających tej opłacie.

– Zrealizowanie takiego pomysłu będzie niewątpliwie korzystne dla podatników, należy jednak pamiętać, że opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, a od załącznika do podania 50 gr. Korzyść ekonomiczna dla podatników nie będzie zatem znacząca – wyjaśniał w rozmowie z nami Trajan Szuladziński, doradca podatkowy. Dodał, że likwidacja opłaty może wpłynąć na rozpowszechnienie wnoszenia podań drogę elektroniczną. Niestety, zniesienie opłaty skarbowej, bez uruchomienia odpowiedniego systemu informatycznego w urzędach nie spowoduje tego skutku. Zdaniem naszego rozmówcy zmiana ustawy o opłacie skarbowej powinna przede wszystkim rozwiązać problemy i wątpliwości przy jej pobieraniu.

Według dr. Roberta Zajdlera, eksperta podatkowego, likwidacja opłaty skarbowej będzie nie tylko korzystna dla podatników, ale również dla budżetu. Dla podatników spowoduje to wymierne korzyści finansowe oraz ograniczenie niepotrzebnych barier administracyjnych. Nie będzie konieczności ponoszenia dodatkowych opłat z tytułu podejmowanych czynności. Jest to początek uproszczenia procedur administracyjnych i ułatwienie w załatwianiu spraw administracyjnych, takich jak podania czy wnioski wnoszone drogą elektroniczną.

– Z drugiej strony wydaje się to również korzystne dla budżetu. Spowoduje też zmniejszenie kosztów funkcjonowania państwa – dodał nasz rozmówca.

KORZYŚCI ZWIĄZANE Z LIKWIDACJĄ OPŁATY
Dziś opłata skarbowa od podań wynosi 5 zł, od załączników 50 gr. Od przyszłego roku opłat tych nie będzie. Zdaniem Ministerstwa Finansów korzyści z likwidacji opłat to:
• zmniejszenie wydatków budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego,
• ograniczenie barier administracyjnych poprzez ograniczenie zakresu opłaty skarbowej od czynności związanych ze sprawami z zakresu administracji publicznej,
• usprawnienie wnoszenia podań, w szczególności drogą elektroniczną.

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Unia celna UE-Turcja: przewodnik dla polskich firm transportowych. Dokumentacja, najczęstsze problemy, regulacje techniczne i VAT

Turcja funkcjonuje w ramach unii celnej z Unią Europejską, co stwarza szczególne możliwości handlowe. Polscy przewoźnicy muszą jednak pamiętać o specyficznych wymaganiach dokumentacyjnych i procedurach celnych.

Nowy podatek e-commerce uderzy w polskie firmy. Zyska zagraniczna konkurencja?

Plan rozszerzenia podatku od sprzedaży detalicznej na handel internetowy budzi poważne kontrowersje. Eksperci ostrzegają, że nowe przepisy mogą zahamować rozwój polskich e-sklepów i wzmocnić azjatyckie platformy, które często omijają unijne regulacje. W tle apel o zatrzymanie prac legislacyjnych i skupienie się na rozwiązaniach na poziomie UE.

Przedsiębiorcy chcą uproszczenia w kontroli celno-skarbowej i podatkowej. Widzą potrzebę dialogu z kontrolerami

Przedsiębiorcy, w ramach deregulacji prowadzonej przez rząd, domagają się większej współpracy i otwartości na wyjaśnienia ze strony służb celno-skarbowych, jasnej interpretacji przepisów, partnerskiego traktowania oraz skrócenia procesu przedawnienia.

Zawód: księgowy: teraz wyraźny awans w rankingu prestiżu. Dlaczego warto zarabiać na umiejętności księgowania

W najnowszym rankingu najbardziej poważanych zawodów w Polsce opublikowanym przez SW Research (2025) księgowy awansował o 3 miejsca w porównaniu z ubiegłym rokiem. Aktualnie zajmuje 22 miejsce na 51 profesji.

REKLAMA

Rząd poprawia KSeF, przedsiębiorcy zadowoleni z kolejnym zmian w ustawie, zwłaszcza że korzystne modyfikacje nastąpią jeszcze przed wejściem w życie zmienianych przepisów

Krajowy System e-Faktur zmienia się na lepsze. Rząd, po konsultacjach z przedsiębiorcami, przyjął pakiet przepisów, które mają ułatwić funkcjonowanie Krajowego Systemu e-Faktur. Nowe przepisy są wynikiem licznych konsultacji z przedsiębiorcami, jakie przeprowadziło Ministerstwo Finansów.

MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

REKLAMA

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA